Battlefield 3 teszt

2011. november 02.
76.6201
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
lamagra profilja, adatai
lamagra
A hős katona fáradtan esik össze az egész napos csatározás után. Igen, megcsinálta, végigküzdötte a háborút. Kimerült teste nem bírja tovább, hamar elalszik, ám a nappali élményektől nem tud szabadulni: álmaiban újra meg újra átéli a küzdelmet, a minden percben harckészültségben állás gyötrelmeit, és az ellenséges csapatok szívós ellenállásának megpróbáltatásait. Teste nyugtalan, hánykolódik, fel-felébred. Néhány óra pihenés után feladja az alvással való próbálkozást, felül az ágyában, az éjszakáját megkeserítő, rendszeresen bevillanó képekre gondol, és különös dologra lesz figyelmes: álmaiban szemernyit sem volt valósághűbb a környezet, vagy lendületesebb a harc, mint ahogy azt nappal, számítógépének monitorján látta.
 


Ennek egyszerű oka, kedves olvasó, hogy a Battlefield 3 valóban az lett, aminek ígérkezett: minden idők leggyönyörűbben kidolgozott FPS-e, magához láncoló játékélménnyel és hangulattal. Éppen ezért szörnyen nehéz róla játéktesztet írni, hiszen az ajnározás, mindenféle jónak elmondás a reklámok feladata. De mi van akkor, ha egy játéknak szinte egyáltalán nincsenek hibái, vagy ha vannak is, akkor azokat nemhogy nagyítóval, hanem egyenesen mikroszkóp segítségével kell kibogarásznunk a sok pozitívum közül? Valóban nehéz dolog lesz így bemutatni a játékot, de össze kell szednem magam, hiszen tudom, hogy rengetegen kíváncsiak az új Battlefieldre, ráadásul főként arra az oldalára, amit a reklámok elhallgatnak előlük. "Megnyugtatásul" már most előrevetítem, hogy mint mindennek, ennek a játéknak is van ilyen árnyoldala, bár tény, hogy meglehetősen csekély azon elemek száma, melyekbe érdemben bele lehetne kötni. Na, de kezdjünk bele!

Battlefield 3 teszt - 2. kép

Van először is egy remek, felettébb filmszerű kerettörténet, melyben főhősünket, Blackburn őrmestert hallgatja ki két jól öltözött, magasan kvalifikált tiszt egy szűkös irodahelyiségben. A vallatás során szóba kerül New York, Párizs, Irak, néhány nukleáris bomba, egy orosz különítmény, és még számos apró mozzanat, melyek mozaikjaiból fokozatosan bomlik ki előttünk a játék története. A reflektorfénnyel arcon világított Blackburn őrmester egyes küldetéseire történő visszaemlékezései alkotják a Battlefield 3 játszható részét, vagyis egy-egy múltbéli cselekmény közepébe csöppenve vehetjük át az irányítást hősünk felett, hogy aztán olyan keményen leszámoljunk az ellenséges erőkkel, hogy azt valóban érdemes legyen elmesélni. Most jön azonban a csavar: az egyértelműen bemutatott elbeszélő személyének ellenére nem csupán őt, hanem másik két "társát", Miller századost, és az orosz, Dima névre hallgató Rambo-növendéket is irányíthatjuk egy-egy bevetés erejéig. Ez a húzás azonban egyáltalán nem okoz logikai bukfencet, hiszen felettébb ügyesen beleágyazták a kerettörténetbe.


Battlefield 3 teszt - 3. kép

Említettem korábban a valósághűséget, most meg mégis azt mondom, hogy filmszerű a történet. Hogy is van ez? Kár lenne azt gondolni, hogy a Battlefield 3 valamiféle háborús szimulátor, és ez teszi annyira valószerűvé az egészet. Nem, ha valaki háborús szimulátort akar, akkor játsszon például az ArmA címre hallgató, a maga kategóriájában szintén remek kis játékkal, vagy nézzen háborús dokumentumfilmeket. Ugyanígy, ha valaki arcade-jellegű, eszement lövöldözést akar, annak ott a Call of Duty-széria, illetve a Rambo-filmek. Ha viszont a te szívedhez, kedves olvasó, a Ryan közlegény megmentése-típusú filmek állnak legközelebb, akkor számodra a Battlefield a legjobb választás. Amit ugyanis mindkettő tud, az éppen a látványos harcjelenetek beágyazása egy nagyon is valóság-ízű történetbe. Az a bizonyos arany középút, ha úgy tetszik.

Battlefield 3 teszt - 4. kép

Sokat dob persze az ehhez kapcsolódó élményen a grafika, amire egész egyszerűen nincs jobb szó, mint hogy káprázatos. Nem csupán arról van szó, hogy tovább simították az éleket és felturbózták az effekteket, hanem sok minden másról is. A környezet, ami sokszor önmagában is lélegzetelállító látványt nyújt, az esetek túlnyomó többségében remekül lép interakcióba a történésekkel. A pályákon található tereptárgyak többsége szétlőhető, felrobbantható, fedezéknek használható, vagyis szinte annyi funkcióval bír, mint egy svájci bicska. Ezen felül a mozgások azok, amik tanúskodnak a Bad Company-részekből megismert, Frostbite névre hallgató játékmotor legújabb verziójának csúcsteljesítményéről. Csapattagjaink és ellenfeleink éppolyan realisztikusan mozognak, mint saját karakterünk, és akkor még nem is beszéltünk arról a magas fokú mesterséges intelligenciáról, ami mozgatja őket. A pályán lévő összes katona szinte 100%-osan együtt él a cselekménnyel és a környezettel: ha kell, fedezékbe bújnak, ha kell, egy jól irányzott kézigránát segítségével robbantanak ki minket a fedezék mögül, stb.

Battlefield 3 teszt - 5. kép

Mindettől persze a játékmenet még könnyen unalomba fulladhatna, hiszen ne feledjük, hogy egy klasszikus "mész és lősz"-típusú játékkal van dolgunk. Ám a készítők erre is figyeltek, így amikor már épp kezdenénk megunni az ellenfél monoton aprítását, jön egy olyan pálya, melynek láttán azonnal elfelejtjük, hogy épp unatkozni készültünk. A légi harcok, a sivatagi tankpárbaj, vagy az észrevétlen lopakodások epizódjai mellett a lövöldözősebb pályákon belül is találkozunk olyan momentumokkal, melyek képesek megtörni a monotonitást. Ilyenek például azok, amikor egy-egy ellenségünk lesből csap le ránk és szerel le minket, hogy aztán pusztakézzel vagy késünk segítségével mutathassuk meg, hogy milyen fából faragtak minket - illetve hogy mi milyen ábrázatot tudunk faragni a támadó eleinte diadalittas arcára.


Battlefield 3 teszt - 6. kép

Ugyanakkor sajnos ezek a részek azok, amik a leginkább bugosra sikerültek. Többször tapasztaltam ugyanis, hogy mire a gépem kijelezte, hogy éppen milyen billentyűzetkombináció segítségével tudnék felülkerekedni a közelharcban, már késő volt, és hősöm a biztos halál útvesztőjébe került. Ugyanilyen hiba az is, hogy ha azt a parancsot kapod, hogy kövesd a vezért (vagyis "Follow the Leader", hogy egy klasszikus Korn albumot is megidézzek), és te túlbuzgó katonaként megelőzöd felettesed, akkor büntiből a sor végére kell állnod, vagy legalábbis vissza kell kullognod a parancsnokod mögé, hogy folytatódhasson az akció. Butaság, persze, hiszen ha elkap a harc heve, akkor legszívesebben fejvesztve rohannál a tűzpárbaj kellős közepébe, de nincs mit tenni, a parancs az parancs.

Battlefield 3 teszt - 7. kép

Persze az is lehet, hogy ezeket az akadásból származó kisebb hibákat csupán annak köszönhettem, hogy az itthoni vasparipám épphogy megugrotta a játék által elvárt gépigény minimum szintjét. És ez, ha úgy tetszik, egy újabb negatívum: bitang erős gép kell hozzá, hogy egyáltalán elinduljon ez az egyébként remek produktum. Szinte 100%-ig biztos vagyok benne, hogy akármilyen erős konfigurációval is rendelkezel, kedves olvasó, a Battlefield 3 képes lesz azt megizzasztani. Ennek következtében én kénytelen voltam beérni a legalacsonyabb grafikai szinttel, ami talán látszik is a mellékelt képeken, de kövezzetek meg: szerintem még így is iszonyat szép a játék!


Battlefield 3 teszt - 8. kép

Ha már a hibáknál tartunk, muszáj még egy-két apróságot a készítők szemére vetnünk. Manapság már egyáltalán nem újdonság, sőt divat, hogy kispórolják az FPS-ekből az életerő szintjét jelző vonalkát valamelyik sarokból. Így van ez a Battlefield 3 esetében is, és tudom, hogy ezen tényleg nem szabadna meglepődnöm, de most valahogy mégis kifejezetten hiányzott, ami talán annak köszönhető, hogy ezzel a húzással némileg lecsökkentették a már emlegetett valószerűséget, és úgy en bloc a játék komolyságát. És ez sajnos annak ellenére is igaz, hogy egyáltalán nem nehéz meghalni egy-egy tűzpárbaj során. Ami szintén ront a valósághűség élményén, az a végtelen futás lehetősége, vagyis hogy hősünk képes hatalmas távokat végigsprintelni teljes menetfelszerelésben anélkül, hogy elfáradna. Gyerekek, ez most komoly..? Sajnos igen, mint ahogy azok az apró bakik is, hogy a keretsztori olykor túlzottan fecsegősre sikeredett, így előfordul, hogy előre tudjuk, mi lesz egy-egy küldetés kimenetele. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a játékot készítő zseniális szakemberek bizony néha összetévesztették a bal és a jobb kezüket...

Battlefield 3 teszt - 9. kép

De talán mindannyian érzitek, hogy ezek a hibák olyan minimálisak és olyan felejthetőek, hogy tényleg csak a szuperlatívuszok ellensúlyozásaként említettem meg őket. Ki figyelne fel ugyanis - egy tesztelőn kívül, persze - a feszes tempójú játékmenet és a magával ragadó atmoszféra mellett olyasmire, hogy melyik irányból várják a támadást a csapattársak. Apropó csapattársak és atmoszféra: nem mehetünk el szó nélkül a hangok mellett sem, hiszen talán ez az a pont, ami a legeslegjobban sikerült az egész játékban. A környezeti hangoktól kezdve - úgymint a faágak recsegése az erdőben, a fegyverropogások és robbanások monumentális dörgedelmei, stb. - a megállás nélkül kiabáló-üvöltöző-parancsot osztogató csapattagokon át a kerettörténet profi színészek segítségével rögzített, zseniális dialógusaiig minden úgy szól, ahogy eddig talán soha. No meg ha egy háborús játékban felcsendül Johnny Cash: God's Gonna Cut You Down című slágere, azzal engem azonnal megvettek kilóra.

Battlefield 3 teszt - 10. kép

Ennyi. Ez a harc is véget ért. A katona, akinek fejében még mindig élénken villódznak a háború képei, ezennel kiírta magából az átélt élmények és megrázkódtatások egész sorát. És ha belegondolunk, hogy a leírtak csupán a játék single player módjára vonatkoztak, ami csak egy kis ízelítőt volt képes nyújtani mindabból, ami a hatféle multi-, és külön kooperatív módok kalandjai során vár ránk harci járművek és fegyvertípusok egész arzenáljával, úgy hiszem, nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Battlefield 3 az idei játékfelhozatal egyik gyöngyszeme. Ha tehát bírja a géped (vagy a pénztárcád a gépfejlesztést), akkor ez a játék egyértelműen a "ne hagyd ki" kategóriát erősíti.

Battlefield 3 / Tesztplatform: PC

kihagyhatatlan!
  • Stílus: FPS
  • Megjelenés: 2011. október 28.
  • Ár: 2.690 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • káprázatosan szép
  • nem válik unalmassá
  • kiváló hangok
  • iszonyat erős gép kell hozzá
  • Hang
    10
  • Grafika
    10
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    10
9.8
48 hozzászólás

1234a(z) 4 -ből
Battlefield 3
2.690 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
wiiliam profiljamarco profilja