Batman: Arkham Asylum teszt

2009. szeptember 05.
75.0481
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Yoyo profilja, adatai
Yoyo
Talán Bob Kane és Bill Finger, a Denevérember megalkotói se hitték volna, hogy a köpönyeges igazságosztó a mai napig az egyik legnépszerűbb figura lesz a szuperhősök világában. Batmant talán azért szeretik megannyian, mert szemben társaival, neki nincsenek különleges képességei, csupán a technológia, a harcművészetek magas szintű ismerete, valamint egy igen masszív ruhadarab segítik a rosszfiúk elleni küzdelemben. És vitán felül neki vannak a legstílusosabb ellenfelei is: kezdetnek ott van Joker, az öröké vidám, de mégis gázos gazfickó, vagy a pénzérmét pattintgató Kétarc. A Denevérember 1939-es debütálása óta megannyi filmben és játékban szerepelt, készült sorozat is a hatvanas évek környékén, valamint rajzfilmekben is láthattuk.



Batman: Arkham Asylum teszt - 2. kép

A játékiparban Batman valamiért elég mostohagyereknek számított, hiszen az utolsó igazán jó játék, amiben szerepelt, talán még a SNES korszakban megjelent Batman Returns volt. Onnantól kezdve a színvonal egyre lejjebb ment, néhány közülük annyira rosszul sikerült, hogy nyugodtan eláshatták volna a produktumok példányait E.T. mellé az új-mexikói sivatagba. Az utolsó, 2005-ben megjelent Batman Begins játék volt hosszú idő óta az első, viszonylag játszhatóra sikerült darab a kollekcióból, de még itt is érezni lehetett, hogy messze nem sikerült kiaknázni a Denevéremberben rejlő lehetőségeket. Az idén augusztusban megjelent Batman: Arkham Asylum azonban már az előzetes videók alapján is egy érdekes darabnak tűnt. Az Arkham Asylum szerencsére nem az utolsó film, A Sötét Lovag eseményeit követi, hanem egy teljesen új történtet mesél el, látványvilágában pedig a képregényre emlékeztet.

Batman: Arkham Asylum teszt - 3. kép

A történet elején Batman éppen elkapta Jokert, és Batmobiljával az Arkham-i elmegyógyintézet felé száguld. Mivel eddig még sohasem sikerült legősibb nemezisét ilyen egyszerűen elfognia, a Denevérember csapdát sejt. Ez hamarosan be is igazolódik, hiszen pár perccel később Joker kiszabadul fogságából, és menekülni kezd. Ekkorra már társai átvették az irányítást Arkham felett, így az épületben dolgozó emberek mind a legveszélyesebb bűnözők fogságába esnek. De a szigeten kívül is akadnak gondok: Joker bombákat rejtett el Gotham különböző pontjain, és azzal fenyegetőzik, hogy felrobbantja őket. Az egyetlen ember, aki megakadályozhatja a totális pusztulást, szintén az elmegyógyintézet rabjává válik, de mint köztudott, ez csak ideiglenes állapot.


Batman: Arkham Asylum teszt - 4. kép

A játékmenet nagy részét háromféle stílus tölti ki. A verekedéssel hamar megismerkedhetünk, mely talán az Assassins Creed mechanikájához hasonlítható. A hangzatos Freeflow combat annyit jelent, hogy ha folyamatos ütésekkel, sérülés nélkül kűzdjük le az életünkre törő ellent, akkor egy idő után erősebb és látványosabb ütéseket tudunk bevinni, valamint több tapasztalati pontot is gyűjtünk. Ami az Arkham Asylum legnagyobb élvezetét nyújtotta számomra, az kétség kívül a lopakodós, vadászós eleme a játéknak, ahol már teljesen azonosulni tudunk a köpenyes igazságosztóval. Ezeknél a részeknél az ellenfeleknél különféle fegyverek vannak, amelyekből pár sorozat hősünk halálához vezet, így a teljesítésükhöz nem árt egy rövid megfigyelés, és némi tervezés sem. A hatalmas termekben általában öt-hat gazfickó járőrözik, akik azonnal riasztják társaikat, ha meglátnak minket. Érdemes a grappling hook-al egy vízköpőre felhúzódzkodni, és onnan megfigyelni leendő áldozatainkat. Lehetőleg azokat támadjuk először, akik külön sétálgatnak társaiktól, mert ilyen módon akár csapdát is állíthatunk a többi terroristának. Ha ugyanis valaki felfedezi a földön fekvő társát, az riasztja a többieket, akik mind az áldozat köré gyűlnek. A különféle eszközeinkkel megannyi módon likvidálhatjuk a rosszfiúkat, példának okáért ott a robbanó zselé, amely a földre fújva időzített csapdaként is használható, valamint a pálya falait, üveglapjait is rárobbanthatjuk ellenfeleinkre.A Harmadik eleme a B:AA-nak a nyomozás, amely a játék talán legnagyobb részét tölti ki. Egy apró példa: egy civilt elrabolnak, aki erős dohányos. A földön heverő pipából mintát veszünk, majd a Bat-Vision-t a megfelő frekvenciára állítjuk, és már követhetjük is a kiszabadításra váró ember maga mögött hagyott nikotinnyomait.

Batman: Arkham Asylum teszt - 5. kép

Ezeken kívül akadnak egyéb finomságok is a játékban, mint például Riddler feladványai, melyek igen sokrétűre sikerültek. Minden nagyobb területen közel hatvan fejtörő vagy gyűjteni való tárgy van, melyek megoldása/megszerzése után különféle dolgokat nyithatunk meg a főmenüben. Ezek között akad a Batman világának szereplőit bemutató iromány, nagyfelbontású háromdimenziós modell a játék szereplőiről, hanganyagok, melyek az Arkhamban vendégeskedő bűnözők lelki világát tárják fel, valamint itt nyithatjuk meg az úgynevezett challenge-eket is. A tizenhat challenge fele a verekedős, míg a másik fele a lopakodós részeket emeli ki kampányból. Itt leginkább az idő ellen kell felvenni a harcot, valamint bizonyos bonusz feladatok elvégzésére kell odafigyelni (pl. ne vegyen észre senki). A legjobb időnk felkerül a ranglétrára, így annak, aki az első tízben szeretné látni a nevét, ez a módozat hosszas örömet fog szerezni.


Batman: Arkham Asylum teszt - 6. kép

A Batman: Arkham Asylum legnagyobb vonzereje az, hogy rendkívül változatosra sikeredett. Szinte alig találni benne üresjáratot, a különféle játékrészek csak a legritkább esetekben vannak elnyújtva. A készítők azonban még külön megspékelték a játékot olyan elemekkel, amelyek zsenialitása miatt még a rendkívül igényes játékos is a mennyek kapujában érezheti magát. Mindenféle spoiler nélkül elég csak a Scarecrow-os részeket megemlítenem, amelyek annyira hangulatosra és ötletesre sikerültek, hogy személy szerint az AA legjobb részeinek tekintem őket. Ennek az összetettségek köszönhető, hogy a játék szinte soha, még a tizedszeri elhalálozás után sem válik frusztrálóvá. Minden a helyén van, így szinte érezni lehet, hogy a Rocksteady emberei nem csak, hogy kiváló szakemberek, hanem igen nagy alázattal tekintenek erre a nem mindennapi szuperhősre. De itt nem csak magáról Batmanről van szó, hanem az ellenfelekről, főellenségekről, valamint a helyszínekről is. Az elmegyógyintézet már az első pillanattól kezdve megbabonáz, és szinte kiköveteli magának, hogy felfedezzék. A pályatervezés, a nyomozós részek ötletessége, a mozgások is profi kezek munkáját sejtetik. A történet is külön dicsértet érdemel, amelynek megírását Paul Dini-re bízták, aki ezúttal is mesterien szövi a szálakat.

Batman: Arkham Asylum teszt - 7. kép

A másik tulajdonság, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, az maga a körítés, azaz a grafika és a hangok. Az intro megtekintése közben az ember azt hinné, hogy egy CGI animációt lát, de amikor ténylegesen a kezünkbe kapjuk az irányítást, akkor tudatosul csak igazán bennünk, hogy amit láttunk, az a játék engine-jével készült. Megkockáztatom, hogy konzolokon az idei év legszebb játéka a Batman: Arkham Asylum. Az omladozó, ódon falak textúrái hiper-realisztikusak, Denevérünk köpenye életszerűen himbálózik, a karaktereknek minden egyes porcikája tökéletesen van kidolgozva. A helyszínek amennyire a hely adottságai engedik, változatosak tudnak lenni. De ugyanez igaz a hangokra is, hiszen több neves személyiség is a tiszteletét teszi. Itt van rögtön Mark Hamil, aki a Batman rajzfilmsorozatban Jokert szinkronizálta. Az ő hangjátékának köszönhető, hogy Joker játékbeli változata simán megállja a helyét mind a Sötét Lovag Heath Ledger-je, mind az eredeti Batman film Jack Nicholson-ja mellett. Érezhetően a maximumot préseli ki a karakterből, és talán neki van a legcinikusabb, gonoszabb és változatosabb hangpalettája a három Joker közül. Őt hallhatva a játék során nem egyszer nevettem fel hangosan, de volt, hogy a hideg futkosott a hátamon egy-egy sátáni kacajától. További dicséretet érdemel a Harley Quinn szinkronjáért felelős Arleen Sorkin is, akinél idegesítőbb hangot keresve se találhattak volna (a rajzfilmsorozatban szintén ő szerepelt). Talán az egyetlen ember, akinek kissé száraznak tűnt a hangjátéka, az a Batman-t alakító Kevin Conroy, de ez talán magának a szerepnek a hibája. A zenék igazán Batmanesre sikerültek, és a különféle eszközök hangjai is pont olyan minőséget képviselnek, mint amit a való életben is elvárnánk tőlük.


Batman: Arkham Asylum teszt - 8. kép

Fekete levesről nagyon nem is beszélhetünk, talán csak a játék rövidsége az egyetlen komolyabb probléma. Néhány helyen kifejezetten úgy éreztem, hogy nem használták ki teljesen a pályákat. Legnagyobb bánatomra a lopakodós részekből volt a legkevesebb, pedig az épületek közötti hatalmas térre simán rakhattak volna még megannyi gazfickót. Apróság még, hogy szinte mindegyik ellenség ugyanúgy esik össze a verekedős részeknél, továbbá ritkán, de előfordul az is, hogy az átvezető videóknál a textúrák jó két-három másodperces késéssel jelennek meg a modelleken. Igazán ordas hibába azonban egyszer sem futottam bele, ami a mai játékoknál kifejezetten ritka dolognak számít.

Batman: Arkham Asylum teszt - 9. kép

Nem tudom eléggé palástolni, mennyire élvezet volt minden egyes perce a játéknak. A Batman: Arkham Asylum minden idők legjobb Batman játéka, ehhez nem fér kétség. Megannyi sikertelen próbálkozás után végre jött egy csapat, a Rocksteady, és megmutatta, hogyan is kell a Denevérember mitológiájához méltó produktumot készíteni. Olyan játék ez, melynek képkockáira, hangulatára még évekkel később is emlékezni fogunk, és ami irányt mutathat egyéb játékfejlesztőknek is. A folytatást minél hamarabb szeretnénk látni, mert ebből a remekműből ennyi nem volt elég!

Batman: Arkham Asylum / Tesztplatform: XBOX360

kihagyhatatlan!
  • Stílus: TPS
  • Megjelenés: 2009. augusztus 28.
  • Ár: 12.500 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Pergős akció
  • Batman és nemezisei
  • látványvilág
  • változatos játékmenet
  • nem elég hosszú
  • még nem jelent meg a folytatás
  • Hang
    10
  • Grafika
    10
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    10
9.8
11 hozzászólás

Vendég

15 éve, 5 hónapja és 11 napja

Nagyon nagy játék, kíváncsi vagyok, az új is tudja-e majd nyújtani ezt a szintet.

válasz erre

Vendég

15 éve, 5 hónapja és 12 napja

hogy kell tovább jutni amikor vannak azok a falon lévő valamik és azon kell menni és 1 ilyen levegőelszívóba kell belemenni?????

válasz erre

lacyboy

16 éve, 2 hónapja és 23 napja

Jó ksi game bár azért max 92%

válasz erre

Vendég

17 éve, 5 napja

Szép gamma, max pontot adnék neki. Nekem nagyon bejött.

válasz erre

UTGOW

17 éve, 8 napja

Nagyon tuti a játék! Eddig csak demóztam igaz, de ez a teszt meghozta az étvágyamat a teljes verzióra! röhögő smiley

válasz erre

Shade

17 éve, 10 napja

Dru írta:
Csak a történeti hűség kedvéért: a PC-s verzió még nem jelent meg, a teszt valamelyik konzolos változatról íródott, ami nem is meglepő, tekintve, hogy egy Yoyo-cikkről van szó. Ennek megfelelően a feltüntetett ár is konzolos, a PC-s természetesen olcsóbb lesz, a szokásos 9K körül.mosolygó smiley
Drága. Szerintem. Legalább is nekem aki évi 10ezret kap igen. röhögő smiley

válasz erre

Dru

17 éve, 11 napja

skyman írta:
hidd el a cikk elolvasásáig én se tudtam h megjelentröhögő smiley
Csak a történeti hűség kedvéért: a PC-s verzió még nem jelent meg, a teszt valamelyik konzolos változatról íródott, ami nem is meglepő, tekintve, hogy egy Yoyo-cikkről van szó. Ennek megfelelően a feltüntetett ár is konzolos, a PC-s természetesen olcsóbb lesz, a szokásos 9K körül.mosolygó smiley

válasz erre

skyman

17 éve, 11 napja

Shade írta:
Egész jó. De aztse tudtam hogy megjelent. röhögő smiley
Amúgy szerintem a Gears of War eddig a legszebb UE3-as játék. mosolygó smiley
hidd el a cikk elolvasásáig én se tudtam h megjelentröhögő smiley

válasz erre

Shade

17 éve, 11 napja

Egész jó. De aztse tudtam hogy megjelent. röhögő smiley
Amúgy szerintem a Gears of War eddig a legszebb UE3-as játék. mosolygó smiley

válasz erre

Bishop

17 éve, 11 napja

Jó teszt lett, egyébként a valaha eddig elkészült legszebb UE3-as technológiával rendelkező játék. Wolverine is szép volt az UE3-as graffal, de itt kérem szépen minden eddigi UE3-as játékot aláz szépségében.

válasz erre

skyman

17 éve, 12 napja

Jó ára van habár érthetőröhögő smiley Szerintem nem olyan rossz mostmár csak ki kellene probálniröhögő smiley

válasz erre
Batman: Arkham Asylum
12.500 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Maniac profiljamarco profilja