A védelmező 3. filmkritika

2023. augusztus 30.
99.5571
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Miután Denzel Washington és Antoine Fuqua rendező átütő sikert ért el a Kiképzés című mozival még 2001-ben, útnak indította A védelmező szériát, mely valamelyest hasonló kérdéseket feszegetett, ám ez utóbbiban Washington már egyértelműen a pozitív hőst játszotta, aki mindig segít másokon. A védelmező 2. része óta azonban már öt év telt el, és hát az egyébként igen stramm, ám a hetvenhez közelítő sztárszínész sem lett fiatalabb - s hiába maradt meg a karizmája, ha a karizma már nem annyira. Épp itt volt hát az ideje, hogy végre ennek a trilógiának a lezárására is sor kerüljön.


Az ún. "igazságosztó" filmek külön alfajt képeznek az akciófilmek zsánerében. Ezekre jellemző, hogy a főhős a saját kezébe veszi a törvényt, és nem igazán válogat az eszközökben, miközben rendet csinál. Az ilyen filmekben (vagy éppen videojátékokban) a protagonista, bár egyértelműen a jókat képviseli, nem ismer kompromisszumot, és sosem hajol meg a rosszfiúk akarata előtt.

Fuqua és Washington láthatóan hívei a zsánernek, kérdés, hogy tudtak-e még bármi újat mutatni ebben a témában. S bár Fuqua filmjei rendre mélyebb mondanivalót hordoznak magukban, az sem volt mindegy, hogyan zárják le a sokak által bizonyosan megkedvelt karakter történetét.

Hogy némileg növeljék a produkció pikantériáját, az alkotók és a stúdió újra összehozták Washingtont azzal a Dakota Fanninggel, akivel először és utoljára a 2004-es A tűzben edzett férfi című moziban szerepeltek együtt, amikor a színésznő még tíz éves sem volt. De vajon ezúttal is elmaradt a boldog végkifejlet?

Robert McCall (Denzel Washington) még mindig van olyan gyors, mint a hét mesterlövész

Robert McCall (Denzel Washington) még mindig van olyan gyors, mint a hét mesterlövész


Robert McCall (Washington), aki korábban tengerészgyalogosként és a DIA (Védelmi Hírszerző Ügynökség) tisztjeként szolgált, már hosszú évekkel ezelőtt maga mögött hagyta sötét múltját, megrendezve a saját halálát, hogy tiszta lappal újrakezdve meghúzhassa magát valahol. S bár azóta többször is visszaköszönt sötét és erőszakos múltja, immár ő is szeretne végleg békére találni és "nyugdíjba vonulni".

Hősünk ezúttal Szicíliában köt ki, ahol az olasz maffiával néz farkasszemet, amikor annak tagjai rendszeresen zaklatják a helyi közösség tagjait. Amikor azonban a dolgok eldurvulnak, és a véres leszámolás elkerülhetetlenné válik, McCall már nem képes egymaga szembeszállni a rosszfiúkkal.

Egy folyamatban lévő nyomozás kapcsán azonban a városba érkezik a CIA fiatal ügynöke, Emma Collins (Fanning), aki maga mellett tudhatja a szervezet és a helyi rendőrség támogatását. Kérdés, hogy a nő és McCall közötti bizalmatlan viszony vajon mennyire segít az egyre durvábbá váló ügy megoldásában...

Collins ügynöknek (Dakota Fanning) fogalma sincs, honnan tud McCall annyit államtitkot

Collins ügynöknek (Dakota Fanning) fogalma sincs, honnan tud McCall annyit államtitkot


Robert McCall elvileg azért áll ki a védtelen emberek mellett, mert gyötrő bűntudatot érez korábbi tettei miatt, melyeket a kormányügynökség égisze alatt, névlegesen a jó ügy - ahogy mondani szokás, a "nagyobb jó" - érdekében követett el. S bár kiképzésének és tapasztalatainak minden bizonnyal rengeteg köze van ahhoz, hogy szembe mer szállni a rosszfiúkkal, ennek ellenére láthatóan azon kevés ember közé tartozik, aki egyszerűen nem képes szó nélkül megállni, amikor az erősebbek a gyengébbeket zaklatják és bántalmazzák.

A múlt és a jelen, a korábbi bűnök és az azóta előfordult jótettek kettőssége alapvetően határozza meg a férfi személyiségét, minek következtében maga is azt feleli az őt kezelő, nagylelkű helyi orvos kérdésére, hogy nem tudja magáról, jó vagy rossz ember-e egyáltalán. A gond az, hogy ha mutat is némi jellemfejlődést protagonistánk, az igencsak minimális: leginkább annyi, hogy elfogadja, bármit is szán neki a végzet, ami viszont lényegében ugyanígy volt már az elmúlt egy-két évtizedben.

Hiába sugallja tehát Fuqua az ellenkezőjét, filmje alapvetően fekete-fehérben mutatja be a jó és a rossz oldalt, átmenet nem igazán létezik a kettő között. Mindez ki is bukik magában a történetvezetésben, amikor az eseményeket látva leginkább csak annyit könyvelhetünk el ezzel kapcsolatban, hogy aki jó, az jó, aki meg szemét, az lényegében megérett a kiiktatásra.

Hősünk nem fél egyedül szembenézni akár az egész maffiával

Hősünk nem fél egyedül szembenézni akár az egész maffiával


Az egy dolog, hogy a produkció sokszor leegyszerűsíti a dolgokat, eltorzítva ezáltal a valóságot. Viszont a narratíva ennek tetejében felettébb manipulatív, és időnként még annál is rosszabbnak vagy szélsőségesebbnek tünteti fel az antagonistákat, mint amilyenek általában.

Persze nyilvánvalóan az volt Fuqua célja, hogy kellőképpen utáljuk a maffiózókat, akiknek a kinyírása ezáltal még nagyobb elégedettséggel tölthet el bennünket. A filmben igencsak szabadjára lett engedve az erőszak, és a vér is fröcsög elég rendesen, miáltal a rendező kétségkívül eléri a célját - legalábbis azoknál, akiknek a gyomra nem tiltakozik az ilyesmi ellen.

Ezt a fajta élvezhetőséget alapvetően még az sem csorbítja, hogy Washington karizmája ellenére azért néha már elég nehéz elhinni, hogy még mindig gyorsabb és szívósabb a fiataloknál. Ráadásul a dolgot ellensúlyozza a színész által a karakternek kölcsönzött esendőség, még ha néha ki is lóg a lóláb, és csak egy elpusztíthatatlannak tűnő, öreg terminátort látunk, amolyan Schwarzenegger módra.

Szerencsére a Fanning és a Washington közötti dinamika jól működik, így annak ellenére elhisszük nekik ezt a furcsa kapcsolatot, hogy az újfent nem igazán hat a leghitelesebbnek.

Szerinted perverz vagyok, ha élvezem egy kicsit a halálodat?

Szerinted perverz vagyok, ha élvezem egy kicsit a halálodat?


A film befejezése meglepően pozitív kicsengésű, az ember nem igazán erre számíthatott az előzmények után - pláne annak tudatában, hogy elvileg ez a rész végleg lezárja a szériát. Valamilyen szinten ugyanakkor meg lehet érteni, ha a mai negatív közhangulatban Fuqua, Washington és társaik úgy gondolták, hogy a közönségnek szüksége van némi biztatásra és reményre ezekben a borús időkben.

Összességében tehát kicsit olyan lett a trilógia lezárása, mint egy modern tündérmese sok vérrel, ellenben nem túl erős realizmussal. Hibái ellenére viszont azt kell mondjam, hogy A védelmező 3. a maga módján szórakoztató, és lényegében eléri célját, így aki gyomorral bírja az ilyesmit, az valószínűleg elégedetten nézi majd végig, hogy a rosszfiúk "elnyerik méltó büntetésüket".

Az egészből a legfontosabb azonban mégis talán maga az üzenet, miszerint sosem szabad engednünk a gátlástalan opportunistáknak, mert akkor egy idő után azt csinálnak velünk, amit csak akarnak. S bár tény, hogy egyetlen igazságosztó aligha győzheti le őket, viszont ha a tömeg összefog és szembeszáll velük, akkor véget vethet önző és embertelen ámokfutásuknak.

A védelmező 3. előzetes

 

A védelmező 3. / The Equalizer 3 (2023)

egy jegyet megér. egyet.
  • Műfaj: Thriller
  • Hazai premier: 2023. augusztus 31.
  • Rendezte: Antoine Fuqua
  • Hossz: 109 perc
  • 2023-08-30 15:30:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/a-vedelmezo-3_1.jpg
  • Szereplők: Denzel Washington, Dakota Fanning, Eugenio Mastrandrea, David Denman, Sonia Ammar, Remo Girone
  • Forgatókönyv: Richard Wenk
  • Operatőr: Robert Richardson
  • Vágó: Conrad Buff IV
  • Zene: Marcelo Zarvos
6.5
Antoine Fuqua 109 Marcelo Zarvos 2023-08-30 15:30:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/a-vedelmezo-3_1.jpg
3 hozzászólás

Patrik94

1 éve, 1 hónapja és 12 napja

Eddig sem volt túl realisztikus, az ilyen filmek sosem azok. Nekem így tetszik. mosolygó smiley

válasz erre

fighterlaci

1 éve, 1 hónapja és 12 napja

Semmiképp nem fogom kihagyni, de elég lesz streamingen.

válasz erre

petrovicsz

1 éve, 1 hónapja és 12 napja

Imádtam az eddigi részeit, alig várom hogy ezt is lássam!

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
Dav2377 profilja