Richard Burns Rally

2004. november 20.
92.7491
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Vudu profilja, adatai
Vudu
Egy igazi unicummal találkozhat az a játékos lelkű olvasó, aki megvásárolja a Richard Burns Rally-t. Azért kezdtem ezzel a mondattal a beszámolót, mert szeretném a játékot azon oldaláról bemutatni, ami különleges és más, mint a többi ilyen jellegű próbálkozás. Mármint a rally műfaj, mint a valóságos fizikai és érzelmi hatások tökéletes leprogramozása, vagy az ezzel való próbálkozás. A Richard Burns Rally ("RBR") fejlesztői megpróbálkoztak ezzel, a továbbiakban pedig kiderül, hogy mennyire sikerült.



Richard Burns Rally - 2. kép

Javaslom, hogy olvassátok át a zEd Rovatvezető Úr által tesztelt Colin Mcrae Rally 04-et az összehasonlítás végett. Egy-két helyen én is fogok hivatkozni a CMR-ra, mert úgy érzem, hogy az az egyetlen olyan játék, ami erre érdemes. Megemlíthetjük még az Xpand Rally-t (ami mellesleg kiváló és igényes program) is, de annak erős arcade-os jellege miatt nincs egy kategóriában a tesztelt RBR-val. Tudom, hogy a CMR is arcade jellegű, de mégis közelebb érzem a valósághoz, mint az Xpand Rally-t. Reménykedem benne, hogy Richard Burns-t mindenki ismeri. A játék névadója egy rendkívül tehetséges, és sikeres rally versenyző, és aki figyeli a világbajnokság eseményeit, az biztosan találkozott e névvel, mert mindig ott volt az élbolyban. Gondolom minden férfi álma (és néhány bátrabb hölgyé is), hogy kipróbálhasson egy ilyen 300 lóerő körül teljesítő csodát. Ennél már csak az lehet jobb, hogy esetleg egy olyan oktatótól lehessen megtanulni a versenyzés csínját-bínját, mint Richard Burns. Hoppá! Megoldható! Itt kezdeném el elemezni a játékot...


Richard Burns Rally - 3. kép

...méghozzá a rally iskolával. A Colin Mcrae Rally első részében már találkozhattunk rally sulival, ami akkor hatalmas újdonságnak számított, majd a további részekből szépen kispórolták ezt a lehetőséget, ami nagyon hiányzott. Ha az rally suli(inkább ovi), akkor a RBR ezen lehetőségét rally főiskolának nevezném. Nagyon részletes oktatásban vehetünk részt. Először az egyszerűbb manőverekkel ismerkedhetünk meg, majd megtanulhatjuk kezelni a kocsit, és egy kis szabad furikázásra kis kapunk lehetőséget. A második részben, viszont elkezdődik a kőkemény oktatás, rengeteg féle trükk és az összetettebb manőverek nagy kihívást jelentenek. Példának okáért a „Skandinavian Flick” manőver egy avatatlan fülnek nem sokat mond, de itt megtanulhatjuk ezt a valóságban is használt „kormánymozdulatot”. Remélem elértem a célom: éreztetni szeretném, hogy a játékban szinte valódi rally oktatásban (!) vehetünk részt. 1-1 trükk megvalósításánál többféle összetevőre oda kell figyelni (pl.: tartani a sebességet, bóják között maradni stb.), majd ha minden részletben megfeleltünk, akkor tovább léphetünk a következő tananyagra. Természetesen 1-1 tesztet annyiszor gyakorolhatunk amennyiszer akarunk, és a menüből is egyenként elérhető minden óra. Így rögtön arra térhetünk vissza, amit szeretnénk még gyakorolni. Hangsúlyoznám, hogy a bajnoksághoz mindenféleképpen érdemes először megtanulni autót vezetni, mert csak bosszúság lesz a vége.


Richard Burns Rally - 4. kép

A rally suli végén egy pálya vár minket, ahol a tanult trükköket alkalmazva végig kell menni a megadott időn belül. Itt jött el az idő, hogy megemlítsem az egyik legfontosabb dolgot a játékkal kapcsolatban: a PC kormányt. Persze én is a sulival kezdtem, valamint billentyűzetről. Valahogy végigszenvedtem magam az egészen, de a végső pályán egyszerűen nem tudtam beérni a megadott időn belül. Nem volt mit tenni, előbányásztam az ötven éves force feedback nélküli kormányomat és mivel nem volt hozzá WinXP-s driver, ezért ráerőltettem az Xp-re a kormány Win9x-es driverét. Konklúzió: ég és föld. Újra kezdtem az egészet, és az addigi bukdácsoló diákból kiváló tanuló lett. Mondanom sem kell, minden óra elsőre sikerült. Egyszerre a sok anyázás után elkezdtem élvezni a játékot, és a vezetést. Ezért mindenkinek javaslom: ha lehetősége van rá, akkor mindenképpen kormánnyal essen neki a rallyzásnak, mert billentyűzetről egyszerűen nem lehet pontosan vezetni a verdát. A nyilak nyomkodását el lehet felejteni, mert csak kicsúszás, borulás, törés lesz a vége. Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy billentyűzetről nem lehet irányítani a játékot, csak kormánnyal egyszerűen olyan dolgokat vihetünk véghez, amiket a billről képtelenség. A legfontosabb ilyen dolgok: a kormánymozdulatok adagolhatósága (persze a gáz és a fék is, mert ez is lényeges szerephez jut), valamint az ebből következő pontosság. Végül is azért játszunk, mert élvezni szeretnénk a játékot. A tökéletes élvezethez pedig szükség van egy kormánykerékre. A rally sulihoz kapcsolódóan mindenképpen megemlíteném, hogy az oktatónk végig a Mester, maga Richard Burns. Jobban mondva csak a hangja, de ez akkor is nagyon nagy plusz pont a készítőknek.


Richard Burns Rally - 5. kép

Ha tovább vesszük a főmenü pontjait, akkor láthatjuk, hogy lehetőség van egy „gyors menetre”, ahol a leghamarabb autóba kerülhetünk, nem kell állítgatni semmit. A Rally Season gondolom mindenkinek világos, ez a bajnokságmód, ahol versenyzünk az idővel és az ellenfelekkel, majd pontok alapján megnyerhetjük (vagy nem) a bajnokságot. Lehetőség van multiplayer játékra is, ahol megküzdhetünk versenytársainkkal, de ezt mindenképpen akkor érdemes elkezdeni, ha már megfelelően tudjuk kezelni az autót. Ezt a legnehezebb megtanulni. A rally suli mellett beépítettek a készítők még egy újdonságot. A Richard Burns Challenge elnevezésű játékmód nem más, mint egy duel köztünk és a Mester között. Ő egy úgynevezett „ghost car”-al van, hogy ne akadjunk egymásba a verseny során. Azt nem tudom, hogy maga Mr. Burns játékát vették e föl, de azt mindenképpen kijelenthetem, hogy igazi profi az ellenfél. Nagyon nehéz még csak a nyomában is maradni. Nekem a kb. 2 hetes tesztelési időszakban egyszer, egyik pályán sem sikerül megvernem, mindig kikaptam, nem is kevéssel. Igazi kihívás. Persze az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy sokat hibázik az ember egy-egy verseny során. Tehát tökéletes versenyt menni -számomra legalábbis- lehetetlenség.


Richard Burns Rally - 6. kép

Szeretnék szót ejteni a beállításokról. Nem a grafikaiakról, hanem az autók beállításairól. Minden, szó szerint minden módosítható. Ilyet még nem láttatok. Úgy el voltam veszve a menüpontok között, mint városi gyerek a susnyásban. Őszintén mondom, fogalmam sem volt pár dologról, hogy mire való, úgyhogy nem is piszkáltam, nehogy a startnál hátrafelé induljon el a kocsi. Profi munka profiknak. Szerencsére többen vagyunk laikusok, ezért egyáltalán nem szükséges a jó játékhoz ezek állítgatása, de minden bizonnyal jobb eredményt lehet elérni egy pontosabban beállított autóval.
A grafika elemzésén belül előbb az autómodellekkel kezdeném. A játékban viszonylag kevés autóval találkozhatunk. Ne számítsunk olyan autóarzenálra és autómodellekre, mint pl. a CMR4-ben. Viszont ami autó van benne, az részletesen ki van dolgozva és élethűen modellezték le. Elmondhatom, hogy egész jól néznek ki. A táj kidolgozottsága már nem passzol annyira az autómodellekéhez. Ezen az elején egy kicsit meglepődtem, de mikor megláttam a pályákat, végül is rájöttem, hogy a készítők kompromisszumot kötöttek.


Richard Burns Rally - 7. kép

Például ott a japán pálya, ahol a kicsit gyengébb modelleknek köszönhetően dús aljnövényzetet kapunk, ami piszok jól néz ki. Ami 2004-ben már vérciki az a 2 lapból összerakott fa, nagyon csúnya és a több évvel ezelőtti grafikai megoldásokat idézi. Igazából csak távolról néz ki jól a pálya, de mivel a fák mellett autókázunk általában, ezért a táj grafikájától nem fogunk hátast dobni. Kárpótol minket a szimuláció élménye. Korábban már említettem, hogy megpróbálták lemodellezni a valós fizikát, a fizikai hatásokat. Ez egyrészt sikerült is, hiszen soha ilyen rally programmal nem találkozhattunk. A fenomenálisan valósághű irányítást egyértelműen kormányhoz szánták, ami egyrészt jó nekünk, mert élethűségre törekedtek, másrészt viszont nem jó, mert nem mindenkinek található meg a kormány a játékgép mellett. Billentyűzetről viszont nagyon sok dolog van, amit képtelenség megcsinálni. A cikk végére hagytam (ahogy általában szoktam) a negatívumokat. Kettőről már volt szó: az elavult grafikai megoldások, valamint a nehézkes irányítás a billentyűzetről. Továbbá, játék közben történtek érdekes dolgok: az élethűséggel néhol hadilábon áll a játék. Nagyon kell koncentrálni, mert általában az út úgy csúszik, mintha jégbordák borítanák. Ezt a jelenséget egy teljesen száraz murvás talajon egy kicsit nevetségesnek találtam. Másrészt a sebesség alig megy fel 100 km/h fölé, mert egyszerűen annyira ingataggá válik az autó, hogy irányíthatatlan lesz, és hadd ne mondjam, hogy mi lett a vége. Élőben biztos kórház… vagy rosszabb. Ok, hogy itt nem az eszement száguldozásé a főszerep, de azért ha már élethűségre törekedtek, akkor említsük meg, hogy van az autónak tapadása is a valóságban, nem is kicsi.


Richard Burns Rally - 8. kép

Főleg, ha a megfelelő gumit választjuk ki. Érezhető persze a különböző talajok közötti különbségek, de korántsem megfelelően. A másik negatív dolog a fék. Jobban mondva a fékek, mert ugye egy ilyen csodamasinán van belőle négy is(ez minden autóra jellemző), ráadásul tárcsafékek(ez már nem mindegyikre), ráadásul valamilyen neves gyártó által kifejlesztett hi-tech fékek(na, ez már elenyésző autóra jellemző). Mégis, hiába ez a fejlett világ, komolyan mondom a 105-ös, 18 éves Skodámon jobb fékek vannak, mint azon. Egyszer játék közben elnéztem egy kanyart (ment az út tovább, de kanyarodni kellett volna, mert arra ment a pálya), ezért beletapostam a fékbe. Száraz murván kb. 50 métert csúsztam, mire megállt a kocsi. Azért neeee… Egy másik történet, amit még elég érdekesnek tartottam: azt hiszem az ausztráliai pályán van egy akkora ugrató, hogy a valóságban jó, ha a kaszni megmaradt volna. Poénnak jó volt.
Mindent egybevetve ezek a hiányosságok és hibák eltörpülnek a játék zsenialitása és igényessége mellett. Rendkívüli élményt nyújt, mindazoknak ajánlom, akik keresik az igazi kihívást a virtuális világban is. Nagyon nehéz, kőkemény valódi RALLYSZIMULÁTOR. Eddig az egyetlen ilyen.

Richard Burns Rally-t. Azért kezdtem ezzel a mondattal a beszámolót, mert szeretném a játékot azon oldaláról bemutatni, ami különleges és más, mint a többi ilyen jellegű próbálkozás. Mármint a rally műfaj, mint a valóságos fizikai és érzelmi hatások tökéletes leprogramozása, vagy az ezzel való próbálkozás. A Richard Burns Rally ("RBR") fejlesztői megpróbálkoztak ezzel, a továbbiakban pedig kiderül, hogy mennyire sikerült. '>
47 hozzászólás

Vendég

22 éve, 1 hónapja és 14 napja

*** ez a játék!!!!!!!!!!!!hülye aki ezzel játszik!!!!!!!!!!!!!

válasz erre

Vendég

22 éve, 1 hónapja és 26 napja

Majd ezt a tördelést, meg betűméretet jelezzük a szerkesztőnek. Egyébként igen, jó a játék. Egyedi. Üdv: Vudu

válasz erre

Vendég

22 éve, 2 hónapja

hi
jó a játék??
hi

válasz erre

Vendég

22 éve, 2 hónapja és 1 napja

Az ember bele-bele olvas ESETLEG!Ránézel és már unalmas, tömör tömbökben vannak a betük!

válasz erre

zEd--

22 éve, 2 hónapja és 6 napja

Szia, hogy érted hogy hol lehet?

válasz erre

Vendég

22 éve, 2 hónapja és 7 napja

Hol lehet játszani a játékon?

válasz erre

Vendég

22 éve, 2 hónapja és 9 napja

Zacskó te egy igen nagy gyökér paraszt vagy...

válasz erre

Vendég

22 éve, 2 hónapja és 11 napja

MI EZ

válasz erre

zEd--

22 éve, 2 hónapja és 13 napja

a félreértések elkerülése végett. Vudu volt az előző hozzászoló, csak én voltam beléptetve, s ezt nem vette észre

válasz erre

zEd--

22 éve, 2 hónapja és 14 napja

Örülök, hogy tetszik! Szerintem próbáld ki mindenképpen!

válasz erre

Vendég

22 éve, 2 hónapja és 16 napja

Klassz cikk. Gratula!
Nekem asszem nehéz játék lenne...

válasz erre
1234a(z) 4 -ből
Richard Burns Rally
7.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Maniac profiljamarco profilja