3D Mark 3.0

2003. szeptember 06.
79.0561
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Hosé profilja, adatai
Hosé
Ha csupán irodai szinten használjuk számítógépünket a videokártya minősége 10-ed rangú szempont. Még őskori leleteknek mondott kártyák is megfelelnek a célnak. Azonban az egyre bonyolultabbá váló játékok használatánál felmerült a probléma: A kártya kiválasztáshoz illetve optimális beállításához szükség van egy olyan programra, amely imitált játékkörnyezetben értékeli a kártya állapotát illetve a beállítás minőségét.


Kétféle benchmark létezik videokártyákhoz: a szintetikus benchmarkok azt mérik, hogy egy videokártya milyen gyors lehet. Ezt a tesztet a 3D Mark programmal végezzük, ennek legújabb változata 2003 februárjától elérhető. Ez a szoftver a legújabb effektekkel és bonyolult grafikus m?veletekkel hajtja a kártyát a végletekig. Mindenesetre egy videokártya gyakorlati sebességéhez ezeknek a méréseknek nem sok közük van, tekintve, hogy a játékok és a 3D-s alkalmazások a szintetikus benchmark effektjeit és bonyolult számításait nem használják. Ha például egy videokártya meghajtó programot akarunk cserélni érdemes lefuttatni a 3D Mark tesztet a régi és az új programmal is, így dönthetünk a két meghajtó között. A 3D-Mark több eljárással is mér, és végül az egyes eredményekből kiszámít egy pontszámot. Így a kártya és a meghajtó-verzió sebességét pontosan meg lehet állapítani. Játékoknál változóak a mérési eljárások. A kézikönyv többnyire leírja, hogy működik a teljesítménymérés. Egyes játékok még külön sebességtesztet is kínálnak, amely többnyire a Start menüben vagy a játékkönyvtárban található.
Szinte szabványossá vált a 3DMarkok használata, amennyiben valaki összehasonlítható grafikai teljesítménymérést szeretett volna végezni. A 3D Markot készítő cég emellett egyéb mérőprogramokat is megjelentetett már (PCMark2002, SYSMark2002, MobileMark2002), mégis ez a legismertebb szoftvere.


3D Mark 3.0 - 2. kép

Az utóbbi időkben kiéleződött a videokártyák terén mindig is fennálló harc: a konkurens cégek egyaránt olyan helyzetbe kerültek, melyből bármelyik kijöhet győztesen. A konkurenciaharc már annyira elmérgesedett, hogy egymást vádolták a kártyagyártó cégek a mérési eredmények meghamisításával. Mint kiderült, szoftveres úton úgy optimalizálták kártyáikat, hogy a 3D Mark tesztprogram a valóságnál jobb eredményt hozzon. A DirectX 9 kompatibilis kártyák megjelenését mindkét cég heteken belülre datálta (igaz, a GeForce FX már nem először késett). Időközben a Microsoft is tökéletesítgette a szofveres hang és kép megjelenítésvezérlőjének, a DirectX-ének legújabb változatát, sőt már a 9.1-es változat első béta verziója is elkészült. Így éppen itt volt az ideje a 3DMark03 útjára indulásának. Igencsak megnőttek a korábbi változathoz képest a rendszerkövetelmények. Az egyébként igen terebélyes (letölthető változatában 171 MB-os!) program minimálisan egy, a PCMark2002-ben legalább 2500 pontot teljesítő CPU-t igényel (ez körülbelül egy 1 GHz-es processzornak felel meg). Operatív tárból legalább 256 MB-nak kell lennie a rendszerben, háttértárból pedig szinte hihetetlen, de 1 GB-ot (!) követel magának. Legalább 32 MB-nyi videomemóriával kell rendelkeznie annak a DirectX 9 kompatibilis videokártyának, amely ismeri az összes DirectX 7-es utasítást (persze ennél jobb is lehet: például a GeForce 4-esek vagy az Ati Radeon 9700-as). Operációs rendszer tekintetében is szűkebbre szabott lehetőségekkel rendelkezik a program: csak Windows 98, Me, 2000 vagy XP alatt képes futni. Természetesen alapkövetelmény a DirectX 9 feltelepítése, e nélkül senki ne vágjon bele a program letöltésébe. Ezen felül bizonyos funkcionalitásbeli képességek miatt szükség van az Internet Explorer 6 meglétére is. A program viszonylag nagy mérete ellenére gyorsan feltelepül. A Start menüből vagy az asztalon lévő ikonnal indítható. Mivel magyar nyelven nem elérhető a 3D Mark használatához legalább minimális angol tudásra is szükség van. Különösen a bonyolultabb opciók beállításánál vigyázzon az, akinek hiányos az angol tudása. Az elindulás után egy panelről tudjuk indítani, kezelni a különböző teszt és diagnosztikai eljárásokat. A tesztek elkezdése előtt érdemes szétnézni a beállításoknál, és tetszés valamint lehetőség szerint módosított opciókkal végezni a tesztelést. Így beállítható a 3 D-s játékteszt játéksebessége, az ellenőrzendő DirectX grafika típusa. A fizetős változatban lehetőség van még különböző finombeállítások elvégzésére és az egész teszteljárás mentésére is, de akár a teszt játékok is indíthatók. Mint ahogy azt már megszokhattuk, az első három teszt egy-egy játékdemo a különböző típusú játékok közül:

1. Wings of Fury (DirectX 7)
Szövetséges bombázók ellenséges repülőteret támadnak. A különböző síkidomokból felépülő alakzatok kirajzolásának minőségét remekül lehet mérni ezzel a programmal.

2. Alpha Squadron (DirectX 8)
Egy szakasz katonájaként harcolunk a valós idejű játék-háborúban egy idegen bolygón. A grafikai mélység és tér megjelenítése, valamint a különböző kameraállásokból látható nézet kirajzolásának mérése e teszt feladata.

3. Trolls´ Lair (DirectX 8)
A valós idejű kalandjáték számtalan csapdán és földalatti helységen vezet minket, miközben rémítő szörnyekkel,trollokkal harcolunk. A fény és árnyék hatások kirajzolásának minőségét állapítja meg e-teszt alapján a program.

4. Mother Nature /Anyatermészet/
A természeti képek kirajzolásával teszi próbára a videokártyát. Ez utóbbi a 3DMark2002 Nature tesztjén alapul - akinek anno tátva maradt a szája ezen, az az új változat után még inkább csodálkozni fog, milyen látványra képes videokártyája. A dinamikus természeti képben minden mozog, a fű és a fák levelei a szél hatására lengenek. A fotópatak és a tó vizének kirajzolása az égbolt fény és árnyékhatásaival komolyan leterheli a videokártyát. Az elfogadható eredmény legelább 1000 pont a 3D-s teszt végén. A további tesztek közül néhány:
1. A CPU hogyan kezeli a 3D-s képek kiszámításakor fellépő adatfolyam ütközéseket.
2. A grafikus kártya hogy képes egy-egy alakzatra különböző szövetekből álló rétegeket felvinni.
3. Hogy tudja a gép kirajzolni a különböző 3D-s ábrákat.
4. Mozgó alakzat egy álló tájban.
5. 3D-s hanghatások sorozata: robbanások, lövések, géphang, különböző motorhangok.

Ezek azonban már csak a fizetős változatból érhetők el és elsősorban a gépek előállítóinak, eladóinak munkáját segítik. A teljes változat 20 gépes licencdíja jelenleg 250 USD.
A 3D-s játékteszt mellett a szabadon letölthető program része még egy rendszerdiagnosztikai program, amely a CPU, memória, videókártya, alaplap, memória, képernyő pillanatnyi állapotát mutatja. A CPU-ról megállapítható, hogy órajelét mennyire lehet növelni, de az esetleges upgrade lehetőségekről is informál a program. A DirectX-nél a különböző filterekről kapunk információkat. A grafikus kártya memóriája mellett a meghajtó program verziójáról és a maximális felbontásról olvashatunk. Megtudjuk még mennyi memóriát pakolhatunk a számítógépbe, illetve jelenleg mennyi és milyen memória modul áll rendelkezésre. Milyen a fizikai és a virtuális memória kihasználtsága. A rendszerinformációs tábla főleg a grafikus megjelenítés szempontjából szolgál sok hasznos adattal.


3D Mark 3.0 - 3. kép

A Windows 2000-től kezdve a Windows-os diagnosztikai programok sokkal több információt adnak a gépről, azonban azoknak, akik a játékszenvedélyük miatt sokat foglalkoznak a gépük hogylétével ez a kisegítő lehetőség még mindig jól jön.
Ha nem vagy igazi játékos, csak néha-néha ülsz le a géped elé játszani kerüld a programot, a majd 180 Megabájt program nem éri meg. Azonban ha érdekelnek a legújabb 3 dimenziós játékok vagy olyan környezetben dolgozol, ahol 3 dimenziós grafikai munka folyik jó ha tudod , mire képes a géped és a videokártyád és a számítógéped. A 3D Mark tesztprogram régebbi változatai a számítástechnikai lapok lemezmellékletein elérhetők, a tesztprogram legfrissebb változata a www.futuremark.com/products/3dmark03 címről tölthető le. Ami nagy kár, a sareware verzióban a tesztjáték csak bemutató szinten fut. Jó lett volna ha a készítők legalább 1-2 pályát betesznek a programba. Valamint jó lenne, ha angol mellett más nyelven, netán esetleg magyarul is elérhető lenne a program. Főleg emiatt a két dolog miatt az alábbi az értékelésem:
10 ből 8 pont.

3D Mark 3.0
URL: www.futuremark.com
típus: diagnosztikai program
licenc: shareware
megjelenés: 2003 február, azonban augusztusban új frissítés látott napvilágot.

Minimális konfiguráció:
Windows 98/Me/2k/XP
x86-os, legalább 1000MHz órejelű processzor
minimum 256MB Ram /512MB ajánlott/
Direct X kompatibilis grafikuskártya minimum 32 MB Video memóriával
DirectX 9 vagy újabb
Internet Explorer 6x
nincs még hozzászólás

 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja