Turning Point Fall of Liberty előzetes

2008. március 31.
75.0281
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Dru profilja, adatai
Dru
Német felségjelzéssel ellátott zeppelinek és süvítő stukák a Szabadság-szobor felett? Lángoló New York-i utcák, horogkeresztes zászlók a Fehér Ház falain? Félelemtől reszkető, az életben maradásért küzdő amerikai lakosság? Ilyen és ehhez hasonló élményeket kínál nekünk a Turning Point: Fall of Liberty című FPS. Mielőtt mindenki örömujjongásban törne ki, és rohanna a sarki játékboltba megvenni a programot, sietve leszögezném: Nem! Nem a dicső német hadsereg élharcosaként kell a piros-fehér-fekete zászlót kitűznünk az USA metropoliszainak legmagasabb tornyaira, űzve-hajtva a vaskeresztes kitüntetéseket, hanem a sebtében szerveződő amerikai ellenállás vezéralakjaként kell helytállnunk az egyre forrósodó eseményekben.


Ugye, hogy így már nem olyan vonzóak a kilátások? Persze ettől még lehet a Turning Point az évtized alkotása, de egy csepp szomorúsággal tölt el, hogy továbbra sem vezethetjük a Harmadik Birodalmat a világhatalom megkaparintásáig egy valamire való egyszemélyes lövöldében. Uncsi már a jófiú szerep. Hiába sugallja a játék alcíme azt, hogy itt most Amerikát jól fenékbe billentjük, sajnos nem a mi közreműködésünkkel történik mindez.


Turning Point Fall of Liberty előzetes - 2. kép

A TP története alternatív idővonalon halad. Ismert, hogy 1931-ben Winston Churchill brit miniszterelnököt New York-i látogatása során elütötte egy taxi. A bácsi szerencsés volt, túlélte, bár bicegett utána rendesen. A II. világégés során Churchillnek nem kis szerepe volt abban, hogy a Brit-szigeteket nem tudták elfoglalni a német inváziós erők, technikai fölényük ellenére. Buzdító szavai sokat jelentettek a bombázásoktól rettegő civil lakosságnak. Jelen tesztünk tárgya egy érdekes kérdést vet fel. Mi lett volna, ha Churchill nem éli túl? Vajon változott volna a háború menete? A Turning Point szerint ez esetben a Harmadik Birodalom lezúzta volna Angliát, majd Észak-Afrika után a Szovjetuniót is bekebelezve tette volna teljessé a Nagy Vízen inneni hódításaikat. Az USA a semlegesség politikáját hirdetve nem avatkozott bele az európai történésekbe, és egészen 1953-ig biztonságban érezhették magukat. Ekkor azonban a német fejesek kiadták a parancsot: "Vesszen Amerika!" És a gigantikus hadigépezet megindult...

Turning Point Fall of Liberty előzetes - 3. kép

A derék kapitalisták persze ebből semmit sem sejtettek, boldogan gyarapodtak, építgették, szépítgették országukat, és valószínűleg az iskolákban sem került megemlítésre, ki is az úr odaát. Míg végül el nem jött a "Nagy Nap". Hősünk, Dan Carson, a szó szoros értelmében jómunkásember. Ez a nap is úgy indult számára, mint az összes többi. Hajnal hasadtával kipattant az ágyból barátnője mellől, az elmaradhatatlan reggeli kávé és séróbelövés után elindult a munkahelyére, ami New York n+1-edik felhőkarcolójának építgetése volt. Dan bőszen kalapálta 80 emelet magasságban a tartógerendákat, amikor hirtelen furcsa zajra lett figyelmes. Egy repülőgép! Nem is, kettő! A friss levegőn való munkától kipirult arcú dolgozók lelkesen integettek a felettük elsuhanó vadászrepülőgépeknek. Amire konstatálták, hogy valami nincs rendben, már a fél háztömb lángokban állt.


Turning Point Fall of Liberty előzetes - 4. kép

Dan - itt már általunk terelgetve - az amerikaiakra olyannyira jellemző tökösséggel rögtön cselekvésre szánta el magát. Lefelé indult az összeomló épületen, majd az első szembejövő német katona kezéből kikapva az MP50-es géppisztolyt a harcok sűrűjébe vetette magát. Nem zavarta, hogy ő csak egy egyszerű építőmunkás, aki légpuskán kívül egyéb fegyvert csak Tv-ben látott, a korszak technológiai csúcsának számító géppisztolyt mégis oly természetességgel kezelte az első másodperctől kezdve, mintha hosszú évek óta a Wehrmachtban (azaz a német hadseregben) teljesített volna szolgálatot.


Turning Point Fall of Liberty előzetes - 5. kép

Az előző két, ironikus hangvételű bekezdéssel próbáltam érzékeltetni, hogy mennyire nehezen törődtem bele a főszereplő háttértörténetébe, hogy egy munkást irányítva kell felvennünk a harcot a világ legerősebb, legfejlettebb hadseregével. Szerintem ez gáz. A sztori előrehaladtával azonban sikerült átértékelnem magamban a dolgokat. A Turning Point tökéletes paródiája a még mindig divatos egyedül kiirtom a gonosz, csúnya bácsik százait (ezreit?) típusú filmeknek/játékoknak, amelyekben egy szimpla hétköznapi emberből lesz világot megmentő hős. Így tekintve, a TP fordulatai kifejezetten viccesek, lehet rajtuk derülni, örömködni. A kedvencem, amikor két hét masszív ellenállóskodás után ledobnak ejtőernyővel a londoni Tower tetejére teljesen egyedül, hogy találjam meg a titkos föld alatti laboratóriumot, ahol a nácik az atombombát hegesztik nagy titokban. Persze a repülőgépen ücsörögtünk vagy 10-en, de a többiek biztos repültek tovább Izlandra gejzíreket fényképezni. És ez még csak egy a sok idióta esemény közül. Nem tudom, hogy a fejlesztők szándékosan vették-e ilyen mulatságosra a sztori kidolgozását, de van egy olyan rossz érzésem, hogy nem. Aki tudja a helyes választ, ne legyen rest megírni!

Turning Point Fall of Liberty előzetes - 6. kép

A teljes igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy észrevehető a játékban 2 kiemelkedően jó történeti elem. Az egyik a kampány vége, ami teljesen eltér napjaink megszokott sztandardjaitól, a másik pedig egyenesen a második helyre ugrott a játékos pályafutásom kedvenc küldetéseinek sorrendjében, szorosan követve a "Kill Diablo!"-t. Ezek miatt megéri foglalkozni a TP-al, különben menthetetlenül eltűnne a süllyesztőben, mivel, mint ahogyan sorokon belül látni fogjuk, a játék másban nem nyújt maradandót.


Turning Point Fall of Liberty előzetes - 7. kép

Kezdjük azzal, hogy a Turning Point elképesztően rövid. Még nekem is mindössze egy délutánomba került végigtolni, pedig sosem sietek a játékokkal, igyekszem mindent apró sarkot felfedezni. Három városban (New York, Washington, London) tevékenykedhetünk 8 pályán keresztül. Ez nem sok, figyelembe véve, hogy a fejlesztés kezdeti fázisában még 8-10 metropoliszról szólt a fáma. Pontosabban az utolsó küldetés egy hatalmas léghajó fedélzetén játszódik, de még így is csak 4 helyszínünk van. A pályák nagy része ismerős lehet más programokból. A lerombolt amerikai városok mintha csak a Medal of Honor-ból vagy a Call of Duty-ból léptek volna elő, megspékelve egy kis Half-Life 2 érzéssel. A londoni Tower belseje pedig kísértetiesen emlékeztet a Return to Castle Wolfenstein-re. A játéktér sok helyen nyitott, nagynak látszódó, ez azonban csak ügyes fogás, valójában visszatér a jó öreg "csőszindróma", azaz csak egy irányba mehetünk, egyféleképpen átjutva az előttünk álló akadályokon. A pályák számos helyen látványosan bénán vannak lezárva, de hát ezt már megszokhattuk a hasonló játékokban.


Turning Point Fall of Liberty előzetes - 8. kép

A feladatok a szokásosak: van bomba hatástalanítás, túszmentés, területvédés, eljutás A pontból B-be, világmegmentés. Autós üldözés nincs. Se tankkal megyek és bántom a népet típusú. Tehát a járművezetés kimaradt, holott ez ma már alapkövetelmény minden valamire való FPS-nél. Kettő darab játékmenetbeli újdonságba sikerült belefutnom. Az egyik, ha robbantani akarunk valamit, akkor a bombán a drótokat nekünk kell manuálisan összekötni, majd élesíteni a robbanószert. A másik, hogy ha kellően közel kerülünk az ellenséghez, akkor akár ököllel is nekieshetünk. Kicsavarhatjuk a kezéből a fegyverét, pajzsként használhatjuk, sőt egy jobbhoroggal végleg a másvilágra küldhetjük. Ötletes, végre valami pozitívum. Emellett még kedveskedtek nekünk olyan "fícsőrrel", hogy bizonyos tárgyakra fel tudunk kapaszkodni, például egy falszegélyen képesek vagyunk végigmászni á la Prince of Persia. Ilyenkor emberünket kívülről csodálhatjuk, amint fix kameranézetben leküzdi az előtte tornyosuló akadályt.

Turning Point Fall of Liberty előzetes - 9. kép

Ezeket leszámítva egy teljesen átlagos FPS élményét kapjuk. Sehol semmi extra, dögunalom az egész. Számos dolog ismerős a CoD szériából. Ilyen például a gránát indikátor , vagy az életcsomagok hiánya. Ahogy közeledünk a halálhoz, egyre jobban beszürkül a kép, figyelmeztetésül, hogy nem ártana valami fedezéket keresni. A fegyverválaszték talán lehetne nagyobb is, bár annyira nem tűnik fel a gyilkolóeszközök kis száma, mivel egyszerre csak 2 fegyvert és 4 darab gránátot cipelhetünk magunkkal. Kezünkbe kerülnek a szokásos szerszámok, azaz géppisztoly, shotgun, pisztoly, puska, sniper, rakétavető. Legtöbbjükből van amerikai és német változat is.


Turning Point Fall of Liberty előzetes - 10. kép

Ellenfeleink viselkedésében az intelligenciát csak elvétve lehet felfedezni. Jönnek szépen sorban, mi pedig lelőjük őket jól. Egyszer-kétszer előfordult, hogy átfutottak egyik fedezék mögül a másik mögé, de ennél többet ne nagyon várjunk tőlük. A kobakban lévő hiányosságukat a ránk dobált gránátok számával próbálják ellensúlyozni, általában kevesebb, mint több sikerrel. A rövid időszakokra mellénk csapódó társakról sem lehet szebbeket elmondani. Ostobák és bénák, cserébe legalább gyorsan elhullanak.

Egy kellően jó multis móka talán segíthetne a szoftver jobb megítélésében, azonban a deathmatch és a team deathmatch opciókon kívül nem sikerült felfedeznem a lehetőségek széles tárházát. Bár itt legalább kipróbálhatjuk a másik oldalt is. Ezzel azonban el is mondtam minden előnyét a multiplayernek. Nyilvánvaló, hogy a fejlesztők nem erre a részre koncentráltak, csak mondja már meg valaki, hogy akkor mire is?! Ki tud több felest betolni a szomszéd kiskocsmában? Egyszer talán megtudhatjuk a választ eme kérdésre is...

Turning Point Fall of Liberty előzetes - 11. kép

A cikk végéhez közeledve essen pár keresetlen szó a külcsínről is. Hiába a licencelt Unreal 3-as engine, a látványvilág messze áll például a Bioshock-ban vagy akár Gears of War-ban tapasztaltaktól, de említhetném bármely eddig megjelent játékot, amelyik erre a motorra épül. Gyakoriak a textúra illesztési gondok, az üveg hol törik, hol nem, a kisebb tárgyak kidolgozásán is lehetne mit javítani. Főhősünk kinézetére nem lehet panasz, bár a külseje alapján inkább egy jelenkori macsóra hasonlít, nem egy 50-es évekbeli építőmunkásra. A lángok pocsékul néznek ki, de a közelünkben robbanó gránát hatására előbúvó effekt egész pofás lett. Összességében nekem nem volt komolyabb gondom a grafikával, az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy egy játék megítélésénél számomra a grafika az utolsó szempont. Gép viszont rendesen kell alá. Egy manapság közepesnek tartott konfiguráción komoly problémákkal kerülünk szembe, ha elfogadható minőségben szeretnénk játszani.

Turning Point Fall of Liberty előzetes - 12. kép

A hangokra is igaz, ami a TP többi részére: átlagosak. A nyitójelenet és a grandiózusabb összecsapások hanghatásai egész kellemesek, a fegyverek ropogása azonban eléggé egyforma, hősünk kopogó léptei pedig gyorsan az őrületbe kergetnek.

Bár a napokat nem számláltam vissza, de kellő lelkesedéssel vártam a Turning Point-ot. Most pedig csalódott vagyok. Az utóbbi hónapokban számos játék nem váltotta be a hozzáfűzött reményeimet, de mind közül ez bukott szememben a legnagyobbat. Ígéretesen induló, de viccbe fulladó történet, nulla ötlet, átlagos megvalósítás. Az év játéka díj helyett a citromdíjra talán elég lesz mindez.
2 hozzászólás

tommygarros

11 éve, 3 hónapja és 20 napja

Kell röhögő smiley

válasz erre

Vendég

17 éve, 4 hónapja és 16 napja

röhögő smiley

válasz erre
Turning Point Fall of Liberty
7.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljaBotyi profilja