A valós idejû stratégiai játékok szerelmesei már hegyezhetik az egereiket, ugyanis hamarosan újabb résszel jelentkezik a legendás C&C sorozat. Az új epizód visszatér a történet eredeti gyökereihez. A stratégiai játék a már megszokott és jól bevált elemeket használja majd az igencsak tetszetõsre sikerült grafikai megvalósítás mellett. Talán maga Frank Herbert sem gondolta, hogy 1965-ben megjelent, Dûne c. mûvének mekkora hatása lesz majd a következõ évtizedekben. A sci-fi történetbõl nagysikerû regénysorozat, mozifilm, TV-sorozat és PC-s játékok készültek.

Mindemellett nem elhanyagolhatóan a történet a kor valós politikai és szociológiai problémáira hívta föl a figyelmet. Ami jelen esetben érdekes lehet, az nem más, mint hogy a Dûne-univerzum ihlette a valós idejû stratégiai játékok atyját: A PC-re készült sorozat legnagyobb hatást kiváltó tagja kétségkívül az 1992-ben megjelent második rész, a DUNEII volt. A játék egészen új alapokra helyezte az akcióra épülõ stratégiai játék fogalmát, mind az irányítás, mind a játékmenet tekintetében, és jó elõre meghatározta a követendõ normát az RTS-ek piacán. (A sors iróniája, hogy a sorozat következõ részeként megjelent DUNE2000 már csupán egy volt a klónok végeláthatatlan áradatában és hamar feledésbe is merült.)

A 95"-ben megjelent Command & Conquer címet viselõ játék -ha lehet- nagyobbat szólt neves elõdjénél is. Soha nem látott átvezetõ videók, kiváló grafika és a hangszórókból egy gépies, de szexi nõi hang tudatta velünk, hogy éppen mi is történik a képernyõn. Akkoriban mindenkinek leesett az álla a játéktól. Nem csupán az új grafikai köntös miatt, hanem a játéknak egyszerûen volt valami megfoghatatlan hangulata, ami hetekig odaragasztotta az embert a monitor elé. A programot szintén az azóta már legendássá vált Westwood csapata követte el, akik a DUNE - sorozatot is készítették. Az akkori Westwood azóta már alaposan átformálódott: Az EA alá került, és az alapító tagok is elhagyták a gárdát.
Azóta jó néhány rész napvilágot látott a C&C-bõl, de véleményem szerint egyik sem tudta felülmúlni az elsõ rész nyújtotta hangulatot, valamint olyan szintû klón-dömping vette kezdetét, hogy egyfolytában az "ilyetláttammár" érzés kerülgette az embert. Ha a kiegészítõ lemezeket is ideszámoljuk, ez lesz a tizenharmadik része a sorozatnak, az alaptörténet harmadik epizódja. (Az elsõ rész folytatása az 1999-es Tiberian Sun volt.)
A harmadik rész készítése során ötleteket kértek a fanatikus játékosoktól. Bárki írhatott a fejlesztõgárdának, illetve a különbözõ fórumokra, ha úgy gondolta van ötlete, amivel hasznára válhat a fejlesztõknek. Mike Verdu -a projekt vezetõjének- elmondása szerint fontosnak tartják a játékosok véleményét, és rengeteg hasznos ötlet érkezett, melyeket be is építettek a fejlesztés során.

A játék a Földön játszódik és története szerint 2047-et írunk. A konfliktus forrása pedig mi más is lenne, mint a jó öreg tiberium nevû anyag, amely egy meteoriton keresztül jut el a földre. Mutáción megy át és gombamód szaporítja önmagát a bolygón. Az anyag mindenfajta életet kipusztít ami az útjába kerül, olyan hatása van, akár az erõs radioaktív sugárzásnak. A földet zónákra osztják föl és azokat színekkel jelölik meg a szennyezettség mértéke szerint. Így keletkeznek a piros, a sárga és a kék területek. A sztori kezdetén látszólagos béke honol a tiberium kiirtását célzó GDI és a növény iránt áhítattal tisztelgõ NOD között. Az idillikus légkör persze nem tarthat örökké és hogy ez tényleg így is legyen, arról a történet szerint az NOD gondoskodik, méghozzá az örök rivális ellen indított villámháborúval. A Brotherhood of NOD oldalán ismét feltûnik Kane, (nem tudjuk még, hogy támad föl de ezek szerint valahogy csak elõmászott a ravatal alól) aki az elsõ részbõl lehet ismerõs, és nagyszabású terveket dédelget a föld zónái feletti ellenõrzés átvételérõl, amihez is mwgpróbálja maga mellé állítja a szennyezett területeken élõ és nyomorgó embereket. Valamikor itt léphetünk be a képbe játékosként...
Attól függõen, hogy melyik oldalon is szállunk harcba, két végsõ cél lebeghet a szemünk elõtt. A Brotherhood of NOD oldalán az õsi prófécia beteljesítése és a tiberium uralom alá hajtása, avagy a NOD elõretörésének megállítása és ellentámadás véghezvitele a GDI oldalán. A sztori késõbbi stádiumában a GDI tudósainak sikerül kifejleszteniük egy a tiberium semlegesítésére alkalmas eszközt.

Összesen 30 darab egyjátékos küldetés kap majd helyet a játékban, ami elvileg ugyebár 15-15 missziót jelent majd mindkét oldalról, akárcsak az elsõ részben. Csakhogy a készítõk állítólag egy harmadik felet is szerepeltetnek majd a játékban, amelyrõl egyenlõre nagy a titkolózás, de pletykák szerint a tiberiummal fertõzött mutánsok oldalán harcolhatunk még a háborúban. Mindenesetre az új oldal színrelépése üde színfoltja lehet majd a játéknak. Az ígéretek szerint a másik jelentõs újítás, hogy mi magunk is formálhatjuk a történetet, azaz nem az eddig megszokott lineáris játékmenetben háborúzhatunk, hanem egy-egy misszió teljesítésére több verzió is kínálkozik majd, s ennek függvényében alakulnak majd a további fejlemények a történetben.
Nyerõ csapaton ne változtass! Tarja a mondás, s ami a játékmenetet illeti, az EA nem kíván megválni a jól megszokott C&C-s hagyományoktól. Vagyis továbbra is a nyersanyag felkutatása, a bázisépítés és a látványos csaták lesznek majd középpontban. A készítõk elmondása szerint pedig pörgõs játéknak ígérkezik a C&C3, a monstre-hosszúságú bázisépítgetést továbbra is számûzik a játékból. Ami pedig a két ellenlábas oldal harcmodorát illeti, nos ott is marad minden a régiben, vagyis az NOD oldalán a gerillaháború, a GDI részérõl pedig a letámadásos taktika lesz a nyerõ.

A GDI oldalán -legnagyobb örömünkre- visszatér a Mammoth Tank és az Orca, a másik részrõl pedig a lopakodó tank. Persze új egységek is lesznek majd a játékban, mint például a Predator tank ami komoly tûzerõvel bír és gyorsabb lesz, mint a Mammoth tank, gyengéje viszont némileg véknyabb páncélzata lesz. Újdonság még a Firehawk, a Speed Jet és a Mech nevû egységek lesznek. A "csodafegyverek" közül pedig ismét bevethetjük az Ion Cannon-t, a Hand of NOD-ot és az atomfegyvert is. A csatamezõk tárháza is széles skálával bír az ultramodern városoktól egészen a viharos tundráig. Apropó, viharok! A készítõk igéretei szerint az idõjárás is befolyásoló szerephez jut majd a játékban, hiszen nem csak könnyed nyári záporok fognak majd aláhullani, hanem radioaktív esõzés és ion viharok is nehezítik a játékos dolgát. Külön említést érdemel az MI. A játék során a gép igazodni próbál a játékstílusunkhoz, és annak megfelelõen próbál taktikázni. A multiplayer üzemmódban a deathmatch, team deatmatch és skirmish opciók közül választhatunk, valamint visszaköszön a Battle for Middle-Earth II-ben már látott world domination játékmód is.

A grafikáról a The Battle for Middle-Earth II-ben használt, SAGE névre hallgató grafikus engine továbbfejlesztett verziója gondoskodik. Azt hiszem a képek önmagukért beszélnek, nagyon tetszetõsre sikeredett a játék grafikája. A gépigényrõl még nincs információ, de az nyilvánvalóan nem fog osztatlan sikert aratni a képekbõl és a decemberben nyilvánosságra hozott, látványos trailer-bõl kiindulva. Demó verzió még mindig nem elérhetõ, de minden bizonnyal úgy gondolják az EA-nél, hogy nincs különösebb szükség az ilyen reklámra, elvégre a játék címe úgyis garancia a piaci sikerre, és ebben minden bizonnyal igazuk is van.
A játék piacra dobásával egyidejûleg jelenik majd meg egy gyûjtõi változat, Kane Edition névvel, és olyan dolgokat tartalmaz majd, amelyek biztosan nem hagyják hidegen a megszállott C&C rajongókat. Lesz benne egy DVD-lemez, ami jatékból kitörölt jeleneteket, bakiparádét, mûhelytitkokat és a fejlesztõk által javasolt taktikákat tartalmaz majd. Továbbá helyet kapnak még rajta egyedi skin-ek (egy-egy minden oldalnak), valamint háttérképek és plusz pályák is. Az átvezetõ animációkról szerzõdtetett színészek gondoskodnak.
Mindent összevetve ígéretes darab az új C&C, kíváncsian várjuk, hogy vajon tényleg beteljesíti-e a hozzáfûzött reményeket. Ha az Electronic Arts tartja a szavát, akkor idén március végétõl már irthatjuk az ellent. Az X-box változat valamivel késõbb érkezik.
Command & Conquer 3: Tiberium Wars
Fejlesztõ:
Westwood Studio
Kiadó:
Electronic Arts
URL:
www.ea.com/official/cc/cc3/us/
Stílus: MMORPG
Megjelenés: 2007. március 27.
Ára: nincs adat
Hang/Zene: 8
Grafika/Animáció: 9
Játszhatóság: 9
Hangulat: 9
Multiplayer opció: Van
Minimális konfiguráció:
nincs adat
Ajánlott konfiguráció:
nincs adat
Pozitívumok:
a C&C visszatér!
komoly mesterséges intelligencia
több, mint 30 pálya
Negatívumok:
nincs adat