Ami biztos, hogy a hype, amit generáltak köré, finoman szólva is megtette hatását. Azt hiszem erről azok tudnának beszélni komolyabban, akik előrendelték a gépet. Olyan embertelen készlethiány van belőle világszerte, hogy a hajunk kettéáll. Ennek nyilván köze van a koronavírushoz, valamint annak közvetlen hatásához (home office, kijárási korlátozás, gyártósorok leállítása), hiszen alapvetően mindenki otthon van és jó eséllyel játszani akar.
Azt a részt hagyjuk is, hogy a piac hogyan reagált erre, mert nem közgazdaságtani elemzést készítünk, hanem örülünk, mert megérkezett szerkesztőségünkbe a tesztgép, így alaposan be tudjuk mutatni, valamint talán arra is választ kaphatunk, hogy megéri-e csillagászati összegeket kifizetni érte, vagy pedig mindenki maradjon nyugton, jó lesz az március - áprilisban is. Kezdjük.
Nem kicsit futurisztikus a PS5 dizájnja
Az már a csomagoláson is látszik, hogy alanyunk nem kicsi, ellentétben kifejezetten nagy és nehéz. A hófehér papír csomagolásból kicsúsztatva (amin van egy nagyon klafa logó) farkasszemet nézhetünk a dobozzal - a lemezes változat esetén fehér, míg a digitális variánsnál ez fekete színű lett végül. Minden oldarlól természetesen az új konzol köszönt vissza, valamint olyan szavak, mint 4K HDR és 8K gaming.
A csomagban ízléses az elrendezés, viszonylag egyszerűen hozzáférhetünk a tartalomhoz, ami némi papírmunkából, egy egész kellemes minőségű HDMI, egy USB-A / Type-C kábelből, a DualSense joystickból, egy minimalista "dokkolóból" valamint természetesen magából a PlayStation 5-ből áll majd. A gép első, második, de harmadik és negyedik pillantásra is eléggé futurisztikusan fest. A feleségem először megrettent tőle, mert azt hitte, hogy valamelyik Alien film kelléke került hozzánk, de a legtöbben szimplán csak egy duci routerhez hasonlítják. Én állítva használom, úgy fért be a TV mellé, és valóban, hát, nem szokványos a design.
A középső, fekete részt két, alulról felfelé szélesedő elem veszi körbe - a blu-ray olvasó is itt van egyébként. A PS logó az egész tetején / szélén található, illetve a konzol hátsó felén még van egy sáv, ahol az ikonikus négyzet-kör-háromszög-iksz gombok stilizált ábrái láthatóak. Ahogy forgattam és a helyére pattintottam a dolgokat, azért az egyből érezhető volt, hogy egy nagyon prémium eszköz van a kezeim között. Az illesztések tökéletesek, nem rázkódik, nem csörög-zörög, szóval a termékdesing tökéletes.
A menü nem drasztikusan változott, hanem pont annyit és úgy, hogy ismerős legyen, mégis modern
Tesztalanyunk fizikai paraméterei azért egy kicsit sokkolóak. Súlya négy és fél kiló (a digitális 3.9), míg dimenziói 390mm X 104mm X 260mm. Ez azt jelenti, hogy mind állítva, mind pedig fektetve bőséggel kelleni fog neki a hely. Összesen három darab USB-A port található rajta, amiből kettő támogatja a 10 Gbps sebességet. Ezt megfejelték egy ugyanilyen adatátviteles Type-C nyílással, meg persze HDMI-vel, amivel elérhető a 4K 120Hz és a 8K is, már persze ha a televíziónk képes erre.
A WiFi modul szerencsére elég fejlett, támogatja a legfrissebb szabványokat (IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax), az ethernet port szintén megbirkozik mindennel, a bluetooth pedig 5.1-es. A PS5 lelke egy módosított, "Zen 2" névre hallgató x86-64 architektúrájú AMD Ryzen egységből (8 mag/16 szál egészen 3.5 GHz-ig), egy szintén AMD-s Radeon RDNA 2-es grafikus chipből (teljeskörű Ray Tracing támogatás, 2.23 GHz sebesség valamint 10.3 TFLOPS összteljesítmény), valamint 16 gigányi GDDR6-os memóriából áll.
Az látszódik, hogy nem gyenge a konfig, viszont azért el kell ismerni (pusztán a számok alapján) hogy egy durvább PC-től már most el van maradva, ezért az életciklusának végén várhatóan még nagyobb lesz a szakadék. Persze simán lehet, hogy pár év múlva jön a Pro verzió, ami meg javíthat ezen. Illetve azt se felejtsük el (mégegyszer mondom, pusztán a számok alapján), hogy egészen más fejleszteni, optimalizálni egy fix hardverre (kivéve a Ubisoftnál, ugye), szóval a játékok az idő múlásával bizonyosan egyre durvábbak lesznek. Erre amúgy jó példa a Demon's Souls, ami valami egészen elképesztő ahogy kinéz, de mindent a maga idejében.
A DualSense is komoly ráncfelvarráson esett át
Nyilván ez az egész nem érne túl sokat valami korrekt merevlemez nélkül. Ezt itt egy 5.5 GB/s olvasási sebességű SSD garantálja, ami magával hozta a nem létező töltési időket, végre. Viszont ami miatt sokan felhördültek, az sajnos tényleg bebizonyosodott: az alap kapacitás 825 GB, ebből jó sokat elvesz a szoftver, így az egyszeri júzer olyan 670 GB-nyi szabad hellyel rendelkezik, ami ezért az árért eléggé karcsú.
Felpakoltam rá négy echte PS5 stuffot és maradt nagyjából 300 gigám. Persze a gép támogatja a legtöbb külső vinyót, viszont ha kiperkálok majdnem kétszázezret érte, akkor ez kicsit olyan nemár, srácok kategória. Összességében azért én elégedett vagyok a vassal, bár ahogy mondtam, a produktumok minősége innentől kezdve a fejlesztőkön múlik, másrészt úgyis érkezni fog majd évek múlva valami tuningolt verzió, tehát kezdésnek bőven kiváló. Új géphez új kezelőfelület is dukál, ami kihasználja konzolunk minden erőforrását.
Nagyon hasonlít a menü a PS4-ben lévőhöz, csak alaposan átgondolták és ráncfelvarrták azt. Ami talán a legfontosabb, hogy egyetlen másodpercnyi megakadás vagy töltögetés sincsen, minden nagyon friss, ropogós, pattogós. Imádom például, hogy a Store végre nem egy külön applikációban található, hanem integrálva van a rendszerben, így tényleg mindent másodpercek alatt intézhetünk. A beállításokat alaposan végigtúrva lehetőségünk van már alapból eldönteni, hogy egy játék a folyamatos képfrissítést, vagy pedig inkább a pöpec grafikát helyezze előtérbe. Ha feloldunk egy trófeát, akkor már nem csak screenshot készül, hanem egy rövid klip is.
A fenekén pont annyi a csati, amennyire szükség van
Tovább finomítottak a különféle Party lehetőségeken, viszont nekem az egyik nagy kedvencem a Screen Sharing. Ennek segítségével egyrészt egy kis ablakban megnyithatjuk valaki másnak a játékmenetét, míg természetesen mi a sajátunkkal bíbelődünk (ezt át is lehet méretezni), másrészt pedig ha az adott játék fejlesztője elérhetővé tette, akkor a live játékmenettel párhuzamosan megnyithatunk különféle tips&tricks videókat, amik segíthetnek mondjuk egy nehezebb fejtörő megoldásában, vagy esetleg egy bezsákolható trófea megnyitásában.
Szintén új ötlet az úgynevezett Activities kártyák jelenléte. Ezek egy adott játékon belüli kihívást/pályát jelölnek és lehetőségünk van egyből onnan kezdeni. Ha tehát mondjuk az új Pókember címben szeretnénk letudni valamilyen bunyós kihívást, akkor elég, ha az adott lapot kiválasztjuk és egy-két másodperc alatt már indul is a dolog. Ez amúgy rendkívül sok új lehetőséget biztosít szintén a fejlesztőknek - a rendszer natívan kezeli ezt, tehát csak és kizárólag rajtuk múli, hogyan használják ki.
Persze ezeken kívül is nagyon sok más, apró fejlesztés történt de a legfontosabbak talán a felsoroltak, meg az internet is betelne, mire mindet felsorolom. Térjünk rá inkább a harmadik, igazi újdonságra, a DualSense joystickra. Ez váltotta ugye a PS1 óta ismert DualShock-ot, méghozzá nem is akárhogy! Azt mondjuk nem állítom, hogy az alapoktól újra gondolták, de eszméletlenül sok, valóban nagyon király feature került bele.
Trófea feloldásánál már nem csak screenshot készül, hanem egy rövid klip is
Ahogy az alapgép, úgy a kontroller is hízókúrán esett át, mivel érezhetően vastagabb lett, mint az elődnél használt társa. Persze ez szükséges, hiszen az új lehetőségek miatt extra motorok kerültek bele. Átdolgozták az analóg nyilakat, sokkal jobban kidomborodnak például a felületből. Kategóriákkal tisztábban és erősebben szól a beépített mikrofon, de a megmaradt a jack csatlakozó, ahogy a középső tapipad is. Az állapotjelző fény immáron a középső rész mellett fut körben és sokkal több dologra lesz majd programozható, használható.
Például bizonyos játékok esetében kiválóan látszik majd az életerőnk. Az eddigi rezgőmotort kukázták és egy teljesen új mechanikát pakoltak bele, ami megpróbál valósághűen, az adott szituációnak megfelelően viselkedni, rázkódni. Elmegy mellettünk egy vonat? Érezzük a növekvő sebességét. Metrózunk? Simán kieshet a kezünkből a joy. Ezek csak kiragadott példák voltak, számtalan egyéb módon lehet felhasználni. A felső flippergombok szintén átalakultak és Adaptive Trigger névre hallgatnak.
Különleges képességük, hogy eltérő ellenállást képesek kifejteni, szintén növelve a valósághű élményt. Ha egy íjat akarunk felhúzni, akkor folyamatosan erőt kell kifejtenünk. De máshogy viselkedik egy gránát eldobásánál, valami komolyabb csúzli elsütésénél. Ez az egész csomag, amit az átgondolt DS jelent, bevallom, először nagyon fura volta. Aztán ahogy eltöltöttem pár órát különféle játékokkal, úgy szoktam meg és vált teljesen természetessé.
A lágy fény színe aszerint változik, hogy éppen mi történik - ismerős lesz PS4 után
Ez lenne tehát a Sony következő nagy dobása, a PlayStation 5. Modern, előremutató konzol, ami köszönhetően az exkluzív címeknek, biztosan állíthatom, hogy a piac egyik meghatározó szereplője lesz. A fejlesztők nyilván csak kapargatják tudásának felszínét, igazán nagy dobás valószínűleg jövőre fog majd befutni.
Ígértem, hogy megpróbálunk a teszt végére választ találni arra, hogy mennyire szükséges most, november közepén a birtoklása. Nos, ha érdekel a visszafele kompatibilitás (fel lehet skálázni vele a PS4-es címeket), illetve ha a Demon's Souls rajongója vagy, akkor mindenképp szerezd be - már ha megkapod valahol -, de ne csillagászati áron. Mindenki más szerintem nyugodtan várja meg, mire lesz szállítmány, hiszen még a "lastgen" cuccra is elérhető egy kazal nagyon komoly cím, plusz ugye van Miles Morales, meg Sackboy kalandja is. Szóval hajrá, a játék csak most kezdődik!