A 2013-as esztendő egyik legnagyobb eseménye minden kétséget kizáróan az volt, hogy elrajtolt az újgeneráció, vagyis megérkeztek a boltok polcaira a next-gen konzolok, amelyek immáron - bármennyire is hihetetlen, de - a nyolcadik generációt képviselik. Habár sokak szerint az igazi újgeneráció már tavaly, a Nintendo Wii U-val megkezdődött, de ez legalább annyira balgaság, mint az év legszebb videojátékának tekinteni például az Aliens: Colonial Marines-t.
Az alábbi cikkben egy kis összefoglalót szeretnénk adni nektek azzal kapcsolatban, hogy milyen fogadtatásban is részesültek az újgenerációs masinák, illetve a megjelenésük körüli bonyodalmak - késlekedések, régiókorlátozások - milyen hatással is lehetnek majd a későbbiekben az eladásokra. Tudjuk, hogy cikkünk tárgyát számtalan szempontból meg lehetne közelíteni, azonban mi csak a legfontosabbakra hagyatkoztunk a közérthetőség kedvéért.

Mint ismeretes, mind a PlayStation 4, mind az Xbox One első körben elkerülte hazánkat, ám ez az áldatlan állapot azóta részlegesen, de megváltozott. Az újgenerációt hivatalosan a PlayStation 4 indította meg a tengerentúlon, méghozzá november 15-én, amit óriási várakozás előzött meg az amerikai játékosok részéről. Beszámolók szerint helyenként óriási sorok kígyóztak a konzolboltok előtt, máshol pedig arról írtak, hogy a boltok személyzete attól félt, hogy nem lesz elég a kiszállított mennyiség. Sajnos a hírek igazak voltak, nagyon sok ember nem jutott hozzá az induláskor saját PlayStation 4-éhez - a kereslet tehát meghaladta a kínálatot -, azonban a Sony így is óriási launch partikat tartott országszerte, bizonyos helyeken pedig szó szerint igazi harcok dúltak azért, hogy az emberek megkaparinthassák saját konzoljukat.
Ezek után egyáltalán nem volt meglepő, hogy a Sony már 24 órával a megjelenés után bejelentette, hogy eladtak 1 millió PlayStation 4-et, amit később az európai premierrel tovább tetőztek. Itt az öreg kontinensen ugyanis csak november 29-én rajtolt el a konzol, és talán sokkal nagyobb érdeklődés övezte, mint Amerikában. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a nagyobb városokban exkluzív megjelenési partikkal ünnepelt a Sony - Londonban és Berlinben százméteres sorok, Rómában pedig óriási fényshow köszöntötte az újgenerációt -, és az eladási adatok csakhamar megduplázódtak, így a Sony nem sokkal később megerősítette, hogy már több mint 2 millió konzol fogyott el világszerte, és még legalább ennyire lenne kereslet, de a gyártósorok nem bírják az óriási érdeklődést. Ezzel az eredménnyel a PlayStation 4 elnyerte a minden idők legjobb konzolos rajtjáért járó díjat.

Természetesen időközben a Microsoft sem tétlenkedett. Ők egy kicsit más stratégiát választottak az Xbox One premierjéhez, hiszen nem bontották külön a tengerentúli és az európai régiót, inkább kivették a konzolból a régiózárat, és súlyos korlátozásokat vezettek be a célterritóriumok tekintetében. A nagy napra november 22-én került sor, ekkor ugyanis a redmondi óriás is hivatalosan elindította az újgenerációt. A várakozásoknak megfelelően a konzolra inkább a tengerentúlon volt óriási a kereslet - később a Fekete Pénteken is toronymagasan vezette az eladásokat -, így alig egy nap alatt ebből a konzolból is elment 1 millió, majd december második hetében, még mindig a PlayStation 4 után kullogva a Microsoft a kétmilliomodik eladott Xbox One-t is sikeresen értékesítette, ám a jelenlegi adatok szerint nem vár annyi kiszolgálatlan rajongó rá, mint a PlayStation 4-re.
A Microsoft mindig is szerette a látványos launch partikat, azonban az Xbox One esetében egy kicsit mintha visszafogottak lettek volna ezúttal. Nem úgy a rajongók, akiket előre felpaprikáztak azzal, hogy előfordulhat, hogy még azok sem jutnak majd hozzá saját konzoljukhoz, akik előrendelték, illetve biztosítottak maguknak egy példányt, így több olyan videó is napvilágot látott, amelynek keretein belül állatok módjára viselkedő emberek próbálnak hozzájutni saját Xbox One-jukhoz. A Sony-val ellentétben egyébiránt a Microsoft folyamatosan igyekezett ködösíteni az eladási eredményeket, sőt egy nyilvános hazugságot is elcsíphettünk velük kapcsolatban, lévén a redmondiak szerint minden egyes konzoljuk elfogyott a boltok polcairól, de több amerikai és német forrás is megerősítette, hogy még mindig tornyokban állnak a Day One kiadású Xbox One-ok is, egyszóval mégsem akkora a kereslet rájuk, mint a Microsoft szeretné.

Hogy a Sony, netán a Microsoft stratégiája jött-e be a megjelenési dátumokkal való játékban? Ezt jelenleg még nagyon korai lenne kijelenteni, ellenben arra akár mérget is vehetünk, hogy - az adatok alapján legalábbis - az az egy hét sem az Xbox One, sem a PlayStation 4 számára nem hozott orbitális nagy előnyt, hiszen pár százezres különbségekkel, de mindkét masina ugyanúgy fogy világszerte. A harcot azonban nagyban befolyásolhatja, hogy melyik gyártó tud komolyabb raktárkészleteket felhalmozni a jövőben, hiszen a PlayStation 4-re a hivatalos adatok szerint világszerte nagyobb a kereslet, de amennyiben a Sony nem tud szállítani elegendőt a boltoknak, akkor vajon a rajongók nem fogják meggondolni magukat, és az Xbox One-ra szavazni?
Ezt a hipotézist támasztja alá, hogy a tengerentúlon - a várakozásoknak megfelelően - egyre nagyobb népszerűségnek örvend az Xbox One, ami előbb utóbb bizonyára megmutatkozik majd az eladásokban is. Elég csak megtekinteni a Fekete Péntek eredményeit, hiszen míg az Xbox One körülbelül 30 százalékot tett ki a teljes konzoleladásoknak, addig a PlayStation 4 mindössze az egész 15 százalékát. Szintén árulkodó adat, hogy az Amazon listáján az Xbox One tekinthető a hatodik legkedveltebb karácsonyi ajándéknak, ellenben a PlayStation 4 csak az 59. a listán. Európában ezen felül egészen más a helyzet, itt ugyanis még mindig a PlayStation 4 a nyerő, ami annak is köszönhető, hogy a legtöbb országban hivatalosan nem is lehet kapni az Xbox One-t.

Összességében tehát hiába kezdődött el a konzolháború, és hiába húzták le nagyon sok esetben az Xbox One-t az elemzők, a Microsoft konzolja jól tartja magát a harcokban. A PlayStation 4 érezhetően kedveltebb a játékosok körében, azonban jelenleg még túl korai lenne valódi győztest hirdetni, így valószínűleg ismét csak évek múlva, a minőség, a szolgáltatások mennyisége és minősége, valamint természetesen az exkluzív tartalmak döntenek arról, hogy a nyolcadik generációt a Sony, netán a Microsoft nyerte-e meg.