Börtönregény filmkritika

2012. június 21.
73.1871
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
gocsa profilja, adatai
gocsa
Figyelembe véve a tényt, hogy az utóbbi években másról sem szóltak a pletykalapok címszalagjai, mint magánéletének szaftosabbnál szaftosabb részleteinek kiteregetéséről, szinte lehetetlen Mel Gibsont a filmvásznon régi, bő tíz évvel ezelőtti önmagaként látni. Mondhatni képtelenség úgy, előítéletektől mentesen szemlélni az általa játszott karaktereket, hogy közben időről időre eszünkbe ne jusson az aktuális szóbeszéd, amit legutóbb olvastunk róla valamelyik szenzációhajhász, a tényszerűségre mit sem adó, nyomtatott vagy éppen online publikációban. Meglepő módon a Börtönregénynek mégis sikerül elérnie, hogy a megtekintés közben ilyesmi szinte még egy pillanatra se fusson át az agyunkon. Igen, ez egy ennyire jól sikerült, izgalmas, és magába szippantó atmoszférával bíró film.

Végtelenül nagy kár, hogy ha Gibsonról van szó, akkor inkább a kiszivárgott telefonbeszélgetéseitől, viharos kapcsolataitól, vagy vad vallási és politikai kijelentéseitől hangos a bulvár média, és nem a megjelenés előtt álló filmjeitől. Mert minden szélsőséges nézete és excentrikus viselkedése ellenére is az egykor Hollywood legnagyobb nevei közé sorolható sztárt az elmúlt fél évtizedben egészen nézhető darabokban láthattuk - még akkor is, ha egy kezünkön meg tudjuk számolni, mennyiben. A 2010-es A sötétség határán komor, komoly és profin megrendezett alkotás volt, tele kiváló alakításokkal, ám a közönséget nagyrészt hidegen hagyta a kicsit lassú folyású, és sötét hangulatú bosszú-thriller. 2011-ben A hódkórosban láthattuk viszont Gibsont, egy Jodie Foster által dirigált, karaktervezérelt, fekete komédiával fűszerezett drámában, ami egyáltalán nem volt rossz, de a mozinézőket még kevésbé érdekelte. A magyar keresztségben Börtönregény címet kapott legújabb próbálkozás viszont minőségben mindkettő fölé helyezhető, kiemelkedően szórakoztató produkció lett, és örömteli lenne, ha megkapná a megérdemelt figyelmet a moziba járók részéről is.


Az El Pueblito lakosai.

Az El Pueblito lakosai.


A film két bohóc maszkot viselő rabló menekülésével nyit. Egyikük az autó volánjánál ül (Gibson), míg a másik éppen a hátsó ülésen haldoklik egy lőtt sebnek köszönhetően. A párosnak sikerül átkelnie az amerikai-mexikói határon, ám a helyi rendőrség ott azon nyomban elkapja őket. Gibson karakterét bedugják az El Pueblito néven ismert, hírhedt mexikói börtönbe, míg a másik férfi nem ilyen szerencsés, és még korábban meghal. A főhős által csak a "legpocsékabb plázaként" aposztrofált hely (ami egyébként egykor valójában is létezett) egy betonfallal és őrtornyokkal körülvett kis falu, ahol a foglyok szabadon járhatnak-kelhetnek, ám természetesen senki sem hagyhatja el az építmény határait. Gibson alig tölt bent pár napot, és egyhamar elkezdi kiismerni magát a bentlakók között: amolyan sajátos belső mikrotársadalom működik az El Pueblitóban, ahol számos jól jövedelmező üzlet létezik, és megvannak a kint is megtalálható rétegek, úgy, mint a szegények, a dolgozók, valamint a mindent irányító, a hatalmat kézben tartó felső réteg. Ami forradalmi újításként kezdődött, nem telt sok időbe és hatékonyan operáló bűnteleppé vált, ahol a mocskos pénz és a fegyverek nagyobb erővel bírtak, mint az őrök vagy az igazgató szava.

Kevin Hernandez a böriben edződött kissrác szerepében.

Kevin Hernandez a böriben edződött kissrác szerepében.


Gibson, ezúttal hód-báb nélkül a kezén, kirobbanó formában van a Börtönregényben - talán egészen a Maverick hódító modorú, simlis cowboy-áig, de legalább a Visszavágó nagyszájú, nyúzott kinézetű, pitiáner tolvajáig kell visszamennünk, hogy ugyanennyire élvezetes játékot láthassunk tőle. A Börtönregény főszereplője egyfajta keveréke a színész korábbi, népszerű figuráinak: egy kicsit Martin Riggs, egy kicsit Porter, sőt egy csipetnyi Mad Max is vegyült bele. Az ismerős huncut mosoly, a sejtelmes tekintet, és a felsorolt ikonikus karakterek minden egyéb ismertetőjegye újra jelen van. A Börtönregény mindvégig névtelen maradó főhőse a klasszikus kedvencek egybegyúrt amalgamációja, mindössze az idők során begyűjtött harci sebekkel bővülve, több ránccal az arcán, és több ősz hajszállal a fején.

Ebből a helyzetből Mr. Gibson fog nyertesként kikerülni.

Ebből a helyzetből Mr. Gibson fog nyertesként kikerülni.


A most debütáló Adrian Grunberg - aki Gibson Apocalypto-ján, illetve A sötétség határán forgatásán is segédrendező volt - ugyan kicsit bizonytalan kézzel vezényel, de összességében remek munkát végez. A film hangvétele itt-ott egyenetlen, hiszen becsúsznak egy picit talán túlzottan drámai, vagy épp ellenkezőleg, végletesen komikus pillanatok, és a kettő szélsőség egy-két alkalommal érezhetően ütközik, aminek az eredménye egy-egy alapos fejvakarás lehet, de ez mit sem von el a film értékéből. Másfelől Grunbergnek láthatóan van érzéke a kőkemény realitás ábrázolásához, a leplezetlen erőszakhoz, és explicitáshoz, ami az egyik legfontosabb elem egy ehhez hasonló történetben, a hitelesség létrehozásában.


A gringó tárgyal.

A gringó tárgyal.


A Börtönregény tulajdonképpen a Gibson által megformált, a végefőcímben csak sofőrnek (Driver) nevezett karakter kálváriája, amely egynél jóval több szálon fut, és melybe beleszövődik számtalan szereplő, köztük egy 9 éves gyerek (Kevin Hernandez), aki elítélt édesanyjával (Dolores Heredia) él a börtönfaluban; Javi (Daniel Gimenez Cacho), az El Pueblito kiskirálya; a korrupt mexikói rendőrség; egy Frank nevezetű drogbáró (Peter Stormare) és csatlósai; valamint egy gerinctelen ügyvéd is. A történéseknek még további súlyt ad egy egyre sürgősebbé váló májátültetésről szóló, kezdetben igencsak rejtélyes mellékcselekmény is. A szálak és velük együtt az egyre fokozódó kalamajka résztvevői végül persze összefutnak, a kirakós darabjai találkoznak egymással, és a kép teljessé lesz. A Börtönregényt az teszi olyan nagyszerűvé, hogy (a valamelyest döcögős kezdés kivételével) a teljes játékideje alatt képes lekötni minket, érdekes karakterekkel áll elő, frappánsan megírt sztorival bír, viszonylag feszes a tempója, és a színészi gárdában sincs egy igazi kutyaütő sem. Persze nem szabad megfeledkezni róla, hogy ez egy teljes ízében Mel Gibson-film, és nélküle aligha lenne ekkora ereje, vagy mondjuk nosztalgikus varázsa.

Dolores Heredia, mint gyermekéért aggódó anya.

Dolores Heredia, mint gyermekéért aggódó anya.


Gibson a főszerep eljátszása mellett produceri és írói feladatokat is ellátott a Börtönregény készítése során, így a felelősség minden bizonnyal nem kis része az ő vállán nyugodott. Ez azt is jelenti, hogy több mint valószínű az is, hogy részben az ő keze nyomát viseli magán a film kopottas, koszos vizualitása, old school hangulata, vagyis kivette részét mindezek kialakításában. A Börtönregény akár 20 évvel ezelőtt is megjelenhetett volna, és gyakorlatilag semmilyen változtatáson nem kéne átesnie ahhoz, hogy valakivel könnyedén elhitessük, a 80-as évek végén, vagy a 90-es évek elején készült. Azért a Gibsont támogató aktorokra sem lehet panaszunk: mindegyikük egytől egyig kiválóan teljesít. A belga operatőr, Benoit Debie szélesvásznú kompozíciói gyönyörűen átadják a poros, izzadt mexikói környezetet, a helyszínhez illő latin-amerikai dallamok pedig gunyoros viccek céltáblájaként, de egyben aláfestő zeneként is funkcionálnak.

A 9 éves fiú megmutatja az amerikainak, hogy miként is mennek a dolgok az El Pueblitóban.

A 9 éves fiú megmutatja az amerikainak, hogy miként is mennek a dolgok az El Pueblitóban.


Még ha nem is fog eredetiségéről elhíresülni, és formabontónak sem mondható egyáltalán, a Börtönregény mégis csak egy rendkívül jól sikerült film. Mindenkinek kiemelten ajánlott a megtekintése, aki szereti a krimit, az összetettebb, több szálon is futó, de azért követhető cselekményt, az akciót, a thrillert, a drámát, a realisztikus és vérbő erőszakot, a finoman adagolt fekete, ironikus humort, na és végül, de nem utolsó sorban azoknak, akik már régóta hiányolták a megszokott formáját hozó Mel Gibsont. A jelenlegi mozimegjelenések palettáját elnézve, alig tudok elképzelni ideálisabb választást, ami a Börtönregénynél felhőtlenebb szórakozást nyújtana a nyári forróság idejére. Válasszunk ki magunknak egy kellően hűvös mozitermet, és adjuk át magunkat másfél órára ennek a lebilincselő erejű filmnek.

Börtönregény előzetes

 

Börtönregény / Get the Gringo (2012)

  • Műfaj: Akció
  • Hazai premier: 2012. június 21.
  • Rendezte: Adrian Grunberg
  • Hossz: 95 perc
  • 2012-06-21 17:19:22 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/bortonregeny_1.jpg
  • Szereplők: Mel Gibson, Peter Stormare, Kevin Hernandez, Dolores Heredia, Daniel Giménez Cacho, Peter Gerety
  • Forgatókönyv: Mel Gibson, Adrian Grunberg, Stacy Perskie
  • Operatőr: Benoit Debie
  • Vágó: Steven Rosenblum
  • Zene: Antonio Pinto
Adrian Grunberg 95 Antonio Pinto 2012-06-21 17:19:22 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/bortonregeny_1.jpg
13 hozzászólás

Vendég

14 éve, 5 napja

gocsa írta:
Sajnálatos hozzáállás... Inkább nézek meg egy Börtönregényt 50-szer, mint hogy még egyszer nekiüljek és elejétől végéig átszenvedjem mondjuk a Transformers filmeket.
Az lehet de nekem nagyon meg kell válogatnom mire költök...szomorú smiley

válasz erre

gocsa

14 éve, 6 napja

Vendég írta:
Tipikusan az a film amit megvárok dvd-n mert sajnálom rá a mozijegyet.mosolygó smiley Biztos jó, de moziba már csak akkor megyek ha valami nagy látványorgia van... Akkor érdemes 1500 forintos jegyár mellett...
Sajnálatos hozzáállás... Inkább nézek meg egy Börtönregényt 50-szer, mint hogy még egyszer nekiüljek és elejétől végéig átszenvedjem mondjuk a Transformers filmeket.

válasz erre

Vendég

14 éve, 6 napja

Tipikusan az a film amit megvárok dvd-n mert sajnálom rá a mozijegyet.mosolygó smiley Biztos jó, de moziba már csak akkor megyek ha valami nagy látványorgia van... Akkor érdemes 1500 forintos jegyár mellett...

válasz erre

Vendég

14 éve, 9 napja

Nagyon jó film! Mel Gibson nagyot alakít. Szeretem mint színészt!

válasz erre

Vendég

14 éve, 10 napja

Jó film lehet

válasz erre

Vendég

14 éve, 11 napja

Meg kell nézni. Hatalmas film lehet!

válasz erre

Vendég

14 éve, 11 napja

Mindenképp megnézős!

válasz erre

Vendég

14 éve, 11 napja

Iszonyat nagy film. Mel Gibson végre a régi!

válasz erre

Vendég

14 éve, 12 napja

baromi jó film, hangulatos, látványos, okos .
a darkness bluray- ért kár volt ennek a nyomába sem ér.

válasz erre

marco

14 éve, 12 napja

Mel Gibson hatalmas forma. Abszolút nem vagyok képben a bulvármédiában megmutatkozott oldalával így én csak színészként ismerem. Annak pedig iszonyat jó. Mindenképp nézős film.

Jut eszembe, ki kéne már bontani a Sötétség határán bluayt még rajta a celofán!mosolygó smiley

válasz erre

Vendég

14 éve, 13 napja

Engem tök nem érdekel a sok Mel Gibsonos bulvárhír. Iszonyat jó színész és ez a lényeg. Ilyen kritika után pedig amúgy is biztos megnézném!mosolygó smiley

válasz erre

Vendég

14 éve, 13 napja

Mel Gibson hatalmas színész, imádom. Már csak azért is megnézős.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
 
legutóbbi hozzászólások
 
Monyo profiljamarco profilja