Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
gocsa
Zack Snyder legújabb filmje, Az Őrzők legendája Kathryn Lasky Ga-Húl őrzői című népszerű ifjúsági könyvsorozatának (melynek nálunk mindösszesen az első darabja jelent meg csak ezidáig) adaptációja - egészen pontosan a 15 könyvből álló történet első három részét foglalja magában. Csodálatos látvánnyal bíró animációs fantasy, tele kalanddal és akcióval, melyben aranyos, ölelgetnivaló és ronda, velejéig romlott baglyok (a létező valamennyi fajtából) ütköznek meg egymással, talpig páncélba öltözve, csőrt csőrhöz szegezve, éles, és néha bizony fémből készült fegyverekkel felvértezett karmaikat egymásba vájva, hogy végezetül eldőljön, kié is lesz a tollasak birodalma feletti uralom. "A Gyűrűk Ura találkozik a Táncoló talpakkal" egy igencsak helytálló megfogalmazás lenne, ha valakinek sebtiben el kéne magyarázni, mire számítson, mikor beül Az Őrzők legendájára. A filmbeli baglyok tüzet tudnak csiholni, elsajátították a kovácsolás mesterségét és életre-halálra menő epikus csatákat vívnak egymással, mint ha mi sem lenne természetesebb. Az Őrzők legendájában megvan minden, amire csak egy fantasy rajongó vágyhat: egy jó úton járó testvér, egy rossz útra tévedt testvér, egy sokat megélt háborús hős, egy keménykezű királynő, megalomán király, ellentétek, túszul ejtés, cselszövés, menekülés, ármány és hősiesség. Csak persze nem elhanyagolható tény, hogy mindez huhogó szárnyasokkal van előadva.
A film nyitányában egy gyöngybagoly testvérpárt látunk, Sorent (eredeti hangja Jim Sturgess) és Kluddot (Ryan Kwanten), amint éppen egy fa tetején, lakhelyükül szolgáló odújukban civakodnak. Az álmodozó Soren kedvenc időtöltése a Ga-Húl őrzőiként ismertté vált mítikus hősbaglyokról szóló izgalmas mondák elmesélése, legfőképpen kishúga, Eglantine (Adrienne de Faria) szórakoztatására. Kludd ugyanakkor testvérével ellentétben nem hisz az ilyesmikben, és ostobaságnak tartja, hogy Soren légbőlkapott fabulákkal tömje a lány fejét. Ez a nyugodt, meghitt jelenet az első és egyetlen lassabb momentuma Az Őrzők legendájának, mert nem sokkal ezután Soren és Kludd is szépen egymás után kikerülnek a békés, csendes családi fészekből és a lenti erdőben kell túlélniük. Nem sok szerencséjük van: bár először sikeresen megmenekülnek egy sátáni erejű vaddisznó támadása elől, ezután elrabolja őket egy a környéken portyázó felnőtt bagolypár, akik a testvérpárost egy amolyan fele-fele arányban dickensi árvaház és koncentrációs tábor hangulatot árasztó helyre szállítják. Bebörtönözve a Szent Aegolius Akadémia elnevezésű létesítménybe, a megrettent fiatalokat felsorakoztatják Nyra, a főnöknő előtt (Helen Mirren), aki tüzes beszédében kinyilvánítja a gyöngybaglyok faji tisztaságát és felsőbbségét - kiket katonaként egytől egyig besoroz, az összes többi fajt pedig a bagolyköpetek átszortírozására kárhoztatja egész életükre, a teljes glóriájukban megmutatott megemésztetlen gyomortartalmak ugyanis értékes apró fémdarabkákat tartalmazhatnak, melyeket Nyra egy félelmetes elektromágneses fegyver építtetéséhez használ fel.
Soren és új barátja, Gylfie (Emilie Barclay) a szolgaként robotoló baglyok csoportjába kerül, megússzák az ijesztő hipnotizálási folyamatot, ami afféle agyatlan zombivá változtatja az alanyokat, majd Grimble, a segítőkész őr (Hugo Weaving) jóvoltából kimenekülnek az árvaházból. Eljutnak Ga-Húl legendás városába, ahol Ezylyrb (Geoffrey Rush), a híres harcos megtanítja Sorent a háborúzás minden csínjára-bínjára. Eközben Kludd (mindenféle magyarázat nélkül) egyszeri hétköznapi bagolyból seperc alatt népírtó hadvezérré válik, céljai eléréséért pedig még saját kishúgát, Eglantine-t sem rest feláldozni.
Akármennyire is hihetetlen, ez a történet. És még a legvadabb részletekbe bele sem mentem - melyeket valószínűleg nagyon nehéz feladat lenne úgy előadni, hogy ne tűnjön úgy, mint ha az ember komolyabb besorolású halucinogének hatása alatt állna. Az Őrzők legendája kétségtelenül azt a hatást kelti, hogy forgatókönyvét egy csapatnyi 11 éves kölyök álmodta össze, akik megpróbálták vad ötleteik mindegyikét másfél órába belesűríteni, közben kényükre-kedvükre elloptak bizonyos elemeket a Csillagok háborújából és ki tudja még honnan, az egészet pedig megfűszerezték pár igazán emberes szemforgatást megérdemlő furcsasággal.
Az, hogy Az Őrzők legendáját három könyvet kitevő mennyiségű forrásból vitték a vászonra egyáltalán nem vált a film előnyére. Több karakter és cselekményszál ki lett hagyva, az eredmény pedig egy jó alaposan összesűrített, csak rövid időre odafigyelni képes, hiperaktív 21. századi gyerekeknek szánt katyvasz. Ideálisabb rendezőt tehát keresve sem találhatott volna a stúdió Zack Snydernél, kinek ez az első animációs munkája, ez azonban egy pillanatra sem akadályozza meg abban, hogy ne használja ugyanúgy a már megszokott és névjegyévé vált videoklipes esztétikát, ahogyan azt korábban a 300-ban vagy a Watchmen-ben is tette. Készüljünk fel lelkiekben lelassított madárcsatákra, tomboló esőviharon át történő epikus szárnyalásokra és még egy tonnányi ezekhez hasonló öncélú, és hamar unalmassá váló megoldásra. Akinek álmatlan éjszakái voltak, mert nem tudta elképzelni, milyen lenne a 300, ha lecserélnénk a szereplőket baglyokra, most eljött az ő ideje és végre megnyugodhat: ugyanaz a Snyder-féle "hatásvadászat a sokadik hatványra emelve". Snyder megpróbálja azt a látványközpontú, legeslegutolsó részletéig erőszakkal megtervezett káoszt, vagy ha úgy tetszik stílust, melyet büszkén sajátjának mondhat, hozzáfaragni a gyerekfilmes műfaji keretekhez, hogy sikeresen beilleszthesse a 300-hoz hasonló monstre csatajeleneteit egy alapjában véve 12 éven aluli korban járó közönségnek szánt fantasy-mesébe. Már maga a koncepció is nevetséges, de hogy véghez is vitték, azt már felfogni is alig lehet - de mindenképpen látni kell, hogy elhiggyük.
Az Őrzők legendája látványügyileg nagyon is rendben van, elsőrangú animációhoz szemkápráztató háromdimenziós élmény társul, a film végezetül mégis elbukik a nagy igyekezetében, mert halálos komolysággal közelít meg egy lényegében bámulatosan légbőlkapott alapötletet (gladiátornak öltözött baglyok népírtó háborút folytatnak egymás ellen), ráadásul mindvégig konstans rémületben és fenyegető atmoszférában tartja a nézőit, akik kisgyerekek - ennek ellenére szinte egy percre sem enged utat a könnyedebb hangvételnek. A gigászi bevétel nagyon is esélyes, de az már sokkal kétségesebb, hogy egy franchise nyitányát látjuk-e, vagy inkább ismételten egy befuccsolt, folytatás nélküli egyszeri próbálkozást. Snyder tehetsége nem merül ki a nagyköltségvetésű, magamutogató vizualitásban, hanem a forrásműhöz való tisztelettudó viszonya, sőt, kifejezetten nagy mértékű odaadása is erősen érződik filmjeiben. Vegyük például azt, ahogyan nem volt hajlandó egyetlen momentum erejéig sem tudomásul venni a 300 megannyi giccses és néhol egyenesen önparodisztikus elemét. Pedig rengeteg lehetőség rejlett volna benne, de egyik adandó alkalmat sem ragadta meg, mindvégig pókerarcot vágott, levezényelt egy mítikus sztorin alapuló mellverdeső képregényből adaptált balettszerű kvalitásokkal bíró tesztoszteron-orgiát, közben pedig egyszer sem kacsintott ki felénk, és ez a film sikerének fontos összetevőjévé vált, még ha sokan észre sem vették, vagy nem hajlandóak belátni.
Az Őrzők legendáját viszont pontosan ez a hozzáállás rontja el. Baglyok, gladiátor sisakokkal a fejükön, kardokkal felszerelve, miközben időnként hatalmas pátosszal előadott monológokat recitálnak: mindez nagyszerű szórakoztatást ígér, de Snyder faarcú rendezése, dokumentarista józansága semmit sem enged a bűnös élvezeti faktorokból a vászonra kiszivárogni. A másik probléma a forgatókönyv inkompetenciájából fakad: három könyv cselekményét átfogni egy alig másfél órás filmben még a legjobb íróknak is embert próbáló feladat - Az Őrzők legendája pedig közel sem a legjobb írókkal rendelkezik.
A forgatókönyv betegségei számos esetben fájóan nyilvánvalóvá válnak, amint az alaposan kidolgozott mitológia jelentős elemei mindenféle előjel és előkészítés nélkül feltűnnek vagy épp eltűnnek, míg karakterek, akik feltehetően a regénysorozat olvasóinak kedvencei voltak - úgy mint Digger (David Wenham) és Twilight (Anthony Lapaglia) - csak úgy a semmiből belepottyannak a történetbe, majd ideje korán méltatlanul elfelejtődnek. A figyelmünket ilyen félrelépésekről igyekeznek a készítők a látvánnyal elterelni, legtöbbször kifejezetten sikeresen. A szereplők gyönyörűen meganimáltak, egyáltalán nem rajzfilmes a hatásuk, hanem sokkal inkább való életbeli megfelelőikre hasonlítanak.
A számítógépes animáció segítségével életre keltett világ, amely Az Őrzők legendájában szemünk elé tárul felülmúlja Snyder és az Animal Logic animátorainak (akik a Táncoló talpakért is felelősek) valamennyi korábbi munkáit. Az anatómiailag tökéletes figurák ugyanakkor a film kárára is válnak bizonyos szempontból: hacsak nincs a birtokunkban egy ornitológusi végzettség, nehéz bizonyos helyzetekben megkülönböztetni egymástól a szereplőket, főleg mikor azok a csata hevében egymásnak esnek, a történet meseszerűbb elemei pedig (egy kígyó, aki Soren dadája, vagy a sisakokat kovácsoló koros, sokat látott baglyok) hiába kaptak fotorealisztikus megjelenést, ennek ellenére, illetve pontosan a hiteles külcsín és a fantázia szülte mivoltuk közti kontrasztból kifolyólag nagyon is viccesen hatnak. A nagy bagolyharcok egyébként egy családi animációs filmhez képest meglepően erőszakosak, bár vért magától értetődően nem látunk, de azért van torokmetszés, felnyársalás tüzes tüskékkel és lángfolyamba zuhanás - egy szóval a halálnemek nem sokkal maradnak el a 300-ban látottaktól, mindössze le lettek tompítva a PG korhatárszintre. A karakterek gyakorlatilag mást sem tesznek csak rettegnek és szörnyülködnek, ami azért kicsit erős tud lenni egy serdülőnek.
Az Őrzők legendája a prebubertás időszakában lévő fiatalok számára hibátlan szórakozást nyújtó film. Bár a történet kissé zavaros lehet itt-ott és Snyder zord megközelítése sem hiszem, hogy nagy hatással lenne az épphogy tinédzserkorba lépő nézőkre, ezeket könnyen elfeledteti velük a 3D-s élmény és a lenyűgöző látvány. Na meg a beszélő, kardpárbajokat vívó bagolyszereplők sem utolsóak. Igaz, nem kizárt, hogy még az idősebbek is megtalálhatják majd a nekik tetsző részeket a filmben, de alapvetően ez mégsem egy nekik szóló történet - inkább csak kísérőként fognak Az Őrzők legendájára beülni, semmint egymagukban. Ha a forgatókönyvre több figyelmet fordítottak volna a készítők, és a humort sem mellőzték volna teljesen, akkor talán minden korosztályt meg tudna fogni Snyder filmje, így azonban csak egy nagyon jól kinéző, de üres és kesze-kusza, magát túl komolyan vevő infantilis mese lett belőle.
ez mind igaz persze vannak olyan részek amit hogy mondjak nem érdekli a mese mert mikor megnéztem volt egy nagyon nagy hiba mikor szorenek a bátya meghal de ugy hogy végignézi hogy esik bele a tűzbe és mint akit nem érdekel elmegy onnan azt azért lehetne a másodék részbe hogy túléli égésísebekel most nem igaz ? na mindegy amúgy jó tényleg jó csak ajánlani tudom
SPOILER! - Ha emlékszel a film végére nem kérdeznél ilyet!
ez mind igaz persze vannak olyan részek amit hogy mondjak nem érdekli a mese mert mikor megnéztem volt egy nagyon nagy hiba mikor szorenek a bátya meghal de ugy hogy végignézi hogy esik bele a tűzbe és mint akit nem érdekel elmegy onnan azt azért lehetne a másodék részbe hogy túléli égésísebekel most nem igaz ? na mindegy amúgy jó tényleg jó csak ajánlani tudom
Nem tudom, biztos számít, de olvastam az első könyvet és utána ültem be a moziba, a látvány pazar volt, a hangulat és a karakterek mintha a könyvből léptek volna ki. A story persze sokkal jobban le van egyszerűsítve, mint a könyvben, de én így is nagyon élveztem. Zack Snyder egy nagyon jó rendező és az idei év egyik legjobb filmjét csinálta meg! Eredeti hanggal én is nagyon szívesen megnézném, de nem értek egyet ezzel a sok negatívummal, persze lehetett volna hosszabb is a film, és lehetne sorolni a pici hibákat, de összességében nagyon élveztem és ez az ami számít. Egy ilyen tipusú film (fantasy) az is a lényeg, hogy mennyire von be a film téged és én a stáblistánál jöttem rá, hogy egy Mozi székében ülök. A 3D is remek volt a zene is. Tény, hogy a 12-es karika korrekt!
gocsa: idén nagyon gyér a felhozatal, nem is láttam nagyon kiemelkedő filmet, pedig szinte minden héten a moziban esz a fene (kivétel: Inception, Kick-Ass) a többi mind amolyan jó kategória, meg lehet nézni, de idővel szépen besüllyednek az egyszeri kategóriába. Úgyhogy talán ezért van az hogy lehúzod a legtöbb filmet nem?
Én ha választanom kell, hogy egy jó filmről írok, miért menj el megnézni, vagy egy rosszról, hogy miért ne, habozás nélkül az elsőt választom, pedig élvezetesebb írni rossz filmről De kicsit az agyamra megy az Exit, Est mindenen fanyalgunk stílusa. De ez az év nagyon nem ad más választást.
totyak: ha kifogsz egy kedvezményes napot nézd meg moziban, de amennyit egy 3Ds filmért elkérnek, annyit kár érte elpazarolni rá. Én már előre félek ettől a Gru-tól is. (most egy olyan trailert láttam, amiben bevágták alá a zenét a Kutyaszorítóban főcíméből, atya ég)
Persze, de ez szerintem igaz minden évre. Kijön saccperkábé az amerikai mozikban évi 5-600 film, nálunk ennek fele kb - hetente jut átlagban 4, esetleg 5 premier. Én hetente írok egy filmről, a nagy számok is azt mondják, hogy ennek nagyobb része lesz sz*r.. És nem vagyok egy egyszeri néző sem ráadásul, a heti egy filmen kívül sokkal többet megnézek, na meg nem is csak az utóbbi 1-2 év termését, hanem az utóbbi 110-ét. Bár ezzel most szépen magam alatt vágom a fát, elárulom, hogy a kedvenc időtöltésem véletlenül sem az aktuális mozipremierek nézése. Egy jó évben 400 körüli filmet látok, plusz sorozatok és egyéb (újranézések stb) persze. Szerintem magától értetődő, hogy már csak ebből kifolyólag is kritikusabb leszek. Persze való igaz azért az is, hogy akárhogy is nézem, ez a korszak is kevesebb igazán jó filmet termel ki - ha belegondolok, van számos kedvenc filmtörténeti időszakom, nem csak hollywoodi, amely alig pár év vagy egy évtized alatt sokkal több jó alkotást szült, mint az utóbbi 10 év.
Amúgy az igazán jó és az igazán rossz filmekről is hálás írni, előbbit örömmel írja az ember, ajánlja, és szívesen sorolja a pozitívumait, utóbbiról meg szintén lehet sokat írni, csak arról, hogy miért ne nézd meg. A sok lagymatag, középszerű filmet nem bírom, amikre még egy bekezdést is kár lenne áldozni, annyira semilyenek. Végezetül meg tökre nem érdekel ki mit mond egy írásról, egy véleménymegmondónak legyen fekete-fehér, őszinte véleménye, saját, alátámasztva érvekkel, és keményen álljon is ki mellette. Egyetérteni egyáltalán nem muszáj, csak azt nem bírom, ha támadnak, személyeskednek, na meg érveket nem tudnak sorolni. Vagy hogy Piszkos Harry-t parafrazáljam, a vélemény olyan, mint a segglyuk, mindenkinek van belőle egy.
gocsa: idén nagyon gyér a felhozatal, nem is láttam nagyon kiemelkedő filmet, pedig szinte minden héten a moziban esz a fene (kivétel: Inception, Kick-Ass) a többi mind amolyan jó kategória, meg lehet nézni, de idővel szépen besüllyednek az egyszeri kategóriába. Úgyhogy talán ezért van az hogy lehúzod a legtöbb filmet nem?
Én ha választanom kell, hogy egy jó filmről írok, miért menj el megnézni, vagy egy rosszról, hogy miért ne, habozás nélkül az elsőt választom, pedig élvezetesebb írni rossz filmről De kicsit az agyamra megy az Exit, Est mindenen fanyalgunk stílusa. De ez az év nagyon nem ad más választást.
totyak: ha kifogsz egy kedvezményes napot nézd meg moziban, de amennyit egy 3Ds filmért elkérnek, annyit kár érte elpazarolni rá. Én már előre félek ettől a Gru-tól is. (most egy olyan trailert láttam, amiben bevágták alá a zenét a Kutyaszorítóban főcíméből, atya ég)
Akkor rosszul bootolt be a merevlemezem, mert nekem az jött le a teljes írásból, hogy összességében nézhető, a felsorolt problémás eseteket figyelembe véve is. De akkor azt hiszem, hogy ezek után már nem sűrűn fogom megnézni moziban drága pénzekért. Maximum az ingyenes "demó verziót" lesem meg.
Igen, mert nem akartam túlságosan szigorúnak tűnni és lehúzni a filmet (úgy is mindig ezzel vádolnak, hogy szinte csak negatív kritikákat írok), és végezetül azért a látvány is félsiker..vagy inkább olyan 35%-os siker. És attól, hogy egyetértek Scallal még szerintem egyszer azért mindenképpen nézhető, ahogy mondod a felsorolt problémák ellenére is. Persze más kérdés, hogy mennyi pénzt éri meg kifizetni érte. Ha 3D rajongó vagy, vagy gyereked van, nem hiszem, hogy sok választásod van - csak ez skizofrén helyzet, mert tökre nem apró-cseprő gyereknek való a film, de az előzetesek alapján tuti, hogy mindenképp meg akarják nézni. Mindenkinek a saját lelkiismeretére hagyom a döntést, na meg a gyerkőc érettsége is számít. Ja meg amúgy az eredeti szinkronhangok is piros pontot érdemelnek. Nálunk szerintem csak a MOM-ban mehet feliratosan sajna.
Micsoda? Dehogy mondja az ellentettjét, az erőszakra én is kitérek és megjegyzem, hogy meglepően durva egy gyerekfilmhez képest, a népírtó náci baglyokról is szólok, mikor a történetet próbálom összefoglalni, na és a bagolyköpetekről is írtam, arról is, hogy milyen undorító ahogy teljes valójukban megmutatják nekünk az egész köpetátnézős bizniszt.. És az én konklúzióm is alapvetően az, hogy érthetetlen, milyen közönségnek szánták a filmet, gyerekeknek túl durva és bonyolult, felnőtteknek infantilis és fárasztó, ami marad az az üres látvány, amit talán minden korosztály élvezhet.
Akkor rosszul bootolt be a merevlemezem, mert nekem az jött le a teljes írásból, hogy összességében nézhető, a felsorolt problémás eseteket figyelembe véve is. De akkor azt hiszem, hogy ezek után már nem sűrűn fogom megnézni moziban drága pénzekért. Maximum az ingyenes "demó verziót" lesem meg.