Bevallom nektek én először akkor hallottam a Payday-ről, mikor elkezdték csöpögtetni az első videókat a második részről. Így az első résszel nem is játszottam, viszont hirtelenjében utána olvastam értékeléseinek és eldöntöttem, hogy én bizony tűkön ülve fogom várni a folytatást. Végre kezembe vettem augusztus 13-án és gyorsba fel is telepítettem.
A Payday: The Heist illetve a Payday 2 a kiadó, az Overkill Software egyetlen eddig megjelent játékai (készülőben van egy The Walking Dead cím, valamint egy Storm név alatt futó játék is, ezekről eddig szinte semmit sem publikáltak), de nem túlzás azt mondanom ezzel a címmel egyből bankot robbantottak! A második rész még jobb lett, mint elődje, sokat fejlődött, de sajnos néhány hibát is megtartottak az első részből. Lássuk.
Először is nem árt tudni, hogy a Payday 2 co-op játék. Senki ne számítson 10-20 órás lebilincselő kampányra, tele fordulatokkal és eget rengető döntésekkel, a játékmenet kizárólag a barátokkal - rosszabb esetben ismeretlenekkel ? történő együttműködésre van kihegyezve.
Adott egy pálya ami egy város kisebb szegletét vonultatja fel, minden esetben egy bankkal, múzeummal a területén, a 4 fős társaság fő célpontjával. A játékban ugyanis egy bankrablót alakítunk a négy közül (négy különböző kaszt, erről kicsit később részletesebben) egyetlen céllal, ami lehet széf feltörése és a benne rejlő értékek elrablása, egy adott tárgy megszerzése az épületen belül, adott összeg rablása a bankból, és persze a minél hamarabbi és minél simább elmenekülés a zsákmánnyal. És itt jön a dolog szépsége, a randomítás. Bár az épületek, bankok, múzeumok ugyanazok, de a belsejük, a bent található széfek, kamerák, biztonságiak elhelyezkedése folyton változik, ennek köszönhetően nincs két ugyanolyan rablás.
Hab a tortán a játékba csempészett RPG elemek. Küldetéseink végrehajtását XP-vel jutalmazza a játék attól függően, hogy hogy játszottunk. Az így szerzett pontokat képességekre költhetjük, míg a megszerzett pénzt, fegyverekre és új maszkokra. A megszerzett fegyverek, képességek a négy választható karakterosztály között kerül szétosztásra. Választhatjuk karakterünknek a mastermind-ot aki elétcsomagokkal tudja segíteni társait, a technician-t aki automata gépágyúk és aknák szerelmese, az enforcer-t, az MMO körökben bevett névvel illetve tank, aki hatalmas tűzerővel segíti társait és személyes kedvencem a ghost aki lopakodva képes kiiktatni a kamerákat, riasztó rendszereket.
Kinézetünkön csak a maszkot változtathatjuk, melyekből szerencsére sok van, mindegyik jobbnál jobb. Illetve lehetőségünk van pénzért különböző fejlesztéseket, kiegészítőket venni az éppen használatban lévő fegyverünkre.
Egy jól összerakott csapat, akik beszélnek egymással, és figyelnek arra, hogy a másik csinál, viszonylag könnyedén kirámol bármilyen létesítményt, és ahogy haladunk előre a játékban úgy kezdjük egyre jobban megismerni a trükkjeit amit az első meccsen még nem fogunk felfedezni. Én például egy olyan 10-20 játékban töltött óra után jöttem rá, hogy ha egy biztonsági őr beriaszt, de gyorsan lecsapjuk, akkor beszólhatunk rádión a központba, hogy téves riasztás, nem kell fegyveres erőket a helyszínre vezényelni. Az MI egész tűrhető, pont annyi kihívást nyújtanak az ellenfelek, amennyi kell.
Sajnos muszáj vagyok egy kicsit a játék sötétebb oldaláról is beszélni. Nyilván nem volt a fejlesztőknek annyi pénzük mint egy Halo vagy egy BF csapatnak a játék elkészítésére és ezen nem is érdemes bosszankodni. A játék nem csúnya...de nem is különösebben szép. Aztán van még néhány kidolgozatlan pontja a játéknak, pl., hogy nincs meganimálva a széf fúrása, ajtó feltörése, robbanóanyag telepítése és társaik, csak egy töltődő fehér csíkot kaptunk. Bár ez is betudható a szűkös költségvetésnek. De ami a legbosszantóbb az a Crime.net rendszer, ami amilyen jól néz ki, annyira használhatatlan is. Kicsit bugos, kicsit lassú a rendszer, de ami a legbosszantóbb, hogy rengeteg mára már alapvető funkciónak számító lehetőség hiányzik belőle. Nem lehet pálya szűrőt beállítani, nem lehet nehézség alapján lekérni a pályákat, stb.
A készítők 5 DLC-t ígérnek nekünk 3 éven belül, nagyon remélem, hogy ezek egyrészt kijavítják az alapjáték hiányosságait, másrészt elegendő tartalmat hoznak az online bankrablók mindennapjaiba, mert jelenleg egy 20-30 játékban töltött óra után ismerni fogod az összes pályát minden egyes pontját, a bejutási és menekülő útvonalakat, mindent és nincs ami bent tartana a játékban.
És igen tartozok még egy frappáns befejezéssel, amit nehezemre esett megírni, mivel kettős érzelmek vannak bennem a játékkal kapcsolatban. A Payday 2 mindenképp egy egyedi alkotás melynek jelenleg nincs párja a piacon, elegendőt fejlődött az elsőhöz képest, de sajnos nem mehetünk el a játék kihagyott lehetőségei, hibái mellett sem. Minden kép ajánlom annak, aki szereti a jelenkori lövöldözést, de már unja a huszadik kutyával harcoló COD-ot, valamint azoknak akik előnyben részesítik az egyediséget, a szórakozást, a barátokkal együttműködő játékot, a dollár milliárdokból készülő mégis semmi minden innovációt nélkülöző tucat FPS-eknél.
Pozitívumok:
- egyedi játékélmény
- csapatösszhangra késztető játékmenet
- izgalmas játékmenet
- mindenképp üdítő újdonság a kategóriáján belül
Negatívumok:
- helyenként bukdácsoló MI
- rengeteg kihagyott lehetőség
- akadozó szerverkereső
- néhol hiányos alaptartalom