
Ez az első blog, amit írok, így nézzétek el nekem ha unalmas lenne vagy esetleg teli van helyesírási hibákkal. Mivel sosem éreztem úgy, hogy életem bizonyos történéseit olyan emberekkel osszam meg, akik alig ismernek, ezért nem untatnálak titeket ilyennel. Nem azért, mert nincs semmi olyan a történetemben, ami ne lenne érdekes, s ti ne hallgatnátok meg szívesen; pusztán úgy gondolom, mindenkinek megvannak a saját érzései, múltbeli eseményei, amik megszépítik/megkeserítik az életét. E helyett inkább egy olyan, természetesen szubjektív gondolatmenetbe vágnék bele, amiről úgy gondolom, érdekes lehet, s mindenkinek megvan a maga véleménye a témáról. Mivel egyre több hölgy jelenik meg az oldalunkon, ezért azt gondolom, érdemes lenne a miértekre rámutatni, vagy legalább egy kicsit elgondolkozni azon, hogy mitől lett egyre gyakoribb ez az örvendetes dolog. Amit most leírok, az a saját véleményem, észrevételeim. Amennyiben úgy érzitek, hogy tévedek, esetleg igazat adtok nekem, vagy teljesen más szemszögből látjátok azokat a dolgokat, amiket leírok, kérlek ne habozzatok a kommentekben kifejteni a ti gondolataitokat a témáról.
/>

Mivel van egy nővérem, ezért igen korán megtapasztaltam, mit is jelentett akkoriban a lányok számára egy játék. Még kiskoromban, amikor egy szobán osztoztunk, volt egy C64 a családban. Bár apám gyakran használta pl. szövegszerkesztésre, mégis a legfőbb célja a szórakoztatás volt. Emlékszem, édesanyám is leült párszor játszani vele, olyan nevekkel, mint az Aztec Challenge, vagy a Krakout, amely a hagyományos falkiütős játékok egyik legősibb példánya volt. Nővéremmel gyakran társasjátékoztunk, de egy idő után őt is elkezdte érdekelni, mivel játszok éjjel-nappal a computeren. A C64-nek megvolt az a nagyszerű tulajdonsága, hogy több joystick-et lehetett rákötni. Így velem együtt tanult bele a játékokba, amik akkor nagyon egyszerűek voltak, hiszen a joysticken mindössze két gomb volt, és négy irányba lehetett rángatni. A többjátékos programok így hamar megszerettették a játékokat a nővéremmel, s gyakran olyan egyjátékos cuccokkal is leültünk együtt játszani, mint a Pirates!, vagy a creatures. Mi lehetett az oka annak, hogy a testvérem is érdeklődött az ilyen játékok iránt, s nem hagyta abba, nem unt rájuk oly hamar? A válasz szerintem akkoriban éppen az egyszerűségben rejlett, nem kellett hosszú tutorialokat végigvinni ahhoz, hogy beleszokjunk a játékba. Valószínűleg nem csak az én családomban volt olyan, hogy egy lány a kilencvenes évek elején élvezett bizonyos játékokat; de azt megfigyeltem, hogy a lövöldözős és nagyon nehéz programokat messziről elkerülte szeretett nővérem.

Amikor a PC elterjedt az otthoni szférában, akkor jött egy olyan időszak, ami miatt a csajok elfordultak a játékok világától. Persze nem minden hölgyre igaz ez, de véleményem szerint sokkal kevesebb lány játszott a kilencvenes évek közepe fele, mint az előtt, vagy az után. A mi példánkból kiindulva; szinte alig volt olyan játék, amelyet ketten is tudtunk volna játszani, valamint az új típusú játékok megjelenése, mint az RTS-ek, FPS-ek, nem feleltek meg tökéletesen a csajok ízlésvilágának. A kilencvenes évek elején még rengeteg point and click játék volt, mint a Kyrandia, vagy a Monkey Island, de míg az előbbi meseszerű történetével és ábrázolásmódjával elvarázsolta nővéremet, addig az utóbbi infantilis humora és furcsa logikai feladatai miatt meghátráltatta a további próbálkozásoktól. Aztán az ilyen stílusú játékok egyre inkább eltüntek; helyettük elárasztották a piacot az akciójátékok. Talán a legnagyobb tévedése a játékiparnak az volt ebben a korszakban, hogy a lányokat nem foglalkoztatja a számítógép vagy a konzolok világa; s a piac főszereplői mi, férfiak lettünk. S a játékok ekkor kezdtek el vértől csöpögni, ami számunkra (mivel ösztönünkbe bele van kódolva az agresszió) csábító volt, ám a szépérzékkel felvértezett lányoknak taszító lehetett.

S ha már a szépérzéknél tartunk, térjünk ki erre is. El kell, hogy ismerjük, a női nemmel ezen a téren nem vehetjük fel a versenyt. Hány olyan esettel találkoztunk már életünkben, amikor egy lány mondta meg nekünk, szerinte melyik ruha áll jól, milyen frizurától leszünk menőbbek. Így, amikor a kétdimenziós, de akkori szemmel szépnek számító játékokat kitúrta a piacról a kezdetleges, de már háromdimenziós grafika, akkor pont az a része sérült a játékoknak, ami talán imponált a lányoknak. A kézzel rajzolt, gyönyörű játékok, mint a Monkey Island 3, a Touché, a Kyrandia sorozat helyét átvették a brutalitást előtérbe helyező produktumok, amelyek ugyan a jövőt vetítették elő háromdimenziós grafikájukkal, de legtöbbjük kockás alakzatokból, kevés poligonból felépült karakterekből, alacsony felbontású textúrákból építkezett. Véleményem szerint ebben a játék-korszakban az tűnt el a játékokból, ami talán a legfontosabb lehet egy lány számára: a szépség. Mi persze örültünk, hiszen körbejárhattuk a Quake-ben a földön elterült ellenfeleket, éreztük, hogy a jövő komoly változás előtt áll. S meg is változott hamarosan; bár kezdetben bonyolódtak a dolgok, de új remény jött a nők számára.

Akkoriban a másik komoly probléma a játékokkal, ami már korunk egyik betegsége is, az irányításban keresendő. Míg mi férfiak jóformán együtt nőttünk fel a játékokkal, addig a lányoknak úgy kellett beletanulni egy-egy produktumba. S ki ne játszott volna RTS-el, FPS-el, konzolokon vagy PC-n? Szemben a Commodore és Nintendo korszakkal, ahol mindössze két-három gombot és egy irányítókart kellett csak használni, az ezredforduló környékén PC-n már egy egész billentyűzet kellett ahhoz, hogy boldoguljunk. A konzolok terén hasonló volt a helyzet, hiszen a Playstation kontrollerén már megannyi kar, valamint gomb ékeskedett. Megjelentek az egyre hosszabb és bonyolultabb tutorialok. Nekünk egyszerű dolgunk volt megszokni, hiszen folyamatosan tanultuk az új rendszereket, de a lányokat már a csúnyácskának számító grafika mellett (ami persze belőlünk az ?ú, de fotorealisztikus, jaj de jól néz ki!? érzést váltotta ki) a bonyolult irányítás is eltántorította a játékoktól, egy-két kivételtől eltekintve.

Az előző generációs konzolok azonban változást hoztak, s ugyanez a helyzet a PC-s játékok terén is. 2004-től ugyanis már olyan játékok készültek, amelyek még mai szemmel sem nevezhetőek csúnyának. Visszatért az, ami talán hiányzott a hölgyeknek ennyi éven át: a szépség a játékokban. Az egyetlen probléma, hogy a piac még erősen ránk, férfiakra koncentrált: alig jelent meg olyan játék, amiben ne kellett volna lőni, vagy tankokat irányítani. De pár reménysugár érkezett, olyan nevek, melyekkel mi is boldogan játszottunk, s nem egy lányismerősöm is megpróbálkozott vele. Olyan játékokról beszélek, amelyek nem a gyilkolást, hanem a logikát, a jó térlátást, a részletek megfigyelését helyezi középpontba; ilyen volt például a Prince of Persia sorozat, Beyond Good and Evil, a Fahrenheit, vagy a Dreamfall. S ezek azok a játékok, melyekben még egy fontos tényező van; a főszereplő, akit szeretni lehet, vagy azonosulni vele.

A Prince of Persia azért fontos, mert a legtöbb lányismerősöm játszott már vele, s nagyon
szerették. Emlékszem, a játék megjelenésekor akkori barátnőm és nővérem felváltva játszott a játékkal. S közben azt hangoztatták, mennyire jól néz ki a karakter, milyen pozitív kisugárzása van. Érthető, hiszen Prince-nek van egy sármja, s a szerelméért kűzd. A Beyond Good and Evil és Dreamfall főszereplői nők, így velük is könnyebben tudtak azonosulni. Olyan zseniális játékokkal, mint pl. a Hitman vagy a Splinter Cell két dolog miatt nem szeretnek játszani a csajok: egyrészt a főszereplő egyfajta unszimpátiát válthat ki belőlük, másrészt a játékmenet miatt sokkal gyakoribb a hibalehetőség. A hibalehetőség nagyon fontos tényező, hiszen míg a Prince-ben ha elrontottál valamit, akkor visszapörgetted az időt, addig itt egy apró tévedés miatt pl. a Splinter Cell-ben az egész pályát újra kell kezdeni. S míg minket hajtott az, hogy átjussunk egy-egy akadályon, akár százszori próbálkozás árán is, addig a keveset játszó lányok számára frusztráló volt a bukás lehetősége. Pláne, ha egy olyan valaki ül mellettük, aki hardcore gamernek számít, s egyfolytában osztja őket, hogy miért nem képesek egy számunkra végtelenül egyszerű dolgot megcsinálni. Ha valaki rá akarja szoktatni (ejnye!) barátnőjét a játékokra, hogy ő is megértse, mi az, ami számunkra örömet szerez, akkor legyünk velük türelmesek. Válasszunk olyan produktumot, amit valószínűleg ő is élvezni fog. A csajok általában imádják a verekedős cuccokat, így érdemes valami ilyesmivel elkezdeni. S hagyjuk, hogy legyen sikerélményük: párszor, ha muszáj, hagyjuk elverni magunkat. Persze a legtöbb esetben erre nincs szükség, mert valamiért ők született tehetségek ezen a téren, s gyakran úgy elvernek elsőre, hogy köpni-nyelni se tudunk. Fontos továbbá egy játék settingje is; míg a futurisztikus játékokért nem rajonganak annyira a hölgyek, pl. a Prince vagy az Assassins Creed játékmenetre és hangulatra is tökéletesen kielégítheti a vágyaikat. S ha az elején ügyetlenkednek az irányításban, akkor mondogassuk nekik, hogy pedig egészen jól megy, beleszoksz, nekem se ment az elején. Higgyétek el, nagyon sokat számít, s pár óra játék után már ugyanolyan könnyedén hajtják végre a legbonyolultabb feladatokat, mint mi. Csak legyünk türelmesek, és támogassuk őket. Az eredmény megfizethetetlen lesz, hiszen pontosan azt a személyt látjuk majd boldognak, és érezzük, hogy jól szórakozik, aki fontos számunkra.

Még egy dolog, amit szeretnék megjegyezni, bár sose gondoltam volna, hogy ezt kimondom valaha is: Köszönet a Nintendo-nak a Wii-ért és a DS-ért. Ez A két szerkezet ugyanis lányok ezreit hozta vissza vagy vezette be a játékok világába. Hogy miért? Az irányítás egyszerű mindkét gépen, s rengeteg olyan produktum jelent meg rájuk, ami a hölgyek szívét is megdobogtatja. Ezen kívül erre a platformra van a legtöbb olyan játék, amivel elegendő 1-2 órát játszani, és kikapcsolódásnak éli meg az ember, nem pedig munkának. S talán ez lesz az a konzolpáros, ami megnyitja még jobban az utat a többi, bonyolultabb játékgép felé.
Bocsánat a bő lére eresztett, kissé kapkodós, néhány helyen kusza gondolatmenet miatt, későre jár. Nagyon örülnék, ha ti is megosztanátok a véleményeteket a témáról. Mint azt az elején már mondtam, ez nem egy felmérés, vagy egy kutatómunka árán létrejött szösszenet; pusztán a saját meglátásom a dolgokról. S ha elolvastátok ezt a három oldalnyi blődséget, akkor talán bennetek is kialakult egy vélemény, amit alább meg is oszthatnátok mindenkivel. Köszönjük az egyre nagyobb bázissal rendelkező női játékosoknak, hogy esélyt adtak a játékoknak, és ez által élvezik azokat a dolgokat, amelyek számunkra is fontosak, hiszen ettől mi is boldogabbak lettünk.
Ja, és köszi a türelmet!