Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt...

2011. május 05.
80.3791
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Cpt_Nihil profilja, adatai
Cpt_Nihil
A nosztalgikus cikkekkel alapvetően az a probléma, hogy némiképp olyanok, mint az "urológiai-vizsgálat" fogalma: csakis azok érezhetik át teljes egészében annak mondanivalóját, akik valaha részesei voltak. Azonban korántsem azért ragadtam tollat (klaviatúrát?), hogy a játéktermek leharcolt oroszlánjainak szolgáltassak magvas gondolatokat és felidézzem a régi szép időket, amikor Steven Seagal még gyorsabb volt az internetnél... Távol álljék tőlem az ilyesmi! Mindazonáltal időnként illik egy-egy pillanatra elfordítani fejünket, és a megannyi lélegzetelállítóan realisztikus videojáték-csodát félretéve legalább egy kurta cikk formájában leróni tiszteletünket a Nagyok előtt, akik jócskán hozzájárultak mindahhoz, amit a mai játékélménynek nevezhetünk. S mi sem lehetne erre pompázatosabb alkalom, mint a szóban forgó alkotás születésnapja? Bizony, az iD Software mérföldkőnek számító kreálmánya, a Wolfenstein 3D a mai szent napon töltötte be 19. életévét! A tortát természetesen Blazkowicz szeli - elegánsan egy golyószóróval.



Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 2. kép

A "3D-s lövöldözős játékok nagyapja", azaz a Wolfenstein 3D épp a mai napon (május 5.) adatott ki tizenkilenc évvel ezelőtt; hihetetlen, de bizony majd' kereken húsz esztendő telt el azóta, hogy Blazkowicz szürke pulóverben és mackónadrágban legyalulta a fél náci hadsereget, illetőleg - ha már arra járt - véget vetett a Második Világháborúnak: mindezt pedig tette egy mintegy 2,5MB terjedelmű DOS-os játék formájában, mely egész egyszerűen forradalmi jelentőséggel bírt a videojátékok történelmében, minthogy mind a mai napig a Wolfenstein-t tartják az FPS-műfaj megalkotójának (noha a Maze War volt bátor megelőzni 18 kerek évvel), arról nem is beszélve, hogy a játék grafikus motorja jópár évig számított etalonnak saját műfaján belül. Kétségtelenül többen is elmondhatjátok magatokról, hogy gyermekkorotok egyik meghatározó jelensége volt a "Wolf3D", és e név hallatán alighanem valamennyiőtök fülében felcsendül az meglehetősen idegesítő, mégis szívet melengető PC-hangszórós nyöszörgés, midőn a falakat nyomkodtátok ezerrel a titkos járatokat keresendő...

A fejlesztés

* Elöljáróban
"Amikor nekiláttunk a Wolfenstein 3D-nek 1992 januárjában, még tartoztunk egy játékkal a Softdisk-nek, de nem akartuk megcsinálni. Túlságosan is lázba hozott minket a Wolfenstein 3D készítése!" - John Romero


Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 3. kép

Az ember azt hinné, a 90-es évek elején nagyjából annyi energiát és időt kellett egy átlagos videojáték fejlesztésébe, tervezésébe ölni, hogy abból akár két űrprogramra, plusz egy kakaóscsigára is futotta volna, a létszámról már nem is beszélve - nos, e közkeletű sztereotípiát alkotóelemeire szedi és a szélrózsa minden irányába szertehinti a megdöbbentő tény, hogy a Wolfenstein 3D fejlesztése cakompakk öt hónapot vett igénybe, mérsékelt létszámmal, a projecten ugyanis csupán 7 ember dolgozott, köztük a két legendává lett programozó, John Carmack és John Romero; előbbi 22, míg utóbbi 25 éves volt a játék készítésekor. A letaglózó időeredmény ellenére korántsem ez volt a csapat legtermékenyebb időszaka! A vállalat megalakulásának első évét (1991) ugyanis több mint tizenegy kész játékkal zárhatták, olyanokkal, mint a Shadow Knights, Dangerous Dave in the Haunted Mansion, Rescue Rover, Hovertank One, Rescue Rover II, Keen Dreams, Commander Keen: Secret of the Oracle, Commander Keen: The Armageddon Machine, Commander Keen: Aliens Ate My Baby Sitter!, Catacomb 3D, stb. Mindennek tükrében a közel fél év alatt tákolt "Wolf" felér egy betyáros bakfittyel.

* Egy elvetett ötlet
"Reméljük, ez a Wolfenstein 3-D egy regisztrált verziója. Ha nem, akkor van egy kis probléma. Szeretnénk, ha felhívnád az Apogee-t és regisztrálnál. Amennyiben nem, nos, vicces dolog, ahogy a merevlemezek -- tudod -- törlődnek, meg minden..." - kiírás a játék bezárását követően

#tv#
William "B.J." Blazkowicz-ot, a derék lengyel származású amerikai kémet el sem tudnánk képzelni másként, hisz kedvenc tömegpusztító emberünk - akinek a felmenői közt alighanem Bruce Willis és a B-17 Flying Fortress is ott tetszeleg - minden olyan adottsággal fel vagyon vértezve, ami csak elkellhet egy náci hadsereg megberetválásánál: elszántság, izmos nyak, átlagon felüli teherbíró-képesség és nem utolsó sorban az M-I-L billentyűkombináció. Minden tökéletesen adott egy olyan karakterhez, aki rosszabb napjain is képes egy huszáros vágással pontot tenni a Második Világháború végére; ez így kellett, hogy történjen - gondolnánk. Csakhogy Blazkowicz az eredeti terv szerint egy csöppet más filozófiát vallott volna.


Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 4. kép

Tudni illik, hogy a Wolfenstein 3D-t az 1981-es Castle Wolfenstein ihlette, ami egy lopakodáson alapuló kalandjáték volt (a maga nemében mellesleg zseniális). Ebben a 2 dimenziós csodában úgy kellett lavíroznunk, hogy minél kisebb feltűnést keltve megszerezzük a tikos haditerv dokumentációit és mielőbb köddé váljunk, s a nemes cél érdekében időnként elvegyülhettünk a német milíciában a megölt katonák ruháit magunkra öltve. Kis híján Blazkowicz is hasonló stratéga lett. Carmack-ék ugyanis szerették volna, ha lengyel hősük elsődleges célja nem a hullahegyek gyártása, hanem a lopakodás lenne - Blazkowicz e szerint eltűntethette volna a holttesteket, képes lett volna nesztelenül gyilkolni és ruhát cserélhetett volna az elesett bakákkal. A játékot azonban túlságosan is lassúnak, unalmasnak találták ilyetén formájában, az ötletet végül elvetették.

/Érdekesség, hogy a Castle Wolfenstein és a Wolfenstein 3D játékok első pályái rendkívül hasonlóan kezdődnek: akárcsak az id Software büszkeségében, a 81-es játékban is egy cella a kiindulási pontunk, ráadásul fegyverünkhöz és töltényeinkhez is ugyanúgy jutunk hozzá./

Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 5. kép

* A legfőbb építőelem
"YEAH!" - Blazkowicz első mondata

Ha a Wolfenstein 3D bárkinek is hálával tartozik a fejlesztőkön kívül, akkor az bizony nem más, mint az egy évvel korábban megjelent Catacomb 3-D: The Descent, amit ugyancsak iD-termék. Ez a remekmű volt az, ami alapul szolgált a rendhagyó lövöldözős játékhoz, bár ez a grafika láttán is több mint nyilvánvaló. Hogy tovább bonyolítsuk a történetet, a trilógiát is megélt 3D-s játék első tagját nagyban befolyásolta az Ultima Underworld textúra-leképezés tekintetében, azonban a mai napig kérdéses, hogy az FPRPG milyen mértékben is járult hozzá az iD-s játék fejlesztéséhez. Akárhogy is, John Carmack úgy regált erre, hogy: "Tudok én ennél gyorsabb renderer-t is csinálni!" - a programozó állta a szavát.

Alapkő ide, vagy oda, egy rendkívül vaskos fal választja el egymástól a Catacomb 3-D-t és a Wolfenstein 3D-t, mépgedig a grafikus paletta. A Wolfenstein 3D eredetileg éppúgy 16-színű EGA palettát használt volna, mint szóban forgó felmenője, ám végül Scott Miller tanácsára a csapat átnyergelt a 256-színű VGA-ra.

Néhány érdekesség

* Easter Egg-ek:
"Én vagyok a megtestesült Halál!" - A játék egyik nehézségi fokozata

Pusztán a tény, hogy egy közel 20 esztendős termékről van szó, még korántsem jelent egyet azzal, hogy híján lenne az olyan pikáns fűszerezésnek, mint amiket mi csak "Easter Egg"-nek hívunk. A Wolfenstein 3D-ben történetesen három figyelemreméltó húsvéti tojásról is van tudomásunk:

- Pac-Man Easter Egg: Ha a megfelelő szinten a megfelelő helyen nyomkodjuk a falakat, vagy egyszerűen csak ismerjük a billentyűkombinációt, akkor könnyedén Pac-Man kényes helyzetében találhatjuk magunkat: egy olyan pályán, aminek labirintusrendszere a jól ismert, történelmi jelentőségű játékhoz hasonlatosan lett kialakítva - természetesen "Wolf"-elemekből felépítve -, ráadásul kedvenc szellemeink is nyomban ránk rontanak a náci haddal karöltve. Feladatunk itt a különböző ereklyék begyűjtése, és persze az, hogy élve kijussunk.

#tv2#

Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 6. kép

- "Aardwolf": Ez egy fokkal talán még az előzőnél is érdekesebb, itt ugyanis egy az iD Software által soha meg nem hírdetett verseny képezi a húsvéti tojás alapját. A fejlesztők a pályák készítése során egy jelszót rejtettek el a második epizód 8. szintjén - és amikor azt mondom, "elrejtettek", akkor úgy értem, hogy "egy 181 majd' ugyanolyan szoba alkotta labirintus végén található". A felirat angolul a következő: "Call Apogee Say: Aardwolf", ami annyit tesz, "Hívd fel Apogee-t, mondd: Aardwolf". A verseny szerint, aki elsőnek megtalálja a feliratot, felhívja a vállalatot, majd benyögi a jelszót, az élete végéig részesülhet a különféle Apogee-játékokban: azonban köszönhetően a játék kiadatása után pár nappal felbukkanó cheat- és pályaszerkesztő-programoknak a versenyt még annak bejelentése előtt lefújták. Ennek ellenére még számtalanszor kellett ez ügyben felkapni a telefont az Apogee-nél.

- "TO: Big Bad Wolf": Végül íme egy újabb, az iD-srácok fantáziáját ékítő példa, mégpedig a zenébe rejtett Easter Egg, amire azelőtt sosem volt példa a videjátékok történetében. A játék harmadik epizódjában felcsendülő muzsikában hallható egy gyors ütemű pittyegés: ez bizony morze-kód, amely betűkre vetítve ekképp fest:

"TO: Big Bad Wolf
DE: Little Red Riding Hood
Eliminate Hitler.
Imperitive: Complete mission within 24 hours. Out."


Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 7. kép

* Mit mondanak a katonák?:

Amikor kilenc évesen megkaptam az első hangkártyával és hangszórókkal felvértezett gépemet, nos, magától értetődően első dolgom volt kipróbálni a Wolfenstein 3D-t, immáron hanggal. Elképesztő érzelmek kavarogtak bennem azokban a bizonyos első napokban! Hallottam, honnan lőnek rám, melyik irányból kiáltanak a katonák... Azonban jó néhány évig képtelen voltam rájönni, mit is mondanak, amikor észrevesznek vagy épp holtan terülnek el. Mint később kiderült, ezzel nem voltam egyedül: a környezetemben senkinek még csak fogalma sem volt, miket nyögnek az őrök - néhány kivételtől eltekintve. Ha ez netalántán mind a mai napig talány számotokra, ehun az őrök/katonák hivatalos szövegkönyve:

Őr:
* "Achtung!" - Figyelem!

SS katona:
* "Schutzstaffel!" - SS!
* "Mein Leben!" - Az életem!

Tiszt:
* "Spion!" - Kém!
* "Nein, so was" - No, de ilyet!

Repülő Hitler:
* "Toter hund!" - Halott kutya!

Záró gondolatok


Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 8. kép

Bizonyára mindnyájunk előtt ismeretesek a továbbiak: Doom I-II, Duke Nukem, Quake, stb... A történet mind a mai napig folytatódik, és messze a jövő horizont-vonalába vész; a videojátékok fejlődése megfékezhetetlenül nyomul előre, s a napjaink grandiózus alkotásai közül szinte nevetségesnek hatnak ezek a gyermeteg szösszenetek, melyek annak idején még tenyérnyi nagyságú floppy-lemezeken jártak kézről-kézre, ám egyik játék sem feledheti soha, honnan is jött! Persze, játékok tömkelege született a 80-as, 90-es években, azonban ezeknek csak igen csekély százaléka verheti büszkén a mellét: köztük a méltán tömjénezett Wolfenstein 3D is, aki sokat adott hozzá ahhoz, amit ma "first-person-shooter"-néven ismerünk, s még ha nem is ő volt a műfaj legelső képviselője - mint azt sokan tévesen állítják -, de valahogy éppen Blazkowicz hiányzott a sorból. Bátran mondhatjuk, hogy "Wolf" egyike volt a nagyoknak, akik a maihoz hasonlóra formálták a videojátékok arculatát; nélküle bizonnyal másként festene az FPS-műfaj.

Egyperces néma csönddel adózzunk hát ennek a jeles napnak, amikor is pontosan tizenkilenc esztendővel ezelőtt William B.J. Blazkowicz, ez a szolid és szótlan katona mezítláb véget vetett a II. Világháborúnak! Köszönjük, B.J., de mi azért tisztában vagyunk vele, hogy csak visszafogtad magad...

THE END

Wolfenstein 3D - Tizenkilenc esztendeje történt... - 9. kép

Slusszpoén: tudtátok, hogy Commander Keen B.J. unokája?
Wolfenstein 3D a mai szent napon töltötte be 19. életévét! A tortát természetesen Blazkowicz szeli - elegánsan egy golyószóróval. '>
16 hozzászólás

Vendég

14 éve, 1 hónapja és 1 napja

ez de jó cikk volt. hülyére röhögtem magam.mosolygó smiley egyébként rengeteg dolgot nem tudtam, például ez a fejlesztési idő döbbenetes!meglepett smiley

válasz erre

marco

14 éve, 1 hónapja és 1 napja

Ne is mondd. Volt idő, amikor havonta rászántam egy hétvégét, és végigtoltam. Egyszerűen imádtam. Mai napig az egyik legjobb játéknak tartom. És ez nem csak nosztalgia...

válasz erre

Vendég

14 éve, 1 hónapja és 1 napja

Köszönöm ezt a leírást! Nekem alapmű volt gyerekkoromban, a PC játékok egyik legnagyobb királya! Imádtam minden percét!

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Wolfenstein 3D
nincs ár
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja