Warrior Kings

2003. augusztus 28.
73.4821
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Lethal profilja, adatai
Lethal
A történet Egyisten birodalmában, Orbisban kezdődik. Ebben a birodalomban társuralkodásban volt a világi és a vallási hatalom - amit a Szent Kormányzó, a hadsereg parancsnoka, és a Legfelsőbb Nemzetségfő, a birodalom spirituális vezetője irányított. A Szent Kormányzó a barbárokat és a pogányokat Külső-Orbisban tartotta harcra készen, és a Legfelsőbb Nemzetségfő biztosította az "Igaz utat az Egyetlen Istenhez", aki az egész birodalom felett uralkodik. Időről időre feszültség, és politikai harc támadt a birodalomban, különböző kormányzók és nemzetségfők versengtek az irányításért, és ebbe természetesen néhány tartomány belefáradt, nem volt képes újra és újra megerősíteni nemzeti függetlenségét; nem is beszélve arról, hogy egy-egy lázadás nem vált a birodalom előnyére a hosszú béke és stabilitás szempontjából.



Warrior Kings - 2. kép

Az egész egyszer csak megváltozott. Hat évvel ezelőtt, amikor az öreg nemzetségfő meghalt, az előkelő bíborosok elzárkóztak, hogy megválasszák az új pátriárkát, amit a szokásjog szerint végeztek a birodalom kezdete óta. A bíborosok azonban nem várt döntést hoztak: Icthyus Granitas-t választották meg legfelsőbb nemzetségfőjüknek, meglehetősen szokatlan körülmények között. A választási procedúra alatt ugyanis öt bíboros halt meg egy titokzatos lázban, és néhány szavazatot is érvénytelenítettek szabálytalanság miatt.
Icthyus Granitas alatt az erő és a gazdagság erősen Telemagna-ba, az Egyisten városába központosult, de a birodalom teljesen egészében összeomlott. A szent kormányzó, Karlem Agnus viszont vakon követte az új nemzetségfőt.


Warrior Kings - 3. kép

Az előkelő bíborosok célja a pátriárka szabályainak eltűntetése, vagy a saját érdekük szerinti értelmezése volt. A többiek, vagy besúgók, vagy talpnyalók lettek. A nemesek, akik szembeszálltak, bebörtönözték, esetleg árulás, vagy eretnekség vádjával kivégezték, jobb esetben száműzték. Az emberek félelemben éltek. A birodalom külső tartományait a helyőrségek jobban megkopasztották, mint a belsőt, ezért a következmények elkerülhetetlenek voltak. Barbárok fosztogatnak, piti kis hercegecskék és szerencsevadász zsoldosaik zavarták meg a termelést nap, mint nap.
Az elégedetlenség kiterjedt az egész birodalomra, és az arisztokrácia az egyetlen tiszteletre méltó szenátorhoz fordult, hogy legyen a vezetőjük. Ő volt báró Amalric, a Cravanti.


Warrior Kings - 4. kép

Sajnálatra méltó módon ez csak egy ahhoz volt jó, hogy tiszta terepet szolgáljon a pátriárkának. Eretnekség ürügyén a Cravant tartományban a pátriárka kibocsátott egy új rendeletet, miszerint Cravant bárója tévútra viszi a birodalmat. Röviddel ez után meg is jelent zsoldosaival Lothar, Ostrovir püspöke, hogy a herceg kivégzésével a helyére léphessen. Azonban a herceg fia, az ifjú Artos épségben megmenekült, és felesküdött, hogy bosszút áll apja halálán. Mi irányítjuk Artost, majd a jövőben az egész Cravant házat. A fiatal Artos lesz az uralkodója a megerősödött birodalomnak, vagy elragadja a korrupt pátriárka ereje és a gonosz talpnyalói? Artos és a birodalom sorsa a te kezedben van...


Warrior Kings - 5. kép

A játék megteremtői egy 1999. Januárjában indult angol csapat, a Black Cactus volt, a kiadó pedig a Microids. Mint minden valamire való fejlesztőcsapat, nagyra törő tervekkel vetették bele magukat a játékiparba, ők ugyanis 22 főt számláló legénységükkel rivalizálni kívánnak a legjobbakkal, és "megteremteni a jövőt". Kissé cinikus hangvételemet az alábbiakban próbálom megmagyarázni. A legjobb fejlesztők termékei elleni összecsapásban egy teljesen saját engine-t vetettek be, amire többé-kevésbé azt kell mondjam, hogy elég jól szuperál. A design és a történet az átlagnál jobbnak mondható, de ezt a menetet sem nyerte meg egyhangú pontozással. A harmadik menetben fokozódik hangulat: Többi Fejlesztőcsapat harcosa a gongszó elhangzása után rögtön támadásba lendül, és rögtön elereszti félelmetes fegyverét, amit a köznyelv egyszerűen csak Mesterséges Intelligenciának hív. A közönség őrjöng, Black Cactus tántorog, és ellenfele egy gyenge Útkeresés nevű pofonnal a padlóra küldi...


Warrior Kings - 6. kép

Lehet, hogy sokan megjegyezték már maguknak, hogy "Na, ez is túl sok bokszmeccset nézett", és igazat is adok nekik. Azonban rajtam kívül, akik szintén játszottak már a programmal, és a fejlesztők honlapját is elolvasták, ugyancsak valami hasonló jutott az eszükbe. Maga a program amúgy véleményem szerint nagyon jó lenne, és simán ki is kiáltanám a legjobb valósidejű stratégiának, ha nem lenne az a bizonyos fent említett harmadik menet. De így, ráadásul úgy, hogy a stratégiai játékoknál szerintem a legfontosabb elemek közé tartozik az AI, no meg az, hogy ha valakit oda küldök valahova, akkor az oda is megy dolgok számítanak a leginkább, így már csak a "lett volna" kategóriába sorolhatom...

Útkeresés
Warrior Kings - 7. kép

Amint azt a fentiekben említettem, számomra ezen játék legsarkalatosabb pontjának az útkeresés számít. Az első egy-másfél óra után komolyan elkezdtem gondolkozni azon, hogy mekkora lehet a valószínűsége annak, hogy aki az ideális útvonal kiválasztásának algoritmusát írta, előzőleg valami olyan munkahelyen dolgozott, ahol a megtett kilométerek után fizettek. Szerintem halálra kereshette magát, ha ott is ezen algoritmus szerint dolgozott… A lényeg az, hogy ha teljesen sík területen akarunk eljutni csapatunkkal A pontból B pontba, semmi probléma nincs, de amennyiben a két pont között előfordul egy kis szintkülönbség, akkor a legjobb esetben a domb lábánál megállnak, rosszabb esetben elkezdenek össze-vissza kóvályogni, ami ugyebár nem a legjobb buli, ha éppen ellenséges területen vagyunk.


Warrior Kings - 8. kép

Márpedig a térkép kilencven százaléka általában annak számít. A legnagyobb probléma pedig az, hogy a dombtetők stratégiai fontossággal bírnak, magyarán muszáj valahogy felkíntatni például az íjászokat. Az útkereséssel kapcsolatban volt egy másik bajom is, ami nagy rendszerességgel előfordult a játék során (már megint azok a dombok…). A példa a következő: domb tetején az ellenség íjászainak kiiktatása után úgy döntöttem (tulajdonképpen ez volt a hiba :-P), hogy a helyükre odaállítok néhány íjászt az enyémek közül, hogy azok majd jól legyalázhassák az ellenséget, és annak épületeit. Nos, a gyalázás megtörtént, igaz nem az én elképzeléseim szerint, mert a másik brigád némi túlerővel rendelkezett...


Warrior Kings - 9. kép

Mivel nekem tetszett az a kis dombtető, gondoltam az utánpótlás csapatot egy szépen kivitelezett jobb-click tornamutatvánnyal odavezénylem, aztán míg odaérnek pihenek egy kicsit. Katonáim egy idő után szépen odamasíroztak a domb lábához, majd elkezdtek felkapaszkodni rá, és amikor felértek a kijelölt helyre, megtörtént az, amitől majdnem a billentyűzeten landoltak a szemgolyóim: a mélyen tisztelt íjászok amint felértek a tetejére, szépen vágtak egy hátraarcot, majd elmentek keresni egy másik utat, hátha az rövidebb lesz. Tették mindezt úgy, hogy a húsz, egy csapatba tartozó katonából négy ott maradt, majd a maradék egyik része balra, a másik pedig jobbra indult neki. A terepviszonyokról csak annyit, hogy a domb mellett volt egy út, attól balra pedig féltérképnyi áthatolhatatlan hegy, jobbra pedig kisebb hegy, majd az ellenség tábora. A magamraeszmélés utáni pillanatban megpróbáltam hatni rájuk egy-két klikkel, de kb. 5 lépés után mégis a saját elképzeléseiket próbálták megvalósítani, így nem maradt más hátra, mint csekkolni 16 katonám elvesztését a max. 30-ból. No comment.

Az az érzésem, hogy vagy nem tudták leprogramozni, vagy ezt a programot egyáltalán nem tesztelte senki (ezt mondjuk nem tudom/akarom elképzelni), vagy esetleg megint a határidő nevű mumus miatt lett ilyen félkész ízű az útkeresési algoritmus. Szerintem az lett volna a legjobb, ha betettek volna egy opciót, amivel kikapcsolhatnánk az egészet. Talán az még jobb lett volna, ha betesznek egy Very Hard fokozatot, és csak abban működne az útkeresés… Miután jól kimorfondíroztam magam, rátérnék a program további alkotóelemeinek ismertetésére.

Az irányítással sokakkal ellentétben nekem nem volt semmi bajom (ez csak részben igaz), ami számomra üdvözítő, mert eddig pont emiatt nem szerettem a 3D-s RTS-eket. Bár, ha jól belegondolok, ez a rendszer is csak akkor működik jól, ha minimum 3 gombos, ÉS scrolleres egerünk van, amiből az utóbbi a zoomolásért felelős. A három gombból az egyikkel a kijelöléseket, a másikkal a parancbaadásásokat végezhetjük el, a harmadikkal pedig a kamera forgatását aktiválhatjuk. Javaslom az Options menüben a Free Look kipipálását.


Warrior Kings - 11. kép

A grafikai megvalósításról is lehet mondani jót is, rosszat is. A megjelenítés a stílustól elvárható mértékben részletes, megfelelően kidolgozott, és ami a legfontosabb, a szem számára megnyugtató, ami stratégiai játékoknál kifelyezetten előnyös, hiszen így az idő múlását nem a kifáradó szemeinken vesszük észre. A katonák, parasztok cselekedetei animáltak, a felhők árnyékot vetnek a földön, és megfelelő távolságról (középmagasan) minden nagyon szép, minden nagyon jó. Azonban ha túlzottan rázoomolunk valamire, akkor valami olyasmi látvány tárul elénk, amiról így nagy hirtelen csak a Wolfenstein3d és a Doom első része jut eszembe. Az egész egy nagy halom egymástól jól elkülönülő pixel… A karakterek kidolgozottságára lehet panaszkodni, de ne felejtsük el, hogy ebben a játékban egy 20-30 fős csapat kicsinek számít, és ráadásul még mozognak is.


Warrior Kings - 12. kép

A grafikával kapcsolatban érdemes megemlíteni még a beállítási lehetőséget, ami nagyon jóra sikeredett, mindenki beállíthatja a saját szájíze/gépe szerinti legmegfelelőbb felbontást, és egyéb nyalánkságokat. GeForce2 MX tulajdonosoknak tudom ajánlani a karakterek árnyékának kikapcsolását, így 1024X768-ban maximális részletességgel élvezhető sebességgel fog futni a game egy 800-as Celeronon is. Ja, és a legújabb patch telepítését is ajánlom, mert kijavitották a grafikai beállításoknál tapasztalható fagyási hibákat (Így lőttek a következő morfondírozásomnak is ). Mielőtt elfelejteném: ne várjunk látványos átvezető animációkat, mert azt a készítők valahogy kifelejtették a programból...

A játékba beleszőttek némi szerepjáték elemet is, ami csupán csak annyit jelent, hogy néha válaszút elé kerülünk, és döntéseink, belső tulajdonságaink szerint folytatódik a történet. Ebből az okból kifolyólag sajnos nem tudok kellő információt nyújtani arról, hogy milyenek a jó oldalon lévő küldetések… Ezen kívül van egy másik szerepjátékos tulajdonság is, aminek gyakorlati haszna is van, ez pedig nem más, mint a tapasztalat. Katonáink harci tapasztalatainak növelésére külön kis kiképző helyeket állíthatunk fel. Ez egyébként nagyon hasznos, mert egy megfelően kiképzett kisebb számú csapat felérhet akár kétszer annyi kevésbé képzetttel, ráadásul így kevesebb élelmet kell biztosítanunk számukra. A játékban előforduló többi épületről, karakterekről külön nem szólok, mert annak, aki már játszott hasonló játékkal, úgyis teljesen egyértelmű, hogy mi, mire jó.


Warrior Kings - 10. kép

A hangokról sok mindent nem tudok mondani, szépen szólnak, minden ott van a helyén, embereink kommentálják utasításainkat, igaz, nagyjából mindig ugyanazt, ebből kifolyólag előbb unalmassá, később pedig idegesítővé válhatnak. Játszhatunk multiplayerben is, ilyenkor lehetőségünk nyílik többek között diplomáciai kapcsolatot fentartani a többiekkel. Skirmish módot ne keressen senki, mert szerintem az MI miatt elfelejtették, hogy annak is illene lennie egy RTS-ben. Ennek az az oka, hogy a WK egyjátékos részében a küldetés minden ellenfele előre letárolt parancsok alapján cselekszik. Ez azzal jár, hogy az ember könnyedén kicselezheti a gépet. Példának említeném a második (vagy harmadik?) pályát, ahol egy kis trükkel simán nyerni tudtam: először is kiképeztem a seregemet, aminek szerves részét ijászok tették ki. Utána építettem egy cölöpfalat a közé a két domb közé, ahol a gép katonái meg szokták közelíteni a felségterületemet. Egy parasztot odaállítottam szorosan az előbb felhúzott fal mögé.

Eztán építettem még két tornyot is, amit telepakoltam ijászokkal. A seregemet pedig a domb mellé vezényeltem (nem kis erőfeszítéssel ;-) ). Az ellenség nemsokára megérkezett, és rögtön nekilátott a szegény paraszt kiiktatásához. Csakhogy, ők a fal mögé nem tudtak lőni, nekem viszont tökéletes célpontot szolgáltattak… A poén csak az volt az egészben, hogy annyian voltak, hogyha rájön a gép arra a turpisságra, hogy nem csak a gyenge gyalogosai, esetleg lovasai tudják megkerülni (ezt is későn fedezte fel) a dombot, akkor nyugdtan kezdhettem volna elölről a pályát. A legjobb az volt, hogy pár ilyen csata után az ő seregei elfogytak, és én simán felperzselhettem az épületetit. A gépi ugyanis nem folytat semmilyen termelést az előre beállítottakon kívül. Magyarul nulla taktika.

Így a cikk vége felé visszanézve, hogy mit is írtam a Warrior Kings-ről, az derülhet ki, hogy jobb elmenni mellette, de ez egyáltalán nem igaz. A hibák kihegyezésében talán köze volt annak is, hogy visszahozta számomra a stratégiai játékok szeretetét, amit a Westwood és társainak egyhangú, csupa kliséből felépülő játékai már csaknem teljesen elvettek. Csak azt sajnálom, hogy valószínűleg megint a határidő, no meg a pénz szabott gátat egy trónkövetelőnek. Mindenesetre meleg szívvel ajánlom minden stratégának, nem fognak benne csalódni!
8 hozzászólás

Milu86

10 éve, 8 hónapja és 21 napja

Hasonlónak tűnik a Total War-hoz igen. Márpedig akkor rossz nem lehet! mosolygó smiley

válasz erre

tommygarros

11 éve, 3 hónapja és 20 napja

Bírtam a Total Wart ha hasonló akk ezzt is kipróbálom röhögő smiley

válasz erre

tommygarros

11 éve, 3 hónapja és 20 napja

Bírtam a Total Wart ha hasonló akk ezzt is kipróbálom röhögő smiley

válasz erre

Marduk

11 éve, 7 hónapja és 23 napja

BDSAeron írta:
engem a medieval totalwar-ra emlékeztet. Csak abba nem voltak ilyen lények.
Akkor nem csak én vagyok egyedül ezzel. röhögő smiley

válasz erre

BDSAeron

13 éve, 4 hónapja és 11 napja

engem a medieval totalwar-ra emlékeztet. Csak abba nem voltak ilyen lények.

válasz erre

Vendég

17 éve, 7 hónapja és 3 napja

1 vendég te tod?

válasz erre

Vendég

17 éve, 7 hónapja és 3 napja

Vki tudja hogyan lehet multiplayerezni??meglepődött smiley

válasz erre

Vendég

17 éve, 7 hónapja és 9 napja

zsír

válasz erre
Warrior Kings
nincs ár
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Maniac profiljamarco profilja