OnLive teszt

2012. április 17.
77.2581
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
RED profilja, adatai
RED
A Game Channel hírei között már többször is felbukkant az OnLive valamelyik szolgáltatásáról szóló írás, azonban többekben is felvetődött a kérdés, hogy valójában pontosan mit is takar, miért is jó a vállalat rendszere, így jelen cikkünk ezekre a gondolatokra próbál válaszokat adni. Az OnLive bemutatkozására a 2009-ben megrendezett Game Developers Conference rendezvényen került sor, ahol a cég illetékesei felvázolták elképzelésüket, miszerint egy olyan új "platform" megszületésén és üzemeltetésén fáradoznak, ami minden eszköz számára, legyen az PC vagy akár egy TV készülék, egységes játékélményt, vagy akár munkakörnyezetet képes biztosítani.
 


A megvalósítás

A játékok felhő alapú rendszeren keresztül jutnak el hozzánk.

A játékok felhő alapú rendszeren keresztül jutnak el hozzánk.


A vállalat elképzelése lényegében egy cloud, azaz felhő alapú szolgáltatás, aminek gerincét az egyre jobban elterjedő, és egyre nagyobb sebességű internetkapcsolatok képezik. Az OnLive emellett hatalmas szerverközpontokat épített ki, ahol is a felsorakozó kiszolgálók feladata a kiválasztott alkalmazások és játékok futtatása, így a felhasználó a kiszemelt programját anélkül tudja használni, hogy azokat telepíteni, vagy letölteni kellett volna. A futtatni kívánt alkalmazás tulajdonképpen az OnLive szerverein található, és ezek végzik el a szoftver gördülékeny használatához szükséges számításokat, a felhasználó számítógépe lényegében csak egyfajta kommunikációs eszközként működik.

Egy játék alatt például a számítógép minden egyes képkocka alkalmával elküldi a kiszolgálónak, hogy a játékos éppen mit is csinál, ami kikalkulálja, hogy ennek hatására a programban mi is fog történni, ezután létrehozza a képet, betömöríti, végül visszaküldi a kliensnek. Ezután a frissen fogadott csomagot a PC (vagy bármilyen más eszköz) kitömöríti, végül a végeredményt megjeleníti a monitoron, így a kliens lényegében komoly számítás nélkül kapta meg a kész képkockát. A leírt művelet természetesen a játék alatt megállás nélkül, villámgyorsan ismétlődik, mégpedig minimum másodpercenként 30-40 alkalommal, ami így a folyamatos játékélményt biztosítja.

Láthatjuk, hogy a hagyományos programfuttatással ellentétben itt a fogadó eszköz lényegében már kész, kiszámított adatokat kap, a feladata az adatok küldésében, fogadásában, illetve azok megjelenítésében ki is merült, a dolgok oroszlánrésze az OnLive szerverei, valamint az internetkapcsolat vállára nehezedik.

Az OnLive bejelentésekor a szakértők épp a nagyarányú adatforgalom miatt bírálták élesen a szolgáltatást, ugyanis az akkor elhangzott ellenérvek szerint emiatt valós körülmények között a rendszer nem lesz megvalósítható, de ahogy azt már maga a cég egyre bővülő kínálata, valamint a szolgáltatás térhódítása is mutatja, tévedtek.

Az OnLive szolgáltatás rendszerkövetelményei
Az OnLive rendszerének követelménye kicsit összetettebb mint azt mondjuk egy frissen megjelent játék, vagy akár operációs rendszer esetében megszokhattuk, ugyanis ahogy fent is említettük, a szolgáltatás nem csak számítógépekre, hanem az OnLive Game System bevetésével akár televízióra is elérhető.

A TV-kre szabott OnLive Game System.

A TV-kre szabott OnLive Game System.


A TV készülékekre kihegyezett OnLive Game System 99.99 dolláros áron rendelhető meg az OnLive Web Store-ból, a készlet pedig tartalmazza a MicroConsole névre keresztelt adaptert, egy vezetéknélküli OnLive kontrollert, illetve egy Ethernet, egy HDMI és egy USB kábelt. Amennyiben HDMI-vel nem rendelkező, régebbi típusú TV-t készülnénk a feladatra bevetni, szükség lesz még az opcionálisan rendelhető komponens videoadapterre is.

OnLive Game Service rendszerkövetelmény

Vezetékes, szélessávú internet a TV közelében, minimum 3 Mbps-os sebességgel, de 5 Mbps ajánlott.
HDMI konnektorral rendelkező HDTV, vagy komponens adapter a régebbi készülékekhez.

Intel PC és Apple Mac rendszerkövetelmény

Minimum:
2 Mbps-os vezetékes vagy WiFi internetkapcsolat.
Microsoft Windows 7, Vista (32 vagy 64 bites) vagy Windows XP SP3 (32 bites), Apple Mac OS X 10.5.8 vagy újabb operációs rendszer.
Közel az összes PC és netbook megfelelő, míg Apple vonalon az Intel alapú Mac-ek támogatottak.
1024 X 576-os felbontást támogató kijelző.

Ajánlott:
5 Mbps-os vezetékes vagy WiFi internetkapcsolat.
Microsoft Windows 7, Vista (32 vagy 64 bites) vagy Windows XP SP3 (32 bites), Apple Mac OS X 10.6 vagy újabb operációs rendszer.
Dupla magos processzorral szerelt PC, illetve az összes Intel alapú Mac.
1280 X 720-as felbontást támogató kijelző.

Kontrollerek
Mivel az OnLive szolgáltatása kifejezetten a felhasználók szórakozására fókuszál, nem meglepő, hogy a megfelelő játékélmény elérése miatt többféle kontroller is támogatott, de ezek mellett a gamepad-ektől idegenkedő felhasználók számára lehet jó hír, hogy a televíziókra szabott OnLive Game Service adapternél még irányításra használható a legtöbb USB-s billentyűzet és egér is. A támogatott kontrollerek a következőek:

Microsoft Xbox 360 Controller for Windows
Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows (Microsoft Wireless Gaming Receiver szükséges)
Logitech ChillStream Game Controller for PC (néhány modell)
Logitech F510
Saitek P3200 Rumble Pad
Mad Catz GamePad (és még néhány további modell)

Az OnLive a játékokhoz saját chat funkciót is kínál.

Az OnLive a játékokhoz saját chat funkciót is kínál.


Az OnLive kipróbálása
Az OnLive szolgáltatását bárki kipróbálhatja, természetesen teljesen ingyenesen, és ehhez nem kell mást tenni, mint a cég hivatalos weboldalán egy regisztráción átesni. Maga a regisztrációs folyamat a szokásosnál is egyszerűbb és gyorsabb, ugyanis nem kell többször megadni jelszavunkat, nem igényelnek semmiféle felesleges információt, az adatlap küldése után pedig a rendszer máris beléptet. A sikeres bejelentkezés után nincs más hátra, mint letölteni az OnLive alig 7,4 MB-os kliensalkalmazását, telepíteni, és indítása után máris az OnLive rendszere fogad minket.

Minden egyes teszt legalább két alkalommal lett lefuttatva, mégpedig egy 15 Mbps-os és egy 10 Mbps-os, egymástól független internetkapcsolat bevetésével, amiket természetesen más-más szolgáltató biztosított. A két hálózati kapcsolatot két eltérő számítógép használta, egy kétmagos, illetve egy erősebb négymagos CPU-val szerelt PC személyében.


A rendelkezésre álló játékok listáján jelenleg 150-nél is több cím sorakozik fel, amiknek többsége bolti áron vásárolható meg, de természetesen itt is gyakoriak a különféle akciók, amiknek köszönhetően lényegesen olcsóbban juthatunk hozzá az itt feltüntetett produktumokhoz. A játékok döntő része ingyenesen kipróbálható teljes valójukban, egyedüli korlátozás, hogy egy alkalommal mindössze 30 perc játékidő áll rendelkezésünkre, aminek letelte után a rendszer felfüggeszti a program futását, és megkérdezi, meg akarjuk-e vásárolni. Amennyiben a játék megvétele mellett döntünk, a játékmenet ugyanattól a ponttól folytatódhat, ahol az meg lett állítva.

A listából kiválasztott játék adatai.

A listából kiválasztott játék adatai.


A felhozatal több játékához az OnLive egyfajta bérletet is kínál, így azokat nem kell végérvényesen teljes áron megvásárolni, hanem ehelyett három vagy öt napra ki is kölcsönözhetőek, mégpedig általában hat, illetve kilenc dollár fejében.

A játékok kivétel nélkül maximálisan csak 720p HD felbontásban futtathatóak, de több szoftver esetében a beállítások menün belül további megjelenésre vonatkozó opció érhető el, és akárcsak a hagyományos módon futtatott programoknál, emellett persze személyre szabhatjuk az irányítást, az audiorendszert, valamint a már megszokott lehetőségeket is.

Gear Grinder
Mivel első körben magát a szolgáltatást akartam szemügyre venni, minden különösebb válogatás nélkül a számomra ismeretlen Gear Grinder alkotás került kiválasztásra. Az OnLive szolgáltatására jellemző, hogy a programok alig néhány másodperc alatt betöltődnek, és ezt a kis időt a játékról készült videó bejátszásával tölti ki a rendszer. A menün belül a szokásos hangerő és kontroller testreszabása mellett lehetőség volt minimális szinten a videobeállításokat is finomhangolni. A villámgyors indulás után bele is fogtam egy gyakorlókörbe, ami igen hamar be is fejeződött, ugyanis a játék akadozás nélkül és gördülékenyen futott, de az irányítás még sem volt az igazi.

Az első teszt alanya, a Gear Grinder.

Az első teszt alanya, a Gear Grinder.


Metro 2033
Mivel az előző próbálkozásnál nem tudtam eldönteni, hogy a nehézséget a szolgáltatás, vagy esetleg maga a program gyengesége okozta, elhatároztam, hogy olyan játékot keresek az OnLive választékában, amit már korábbról jól ismerek, így bukkantam rá a Metro 2033-ra. Akárcsak az előző esetben, a betöltés itt is szempillantás alatt megtörtént, ám már a főmenüben nyugtáznom kellett, hogy az egérmutató késve reagál. Ez az apróság nem vehette el a kedvem, elvégre a Metro 2033 nem a kifogástalan futásáról vált híressé, így azonnal az opciók közé navigáltam, és beállítottam a játékot, viszont ez esetben az összes megjelenésre vonatkozó hangolásról le kellett mondanom. A játék maga itt is akadozás nélkül futott, ám az irányíthatóság frontján ismét az első próbálkozásnál felbukkant probléma jelentkezett, vagyis a program késve reagált az egérmozgásra, lehetetlenné téve a gyors és pontos lövéseket, ezzel meg is ölte az FPS műfaj lényegét.

A Metro 2033 720p-s felbontással.

A Metro 2033 720p-s felbontással.


Aliens Vs. Predator
Sebaj! A Metro az Metro, így néhány próbálkozás után inkább újabb ismerős címet kezdtem keresgélni. Mivel korábban már alaposan megismertem, rövid keresgélés után ki is lett választva az Aliens Vs. Predator névre keresztelt alkotás, aminek betöltése után első utam szintén a beállítások menüpontba vezetett. Videoopciók ez esetben sem álltak rendelkezésre, de az alapvető lehetőségeket természetesen ettől függetlenül ízlés szerint lehetett hangolni. A fent már leírt jelenség azonban sajnos most is előkerült, ugyanis a játék remekül futott, azonban az irányítás már korántsem volt ennyire barátságos, az egérmozgás követése itt is lassú volt, így a trehányul célzó tengerészgyalogos esete miatt az idegenek és ragadozók ezúttal kedvük szerint garázdálkodhattak.

Az Aliens Vs. Predator játékélményét is megölte a lomha egérkövetés.

Az Aliens Vs. Predator játékélményét is megölte a lomha egérkövetés.


Warhammer 40.000: Dawn of War II - Retribution
Nem akartam leragadni az FPS stílusnál, ezért ismét a játéklista böngészésébe kezdtem egy újabb, eltérő műfajú játékot keresve. A kedvenceim listáján a Warhammer 40.000: Dawn of War II - Retribution szintén előkelő helyet foglal el, így habozás nélkül a játék "Free Trial" gombjára kattintottam. A sebes betöltés és az "Options" menüpont kötelezőnek számító meglátogatása után az első küldetés el is lett indítva, majd némi próbálkozás után leállítva, mivel az eddigi bosszantó jelenség újból jelentkezett, ráadásul ezúttal még a képernyő görgetése és zoomolása is akadozott.

Akcióban a Warhammer 40.000: Dawn of War II - Retribution.

Akcióban a Warhammer 40.000: Dawn of War II - Retribution.


Összegzés

Az OnLive audiobeállításai.

Az OnLive audiobeállításai.


Az OnLive rendszere alaposan átgondolt és felhasználóbarát megoldásokat vonultat fel, ám a teszteknél említett problémák miatt az összkép alaposan leromlott, hiszen ezek pont a játékok célját és lényegét, az élvezhetőséget rombolták le. A próbák előtt természetesen az internetkapcsolat ellenőrzésen esett át, míg játék közben folyamatosan monitorozva volt a hálózat, az adatforgalom pedig egyetlen esetben sem érte el a kapcsolat korlátait. A játékoknál jelentkező problémát valószínűleg a szerverek távolsága okozta, de az is elképzelhető, hogy a tesztek alatt a vállalat valamilyen technikai problémával küzdött, viszont amennyiben ezt a jelenséget sikerül kiiktatniuk, az OnLive egy rendkívül kényelmes és felhasználóbarát megoldást fog tudni felmutatni.

Mivel a játékok kizárólag 720p-s maximális felbontással futhatnak, így a megjelenésük és a kínált látványvilág nem a legszebb, viszont ha figyelembe vesszük a rendszer technikai oldalát, amivel a folyamatos játékot biztosítja, máris érthető és elfogadható a felbontás korlátozása. A cég elgondolásának megfelelően, a tesztek alatt mindkét számítógép kizárólag csak a hálózati adatforgalommal és a kapott képek megjelenítésével foglalatoskodott, a processzorok hozzávetőlegesen azon a szinten teljesítettek, ami egy átlagos felbontású film lejátszáshoz szükséges.
33 hozzászólás

Ravor

9 éve, 6 hónapja és 11 napja

Amikor először hallottam az OnLive rendszeréről már akkor is egy igen kiváló és innovatív ötletnek tartottam és ez most sincs másképp! Természetesn az idők folyamán nem volt náluk se minden gördülékeny, ugyanis szó esett egy esetleges leállításról is.. Azonban ezt is túlélte
Azóta nemtudom mennyi fejlődésen ment keresztül és mennyire jelentős továbbra is a lagg kérdése, de nyílván mindennek idő kell, mire kellő támogatást tudhat a háta mögött!
A szolgáltatás hatalmas ötlet a játék iparban, ugyanis így azokhoz is eltudnak jutni a legújabb alkotások, akik közepes, vagy még annál is rosszabb hardverrel rendelkeznek!
Remélem az OnLive rendületlenül csörtet előre és a folyamatos frissítgetések után minimálisra csökkentik a válasz időt (amely a laggnak az egyik forrása), valamint mégtöbb matéria válik elérhetővé a felhő alapú rendszerében!

válasz erre

Smith

9 éve, 6 hónapja és 11 napja

Még öcsém mutatta, mindent felfedez
Nekem bejön, ki tudok próbálni játékokat anélkül, hogy megvenném.
(((vagy letölteném)))

válasz erre

Tibee984

9 éve, 8 hónapja és 8 napja

Az a baj, hogy pár nagydob cég Pl.EA, Activision nem kötöttek szerződést és így nincsenek fent az ő játékaik

válasz erre

Rolman2012

9 éve, 8 hónapja és 15 napja

Jó kis alkalmazás csak kár hogy nincs fent minden újabb játék.

válasz erre

sasikaa

9 éve, 8 hónapja és 16 napja

Remélem ennek nem lesz vége!

válasz erre

Vendég

10 éve, 7 hónapja és 21 napja

Ehh ez még most sem működik rendesen.

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

10 éve, 11 hónapja és 8 napja

[Tiltott felhasználó!]

Vendég

10 éve, 11 hónapja és 14 napja

Vendég írta:
Akkor máris gáz nem? Mennie kéne rendesen.
Akkor regisztráj oda,de Anglia-Mo között is nagy a távolság, nekem 16mbitesel lagg nélkül megy, kb olyan 150ms a lagg kb a boxon is hasonló.

válasz erre

Vendég

10 éve, 11 hónapja és 16 napja

Nagyon jó írás. Kipróbáltam, nekem is förtelmesen laggol néha sajnos. Lehet belőle valami a jövőben, de nagyon sokat kell fejlődnie még.

válasz erre

Vendég

10 éve, 11 hónapja és 21 napja

Vendég írta:
már több éve angliában is vannak onlive szerverek, nem csak az usa-ban
Akkor máris gáz nem? Mennie kéne rendesen.

válasz erre

Vendég

10 éve, 11 hónapja és 21 napja

Vendég írta:
Ne panaszkodjatok,hisz a szerverek amerikába vannak,szóval nem megy 100%-osan Europába, ismerősöm Amerikába elmondta hogy ott náluk semmi lagg nem jelentkezet, sőt jó páran már ezt használják, hisz akár telefonról is tudnak játszani!
már több éve angliában is vannak onlive szerverek, nem csak az usa-ban

válasz erre

Shade

10 éve, 11 hónapja és 21 napja

Vendég írta:
Ne panaszkodjatok,hisz a szerverek amerikába vannak,szóval nem megy 100%-osan Europába, ismerősöm Amerikába elmondta hogy ott náluk semmi lagg nem jelentkezet, sőt jó páran már ezt használják, hisz akár telefonról is tudnak játszani!
Akkor már csak egy EUs szerver kéne és tökéletes lenne

válasz erre
123a(z) 3 -ből

 
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

Kisember001 profilja