Flash MX 2004

2004. december 30.
73.4831
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Hosé profilja, adatai
Hosé
Manapság A Macromedia Flash felhasználóinak két nagy tábora létezik, a tervező grafikusok (designerek) és a fejlesztők. A webes megoldások mindig ötvözik magukban az animációkat és a fejlesztéseket, sőt a határok e két szempont között igencsak elmosódnak, eltolódnak. A Macromedia Flash MX 2004 feladata a látványos grafikai megoldások mellett a webes fejlesztések támogatása is. Ezt a két funkciót számos továbbfejlesztett eszközzel vagy újdonsággal próbálják segíteni a program készítői.

Mire jó a Flash?

Flash MX 2004 - 2. kép

A Flash egy a Macromedia cég által készített program. Próbaverziója 30 napig ingyenesen használható, a www.macromedia.com címről letölthető. Létezik a Windows alatt és az Apple gépeken működő változata is. Ezeket nagyjából ugyanolyan módon kell kezelni. Csupán néhány kisebb különbség van a két változat kezelése között.
A Flash egy olyan fejlesztőeszköz, amellyel az interneten megjelenő interaktív grafikák készíthetők. Ezeknek az animációknak a lejátszása nem igényel nagy programot. Elegendő egy, a web böngésző részeként működő kis segédprogram. A másik nagy előny, hogy az így készített animációk mérete kicsiny. Így az Internetről gyorsan letöltődnek. A kisméret annak köszönhető, hogy a Flash vektor-alapú grafikát használ. Itt a számítógép nem a képet tárolja, csupán egy rövid leírást arról, hogy is néz ki a kép. Ha kell a leírás alapján rajzolódik ki az egész. Az így megadott rajz aztán szabadon, torzulások nélkül átméretezhető, tetszés szerint alakítható.
Ennek ismeretében rögtön látszik, hogy a Flash nem csupán egy Internetes animáció készítő. Nagyon jó grafikák összehozhatók vele anélkül, hogy bármi is megmozdulna. Bár igaz. hogy a Macromedia erre a célra külön programokat fejlesztett ki FreeHand és Fireworks néven. Néha bizony egy jó grafika fontosabb lehet, mint a manapság egyre divatosabbá váló, a lényeget sokszor eltakaró mozgóképek.

Hogy néz ki?

Flash MX 2004 - 3. kép

A program indítása után megjelenő felület munkaterületén egy eligazító tábla segít a különböző lehetséges munkák indításában. Így kezdhetünk új flash dokumentumot, prezentációt, ActionScript vagy JavaScript projektet. Ha van kiegészítő sablongyűjteményünk, azt is elérjük. Mondjuk az új flash dokumentum lehetőséggel továbbhaladva jutunk a tulajdonképpeni munkaablakba. Maga a rajzterület alapértelmezésben meglehetősen kicsiny. Azonban a körülötte lévő ablakok lekicsinyítésével jelentősen megnövelhető. A kicsinyítést a különböző oldalsávokon lévő apró háromszögekkel végezzük. A jobboldali munkaablakok az első időben minden következmény nélkül eltüntethetők. Ezeknek majd akkor lesz szerepük, ha grafikáinkat már programozzuk is. A baloldalon található a tulajdonképpeni eszközkészlet. Itt tudjuk kiválasztani a különböző grafikai szerszámokat – ecset, toll, nagyító stb.-, e lőregyártott mértani objektumokat, az objektumok színét. Természetesen a helyzetérzékeny egérmutatóval az adott kép felett vesztegelve megjelenik, hogy miről is van szó. Csak az a kár, hogy mindez ékes angol nyelven történik. Az egyes grafikai eszközök, objektumok tulajdonságai a munkalap alján lesznek. Itt a legtöbb dolog kézzel is állítható.


Flash MX 2004 - 4. kép

A munkaterület feletti rész a rétegszerkezet megjelenítő és az idővonal felségterülete. Ez a rétegszerkezet úgy viselkedik, mint egy írásvetítő fóliakészlet. Az egyes fóliákra különböző dolgokat tehetünk. De, ha több fólia kerül egymásra az eredmény megint más lesz. Az idővonal olyan terület, ahol a jobb gombnak nagy szerepe lesz. A jobb gomb segítségével mint a valóságos mozit, kockáról-kockára szerkeszthetjük saját flash mozgóképünket is. Rendkívül fontos még a szöveges menü rész. A File menü hagyományos mentés-megnyitás feladatain kívül a különböző importálási és exportálási lehetőségekért is felel. Programocskákat és grafikai megoldásokat hozhatunk és viheünk így különböző projektjeink között. Ugyancsak itt végezzük az Internetes publikálást is. A következő, más programoktól eltérő menü a Modify. Segítségével innét is vezérelhetjük a kijelölt grafikai objektumot. A Control rész alatt találjuk a kész animáció működtetésével kapcsolatos parancsokat. A program különböző eszközablakai a Window legördülő menüből hívhatók elő. Ha tudunk angolul, sokat segít a Help menü hipertextes angol szövege. Mindenesetre figyelembe véve a rengeteg ezen kívül is kapott pdf tipusú kézikönyvet, amik szintén angolul vannak, egy flash tanfolyamnál még mindig olcsóbb ha megtanulunk angolul.

Újdonságok és továbbfejlesztések:

Flash MX 2004 - 5. kép

Manapság A Macromedia Flash felhasználóinak két nagy tábora létezik, a tervező grafikusok (designerek) és a fejlesztők. A webes megoldások mindig ötvözik magukban az animációkat és a fejlesztéseket, sőt a határok e két szempont között igencsak elmosódnak, eltolódnak. A Macromedia Flash MX 2004 feladata a látványos grafikai megoldások mellett a webes fejlesztések támogatása is. Ezt a két funkciót számos továbbfejlesztett eszközzel vagy újdonsággal próbálják segíteni a program készítői:

idővonal effektusok:
Gyorsított és továbbfejlesztett idővonal-kölcsönhatások, amelyek csökkentik a felhasználó munkáját az egyes képkockák megrajzolásánál az animálás és manipulálás során. Az egyszerű feladatok és munkafolyamatok, amelyek állandó, ismétlődő lépések mögött bújnak meg, most gyorsan véghezvihetők egy lépésben. Az effektusok nem destruktívak, így azok mindig újra módosíthatók, vagy akkor is eltávolíthatók, ha már egyszer használtuk őket. Ilyenek az átmenet (transition), átméretezés/változtatás (transform), segédrácsra másolás (copy to grid), osztott másolás (distribute duplicate), homályosítás/elmosás (blur), árnyékolás (drop shadow), tágítás (expand) vagy széttörés (explode)

viselkedések:
A médiavezérlők és navigációs nyomógombok működéséhez szükséges szkriptek megírását teszik jelentősen könnyebbé . A viselkedéstípusokat a fejlesztő saját maga is megírhatja, de azokat akár a Macromedia csereoldaláról (macromedia exchange) le is töltheti.

PDF- és EPS-fájltámogatás:
A PDF és Adobe Illustrator 10 fájljainak direkt támogatásával gyorsabban készíthetők gazdag médiatartalmak. A fájlok gazdag beállítási lehetőségekkel, importálhatók. Lehetővé tették az egyes rétegek külön-külön importját és a többoldalas dokumentumok oldalankénti importját is a Macromedia Flash könyvtárába (library), vagy egyenesen az idővonalra.

tökéletesített fordító, és nagyobb futtatási teljesítmény:
Az átdolgozott és kibővített fordító (compiler) az új Macromedia Flash Player 7-tel együttműködve 2-szeresére pörgeti fel a futási teljesítményt. A javítások olyan területeket érintettek, mint a gyorsabb grafikus megjelenítés, videólejátszás, komponensek betöltése.

új komponensek:
gyorsan készíthető interaktív felhasználói felület a beépített komponensek segítségével. A komponensek többek között kapcsolókat, nyomógombokat, legördülő menüket, stb. tartalmaznak. De a saját ízlés szerinti komponensek készítését is jelentősen megkönnyítették.

sablonok:
Gyorsan építhetünk fel új projekteket az előre gyártott sablonok segítségével. A mindennapi használatra előkészített alkalmazások többek között oktatási bemutatók, interaktív prezentációk, diaporámák, vagy videóbemutatók készítésénél gyors és látványos eredményt ígérnek.

indítópult:
Jelentős újdonság a program indításakor megjelenő indítópult.
Az indítópult felsorolja azokat a feladatokat, amelyek a felhasználó munkáját nagyban segítik. Innen indíthatunk új projekteket, megnyithatjuk a gyakran használt fájlokat, új fájlokat hozhatunk létre, elindíthatjuk a súgó- és ötlettár rendszert, vagy kapcsolatot teremthetünk a macromedia.com oldallal, ahonnan új, az egyes felhasználókategóriák számára optimalizált indítópultokat tölthetünk le. Igazán fontos szerepe akkor lehet, ha a kiegészítésként kapott CD tartalmát feltelepítve jó pár ezer előre gyártott sablon, modul között tudunk választani.

súgó panel:
A tartalomérzékeny dokumentáció minden pillanatban segítséget tud nyújtani, vagy ötleteket kínál fel, ha a felhasználó elakad a munkafolyamat során. Teljes leírásokat és lépésről-lépésre vezető segédleteket érhetünk el a Súgó panelből. Az automatikus tartalombővítés segítségével mindig naprakész és bővített súgót és ötlettárat tölthetünk le a macromedia.com oldalról. Viszont a súgónak - és az egész Flash programnak van egy aprócska hibája - angolul van. A forgalmazók feltételezik, hogy aki komolyabb szinten foglalkozik az informatikával, az angolul is tud.

"Polystar" eszköz:
Ezzel eszközzel lehet automatizálva lehet gyártani a sokszögek (poligonok) és csillagalakzatok tömegét. Kiválasztható a szögek, vagy az oldalak száma, és a többit már a rajzeszköz végzi. A megrajzolt sokszögek minden további nélkül szabadon átszerkeszthetők, paraméterezhetők.

"ActionScript 2.0":
Az új ActionScript sokkal robusztusabb, támogatja az objektumorientált programozást. Az ECMA (European Computer Manufacturers Association) standardjainak teljesen eleget tevő programozói modell az előző verzióhoz képest sokkal jobban hasonlít struktúrájában és szintakszisában a Java-stílusú programozáshoz. Az "ActionScript 2.0"-kódot "ActionScript 1.0" verzióra is lefordítható a fordítóprogram (compiler) segítségével, hogy a Flash Player 7 verzió előtti lejátszók alatt is fusson a megírt kód. Akinek még idegen ez a terület, de valamit konyít a programozáshoz, a dokumentációban fellelhető 1100 oldalas .pdf tipusú leírás segít.

CSS-stílustáblák:
Egységessé válik a kinézet a HTML-tartalomtól kezdve a Flash-tartalomig az új CSS-stílustáblák támogatásával. A fejlesztés most vizuálisan teljesen azonos végeredményt hoz, ha a webfejlesztők kihasználják a Flash és Dreamweaver között megosztható CSS-stílustáblákat.


Flash MX 2004 - 6. kép

Továbbfejlesztett karakterkezelés:
A magyar felhasználó számára ez varázsszó. Az új Flash minden gond nélkül képes használni az operációs rendszer által támogatott Unicode-kódólású fontkészleteket. Így elérhetővé válik és támogatott lesz az összes közép-európára jellemző specifikus karakter is, ugyanúgy érvényes ez a támogatás a kétbájtos karakterkészletekre is.
Gyors és átlátható a nem angol nyelvű alkalmazások fejlesztési folyamata. A fejlesztési folyamat során a használt karakterláncok a panelen keresztül azonnal elérhetők, és gyorsan kikereshetők a használt szavak, szövegrészek, amelyeket újra hasznosíthatunk
A karakterek és szövegek jól olvashatók az optimalizációs folyamat kihasználásával, amelynek lényege igazán a kisméretű, vagy a kisfelbontású képernyőkön és megjelenítőkön látható (pl. mobiltelefonok, marokszámítógépek stb.).

Javított videókezelés:
Videó importálása és szerkesztése most sokkal könnyebb. Az új technikák jelentősen megkönnyítik a videó beágyazását és felhasználását a készülő alkalmazásokban.


Flash MX 2004 - 7. kép

Programozást segítő eszközök:
Sok, előre elkészített bővítményt használhatnak a fejlesztők, mint pl. grafikonkészítők, animált szövegeffektusok, nagyfelbontású interaktív bitmapképek és raszteres effektusok, ezt mind anélkül, hogy elhagynák a Flash fejlesztőfelületét.
A fejlesztők bővítményeket készíthetnek és felhasználhatják a többi fejlesztő által közreadott megoldásokat bővítmények formájában. A saját bővítmények fejlesztése a beépített JavaScript API felhasználásával történik.
A programozók számára nagy segítség az általánosan használt utasítások bevitelének az automatizálása. Visszakereshető és újrahasznosítható az összes utasítás, sőt mi több, azok utasítás-makroprogramok formájában feljátszhatók és újra lejátszhatók, valamint csoportosíthatók is makrocsoportokba.
Az új "Microsoft Access Accessibility" (MSAA) komponensek segítségével könnyített használhatóságú alkalmazások fejleszthetők, felhasználhatók többek közt a szövegolvasó és billentyűzetvezérelt rendszerek kialakításában.
A fejlesztőcsomag segítségével csökkenthetők a JavaScript-kódok a HTML-oldalakban. A fejlesztőcsomag kínálatában a standard eljárások, mint a böngészőben lévő Flash plug-in létezésének ellenőrzése, verziószámának lekérdezése, stb.
Elmenthetők és újrafelhasználhatók nemcsak az alapbeállítások, de a publikálandó fejlesztés célhelye is, beleértve a szerverinformációkat is. A Flash report most a kompresszió mértékét, az ActionScripteket és a Flash-alkalmazás futtatásához szükséges sávszélességgel kapcsolatos számításokat is tartalmaz.

A Macromedia termékeinél már megszokhattuk, hogy az egyes családba tartozó szoftverek tökéletesen kiegészítik egymást, nagyon jól együttműködnek és egymás felhasználói felületéből is elérhetők. Így a teljes MX Studio megvásárlása és feltelepítése esetén a Flash MX felületről is hozzáférhető
a programcsomag összes eleme. Míg a Flash MX elsősorban az animációkészítő, de felületéről elérhetők a Macromédia Studio honlapkészítő és grafikai alkalmazásai is -Fireworks MX 2004, FreeHand MX 2004, Dreamweaver MX 2004.

Értékelés:
A Macromedia legújabb animáció szerkesztő programja a kiváló fejlesztő csapatnak köszönhetően továbbra is az animáció készítő programok etelonja maradt. A korábbi változatnál lényegesen egyszerűbben hozhatók létre a különböző látványelemek és interaktív megoldások. Ezért a verzió váltás főleg a mozgásos interaktív elemek fejlesztőinek ajánlott.

Flash MX 2004
Fejlesztő: Macromedia Corporation
Kiadó: Macromedia Corporation
URL: www.macromedia.com
Típus: Webes fejlesztőeszköz
Megjelenés: 2004. eleje
Ára: 191.250 Ft

Minőség: 10
Használhatóság: 8

Minimális konfiguráció:
Microsoft Windows 98 SE, 2000 vagy XP
300 MHz Intel Pentium II processzor (vagy más egyenrangú processzor)
96 MB RAM
1024x768, 16 bit felbontású monitor
110 MB szabad tárhely

Ajánlott konfiguráció:
Microsoft Windows 98 SE, 2000 vagy XP
1 GHz processzor
128 MB RAM
1024x768, 32 bit felbontású monitor
200 MB merevlemez tárhely
CD-ROM

Ajánlott konfiguráció (Macintosh):
Mac OS X 10.1.5, 10.2.6 vagy magasabb
Apple Power Mac G3 vagy magasabb
min. 96 MB RAM (128 MB ajánlott)
1024x768, 16 bit felbontású monitor
110 MB szabad tárhely
CD-ROM

Pozitívumok:
A korábbinál egyszerűbb módon készíthetők animációs és egyéb grafikai megoldások. Az így készült flash fájlok meglepően kis méretűek, ezáltal az internetről könnyen letölthetők.
A kapott bőséges dokumentáció és a hipertextes help menü középfokú angol tudás esetén bőségesen elegendő a program megtanulásához.
Ha valaki megismerkedett a program kezelésével, utána az ingyenes, egyes részterületekre szóló flash szerkesztőket is tudja használni.

Negatívumok:
A magas ár miatt tényleg csak az vegye meg, akinek a munkájához szüksége van rá.
Ha pedig kell, sajnos meg kell tanulni egy idegen nyelvet – elsősorban az angolt - , mivel a Flash MX 2004 magyarul nem elérhető. A hétköznapokban jelen sorok írója is egy régebbi német változatot használ.
11 hozzászólás

Vendég

11 éve, 7 hónapja és 1 napja

az szegyeje meg magat

válasz erre

Vendég

11 éve, 7 hónapja és 1 napja

na ez aki irta az hu je ijet

válasz erre

Vendég

11 éve, 7 hónapja és 1 napja

eleg jo

válasz erre

Vendég

12 éve, 11 hónapja és 26 napja

mi a szériaszámja

válasz erre

marco

13 éve, 8 hónapja és 7 napja

Vendég írta:
Egy internetes oldalról hogyan tudok ilyen fájlt lementeni?
Például Firefox alatt a Downloadhelper kiegészítővel.

Leírás: DownloadHelper
Letöltés: DownloadHelper letöltése

válasz erre

Vendég

13 éve, 8 hónapja és 7 napja

Egy internetes oldalról hogyan tudok ilyen fájlt lementeni?

válasz erre

Vendég

13 éve, 9 hónapja és 3 napja

A macromedia flash player 2004 mx a legkirályabb

válasz erre

Vendég

13 éve, 10 hónapja és 22 napja

hát én nem értek semmit

válasz erre

Vendég

14 éve, 1 hónapja és 19 napja

INGYENES A LETÖLTÉS???

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 5 napja

Idézet a cikkből:

Ha pedig kell, sajnos meg kell tanulni egy idegen nyelvet - elsősorban az angolt - , mivel a Flash MX 2004 magyarul nem elérhető. A hétköznapokban jelen sorok írója is egy régebbi német változatot használ.

Tehát nagyon úgy tűnik, NINCS magyar verzió...

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 5 napja

Tudtok e nekem arrol linket adni hogy ezt a magyar verziót valahol INGYENESEN te tudjam tolteni?

válasz erre
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt