Ha a kiegészítőket nem számoljuk, akkor tulajdonképpen 1998 óta vártak a fanatikusok a játék folytatására, de mivel a Blizzard később visszatalált a Warcraft világába, és tulajdonképpen legtöbb videojátékát a jól ismert fantasy univerzum által ihletett MMO-nak szentelte, ezért jó ideig háttérbe szorult minden egyéb projekt, többek között a StarCraft folytatása is, amire egészen pontosan 12 évet kellett várnunk. Amikor a készítők bejelentették, hogy 2010-ben nem egy teljes folytatást, csak annak egy három részre szabdalt első fejezetét kívánják megjelentetni, óriásit csalódtak a rajongók, de amikor megjelent végre a Wings of Liberty, mégis mindenkinek megenyhült a szíve.
Mert tény ugyan, hogy egy ilyen régóta várt alkotás esetében többet vár az ember - minimum egy teljes játékot ugye -, de amikor két évvel ezelőtt nyáron a boltokba került a Wings of Liberty, a játékosok is rájöttek arra, hogy nem akart rosszat a Blizzard, az ugyanis egy hiánytalan és maradéktalan teljes epizód lett, így amennyiben a később várható másik kettő is ilyen marad, akkor tulajdonképpen pont, hogy a fanatikusok jártak igazán jól. A megjelenés után természetesen - ahogyan az ilyenkor normális - azonnal felmerült néhány kérdés, így többek között az is, hogy bár oké, hogy a Blizzard teljes játékot adott ki a Wings of Liberty cím alatt, de vajon mikor várható a többi rész? Mindemellett az is fontos és egyben megválaszolásra váró kérdésnek tűnt, hogy vajon képes lesz-e annyi és olyan mértékű újdonságokat felmutatni a cég, hogy azzal belopja magát a rajongók szívébe? A válaszokra alighanem még várnunk kell, ugyanakkor nemrégiben felcsillant a remény azzal kapcsolatban, hogy talán nem annyit, mint azt korábban gondoltuk.
Szeptember elején ugyanis - egy rendkívül szűk körre korlátozottan - a Blizzard elindította a Heart of the Swarm címre keresztelt második felvonás béta tesztjeit. A váratlan meglepetésnek köszönhetően a rajongók azonnal elkezdtek találgatni, hogy amennyiben már most futnak a béták, akkor könnyen meglehet, hogy még a karácsonyi szezonban megjelenhet a végleges változat is. Ezt az elképzelést támasztották alá a Blizzard alkalmazottak különféle nyilatkozatai is, amelyek szerint már 99 százalékban készen áll az alkotás a premierre, és a nagy helyzet az, hogy mi sem tudunk másról beszámolni nektek. A Blizzardnak köszönhetően ugyanis mi is meghívást kaptunk a játék előzetes béta tesztjeire, és bár legnagyobb sajnálatunkra túl sok újdonságot nem tapasztaltunk meg, de azt már mi is megállapítottuk, hogy a játék kiválóan néz ki - már az előző rész szintjéhez képest -, az eddig látott momentumok tökéletesen futottak, így valóban csak egy hajszál választhatja el a végleges változatot attól, hogy felkerülhessen a boltok polcaira, hangsúlyoznánk, hogy tapasztalataink szerint ez még az idén megtörténhet.
Hogy mi is volt a célja a Blizzardnak a béta tesztekkel? Habár egyértelműnek tűnik a kérdés, szerény véleményem szerint mégsem annyira az! A játék efféle előzetese ugyanis az egyjátékos kampányból nem igazán mutatott meg egy percet sem, cserébe azonban szinte korlátlan hozzáférést kaptunk a többjátékos módhoz, ami viszont egyáltalán nem tartalmazott annyi újdonságot - így a béták alapján legalábbis -, mint az elvárható lett volna. Habár állítólag van még néhány újdonság, ami nem került élesítésre, de azon túl, hogy megismerkedhettünk pár új harci szerkezettel, sajnos nem igazán tapasztaltunk meg más egyebet. A játékmódok, az élmény és javarészt még a küllem is éppen olyannak tűnt, mint a 2010-es elődben, habár utóbbi esetében mintha egy kicsit részletesebb és korrektebb látványvilág fogadott volna minket most. Éppen ezért mi sem tudunk nagyon beszámolni nektek másról a bétával eltöltött rövid időintervallum után, mint az a néhány újdonsült egység, amelyeknek mindegyikét ráadásul nem is tudtuk irányításunk alá vonni, így az alábbi bemutató a bétás tapasztalatok mellett inkább előzetesnek is tekinthető a játékról.
Személy szerint őszintén sajnáltam, hogy az egyjátékos módba nem kaptunk bepillantást, pedig kipróbáltam volna, hogy milyen lehet Kerrigan oldalán Zergek százainak parancsolni a pályákon, de - hogy visszautaljak kicsit az előző bekezdésben feltett kérdésre - a Blizzard célja elsődlegesen nem az volt, hogy minden újdonságot megmutasson nekünk, sokkal inkább az, hogy finomhangolhassa a többjátékos módot, amihez mindenképpen szükségük volt pár teszterre, ha pedig már futnak a tesztek, akkor miért ne adtak volna már néhány kulcsot a sajtónak és pár szerencsés érdeklődőnek is, nem igaz? Körülbelül ez is történt a gyakorlatban, aminek köszönhetően valóban kijelenthető, hogy gördülékenyebbé, kellemesebbé váltak a multis összecsapások, de az új egységek nem tesznek hozzá annyit, amitől alapjaiban megváltozott, megreformálódott volna a multiplayer játékélménye. Nyilván az elvakult rajongóknak ennyi is elég lesz, de jómagam inkább - most lehet köveket dobálni - inkább az egyjátékos módot vártam, ugyanis sosem voltam oda túlzottan a játék multijáért, leszámítva a LAN-os összecsapások mókáit.
Lássuk azonban az új egységeket, amelyek közül véleményem szerint a Protossok kapták a legjobb újításokat, élükön az Oracle-lel. Ez a kis szemes gömböcre hasonlító találmány ugyanis arra alkalmazható, hogy megbénítsuk vele az ellenfeleket - vagy ők minket -, így ellehetetleníthetjük vele a bányászatot vagy különféle épületek működését. Szintén a Protoss faj oldalán tűnt még fel a Tempest és a Replicant, amelyek közül előbbi egy - szerintem - kissé felesleges új repülő egységet takart, a Replicant pedig egy alakváltásra kiélezett divíziót, aminek köszönhetően fel tudjuk venni az ellenség legpusztítóbb fegyverzetének alakját és képességeit. Természetesen a Terranok is részesültek újabb bevethető egységekkel, és köztük is van szerintem feleslegesnek tekinthető darab, mégpedig a Shredder képében, ami leginkább egy menetelő gombához hasonlítható, és a támadásokban semmi hasznát nem vesszük, de véleményem szerint védekezésben is csak akkor, ha Zergek az ellenfelek, a beásható Shredder ugyanis leginkább ellenük hatásos a maga kis radioaktív gázmezőjével.
Kicsit több kreativitás szorult a készítőkbe a másik két új harcos, a Battle Hellion és a Warhound megalkotásakor, ugyanakkor én így is tartom azt a véleményt, miszerint a két tag valamikor egy volt, de a Blizzard gyorsan kettőt csinált belőle, külsőleg ugyanis mindkettő egy lépegetőre hasonlít, azonban míg a harci kutyák - semmi kutyaformája nincs a robotnak - fürgeségük mellett komoly tűzerővel is bírnak, addig a Battle Hellionról ez nem mondható el. Utóbbi egységek - járművé való átalakulási képességeiknek köszönhetően - ugyanis leginkább a védekezésben játszanak majd nagy szerepet, lángszórójuk pedig nem sok vizet zavar az összecsapások alatt. Habár a Heart of the Swarm kampánya a Zergekről szól elméletileg, mégis ők kapták a két legsemmitelenebb új egységet a Blizzardtől, élükön a Viperrel és a Swarm Hosttal. A Viper egy repülő egység, aminek támadásaira nem, különleges tulajdonságaira azonban a felderítés terén hasznát vehetjük, már amennyiben van időnk a multis összecsapások alatt ezzel foglalkozni. A Swarm Host ezzel szemben egy szinte irányíthatatlan, gombához hasonlító lény, ami aprócska lényeket termel az ellenség elpusztítására, de nagy számú páncélozott földi vagy légi egységekkel szemben én nem sok hasznát láttam, a védelemben viszont jól jött, ha minimális ellenfelet sodor a közelünkbe a sors.
Nagyjából ez minden, amit el tudtam mondani nektek a bétán belül látott újdonságokról, hiszen bár biztosan voltak finomhangolások, amiket a hardcore rajongók azonnal kiszúrtak, engem azonban nem érdekelnek az apróságok és a háttérben meghúzódó láthatatlan technológiák, én a kész tényeket szeretem, az - enyhe képzavarral élve - kézzel fogható dolgokat, ebből azonban a Heart of the Swarm bétájából nem sokat tapasztaltam. Ettől eltekintve is azonban várjuk már a premiert, hiszen az egyjátékos kampány története Kerrigan és a Zergek oldalán izgalmasabbnak ígérkezik, mint eddig bármikor. A végleges változat megjelenésekor jelentkezünk!