Rengeteg pletyka, találgatás és egy befagyasztott projekt után végre felszállott a fehér gombafelhő. Régóta bizonyos már, hogy megjelenik a Fallout harmadik felvonása. A posztnukleáris történet újabb epizódja gyökeres változásokat hoz a sorozatban, a játék leginkább az előző részek és az Oblivion keresztezése lesz, egy nagy adag radioaktivitással fűszerezve.
Vault 101 - menedékhely a háború után, apró sziget a nagy semmi közepén, maga az újkori paradicsom a kinti világhoz képest. Egykori óvóhely, mely a Washingtonból menekült túlélők mentsvára volt, később a kietlenség fővárosa lett. Az emberi civilizáció fennmaradt ugyan, de olyan mélyre süllyedt mint soha azelőtt. Az ember keze nyomán kegyetlen és ijesztő hellyé lett a föld az atomháború után, a túlélők pedig lesüllyedtek az ösztöni viselkedés szintjére. Az egyetlen reménysugarat az óvóhelyeknek szánt, kolóniákká fejlődött városok jelentik (vault). Az ott élőket drákói szigorú törvények kötik a vault-ok sterilitásának fenntartására, ami esélyt jelenthet a túlélésre, egy kifordított, de emberhez méltóbb életre.
Tényleg eléggé lehangoló lehet egy ilyen atomháború utáni világ, mint amilyet anno a Mad Max-ben vagy a Falloutban elénk festettek. Mel Gibson ámokfutása a Mad Max-ben mára inkább már megmosolyogtató, de ha ez adott ötletet a Black Isle fejlesztőinek mintegy bő 10 éve a Fallout első részének megalkotására, akkor jelentősége vitathatatlan. Az igazság az, hogy nem tudok nem elfogult lenni a Fallouttal kapcsolatban, elvégre is minden idők egyik legjobb RPG sorozatáról van szó. Nagyszerűen sikerült mindkét előző rész, talán a hangulatuk volt az ami leginkább megfogott, hála a posztnukleáris világ siralmas látványának és az agynémító zenei aláfestésnek. Kissé talán perverznek hangzik, de a korábbi részek nyomasztó hangulata volt az ami engem személy szerint sugárfertőzés módjára beszennyezett.
De említhetnénk még az eltalált és egyedi karakterfejlődést, a körökre osztott harcrendszert, és még jó néhány dolgot ami a sorozatot jellemezte, így a töménytelen mennyiségű bug is. Emlékszem például a második rész megjelenése után rögtön meg is jelent a hibák kijavítására hivatott patch, mintegy 40Mb körüli méretben, amely terjedelem akkoriban általános hüledezésre adott okot. Tény, hogy a játék nem szerénykedett az ilyesfajta hibákkal, de a fanatikusabbja annyira bele tudott feledkezni, hogy ordító nagy bugok - amik más esetben kapásból reinstalláláshoz vezettek volna - pajkos kis szépséghibának tűntek csupán. (Ezt saját tapasztalatból tudom.)
Volt például olyan, hogy a sivatagban való barangolás megkönnyítésére beszerzett autóm egyszerűen "kettészakadt": A tárgyakkal teli csomagtartó, az autó utolsó harmada egyszerűen ottmaradt a sivatagban, az autó pedig két kerékkel érkezett a célállomásra, mint valami bicikli és ott is maradt... (No, itt már az én számat is elhagyta egy-két enyje-benyje, ugyanis felelőtlenségemnek hála ezután újra kellett kezdenem a játékot.)
Az anekdotázás helyett azonban illő lenne végre bemutatnom, mit is ígér az új rész. Először is senki ne számítson klasszikus értelemben vett folytatásra. Azaz az előző részeket akár el is felejthetjük a játék sztorija szempontjából, a Fallout 2 történései után járunk sok-sok évtizeddel. Értelemszerűen a játék főhősét sem ugyanaz a karakter alakítja, mint ezek előtt. Az otthonunkként szeretett 101-es vault-ot már senki sem hagyta el jó ideje.
Mikor aztán főhősünk kénytelen-kelletlen útra indul eltűnt apja felkutatásra, átvillan rajta a szörnyű felismerés: A 101-es óvóhely az egykori főváros, Washington területén van. Persze a háború némileg "átrendezte" a városképet, de a város emblematikus épületei még fellelhetőek. Burokban felnőtt hősünk kissé nehezen tud megbarátkozni a külvilág borzalmaival, de nem mond le apja (Liam Neeson) felkutatásáról... Gyaníthatóan eztán mindenféle bonyodalmakba keveredünk majd a történet előrehaladtával, de kb. ennyi a sztori prológja.
A közzétett képeket böngészve még a legfinnyásabbja is elismerően csettinthet. Igen, valahogy így kellene kinéznie egy magára valamit is adó RPG-nek az Oblivion után, 2008-ban. Nem véletelenül említem az Obliviont, elvégre is az új Fallout ennek a játéknak a grafikus motorját használja majd. Első látásra akár egy FPS-nek is tűnhetne a játék, de annál sokkal többet ígér, ráadásul akár harmadik nézetből is végigtolhatjuk, ha minden igaz. Ami viszont leginkább megkülönbözteti egy átlagos akció/RPG-től, az nem más, mint a körökre osztott harcrendszer. Körökre osztott FPS...Erre varjatok gombot!
Mint korábban is, ebben a részben is az akciópontok szabják meg a mozgásterünket majd, a pontok taktikus felhasználása lehet a győzelem kulcsa. Értelemszerűen a különböző akciók különböző mennyiségű pontot vonnak le egy-egy körben. Akik játszottak valamely előző résszel, azok bizonyára tudják hogyan néz ki a harc a játékban, a jelek szerint ez nem fog sokat változni.
Továbbá szintén ismerős lehet a Pipe-boy, ami egy PDA-szerűség, és karakterünkről közöl információkat. Tulajdonképp egy karakterlap. Ennek segítségével léphetünk szintet, valamint infót szolgáltat a választható speciális képességekről, amelyek a szintlépésekkor kapott extra pontok után járnak. Ezek alkalmasak például a célzóképesség javítására, műszaki vagy orvosi ismeretek elsajátítására, vagy épp karakterünk testi erejét hivatottak feltápolni. Felsorolni is nehéz lenne ezeket, de kétségtelen, hogy akad közöttük haszontalan is.
Tudatosan választva ezekből a lehetséges képességekből azonban eldönthetjük milyen irányba szeretnénk fejleszteni karakterünket. Ez egy sarkalatos pontja a játéknak, az ész nélküli karakterfejlesztés ugyanis később visszaüthet a játék előrehaladtával. A tapasztalati pontok értelemszerűen a teljesített küldetések és a legyőzött ellenfelek után járnak. Ahogyan azt megszokhattuk, főküldetéseink megoldásával juthatunk előrébb a történetben, a mellékküldetések megoldásával pedig plusz tapasztalati pontokat gyűjthetünk, valamint korlátozottan alakíthatjuk a történetet.
A sugárzás egészen fura dolgokat művelt a kinti világban. A kintrekedtek jó része mutánsokká vált, egészen eltorzult figurákkal lesz dolgunk a játékban. Ezek többnyire barátságtalanok lesznek főhősünkkel, ezért aztán nem lesz ritka a konfliktus a játékban. Az ellenfelek szétröpülő testrészei pedig nem mesekönyvbe illő jelenetek, márpedig ilyet is lehet majd látni bőven a játékban, ráadásul meglehetősen kidolgozott grafikai megvalósításban, így horrorisztikusabbnak ígérkező jelenetek is helyet kapnak egy-egy ellenfél kiirtásakor. Persze nem hiszem, hogy ez bárkit is megbotránkoztat manapság, csupán a pacifista olvasókat próbálom ily módon eltanácsolni attól, hogy valaha is a játék közelébe merészkedjenek. A készítők hangsúlyozták, hogy a közölt képek valódiak, azaz valahogy így néz majd ki a játék.
A másik dolog amire a fejlesztők büszkén hívták föl az újságírók figyelmét az nem más mint, a hatalmas játéktér, a bebarangolható terület nagysága. Ráadásul mindezt változatos tájakon, részletes kidolgozottság mellett tehetjük. A projekten közel 100 ember dolgozik immár harmadik éve, és meglehetősen optimistán nyilatkoznak a vezető fejlesztők a fogadtatást illetően, és soha nem restek elismételni, hogy az Oblivion sikerének megismétlése a cél, ami a zenei aláfestésen biztosan nem múlik majd. A 40-es és 50-es évek melankolikus világából érkeznek a zenék, slágerdömpingre senki ne számítson, ez nem az a műfaj! Visszaköszön néhány ismerős dal az elődöktől, és visszahallottam valamelyik trailerből azt a kesernyés ízű mondatot, ami azóta már szállóigévé vált, vagyis: "War, war never changes."
A harmadik rész kikerül majd PC-re természetesen, valamint Xbox 360-ra és PS 3-as is. Gépigényről még korai lenne beszélni, az azonban bizonyos, hogy nem lesz többjátékos üzemmódja, de borítékolható, hogy újra lesz multiplayer-re készülő része a játéknak, amennyiben a harmadik rész sikert arat. Szerény személyem meg van róla győződve, hogy a játék hihetetlenül népszerű lesz. (Hacsak valami szarvashibát nem vétenek a fejlesztők.)
Aki esetleg kíváncsi rá, hogyan nézett volna ki eredetileg a
Fallout 3 a Black Isle égisze alatt, az letölthet egy tech-demo verziót a meg nem született játékból, de ez mindössze annyit kínál, hogy bejárhatunk benne egy-két utcát és hidegre tehetünk pár szakadt tagot; ráadásul tömény bug az egész, ezért is óva intenék minden jóérzésű embert, hogy ennek a valaminek a letöltésére vetemedjen, inkább várjátok meg a következő év őszét!