XCOM: Chimera Squad teszt

2020. május 06.
78.4441
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Uszkve három hete, hogy meglepett minket a Firaxis az XCOM legújabb installációjának a bejelentésével. Ez alaposan felcsigázta az érdeklődésemet; végre fény fog derülni az XCOM 2 titokzatos befejezésének mivoltára, és az új fenyegetéseket egy... négy fős kommandós osztag fogja megoldani?
Advertisement


A "trailer"-ekből nyilvánvalónak kellett volna lennie, hogy nem egy hétköznapi, űrlény irtós játékkal van dolgunk; az új XCOM egy SWAT szerű, rajtaütéses, terrorelhárító csapatról fog szólni, a Chimera Squad-ról. A kiméra, mint tudjuk, egy mitológiai lény: egy oroszlán, egy kecske és egy kígyó keverékeként van legtöbb helyen ábrázolva, így nem lesz meglepő, ha a szóban forgó csapat is sokszínű, illetve sokoldalú, több értelemben is.

A történet a második XCOM után játszódik néhány évvel, a City 31-ban, mely egy kísérleti város, ahol űrlények, hibridek és emberek élnek együtt látszólagos harmóniában. Azonban, mikor a város polgármesterét terrortámadás közben megölik, és a Chimera Squad nekiesik felgöngyölni az ügyet, kiderül, hogy rengeteg sötét folt piszkítja be az elsőre utópikusnak festő várost.

A Chryssalid méreg most már kis bogarakat szülő petezsákot képez az áldozatokon.

A Chryssalid méreg most már kis bogarakat szülő petezsákot képez az áldozatokon.


A játék, jó XCOM-hoz méltóan, két részre van osztva: bázismenedzselés és missziózás. A csapat szorosan együtt dolgozik a 31-es város rendészetével a pánik és az anarchia megfékezésére, de nem lehet mindenhol ott. Kilenc negyedből áll a "kísérleti" település és általában kettő-három részre kapunk küldetéseket egyszerre, így mindig jól át kell gondolni, melyik negyedbe küldjük a csapatot.

Négyféle feladattípussal fogunk találkozni a stratégiai térképen. A lila missziók a történetet viszik előre, bár ezekre gyakorta napokat kell várni, hogy elérhetőek legyenek. A sárgák mellékfeladatok, melyek nem kötelezőek, de általában pánikcsökkentéssel járnak, egyéb kiegészítő jutalmak mellett. A pirosak vészhelyzeti küldetések; ilyenkor anarchia van, és be kell avatkozni, mert civil életek forognak kockán.

Nem röhögj, én így nézek ki szépen.

Nem röhögj, én így nézek ki szépen.


Végül, de nem utolsósorban, a kék feladatok nyomozásos felkérések a rendőrségtől. Az ide küldött ügynökökkel nem kell akcióznunk, így effektíve ingyen kapunk jutalmakat, és halad tovább egy napot a játékidő. Bármely feladat elvégzése után kaphatunk információt (Intel), pénzt, Ellerium-ot, különféle felszereléseket, helyi, vagy "globális" pánikcsökkenést, illetve "Field Team"-eket.

Az XCOM első részéhez hasonló pánikrendszer van, csupán a város negyedeire, és az egész városra bontva. A nem teljesített küldetések után emelkedik a zavargások szintje az ahhoz tartozó kerületben, így akarva akaratlan, előbb utóbb az egyik régióban megtelik a pánik mérce. Minden egyes kerület teli mércéje után nő eggyel a város anarchia csíkja is; ha ez is megtelik, akkor véget ér a játék. Mindkét mércetípust missziókkal, "Spec Ops" feladatokkal, "Field Team" megbízásokkal és nyomozások sikeres lezárásával tudjuk csökkenteni.

Bal oldalon látszik a sorrend... no meg, hogy egy icipicit túlerőben van az ellenség.

Bal oldalon látszik a sorrend... no meg, hogy egy icipicit túlerőben van az ellenség.


A "Field Team"-ek a kerületekhez kirendelt csapatok, melyeket "Intel" költésével tudunk berendelni és fejleszteni. Hetente termelnek a három "nyersanyagból" egyet, és a negyedben meghirdetett missziók után plusz jutalmat adnak, ha az ottani csapat második szintű már. "Field Team"-jeink mennyiségétől és szintjétől függően négy parancsot adhatunk ki nekik, melyekkel meg tudjuk fékezni a zavargásokat, illetve extra jutalmakat csikarhatunk ki a kék feladatokból.

A nagytérképtől elszakadva az ügynökeinkre esik a szemünk. Egy végigjátszás során maximum nyolc emberre tehetünk szert, kikből a kezdő négy állandó. Időközönként választhatunk három felajánlott ügynökből egyet, és általuk tehetjük igazán egyedivé csapatfelállásunkat. Ám a kommandósok nem csak vészhelyzetekben állják meg a helyüket, hanem a műhelyben, speciális megbízásoknál és az edzőteremben is.

Psszt, miről sugdolóztok?

Psszt, miről sugdolóztok?


Ha épp nincsenek a küldetésekre járó kvartettben, akkor embereinket elküldhetjük a "Spec Ops" feladatok egyikére, melyek néhány napig tartanak és biztos nyersanyaggal, illetve eredményekkel járnak. Tehát Ellerium, információ és pénz mellett zavargáscsökkentést, ingyen "Field Team"-eket, vagy a feketepiacon kedvezményeket is lehet kapni.

Az edzőteremben az ügynökök előléptetési szintjeitől függően nyílnak meg edzéstervek. A mindenkinek elérhető alap adó kondi mellett (+2 HP) individuális képzések is vannak, melyek segítségével egyedi képességekre is szert tehetnek embereink, mint például a visszatámadás, a jobb kitérés, vagy a gyorsabb mozgás. Aki pedig a sok haddelhadd miatt heget szerzett, annak negatív hatását kikúrálhatja egy rehabilitációs tréninggel.

Csapatunk fejlesztéseit a műhelyben készíthetjük el. Ha ide küldünk egy ügynököt segíteni, akkor ő csökkenti egy kutatás időtartamát. Jobb páncél, hatékonyabb fegyverek, különféle robbanószerek, "Field Team" fejlesztések és még sorolhatnám. Kár, hogy néhány fejlesztés teljesen feleslegesnek érződik, de szerencsére semmit sem kötelező kikutatni, sőt a finálé középszerű eszközökkel is könnyedén teljesíthető.

Az emberek 90%-a nem találja meg a hibát a képen. De az is lehet, hogy csak hazudok.

Az emberek 90%-a nem találja meg a hibát a képen. De az is lehet, hogy csak hazudok.


Ha sikerült befejezni a műhelyben egy projektet, akkor a fegyvertárban tudjuk megvenni az elérhetővé váló újdonságokat. Ám az igazán szaftos cuccok vagy a küldetésekből jövő kiegészítő tárgyjutalmak formájában jönnek, vagy a feketepiacról szedhetőek össze. Feketepiac csupán pár naponta elérhető és legfeljebb három dolgot árul egyszerre, de azok közül néhány elengedhetetlen lesz, kiváltképp az ingyen újratöltést adó kiegészítők.

Apropó újratöltve, az alapvető harcrendszer az előző XCOM játékokból mint régi ismerős köszön vissza, minimális változtatással. Minden a behatolási fázissal nyit, ahol különféle bejáratokhoz oszthatjuk embereinket. Ablakon, ajtón, falon, épp ami elérhető; néhány behatolási ponthoz különleges képesség vagy felszerelés kell, így falon csak a robbanócsomag tud áthatolni, a szellőzőn a kígyólány, a mágneszáras ajtón pedig a hekkerek, illetve a kártyakulcs kiegészítővel felvértezettek.

A rajtaütés első lövései drámai effektekkel vannak megbombázva.

A rajtaütés első lövései drámai effektekkel vannak megbombázva.


Minden egyes helyiség kitakarítása után megismétlődik ez a fázis; embereink betörnek egy szobába, terembe, vagy megrohamoznak egy helyszínt. Mind a négy speciális képességet használ és/vagy meghúzzák a ravaszt. Az agresszív állapotú ellenfelek visszalőnek, az éberek fedezékbe bújnak, ám a meglepett rosszak csupán a zaj felé fordulnak, de nem mozdulnak. Szerepjátékos nyelvezettel balsikert dobtak észlelésre.

A harc körökre van osztva, de az előző játékokkal ellenben nem egyszerre jön a csapatunk, hanem a behatolási sorrend szerint fognak elhelyezkedni a sor-táblázaton az ellenséges erőkkel tarkítva. További különbségként megemlíthető a speciális képességek és a gránátok, melyek használata nem (mindig) kerül cselekvéspontba, illetve a "Full Cover" fedezéktípus egy biztos páncélt is ad a mögötte megbúvónak.

Azonban nem feltétlenül az öldöklésen van a hangsúly, hanem az élve elkapáson. Van egy új támadásforma is, a kiütés, mellyel nem halálos sebet tudunk ejteni a célpontokon, akik eszméletüket vesztik ha egy ilyen csapás nyomán nullára csökkenne az életcsíkjuk. Ez azért fontos, mert minden egyes kiütött után 20%-al nő az esélye, hogy 20 "Intel"-t kapjunk, de öt után többet nincs értelme lecsapni, mert a százalék a 100-nál megáll.

Az ellenség -1-el kevesebbet sebez, de cserébe eggyel többet? Random generátor menj haza, részeg vagy.

Az ellenség -1-el kevesebbet sebez, de cserébe eggyel többet? Random generátor menj haza, részeg vagy.


Továbbá ügynökeink egy nap alatt gyógyulnak vissza minden sérülésükből, és egyedül hegek maradnak, ha véletlenül földre kerülnének; halál esetén elbukjuk a küldetést és kezdhetjük elölről, vagy a legutóbbi helyiségbe való betöréstől. Ám nem kell rettegni, ha egy misszió közben kilőnék egyik csapattársunk, ugyanis a következő küldetéshelyszínre egy android kerül a helyére (feltéve, ha vettünk egyet), ki ugyan rosszabb, mint bármely kezdő ügynök, de legalább nem három taggal kell folytatnunk a harcot.

A rendszer jól összerakott, bár a megszokottól nem sokkal tér el. Továbbá a mesélt történet sem valami eget rengető sajnos, és a prezentáció sem fog meglepetésekkel szolgálni, csupán kiegészült képregényszerű átvezetőkkel itt-ott. A készítők nem mertek merészet lépni, megmaradtak a biztosnál, így a játék maga is szórakoztató, hozza, amit elvárunk tőle. Például a "bug"-okat is, melyekből meglepően sokkal találkoztam.

Moziszerű élményben lehet részünk, ha nem tűnik fel a hátul lebegő hibrid néni.

Moziszerű élményben lehet részünk, ha nem tűnik fel a hátul lebegő hibrid néni.


Egyik sem volt játéktörő, csak egyszer kellett újraindítanom a programot, így ezek végső soron nem halálosak, ám fáj a szívem, mert nem ez a folytatás, amit igazán vártam. Az utópisztikus, űrlény-ember-hibrid város ötlete mély és elgondolkodtató, ám nehezen hihető, hisz a hozzánk hasonló, minimális eltérésekkel rendelkező társainkat is utáljuk manapság, akkor hogyan tudnánk olyanokkal együtt élni, akik nemrég a vérünket akarták (nem önszántukból, persze) ráadásul jóval eltérőbb a megjelenésük?

A filozófiát félretéve jó játék lett az XCOM: Chimera Squad. Kompetens, de nem mert a bejáratott recepttől messze táncolni. A pénzét teljes mértékben megéri, több végigjátszás is elképzelhető, a toborozható csapattagok változatosságának hála. Egyedi beszélgetéseik még ha legtöbb esetben komolytalanok is, szórakoztatóak, és azért már megéri beizzítani a játékot, hogy láthassuk a Fekete Lagúna Szörnyét; neve Axiom, a Muton kommandós. Engem meg elkapott a Retroshock-os állapot... már megint.

XCOM: Chimera Squad / Tesztplatform: PC

jó lesz ez!
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2020. április 24.
  • Ár: 6.800 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Klasszikus játékmenet új köntösbe bújtatva
  • Élienekkel is lehet játszani
  • Olcsó
  • Elhanyagolható történet
  • Bug-ok
  • Hosszú távon repetitívvé válhat
  • Hang
    7
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    8
7.3
8 hozzászólás

Gargameth

4 éve, 2 hónapja és 9 napja

petrovicsz írta:
Nagy XCOM rajongó lehetsz Gargameth, nekem az jött le. mosolygó smiley Ez a játék nálam kimarad, viszont nagyon megjött a kedvem hozzá, nekiállok a kedvencemnek, ami a második rész volt.
Tagadhatatlan, hogy odavagyok a sorozatért, és fáj szívem, hogy nem adsz ennek az új epizódnak egy esélyt (óccó), de az is kétségtelen, hogy a kettes a kiegészítőjével valóban jobb lett a kimérák csapatánál mosolygó smiley

válasz erre

petrovicsz

4 éve, 2 hónapja és 9 napja

Nagy XCOM rajongó lehetsz Gargameth, nekem az jött le. mosolygó smiley Ez a játék nálam kimarad, viszont nagyon megjött a kedvem hozzá, nekiállok a kedvencemnek, ami a második rész volt.

válasz erre

fighterlaci

4 éve, 2 hónapja és 10 napja

Ez az XCOM már nem az az XCOM amit annak idején megszerettem. szomorú smiley Sajnos nincsenek már jó részek belőle.

válasz erre

VaPe

4 éve, 2 hónapja és 11 napja

Hát... Szokni kell, de végülis XCOM, szóval kell. röhögő smiley

válasz erre

zender

4 éve, 2 hónapja és 12 napja

Nem sokat toltam eddig de nagyon felemásak az érzéseim. Kinézetre tetszik, hozza az XCOM-ot, de hangulatra nem annyira jön át, karakterek meg... Furák... Remélem megszeretem azért.

válasz erre

muki

4 éve, 2 hónapja és 12 napja

Baszki. Rákattantam.

válasz erre

Patrik94

4 éve, 2 hónapja és 12 napja

Imádtam régen az xcom játékokat de valahol elveszített. Ez elég más, lehet hogy egy próbát megér...

válasz erre

Direktor

4 éve, 2 hónapja és 12 napja

Tényleg nem drága, viszont az hogy bugos nem hangzik jól.

válasz erre
XCOM: Chimera Squad
6.800 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja