Two Point Hospital teszt

2018. szeptember 20.
72.1231
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Ha parodisztikus és komoly elemeket akarunk egyszerre használni egy művészeti alkotásban, meg kell találnunk a tökéletes egyensúlyt, ugyanis, ha bármely irányba is elbillen a mérleg, a másik oldal jelenléte céltalanná, önkényessé válhat. A kérdés, jelenesetben az, hogy mennyi komolytalanságot lehet belevinni egy játékba, hogy az ne váljon túlságosan is kiismerhetővé, de mégis ezzel együtt megőrizze az alapvető komolyságát, ami miatt nem úgy állunk a dologhoz, hogy "Ehh, úgyis csak vicc az egész, akkor meg nem mindegy?".
Advertisement


Nagyszerű példaként a Monkey Island sorozatot említeném meg, ahol az öt részéből négynek sikerült egy alapvetően kalandos és misztikus hangulatot fenntartania, miközben a történet gyakorta átfordult a komolytalanságba és a negyedik fal törésébe. Ha viszont menedzselős játéknál próbáljuk alkalmazni ezt a struktúrát, ahol kimarad a történet, vagy nagyon elenyésző, akkor kénytelenek a készítők felelősséggel megpakolni a játékost, hisz mégiscsak van egyfajta kapcsolat a való világgal, még, ha az a komolytalanság által kissé ki is facsarodik. Mai játékunk, a Two Point Hospital egész hatásosan mutatja meg, hogyan kell ezt a gyakorlatban elképzelni.

A címből kiindulva egyértelmű, hogy egy egészségüggyel kapcsolatos játékkal van dolgunk, mely engem kissé a Roller Coaster Tycoon-ra emlékeztetett, pályahaladás szempontjából. Különféle kórházakat kell felépítenünk és üzemeltetnünk, úgy, hogy nyereséges legyen a pénztermelés; ezt úgy érjük el, hogy több embert gyógyítunk meg, mint amennyit nem (milyen meglepő), minden különleges betegségre építünk speciális kúráló termeket, mindeközben a betegeknek szolgáltatunk szórakozási lehetőséget (magazinok, játékgépek stb.), hogy ne unatkoznak a várótermekben, adunk nekik enni-inni (automaták, bisztrók) illetve még mellékhelyiséggel is szolgálunk (teljes a luxus).

Híres bohócklinikánk Pennywise-t is reformálta... azóta egy IKEA-ban dolgozik.

Híres bohócklinikánk Pennywise-t is reformálta... azóta egy IKEA-ban dolgozik.


A játék egy nagyszerű "tutorial" rendszerrel rendelkezik. Több pályán keresztül vezet újabbnál újabb játékelemeket be, melyeket előtérbe is hoz. Ez azt jelenti, hogyha teszem azt a "Lightheadedness" betegség jelenik meg az adott pályán, akkor egyrészt fel tudunk húzni egy erre specializálódó kúráló termet, illetve számíthatunk rengeteg izzófejű emberre. Igen, a játék ahol csak lehet szó szerint értelmezi a különféle sérüléseket, fertőzéseket, így a "Lightheadedness", ami egyébként a szédülést (is) jelenti, ha szó szerint szétszedjük akkor valóban azt jelenti, hogy "Light" - fény, "headedness" - fejűség, vagyis nem tévedés, ha valakinek emiatt lámpakörtévé változik a feje (ami ég is ráadásul).

És mi a gyógyír a "fényfejűségre"? Lecsavarni az izzót, és egy igazi fejet tenni a helyére (nem egyértelmű?), úgyhogy a De-Lux klinika, mely ismételten egy szóvicc, egy fogóval van ellátva, mely a doktor által irányítva a lecsavarást elvégzi. Ehhez hasonló kórtermekre lehet még számítani: a Clown Clinic a bohócsággal fertőzötteket "humortalanítja", a Pans Lab a "Pan-demic" (lábos kór) elszenvedőinek a fejéről rángatja le mágnessel a ráragadt fémedényt, illetve a Chromatherapy a krómozódott betegeket színezi ismét egészségesre, és ez még csak a kezdet.

Kedves segítő narrátor nem említi, hogy a fejlesztés pénzbe is kerül.

Kedves segítő narrátor nem említi, hogy a fejlesztés pénzbe is kerül.


Alapvetően mindegyik pálya egy üres épülettel kezdődik. Elsőként érdemes egy recepciót csinálni, majd olyan termeket, ahol diagnosztizálják a betegeket. Az ilyen lehet a GP's Office, a General Diagnosis és a Cardiology (később lesz még több). A beteg bemegy, megvizsgálják, de, ha nem konklúzív az eredmény, akkor továbbküldik egy másik diagnosztizáló helyre, ameddig nincs biztos eredmény. Ha megvan a betegség beazonosítása, akkor eljön a gyógyítás ideje; a már fent említett nonszensz módok mellett van pszichiátria (ha Freddy Mercury-nak képzeli magát a beteg), gyógyszerészet, kórterem és még sok érdekes megoldás.

A kezelés sikere az ellátó nővér vagy orvos képességeitől függ, és akár a páciens halálához is vezethet (persze miután kifizette a kezelést). Ebből fakadóan érdemes jól képzett személyzetet felvenni, vagy továbbképző tanfolyamokat tartani a meglévőknek. Ezek a képzettségbónuszok javíthatják az alkalmazottak jókedvét, gyorsaságát, illetve kezelési és diagnosztikai képességeit is többek között. Továbbá mind a négyféle személyzet rendelkezik egyedi képzettségekkel is, az általánosak mellett.

Megint nem kaptuk meg a "No Death" díjat. Haláli... heh. (Keel me)

Megint nem kaptuk meg a "No Death" díjat. Haláli... heh. (Keel me)


Megvannak tehát a megfelelő termek; orvosok és nővérek a diagnosztikai és kezelő helyiségekben, az asszisztensek a recepciónál, az információs pultnál illetve a vendéglátó helyiségekben vannak, végül pedig a karbantartók, akik mindenhol mászkálnak, hogy takarítsanak, szereljenek, fejlesszenek és szellemeket porszívózzanak fel... micsoda? Nos, igen, ha valaki belehal a kezelésébe, akkor megvan rá az esély, hogy visszatér szellemként, hogy terrorizáljon akárkit, aki a közelébe megy. Ennek játéktechnikailag nem láttam sok jelentőségét, de mivel elég sok fehér ektoplazma foltot hagytak a padlón maguk után, és irritáló volt a jelenlétük, kénytelen voltam felvenni egy (majd több) szellemirtó képesítéssel rendelkező karbantartót.

Az ektoplazmától való megszabadulás arra is jó, hogy nem fog az egészségügyi felmérő megbotránkozni a kórház higiéniai szintje miatt. Ehhez az állandó tisztasági szint fenntartása sem árt kukákkal és kézfertőtlenítőkkel. Ez már csak azért is kell, mert, ha sikerül lenyűgözni a szóban forgó ellenőrt, akkor kórházunk hírnevet kaphat, mi pedig speciális pénzt, Kudosh-t (mely más kihívás teljesítése után is gyakran jár). Kudosh-al mindenféle érdekes kiegészítőt nyithatunk meg a boltban, melyek legtöbb esetben csak esztétikai sokszínűséget visznek a fehér folyosók falaira, vagy a hipó szagú termekbe. Ez alól kivételnek számítanak a különféle fejlettebb automaták, melyek jobb minőségű árut tartalmaznak, mint az alapból megvehető variánsaik. Ó és mielőtt félreértenénk, Kudosh-al csak megnyitjuk az új tárgyak lehetőségét, de effektíve megvenni továbbra is csak dollárért lehet.

Elkapta a farkas szindróma? Van rá antibiotikumunk csak itt, csak most, csak önnek.

Elkapta a farkas szindróma? Van rá antibiotikumunk csak itt, csak most, csak önnek.


Említettem a hírnevet; ez egy kék csík, mely azt mutatja, hogy mennyire szeretik a kórházat (Captain Obvious ismét lecsap). Minél több beteget gyógyítunk meg, és minél jobban sikerül az egészségügyi ellenőröket, vagy riportereket lenyűgözni, annál inkább nő ez a kékség, és minél magasabb, annál több beteg jön, ami egyenlő a sok pénzzel. De mi van, ha ez még nem elég, és szükségünk van egy kis löketre? Hirdessünk. A marketinges helyiség felépítése után az ott dolgozó asszisztens segítségével feladhatunk hirdetéseket újságokba, posztereket helyezhetünk ki városszerte, vagy TV reklámot is kaphatunk, ha elég zöldhasút csengetünk ki. Hírnevünk növelése mellett lehet pácienscsalogató hirdetéseket is csinálni, melyek specifikus betegségben szenvedőket invitálnak kórházunkba, vagy lehet bizonyos képesítéssel rendelkező személyzet keresésére irányuló hirdetéseket is feladni.

Ahhoz, hogy teljesítsünk egy pályát el kell érni három csillagot. Ezekre úgy lehet szert tenni, ha adott feladatokat végzünk el, mint például bizonyos termek felépítése és üzemeltetése, egy bizonyos páciensmennyiség meggyógyítása, a kórház fűtöttségének, a gyógyítási aránynak, illetve a tisztaság- és a szépségszint magasan tartása. A pálya persze nem ér véget ezzel, de mivel nincs már több feladat, így nincs is értelme tovább figyelni az addigra már biztosan automatizálódott rendszerre. Néhány pályán egyedi szabály lesz életben megnehezítve feladatunk: periodikus földrengések, melyek rongálják az eszközöket, vagy csak képzetlen orvosokat és nővéreket lehet felvenni, de hiába igyekezett a játék, sosem tapasztaltam igazán nehéz pályákat.

Hmmm Elvisz-Prézli-klón-szindróma? Izé, pszichiáterünk szeretettel várja.

Hmmm Elvisz-Prézli-klón-szindróma? Izé, pszichiáterünk szeretettel várja.


Amit viszont sajnálatos mód tapasztaltam, az a repetíció volt. Minden pálya szinte ugyanarról szólt: a semmiből felépíteni az esszenciális termeket, bővíteni, új épületet venni, oda is bővíteni, majd miután beindult a pénztermelés, csak várni, hogy teljesüljenek a csillagokat érő feladatok. A játék próbál színesíteni kihívásokkal, felkérések formájában: másik kórház ránk akar sózni hét beteget, akiket egy bizonyos idő alatt kell meggyógyítani 50%-os hibázási maximummal, illetve saját alkalmazottaink is szeretnék gyakran látni, hogy jól teljesít a kórház, így olyan feladatokkal traktálnak, mint például néhány hét alatt keresnünk kell egy bizonyos összeget, vagy fejlesszünk fel egy termet magas presztízsszintre (ami növeli az ott dolgozók és betegek jókedvét) és a többi. Ezek érdekes feladatok de, amint megkapjuk, a legtöbbjén már látjuk, hogy tudjuk e teljesíteni e van sem, és mindig ott van a lehetőség az elutasításra, ami nem jár semmiféle negatívummal kivágva így a "Aki mer az nyer." hozzáállást.

Sajnos nincs igazán nagy kihívás a játékban. Tény, hogy a későbbi kórházakban eleinte beestem nem is egyszer a mínuszba pénzügyileg, de mivel olyan rengeteget fizetnek a kezelésekért szegény páciensek, legyen szó sikeres vagy sikertelenről, sőt még a diagnózisokért is külön-külön kell fizetniük, nagyon hamar vissza tudtam állni anélkül, hogy növelnem kellett volna a tarifákon vagy kölcsönt kellett volna felvennem. Ha meg sikerül megszerezni a két csillagot, utána a harmadik megszerzése csak a türelem, semmint a gondolkodás kérdése. Sokszor viszont pont az időhöz kötött feladatok tették a játékélményt vontatottá: egy pályán kutatnom kellett, ami egyébként egy jó ötlet. Betegségekre gyógyírt, továbbképzési lehetőségeket és miegymást is ki lehet kísérletezni, ami azért jó, mert az egyik kórházban megszerzett kutatási eredmény átmegy a következőre is (hisz egy kórház-franchise-ról van szó), de irgalmatlanul lassan történik ez, ami, ha feladatként van kitűzve, akkor eléggé unalmassá tudja változtatni a játékot.

A festményeket is ellátták elmés jellemzésekkel a mókás készítők.

A festményeket is ellátták elmés jellemzésekkel a mókás készítők.


Grafika szempontjából kissé... eléggé elnyűtten fest a játék, de mivel a Wallace és Gromit-szerű megjelenítés tökéletesen illik a játék stílusához, nincs igazán baj vele. A zene felejthető, de az is nagyszerűen passzol a hangulathoz, a kommentátorról nem is beszélve, aki ugyan ritkán bukkan fel, de bizton állíthatjuk, hogy nem jókedvéből világosít minket fel, és inkább a golfpályán tengetné szürke hétköznapjait.

Néhány elenyésző bug és útvonal keresgélési hibát leszámítva egy kellemes játékot hozott nekünk a Two Point Studios. Szórakoztató, komolytalan, de szerencsére nem annyira, hogy a játékmenet rovására menjen. Az első néhány "tutorial" pálya után nem érdemes állandóan csak ezt nyüstölni, mert hamar beleunhatunk, úgyhogy csak mértékkel játsszuk, ne pedig az egészet egyszerre.

Two Point Hospital / Tesztplatform: PC

jó lesz ez!
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2018. augusztus 30.
  • Ár: 6.449 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Ötletesen összerakott játékmenet
  • Rengeteg tartalom
  • Eleinte addiktív...
  • ... később viszont kissé repetitívvé válik
  • Lehetne szebb is
  • Hang
    7
  • Grafika
    5
  • Játszhatóság
    8
  • Hangulat
    9
7.3
3 hozzászólás

Direktor

5 éve, 11 hónapja és 16 napja

Hát én ebbe beleugrok. Rohadtul hiányoznak mostanában ezek a játékok, el leszek vele pár hétig! mosolygó smiley

válasz erre

Gólem

5 éve, 11 hónapja és 18 napja

Nagyon hiányzik mostanában ez a stílus, már csak ezért is kap tőlem egy esélyt.

válasz erre

Vidoros

5 éve, 11 hónapja és 18 napja

Nagyon jó pontot kapott, ez meglepett! Bár látom nem a grafika húzta fel! röhögő smiley

válasz erre
Two Point Hospital
6.449 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljaManiac profilja