A Curse of the Vampire Coast névre hallgató kiegészítő, nevéből adódóan, bemutatja nekünk a Vampire Coast frakciót, kik nem mások, mint élőholt kalózok. Vámpír kapitányok és admirálisok által vezetett zombihadsereg egyetlen "nemes" céllal: megölni a legendás tengeri szörnyet, Amanar-t. Ha sikeresek, akkor senki sem fogja tudni őket sem tengeren, sem pedig szárazföldön megállítani, így Lustria, majd végül az egész világ elfoglalása gyerekjáték lesz számukra.
Ezen új frakció több, már ismert nép jellemzőiből kölcsönöz, majd kiegészíti azokat sajátos egységekkel, és játékmechanikákkal. Talán nem lesz nehéz kitalálni, hogy már a Vampire Count Lordjainál megismert "Raise Dead" képességet ők is megkapják, lévén, hogy vámpírok a vezetők, de kalóz karakterisztikákkal is meg vannak áldva, többek között a zsákmány iránti hűséggel. Ez azt jelenti, hogy a Dark Elf-eknél és a Skaven-eknél is megtalálható "Loyalty" rendszer itt is jelen van a normális módon megvett admirálisoknál.
Csakhogy nem csak így lehet seregvezetőkre szert tenni. Ha meglessük a technológiai választékot, akkor látni fogjuk, hogy van lehetőségünk négy legendás admirális megvásárlására, akikért egyedi "fizetőeszközzel", úgynevezett Hírhedtség (Infamy) pontokkal kell fizetnünk. Itt jön be a kalózok legelső igazán egyedülálló karakterisztikája, mégpedig a Hírhedtségi ranglista.
Ezt a létrát kell megmásznunk ahhoz, hogy végső soron eljuthassunk a küldetésünk céljához, Amanar-hoz, de előbb lássuk, hogy is működik ez a rendszer. Katonai vezetőink és hőseink hadászati sikerei, küldetések elvégzése, illetve kalóz rejtekhelyek felépítése (erről kicsit később) mind Hírhedtség pontot adnak. A cél, hogy három kalózadmirális Hírhedtség szintjét túllépjük, akik ezt kihívásnak véve nekünk esnek; erre szükség is lesz, ugyanis ezeknél a vezetőknél úgynevezett "Sea Shanty" szeletek vannak.
A három darab tengerésznóta-részlet együtt szükséges ahhoz, hogy meg tudjuk bájolni a Star-Metal Szigonyt, ami az egyetlen fegyver, melynek esélye van megsebezni a szörnygyíkot. Szerencsére a versdarabok önmagukban is adnak némi bónuszt a főseregünknek, így a nagy kampánytérképen is lesz értelme összegyűjteni ezeket.
Érdemes, egyébként, a legendás admirálisokba befektetni, mert, a normálisokkal ellentétben, nekik nincs lojalitás mércéjük, nem kell aggódni, hogy ellenünk fordulnak, no meg az átlagnál sokkal több kezdőképességekkel is rendelkeznek. Egyedüli hátulütője a dolognak, hogy csak négy ilyet tudunk lehozni; mondjuk ennyi bőven elég ahhoz, hogy be tudjuk töltetni a legfontosabb tiszti pozíciókat a flottában, mint például kincstárosi, vagy a tüzéri, jókora bónuszokat hozva így csapatainknak.
Kitűnnek még a legendás seregvezetők azzal, hogy Lordunkhoz hasonlóan, nekik is lehet a hajóikat fejleszteni. Ez a lehetőség a második markáns egyedi tulajdonsága a Vampire Coast frakciónak. Ez úgy fest, hogy minden legendás Lordnak és admirálisnak van egy saját hajója, rengeteg épülethellyel. Ide különféle egységgyártó kvártélyokat, illetve kiegészítéseket lehet felhúzni, hogy úton útfélen is hozzáférhessünk legjobb egységeinkhez.
Tehát amellett, hogy az összes legyártható egységnek lehet külön szálláshelye a hajókon, fejleszthetjük például a vitorlákat sebességnövelésért, és Winds of Magic alappontért, a kormányt seregtartási zsold csökkentéséért és vámpír fertőzés terjesztéséért, avagy a vasmacskát, melytől növekszik a körönként kapott hajópopuláció, illetve a katonák tapasztalati pontja. Több lehetőségünk is van, már, ha bírja arannyal a kincstárunk, minden esetre nem lesz könnyű a városaink és a hajóink fejlesztésének kiegyensúlyozása.
Az egységek, uhhhh van itt minden mi szem szájnak ingere. A "Raise Dead" képességgel bármikor fel tudunk támasztani limitált mennyiségű golyófogó zombit, kik örülhetnek, ha túlélnek egy csatát; kivéve a felfújódott, gázokkal teli zombit... nekik az a dolguk, hogy berohanjanak az ellenséges sorokba, és felrobbanjanak. Az elit közelharcosaink viszont már vámpírok lesznek, felpáncélozott ölőgépek, akik dupla kardjukkal vagy alabárdjukkal bármiféle gyalogság és lovasság ellen hatékonyak.
A kalózok imádnak lőni, és ez a rengeteg távolsági egységen is meglátszik. Minél jobb golyószórót kap a kezébe a zombi, annál magasabbra kerül a táplálékláncon, egészen a kiváltságosakig, akik rohadó rákszörnyeken ücsörögve szórhatják az áldást. Ha ez még nem lenne elég, akkor különféle ágyúk is elérhetőek az élőhalottak arzenáljában, röhejesen nagy lőtávolsággal ellátva, melynek hála rendkívüli pusztító tűzerőt képviselhetünk, kiváltképp ha a méltán híres Queen Bess, Luther Harkon kedvenc ágyúja is hadseregünk része.
A Vampire Coast nemcsak lövöldözők hátasainak használ rákszörnyeket, hanem önmagukban is gond nélkül veti be őket a fronton, hogy megtörjék az ellenség rohamozását, és meghátrálásra kényszerítsék őket. A legfélelmetesebbek a rákfélék közül a Leviatánok, ősi monstrumok élőhalott variánsai, akik egymaguk képesek több zászlóaljat is szétzilálni, és megfutamítani. Náluk talán csak a Necrofex Colossus-ok, sétáló hús-, fa- és vaskonstrukciók, illetve a Death Shriek Terrorgeist-ek, matuzsálemi óriásdenevérek felélesztett holttestei keltenek nagyobb félelmet az ellenünk fellépők szíveiben.
Lovasok nincsenek, de miért is lennének? Egy lónak nincs helye egy kalózbandában, kivéve, ha darabokban van a konyhán. No, de mit is mondtam még korábban a kalóz rejtekhelyekről? Ezek a "Pirate Cove"-ok, melyek felépítésének lehetősége egy újabb egyedi jellemzője ennek a frakciónak. Mikor legyőzzük egy tengerparti város őrségét, akkor a szokásos opciókon túl (elfoglalás, kifosztás, lerombolás) megkapjuk a rejtekhely felépítésének opcióját. Ez, ha küldetésről van szó, akkor az a kifosztásnak felel meg, és elkövetése után kapunk némi pénzt, Hírhedtség pontot, illetve egy épület-slot-ot a szóban forgó városban.
Ebbe a slot-ba négyféle lehetőség közül választhatunk épületet; kettő klasszikus kincsrejtekhely, avagy kettő fertőt terjesztő szálláshely vár ránk. Ezek láthatatlanok maradnak a város tulajdonosának számára, és csak akkor tűnnek el, ha lerombolják vagy, ha elfoglaljuk a települést. Ilyen "Pirate Cove"-okat olyan helyekre érdemes tenni, melyeket nincs értelme elfoglalni, mivel vagy túl távol vannak birodalmunktól, vagy, mert rossz a klímájuk.
A Vampire Coast az elit egységeit ismételten különleges módon szerzi meg; "Piece of Eight"-ek vagyis spanyol dollárérmék gyűjtögetésével. Ezeket az átkozott kincseket frakció nélküli seregek őrzik; minél értékesebb az érme, annál erősebb a sereg is. Ha már kincs, akkor nem lehet kihagyni azt, ami minden kalózra jellemző: a kincsvadászatot. Ezt térképek összegyűjtésével, és a rajtuk szereplő helyek felkutatásával élhetjük ki. Figyelmesen olvassuk el a fejtörőt, ami a térképhez van mellékelve, ugyanis azt követve tudhatjuk biztosan, hol kell ásnunk; a nagy kérdőjel nem egyenlő a nagy X-el, vagyis nem pontos.
Az új játszató faj mellett az általános játékmenet is megváltozott, mondhatni megkalózosodott; a tengeri roncsok felkutatása, melyek eddig rengeteg ingyen pénzzel és tárggyal láttak el minket, mostantól megnehezednek. Eddig elég volt egy seregmentes Lorddal a tengereket járni és felfedezni az akár tízezer arannyal is megrakott helyeket, de erre már nincs lehetőség, ugyanis kalózbandákba fogunk botlani. Ilyenkor megvárhatjuk, hogy lelépjenek a fosztogatók, de ekkor legfeljebb ezerötszáz dukát üti a markunkat, hisz a többit elvitték. Viszont, ha elég erős a seregünk, akkor neki is mehetünk a rosszaságoknak, és ha nyerünk, akár húszezer tallér is ütheti markunkat, dupla annyi, mint az eddigi maximum.
Elképzelhető, hogy sokan várják már a harmadik részét a trilógiának, de minden elismerésem a CA-nak, tudják hogyan kell a játékosok figyelmét elterelni. A Vampire Coast frakció, négy színes, és hangulatos legendás Lorddal vár ránk, egy teljesen egyedi játékmenettel, odapasszoló egységekkel és célokkal. Kissé drágának tűnhet, de biztosíthatok mindenkit, hogy ez a kiegészítő bizony megéri a pénzét. Basszus már reggel van? Alig mentem csak pár... száz...kört...