The Spectrum Retreat teszt

2018. szeptember 15.
73.2901
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Pszichológia, filozófia és morál; három szorosan összetartozó fogalom, melyek minden embert egyedivé tesznek. Attól, hogy ez a három dolog bennünk is megvan, válunk igazán emberekké, emiatt vagyunk különbözőek a gépektől (legalábbis egyelőre). Miért hánytorgatom fel ezeket a témákat? Azért, mert mostani játékunk is ezt teszi, bár ez az írásból nem fog kiderülni, mivel nem spoilerezünk. Továbbá a program egyszerre szeretne sokkoló és forradalmasító is lenni, mindkettő gyenge közepesen jött össze. Talán túl sok mindent akartak egyszerre a készítők.
Advertisement


A The Spectrum Retreat egy, a jövőben játszódó puzzle játék, apróbb horror elemekkel, és egy rakás misztikummal megfűszerezve. Karakterünk, Alex, egy hotelszobában ébred telefonjának csörgésére és zümmögésére, miközben az ajtaján kopogtatnak. Miután kinyitja, meglát egy bábot, ami inkább hasonlít a Slenderman-re, semmint akármi másra, hangszóróval a szája helyett, ami üdvözli őt, mint vendéget. Mindez elég abszurdnak tűnhet bárkinek, de aggodalomra semmi ok, mindenre meg fogja kapni Alex és a játékos is a választ. Előbb-utóbb.

A történet zavaros, két szálon szalad egészen a végéig, ahol végül találkoznak, mindenre fény derül és kétféleképp érhet véget a játék, attól függően, hogyan döntünk. Nem lőnék le semmit a sztoriból, nem azért, mert olyan jó lenne, hanem, mert a játék egyetlen érdekes részéről van szó. Legyen elég annyi, hogy Alexet meg akarja valaki szöktetni ebből a hotelből, és ahogyan telnek, múlnak a napok, annál több furcsaság, megmagyarázhatatlan dolog, és ijesztő esemény történik karakterünk körül. Persze vannak puzzle részei is a játéknak, melyek alatt fellélegezhetünk, ugyanis addig nincs ijesztgetés... sajnos.

Mondjuk, uram, miért ilyen kifejezéstelen az arca?

Mondjuk, uram, miért ilyen kifejezéstelen az arca?


Meglepően egyedi fejtörőkkel fogjuk szembe találni magunkat. Az egész négy színből indul ki; piros, zöld, kék és fehér. A pályákon ilyen színű kockákkal fogunk találkozni, melyeknek a színét elvehetjük telefonunkkal, odaadva a kockának a telefonban addig tárolt színt (az alapszín mindig a fehér). Vannak kapuk, melyek csak akkor engednek át, ha egy bizonyos szín van a telefonunkban; célunk átjutni ezeken az ajtókon a kivezető lifthez. Persze ez messze nem ilyen egyszerű, főleg, hogy nem csak kockák vannak, hanem előbb-utóbb céltáblák, és türkiz teremforgató felületek is.

Hogy is néz ez ki gyakorlatban? A bal "joystick"-el mozgatjuk Alexet, a jobbal pedig forgatjuk. "A"-val ugrál, "ZR"-el aktivál dolgokat, vagy vesz el kockákból színt, "ZL"-el pedig odarántja magát a céltáblákhoz (ha ezt megelőzve a telefonban a megfelelő szín már ott figyel). Ennyi is volt az irányítás; eleinte az ugrás semmire sem jó, egyedül a játék végefelé előforduló puzzle-oknál vesszük hasznát, de ott is meg lehetett volna oldani lépcsőkkel a dolgot, úgyhogy szerény véleményem szerint teljesen felesleges volt az ugribugri lehetősége.

Jobb oldalt a teló zöld, tehát a zöld gát átenged.

Jobb oldalt a teló zöld, tehát a zöld gát átenged.


Szóval kockákból színeket lopunk, kapunkon megyünk át, céltáblákhoz rántjuk magunkat, és a vertikális türkiz felületek megérintése elforgatja a szobát 90 fokkal úgy, hogy a megérintett felület lesz a lábunk alatt. Akár hiszitek, akár nem, ennyi a játék. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy rövid és semmit mondó, hanem inkább azt, hogy csak kicsit rövid, és közepesen semmitmondó. Kissé szürke és unalmas az egész prezentáció, de ez nem a grafikára kritika, hanem a teljes játékélményre, mert grafikailag egész kellemes látványt sikerült összehozni, úgy-ahogy.

Kétféle játéktér váltogatja egymást: a fejtörők termei, melyek egy futurisztikus, kissé Portal szerű dizájnt kaptak, illetve a szálloda folyosói, a maguk monoton, de hangulatos megjelenésükkel. Kezdjük a rosszabbal, a fejtörőkkel. Ezek a helyiségek színtelenek és egyhangúak, mellyel nincsen alapvetően baj, csak legtöbb esetben tíz ilyen termen kell átverekednünk magunkat egymás után, mielőtt visszatérhetnénk a hotelbe. Hiába voltak akármennyire is kacifántosak a puzzle-ok, hamar rám tört az ásítozás, pontosan a semmitmondó látványvilág és repetitív feladattípus miatt; ugyanaz a logika minden mögött, csak más elrendezésben.

Mennyiben fogadunk, hogy ha odalépek, felpattannak és megesznek?

Mennyiben fogadunk, hogy ha odalépek, felpattannak és megesznek?


A szálloda viszont nagyszerűen meg lett csinálva, annak ellenére, hogy néha sokat kell feleslegesen gyalogolni. Itt a monotonitás egyfajta feszültséget gerjeszt, főleg a későbbi napokban, mikor érezzük, hogy valami nincs rendjén a hellyel. Jó kis horror játékot tudtak volna csinálni ebből a készítők, egyszer még sikerült is a frászt hozni rám, mikor a hátam mögött megjelent egy Slenderman robbanó hang által kísérve. Ezen "jumpscare" után már sokkal feszültebb volt a játék, sokkal kevésbé mertem odamenni a bábú-személyzethez, sőt, egy ilyen manöken még mintha követett is volna a folyosókon, legalábbis erre engedett következtetni, mikor a liftbe belépve megfordultam, hogy lenyomjam a szükséges gombot, láttam, hogy ott áll tisztes távolságban a bábú, és csak... néz. De az is lehet, hogy igazából nem követett, csak ott volt, mert valaki ottfelejtette, ki tudja.

Csakhogy a horror elemek nagyon alább hagynak, mikor belépünk a puzzle termekbe. Minden feszültség, ami felépült a hotelfolyosókon, az a fejtörőknél el is illan, és átengedi helyét az unalomnak. Engem kizárólag a történet kényszerített rá, hogy végigcsináljam az egyre jobban vontatottá váló színes-kockás akadályokat, melyek még a céltáblák és a teremforgató felületek hozzáadásával sem válnak igazán érdekessé, vagy izgalmassá. Kérdés, hogy érdemes e végigszenvedni az akadályokat, van e valami nagyszerű lezárása a történetnek? Hát ne számítsunk Star Wars 5 féle fordulatokra, de félreértés ne essék, még ha nem is túlságosan izgalmasak az események, legalább annyi misztikumot tartalmaztak, hogy ne hagyjak fel a küszködéssel, így bennem mindig volt húzás a vég felé, ami tüzelte lelkesedésem. Ez persze az egyszeri végigjátszás után meg is szűnt.

Ha a teló piros lenne, most repülni tudnék...

Ha a teló piros lenne, most repülni tudnék...


A zenét azonban külön ki kell emelnem, ugyanis nagyszerűt sikerült alkotnia a szerzőnek, jár neki a keksz. Tény, hogy egy idő után kissé ismétlődővé válik, ugyanis ez sincs túlvariálva, de sosem fogja emiatt a gondolkodást zavarni, sőt, felerősíti a kietlenség érzését, mely majdnem az egész játékból sugárzik. Kár érte, hogy az elnyújtott "puzzle" termek ezt az érzést is sikeresen le tudják építeni. Az a kevés szinkronszínész, aki hangját adta a játékhoz, mind jó munkát végzett, egyedül a minket megszöktetni próbáló nő hangja válik irritálóvá, mikor hatvanadszorra is elismétli, hogy mit vár el tőlünk. Legalább mindig máshogy fogalmazza meg a "Húzzál már a lifthez" és más mondanivalóját.

Az biztos, hogy, akik akcióra vágynak, itt nem fognak olyat találni. A The Spectrum Retreat egy nyugis, nagypapás tempóban haladó játék, mely néha feltolja a pulzusszámot, de gyorsan le is húzza, nehogy véletlenül bajunk essen. Relatíve hamar teljesíthető, összesen van öt "puzzle" sorozat, háromszor tíz, egyszer nyolc felosztásban, melyek végén egy hosszabb pálya vár ránk befejezésül. Steam-en és Switch-en is hasonló árkategóriában vannak, ami az olcsó 3500-4000 közötti hely, így minden hibája ellenére melegen ajánlom ezt a fejtörőkedvelő gémertársadalomnak.

The Spectrum Retreat / Tesztplatform: Nintendo Switch

egynek jó...
  • Stílus: Kaland
  • Megjelenés: 2018. július 13.
  • Ár: 4.100 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Érdekes, egyedi történetvezetés, és "puzzle" rendszer
  • Összességében kellemes prezentáció
  • Monotonná váló fejtörők
  • Kissé rövid
  • Ingadozó játékélmény
  • Hang
    8
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    5
  • Hangulat
    6
6.5
5 hozzászólás

muki

5 éve, 11 hónapja és 23 napja

Ezzel nem sok időt tudnék eltölteni. mosolygó smiley

válasz erre

petrovicsz

5 éve, 11 hónapja és 23 napja

Ennyiért nálam simán elfér.

válasz erre

fighterlaci

5 éve, 11 hónapja és 23 napja

De ijesztő ez a forma! röhögő smiley

válasz erre

Mordorer

5 éve, 11 hónapja és 23 napja

Hangulatra tiszta Portal szerintem. Legalábbis így ránézésre.

válasz erre

Patrik94

5 éve, 11 hónapja és 23 napja

Nem tudok mást mondani rá teszt alapján, mint hogy ez egy érdekes játék. meglepett smiley

válasz erre
The Spectrum Retreat
4.100 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljaMonyo profiljaManiac profilja