Benoît Sokal. B. Sokal első mesterművének bemutatásakor még csak a húszadik évét taposta, a mű pedig "Canardo" névre hallgatott, és egy detektív kacsáról szóló képregény volt, amiből ki lehet következtetni, hogy az úr állását tekintve képregény-rajzoló. 1988-ban Alain Populaire-rel szövetkezve elkészítette a "Sanguine"-t, és 1995 májusában útjára indította főművét, "A SUIVRE" néven, ami egy öregember történetét feldolgozó képregény volt. 1999. március 25-én kiadta az Amerzone CD-ROM-ot, amivel kapásból meg is nyerte az 1999-es monacói Imagina fesztiválon a Pixel-INA díjat, játék kategóriában. Még ugyanebben az évben kiadta az addig kiadatlan történeteit, amik az Amerzone világában játszódtak. És most három év pihenő után újra megmutatta magát a Syberia által.
Az Amerzone világméretű sikert aratott, tehát nem csoda, hogy a Microids Montreal-ban megkereste az egyik legnagyobb pénzcsinálóját, hogy készítsen egy újabb kalandjátékot.
És Benoît Sokal nekilátott Syberia-nak, hogy elmesélje egy New York-i ügyvédnő történetét, amint egy rejtélyes figura után kutat egy irreális, szürreális, ám mégis ismerős világban. A keresett ember egy géniusz, aki megalkotta az automatákat, majd Keletre utazott. A játék során az ő életútját fogjuk végigkövetni, ami felöleli az egész XX. századot.
A fantáziának további löketet adott a mechanikus automata gépek iránti csodálat is, amiket manapság a számítógépek és a robotok helyettesítenek, pedig a harmincas, negyvenes években szinte mindenhol fellelhetőek voltak ezek a meglehetősen korlátozott lehetőségekkel bíró szerkentyűk... Az írónak már csak azt kellett elképzelnie, hogy mi lenne, ha a gyártásuk nem állt volna le, hanem még tovább fejlődött volna. Az eredmény két CD-ROM-on található meg, a kiadó pedig a Microids...
A Syberia további ihletét a különböző híradások, és saját tapasztalatai adták. Példának meg lehet említeni az Aral-tavat, ami a légszennyezés, és a folyók változásai miatt 12 mérföldet vonult vissza az eredeti partvonaltól.
Syberia titkain 30 ember dolgozott két évig a Microids kanadai műtermeiben. Mivel B. Sokal a fejlesztés három-negyedrészét otthon, Franciaországban végezte, a kommunikáció e-mail-ben, vagy FTP-n keresztül zajlott. Ehhez a távmunkához szinte elengedhetetlen volt a jó rajztudása, amiből párat meg is tekinthet a tisztelt olvasó.
Persze azért van árnyoldal is, mégpedig a kalandjátékok átka: a mozdulatlanság, és a kihaltság. Igaz, helyenként megpróbálták feldobni a környezetet valami látványos dologgal (pl. madarak, víz), de a helyszínek többségén semmi mozgás nem tapasztalható.
A városok, épületek felépítése megfelel az éppen ábrázolni kívánt korszakoknak, magyarán, ha abban az időben az Art Deco volt a fő stílusirányzat, akkor a játékos a jobb beleélés, és megértés kedvéért Art Deco stílusú házak között bolyonghat.
Ráadásul mindent a fantáziánkra bíznak, nincsen tele a többi játékban megszokott felesleges magyarázkodással. Ha a kurzor valamilyen tárgyon aktívvá válik, ott biztos, hogy csinálnunk kell valamit. (Nem úgy, mint pl. Jazz-ben, ahol még azt is megmagyarázzák, hogy az az égő fáklya amit a falon látunk, az egy égő fáklya...)
A zenére sem lehet panaszunk, teljesen beleillik az adott környezetbe, úgyhogy erre is megadom majd a maximális tíz pontot, csakúgy, mint a többire. :-)
Végezetül
A történet
Maga a temetés csak annyiban érdekes számunkra, hogy a koporsóban Anna Voralberg feküdt, akivel alá kellett volna íratnunk a ránk bízott szerződést. Nincs más hátra, mint megkeresni az örökösét Hans Voralberg-et, Anna testvérét. A gond mindössze annyi, hogy az újdonsült örökösnek régen nyoma veszett.
Kalandozásaink során egyre többet tudhatunk meg a testvérpárról, majd ezek ismeretében juthatunk el újabb és újabb helyszínekre természetesen gyönyörű átvezető mozik kíséretében.
Helyszínek, szereplők
Kate Walker
Oscar
Oszkár egy nagyon tökéletesre sikerült automata, akit a Voralberg gyár alkotott Hans tervei alapján. Ő kíséri, és vezeti Kate-t az utazás során. Tulajdonképpen ő személyesíti meg a világ vasúttársaságainak tökéletes dolgozóját, ugyanis egymaga képes ellátni a masiniszta, a kalauz, és a jegypénztáros feladatát. Ráadásul még a szabályokat is betartja, ami az utasok szemében (azaz a miénkben) rendkívül idegesítő.
A Voralberg Család
Anna Voralberg egy idős, nemes hölgy, Hans Voralberg nővére, és anyjuk halála után nevelőanyja. Hans 1920. február 09-én született Valadilene-ben, egy tiszteletreméltó kézműves családban. 1930. Május 13-án egy barlangban rajzokat fedezett fel, amik ismeretlen állatokat, és mamuton lovagló embereket ábrázoltak. Ezenkívül talált egy mamutbabát is, ami a barlang közepén lévő kőoszlop tetején volt. Megpróbálta leszedni, de megcsúszott, és balesetet szenvedett. Kómájából felépült, de egy kicsit (finoman szólva) bekattant. Innentől kezdve csak a mamutok jelentették számára a világot. A mániájához a teljesség kedvéért még hozzájárult egy nagy adag zsenialitás is, amit a mechanikus szerkezetek tervezésében élt ki. Ez utóbbi nagy segítségünkre lesz a nyomozásban, mert ahol Hans megfordult, ott az automaták képében lerakta kézjegyét.
I. helyszín: Valadilene
A Vendéglős
Egy bőbeszédű kereskedő, aki állandóan Valadilene dicső múltjáról nosztalgiázik. A megjelenése ápolatlan, csakúgy, mint poros vendéglőjének.
A Közjegyző
Egy köhögős, beteg öregember. A tehetetlenség passzívvá, és érzéketlenné tette.
Momo
Egy rejtélyes alak, akivel a szállóban találkozunk először. Valahogy köze van Hans és Anna gyerekkorához. Jobban megismerve kiderül, hogy autista, Kate-nek pedig meg kell találni az utat, hogy egyszerű lelke elfogadjon minket barátjának.
II. helyszín: Barrockstadt
A huszadik század legnagyobb bizonyítékát ez az egyetemi város őrzi. Kiemelkedő, fantasztikus mechanizmusok sora található itt, amik arról tanúskodnak, hogy Hans Voralberg valamikor megfordult errefelé. Fő célunk itt is az, hogy megszerezzük a következő, vonatindításhoz elengedhetetlen mesélő-hengert. Ehhez persze némi feladat is párosul: meg kell szereznünk egy nem kimondottan barátságos madár tojását, megjavítanunk az egyetem "hegedűs zenészeit", pénzt szerezni az orosz házaspárnak, kinyitni az állomás zsilipjét...
Az állomásmester
Az állomásmester az őrzője az üveg-madárháznak, ami körbeveszi az állomást.
A paleontológus
A paleontológia professzora. Cornelius Pons korábban maga is erre az egyetemre járt, csakúgy, mint barátja Hans Voralberg. Mindketten rajongtak a mamutokért.
A rektorok
Ők prezentálják a hatóságot Barrockstadt egyetemén. Az édeshármas az inkvizítorok szerepét játssza, és csak egy vágyuk van: Kate és a vonata hagyja el az állomásukat. Enyhén őrült, ingerült, és korosodott egyetemi tanárokra hasonlítanak. Az egyik méltányos, a másik finnyás, a harmadik pedig komoly.
A Kapitány
Barrockstadt falait Malatesta kapitány őrzi.
Malatesta kapitány a teleszkópján át vizsgálja a fennsíkot, ahol az árnyék és köd összekeveredik, hogy egy elborult elme szülötte árnyalakként keljen életre. A kapitány egy elegáns katonája a régi brigádnak. Úriemberként közeledik Kate-hez, de nem segít, mert "Fiatal hölgyek nem tehetőek ki a falon túli kockázatoknak." Szerinte, az ellenség csak a szóra vár, hogy megtámadják az egyetemet. Nos, tőle kell megszereznünk némi bor és találékonyság segítségével az Oszkár számára az utazáshoz elengedhetetlen papírokat...
A házaspár
Oroszok, így egy kissé nehézkesen indul a társalgás, de szerencsénkre az asszony elég jól fordítja férje számunkra érthetetlen mondókáját. Tulajdonképpen jóravaló emberek, bár eleinte úgy tűnhet, hogy csak jó pénzért óhajtanak bármiféle segítséget nyújtani.
III. helyszín: Komkolzgrad
Az igazgató
Serguei Borodine egy elkeseredett tisztviselő. Egy ipari szerencsétlenség miatt állandóan kötelező maszkot viselnie. Mivel ő az egyetlen ember ebben a robotvárosban, nemcsoda, hogy rendelkezik némi paranoid vonással.
A Kozmonauta
Napjainkban Boris Charov a kiábrándult őre az elhagyott űrrepülőtérnek. Annak idején egy rendkívül tapasztalt kozmonauta volt, és ő lett volna az első pilóta, aki repülhetett volna Hans találmányával, a mechanikus repülővel. A előkészítések jól haladtak, minden nap egyre közelebb kerültek a dicsőség pillanatához. Ám akkor, az utolsó pillanatban Hans elhagyta a várost. A kozmonauta ezen a napon fedezte fel a vodka személyiségformáló tulajdonságait, és a mai napig önzetlen híve is maradt...
IV. helyszín: Aralbad
A recepciós
Aralbad fénykora már a múlté, és persze a szálloda személyzetének nagy része is. Egyedül a portás, Felix Smetana dolgozik, már amennyiben a futballmeccsek TV-n való bámulása is munkának számít.
Helena Romanski
A hatvanas években, Helena Romanski-t azok között a legnagyobb operaénekesek közt tartották számon, akiket Oroszország valaha is kitermelt. Helena 1980-ban érkezett Aralbad-ba. Depressziós és beteg volt, majd tolószékbe kényszerült. Az énekes remélte, hogy előnyös hatásai lesznek a terápiának, és sikerül visszaszereznie a szellemi és fizikai egészségét. Aralbadban, Helena találkozott Hans Voralberg-el aminek egy négy évig tartó szerelmi kapcsolat lett az eredménye.
James
James egy automata-tolószék. Hans műve ő is, csakúgy, mint Oscar. Jamesnek is van személyisége, igaz ő még az előző generációst kapta, amiből a Helenával folytatott veszekedések fakadnak.
V. helyszín: újra Komkolzgrad
A műsor nagy sikert aratott az őrült igazgatónál, olyannyira, hogy kalitkába is zárta a művésznőt Oszkár kezeivel együtt, (ami az orgonázó roboton ékeskedett) mint valami énekesmadarat. Persze eleinte nagy volt a rémület, de könnyedén sikerül kiszabadítanunk Helenát és könnyűszerrel visszaszerezni a hőn szeretett vasutasunk kezeit. Miután a hölgy a kezek kíséretében kijutott a vonathoz a mi utunkat kissé megnehezíti Serguei. Az egyetlen járhatónak vélt utunkat felrobbantja, így csak a figyelmét elkerülő szellőzőn át tudunk távozni, méghozzá angol stílusban. Természetesen a vonat még mindig nem indul. Egy-egy robotóriás van a vonatunk előtt és mögött, amiket egy kevés TNT, és Hans útmutató firkája segítségével könnyűszerrel iktathatunk, majd roboghatunk vissza Aralbadba.
VI. helyszín: Aralbad