Az intro videót érdemes nem átpörgetni, lévén kapunk kapásból az arcunkba egy "You're breathtaking!" "poént", ezzel utalva Keanu Reeves 2019-es E3-as szereplésére, majd utána rögtön bele is vethetjük magunkat a nagy kalandba. Három eltérő nehézségi fokozat áll rendelkezésre, mindegyik egyedi módosítja a játék különböző faktorait, például ebből-abból a nyersanyagból kevesebbet kapunk, az erőforrások módosulnak, és a többi.
Tulajdonképpen egy bázismenedzselős produktumról van szó, melyben konkrétan egy űrállomást kell kipofoznunk, miközben a mindenféle űrlényeket beosztjuk az eltérő munkakörökbe. Ami különösképp tetszett, hogy ahelyett, hogy a Realmforge srácai valami unalomig járatott sci-fi háttérzajt pakolt volna a játékmenet alá, úgy döntöttek, hogy inkább egy diszkós tematikával vértezik fel az audiorészleget, így lesz mire bólogatnunk.
Az űrlényeinkre bizony oda kell figyelni, hiszen mit sem ér egy jó űrállomás egy jó legénység nélkül. Oda kell figyelnünk rá, hogy legyen alkalmuk szórakozni, meg kell őket rendesen etetni, valamint időről időre fel kell vennünk a harcot a csúnya űrkalózokkal, akik megpróbálnak belekavarni a mi kis világunkba. Egyszóval tehát klasszikus menedzserjátékról van szó.
A tutorial szekció egyébként szépen prezentálja az alapokat, így nem fogjuk magunkat egy pillanatig sem elveszettnek érezni. Alapvetően maga a játék sem egy agysebészet, viszont roppant mód érdekes, hogy amilyen egyszerűen kezelhető, olyan szinten tud mélysége is lenni a játékmechanikáknak. Tipikusan a "könnyű megtanulni, nehéz elsajátítani" játék.
Három eltérő szintje, ha úgy tetszik "emelete" van az űrállomásunknak. Az első az, ahol a különféle növényeinket termeszthetjük, és tulajdonképpen a komplett bázisunk "motorjaként" szolgál. Többféle nyersanyag is innen származik, például az oxigén, úgyhogy értelemszerűen nem hanyagolhatjuk el a kis palántáink gondozását.
A középső szint az, ahol isten igazából elszabadul a buli. Itt tulajdonképpen egy futurisztikus városkörnyezetet teremtünk meg, itt fog pezsegni az élet, itt élnek a lakosok, illetve itt múlatják az idejüket. A végső szint pedig lényegében a "gyár", avagy a munkásközeg. Itt találhatóak meg az üzemek, a kórházak és megannyi más, és természetesen itt sem hanyagolhatjuk el az odafigyelést, ha egy működőképes bázist akarunk fent tartani.
Konzolon teszteltük a produktumot, és míg az irányítás kapcsán meglepően pozitív benyomásaink voltak (habár itt-ott azért eléggé botcsinálta metódusokat alkalmaz a szoftver), addig sajnos nem éppen lehet kijelenteni, hogy tökéletesen futna a Spacebase Startopia. Előszeretettel esik le az FPS, és alapból sem üti meg a fix 30 FPS-t a játék, de szerencsére PC-n nincsenek ilyen problémák - habár a fedélzetek közötti váltáskor még ott is akadnak FPS droppok.
10 különböző küldetés vár ránk a kampány keretein belül, azonban ezek kijátszása után is van még bőven tennivalónk, tekintve hogy akad egy Free Play mód, ahol szabadon menedzselhetünk egy bázist, mindenféle különösebb megkötés és misszió nélkül, no meg ne felejtsük el, hogy tartalmaz a Spacebase Startopia egy multiplayer és egy kooperatív módot is, ha netán a barátainkkal közösen szórakoznánk.
Mégis mi az a pont, ahol azt lehet mondani, hogy a Spacebase Startopia alaposan kihúzza az embernél a gyufát? Nos, eleinte talán még nem tapasztaljuk ezt az élményt, legfeljebb csak a szellőjét, viszont ahogy elkezdünk terjeszkedni, ahogy elkezdjük brutális módon növelni a bázisunk kapacitását, fejlődni, meg fog mutatkozni, hogy a játékban bizony embertelen mennyiségű mikromenedzsment van.
Egyesével kell a szemetet eltakarítanunk, egyesével kell kattintgatnunk a legénységünk tagjaira az interakcióhoz, egyesével kell felügyelni a különféle építmények működését, egyesével kell előléptetnünk az embereinket - ami egyébként egy ideig még vállalható feladat, csak amikor már az űrbázison megépítettük az ötcsillagos szállodánkat, és annyi létesítményünk van, hogy ki sem látunk mögülük, akkor bizony beüt a krach.
Magyarán tehát sajnos pontosan ott vérzik el a Spacebase Startopia, ahol az ilyesféle menedzserjátékoknak a leginkább szuperálniuk kéne. Alapjáraton más szoftvereknél érezzük, hogy fejlődtünk, ha növeltük a bázisunk méretét, ha egyre minőségibb létesítményekkel bírunk, itt azonban csak a rengeteg fejfájás vár ránk, tekintve hogy egyenletlen arányban nő meg a végzendő feladatunk mennyisége.
Azt hihetnénk, hogy ha már a bázismenedzselést nem sikerült a Realmforge arcainak kimaxolni, akkor majd a harcrendszer terén nagyot megy a Spacebase Startopia, ugye? Ember legyen a talpán, aki képes úgy kivitelezni egy csatát ebben az RTS-ben, ahogyan azt ő szeretné, és mindemellé még maximális elhivatottsággal képes élvezni is. Mondjuk ki: borzalmasak a harcmechanikák.
Az egy dolog, hogy az egész csata lefolyása annyi adrenalinnal rendelkezik a csiga lassúságnak köszönhetően, amire szavak nincsenek, de ráadásképp még sok esetben el sem férnek az egységeink az épületek között, és sebtiben át kell rendeznünk a bázisunkat, hogy odaférjenek a támadó kalózokhoz. Ott tartunk tehát, hogy se a bázismenedzselés, se a harc nincs teljes potenciáljában kimaxolva...
Emellett az sem segít hozzá a végső pontozáshoz, hogy az eredeti Startopiához mérten azért olyan túlzottan sok újdonságot nem vonultat fel, habár valószínűleg sokaknak kimaradt az eredeti, így ez egy jó alkalom lehet az első ismerkedéshez. Ettől függetlenül azért jóval több finomságot elviseltünk volna, ha már egyszer ezen a címen adják ki a programot...
No de akkor miért nem tudjuk mégsem azt mondani, hogy ez egy rossz játék? Ha élvezed a végtelen mikromenedzselést, vevő vagy a szatírikus humorra, amit főként a robotnarrátor intéz, és szeretsz az űrben tevékenykedni, akkor ez egy teljesen megfelelő móka lesz számodra - habár tény, ami tény, ennél azért akadnak jobb űrmenedzserek is a piacon.
Mégis a legfájóbb pont, amit már említettünk is, hogy az eredeti Startopia rajongóiként nem igazán tudtunk minek örülni, tulajdonképpen egy grafikai újrakiadást kapott az alkotás, csak még hozzácsapták a rengeteg mikromenedzsmentet is, hogy érezzük a törődést. Hogy ajánljuk-e? Ebben az uborkaszezonban érdemes lehet kipróbálni, de egyáltalán nem érződik kész játéknak a Spacebase Startopia...
Spacebase Startopia / Tesztplatform: XBOX ONE
egynek jó...- Stílus: RTS
- Megjelenés: 2021. március 26.
- Ár: 17.290 Ft-tól
- Multiplayer: van
- Szórakoztató, hangulatos
- Végülis hozza a klasszikus játék erényeit
- Uborkaszezonban el lehet vele lenni
- Nem kelti egy kész játék érzetét
- Minden téren van valami kivetnivaló
- Nem sok újdonságot tartalmaz
- Borzasztó mikromenedzsment