Egy kis történelmi kitekintés, csak hogy a fiatalok se menjenek el szó nélkül a Shenmue mellett: 1999-ben olyannyira nem volt piskóta ez a cím, hogy konkrétan az addigi legköltségesebb fejlesztésű játéknak mondhatta magát.
A büdzsé egyes források szerint a 70 millió dollárt is elérte, majdnem bedöntve ezzel a SEGA-t. Az anyagi sikerre éppen emiatt főleg az első rész esetében semmiféle reális esély nem volt, viszont a kritikaira annál inkább, amit be is zsebeltek Suzukiék.
Eredetileg legalább egy trilógiában gondolkodtak a fejlesztők, viszont a csillagászati költségek miatt a harmadik rész sosem készülhetett el...egészen mostanáig. Ha hinni lehet a híreknek, akkor minden idők egyik leggyorsabban sikerre vitt Kickstarter-kampányának köszönhetően jövőre jön a Shenmue 3. Talán ennek is köszönhető a mostani újrakiadás, de eskü befejeztem, ne nézzétek az órátokat, már kezdem is a tényleges tesztet.
Hősünk Ryo Hazuki, egy nagyon menő hajszerkezettel és bőrdzsekivel rendelkező japán srác, akinek a történet elején megöli az édesapját néhány fura kínai. Mint hamar kiderül, valamilyen tükörre vadásznak, ami nagyon fontos az egész világ sorsának szempontjából, és a többi, és a többi. Ryo persze nem hagyhatja szó nélkül, hogy az öreget csak így eltették láb alól a saját otthonában, ezért felkerekedik, hogy bosszút álljon, és egyáltalán, hogy választ kapjon a miértekre. Tisztára a japán Liam Neeson. Ez nem csak az első Shenmue története, hanem folytatódik a második, sőt a most megjelenő harmadik részre is. Epikus egy darab tehát, csak épp nem tudjuk a végét húsz éve.
Ahogy kilépünk a nagyvilágba, vagy legalábbis a közeli kisvárosba, azonnal rájövünk, hogy mitől is volt olyan nagy szám ez a dolog tizenkilenc évvel ezelőtt. Az utcák élnek, a boltok nyitnak-zárnak, mindenfelé járókelőkbe botlunk, akik közül bármelyiket leszólíthatjuk. Legfeljebb elküld minket a búsba, mert siet dolgozni, vagy a fodrászhoz, vagy farhátért, vagy bármi. Még a külső kidolgozásuk minősége is szinte megegyezik a főszereplő Ryo-éval, ami valljuk be, akkoriban messze nem volt általános.
A legtöbb infót tehát párbeszédek segítségével fogjuk megszerezni, és néha jókat mosolygunk majd azon, hogy helyenként milyen sutára sikeredtek ezek. Mindjárt az elején például Ryo egy rakás félismeretlent kérdezget arról, hogy látott-e egy fekete autót pár napja. Ezután kínai emberek után kezd érdeklődni, amire azt a választ kapja, hogy biztos a kínai étteremben lesznek, hát hol máshol, ugyebár. Azt már meg sem említem, amikor ugyanilyen formában matrózokat keres, és útba is igazítják őt, hogy azok biztos a kocsmában lesznek, és nagyok.
Ha hozzávesszük a borzasztó angol szinkront, valamint az olyan nyalánkságokat, minthogy Ryo szinte minden dialógusban milyen feltűnően sokszor elsüti az "I see" választ, akkor szinte élményszámba mennek ezek a részek. Érdekes viszont, hogy a retro-faktor miatt ezek nem gagyinak tűnnek, hanem kedves és megmosolyogtató hangulatot árasztanak. Az eredeti japán hangról nyelvtudás hiányában nem tudok nyilatkozni, lehet, hogy az teljesen profi, de szerintem az angol bumfordisága tényleg nagyon jól áll a Shenmue-nak.
A grafikai megjelenítést 1999-ben sokan lélegzetelállítónak titulálták, és objektíven nézve tényleg így is lehetett, mert a pixelességet meg a baltával faragottságott leszámítva még ma is elmegy valahogy. Színes, szagos, látványos, élő. Már láttam olyan idei játékot is, aminek a grafikája ezeket nem mondhatta el magáról. Szintén óriási truváj volt, hogy a napszakok, mi több, az időjárás, az évszakok dinamikusan változnak. Ránk köszönt az éjszaka, kisüt a Nap, eljön a tél is. Csak Ryo dzsekije állandó.
Tulajdonképpen mindkét játék nagyját ez a lassú nyomozgatás teszi ki, ami mai szemmel már kicsit vontatott lehet. Annál is inkább, mivel a történetet előremozdító események nagyon sokszor adott időponthoz vannak kötve. Ez azt jelenti, hogy ha reggel megtudjuk, hogy este nyolckor valahol ott kell lennünk, akkor bizony az egész napot el kell töltenünk valami szinte értelmetlen dologgal, avagy várakozással.
Oké, sok az unaloműző minijáték, sőt a második részben már előre is tekerhetjünk az időt, de akkor is sokszor úgy éreztem, hogy egyszerűen ólomlábakon vánszorog az amúgy érdekes történet. Még szerencse, hogy akadnak akciójelenetek is. De még milyenek! Kevesen tudják, hogy ebben a játékban voltak először quick time-eventek, úgyhogy ez tényleg a történelem egy darabkája, tisztelt hölgyeim és uraim! Itt elég jól működnek, de hogy ennek a ennek a játékelemnek a feltalálásáért nagy általánosságban hálával tartozunk-e Yu Suzukinak, azt már mindenki döntse el saját maga.
Mint láthatjátok, a tesztet is annak szellemében írom, hogy a két részt felesleges külön kezelni, gyakorlatilag egy játékról van szó, de azért említsünk meg pár dolgot specifikusan a második részről is. A legfontosabb változás, hogy helyszínt váltunk, Ryo ugyanis Hong-Kongba utazik, és ott folytatja a nyomozást meg a váratlan kérdéseit.
Ez a környezet még szebb, még színesebb, egyszerűen jó ránézni. Míg az első Shenmue-ban nagyjából végig egyedül voltunk, itt már több barátunk is lesz, ami jótékony hatással van a hangulatra. Tényleg az a legnagyobb gond, hogy a sztori szintjén ez sincs befejezve, de így, hogy értesültünk a harmadik rész jöveteléről, azért már kicsit más a dolog fekvése
A végére muszáj vagyok írni egy keveset arról is, hogy egyszerűen mennyire velejéig japán ez a játék. Például az a tisztelet, ahogy Ryo az idősekkel szemben viselkedik, hogy mennyire hálás a napi zsebpénzért, amit kap, vagy ahogy leveszi a cipőjét, mielőtt belép a házba, mai európai szemmel sajnos kissé szokatlanabbak, főleg videojátékban.
Jól esik ezeket látni, és egyfajta apró betekintés is egy másik kultúrába. Sok dolgon érződik, hogy csak úgy fel lett villantva, megalapoz a későbbieknek, és bizony tényleg van még ebben potenciál, kiváltképp a stílus és a japán miliő kedvelőinek.
Sok esetben már csak azért is örömteli munka játékokat tesztelni, mert gyakran olyan címekbe is beleakad az ember, amilyeneket magától sose próbálna ki, de mégis jó és érdekes élményt nyújtanak. Nekem a Shenmue tipikusan ilyen volt, merem ajánlani mindenkinek. A pontszámban persze figyelembe vettem, hogy húszéves játékról van szó, de így, egy csomagban a kettő egész jó vételnek tűnik-már persze ha szereted a kicsit lassabb, a hangulatra építő stuffokat.
És hogy Ryo sikerrel boszút áll-e? Hogy változtat-e frizurát, vagy dzsekit cserél? Vagy legalább kimossa az eddigit? Azt megtudhatjuk jövőre, a harmadik részből!
Shenmue I & II / Tesztplatform: PlayStation 4
jó lesz ez!- Stílus: Akció
- Megjelenés: 2018. augusztus 21.
- Ár: 9.790 Ft-tól
- Multiplayer: nincs
- Igazi retro és japános hangulat
- Nagyívű sztori
- Korukat meghazudtoló megoldások
- Két játék az egyben
- Mai szemmel lassú történetvezetés
- Hosszú várakozások (az első részben)