Shadowrun Returns teszt

2013. augusztus 21.
71.1881
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Maniac profilja, adatai
Maniac
A Shadowrun világa az évek során már számtalan játékot megihletett, de igazán kiemelkedő darabok csak a kilencvenes évek első felében születtek a név alatt. Habár a fejlesztőcsapatok a kérdéses alkotások címválasztása terén nem voltak túl kreatívok - lévén mindegyik csak szimplán a Shadowrun nevet viselte -, a táblás szerepjátékként ismert univerzum szabályrendszerét azonban nagyszerűen át tudták venni, méghozzá szinte kivétel nélkül.


Mivel azonban évek óta nem született már épkézláb videojáték a kérdéses fantáziavilág alapján, az elmúlt évtizedekben pedig több szabályrendszer is napvilágot látott hozzá, ezért már nagyon itt volt az ideje annak, hogy valaki feltámassza a Shadowrun-sorozatot videojátékos fronton is. Megdöbbentő, de a nagyobb kiadók és stúdiók helyett ez egy aprócska indie csapatnak jutott csak eszébe, történetesen a Harebrained Schemes brigádjának, akik egy sikeres Kickstarter-kampány keretein belül szedték össze a pénzt a játékra, hogy egy minden téren a korai Shadowrun-epizódokra hasonlító szerepjátékkal lepjenek meg minket. A küldetést ráadásul sikeresen teljesítette is a brigád, de ne haladjunk ennyire előre...

Nincs a függöny mögött halott ember, niiiincs!!!

Nincs a függöny mögött halott ember, niiiincs!!!


Mielőtt ugyanis alaposabban belemerülnénk a Shadowrun Returns sajátosságaiba, érdemes néhány szó erejéig elidőzni a Shadowrun világán, ami alighanem az egyik legegyedibb univerzum, amit valaha is megálmodtak. A nyolcvanas évek végén kitalált világban ugyanis szinte szó szerint minden ötvöződik, amin valaha is elmélázott az ember, ezáltal a természetfeletti besorolást is kiérdemelte, magyarán a fantasy és a sci-fi kliséi mellett egyedi szabályrendszer - ez főleg a harcokban érezhető -, mágia, hagyományos fegyverek, futurizmus, melankólia, modern technika, augmentációk és még napestig sorolhatnánk, hogy mik jellemzőek a Shadowrun világára, amit minden túlzás nélkül állíthatok, hogy a Harebrained Schemes brigádjának sikerült az elmúlt évtizedek során a legjobban képernyőinkre varázsolnia.

Ez természetesen már az alkotás történetén is megmutatkozik, így egyenesen 2054-be, Seattle városába kerülhetünk a kampány betöltésével. A világ, ami alapvetően kísértetiesen hasonlít a maira, a Shadowrun univerzuma alapján a kérdéses időpontra igencsak veszélyessé válik, tele általános és világméretű problémákkal, amit elsődlegesen - egy kis Deux Ex-hatás - a bolygót uraló hatalmas mamutcégeknek köszönhet az emberiség, valamint a humanoidok mellett élő olyan fajoknak, mint a trollok, az orkok, a törpék vagy az elfek, akik értelmes életformaként tengetik mindennapjukat, de hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy jól ki is jönnek egymással, így például a rasszizmus állandó kérdéskörnek tekinthető a kampány során, de én nem éreztem ennek akkora jelentőségét, mint például a The Witcher-sorozatban.

Balatonparti indián pánsíposok, 2054

Balatonparti indián pánsíposok, 2054


Hogy egy kicsit alaposabban is belefolyjunk a Shadowrun Returns cselekményébe, a játék alapvetően egy a fenti sajátosságokkal ellátott klasszikus nyomozós kaland lesz, amelybe egy névtelen főhős oldalán csöppenünk bele. Az egész egy ártatlannak tűnő üzenettel kezdődik, amelyet rejtélyes módon egyik halottnak vélt barátunktól kapunk. Egykori cimboránk ebben arra kér, hogy derítsük ki, pontosan milyen körülmények között tették el láb alól, ám ami talán még ennél is fontosabb, hogy kik álltak a bűneset mögött. Általunk megalkotott - a fent említett fajok bármelyik képviselőjeként indulhatunk - karakterünk oldalán így azonnal megkezdjük a kutatást, és csakhamar rájövünk, hogy egyrészt az utóbbi időben megszaporodtak a rejtélyes gyilkosságok Seattle városában, másrészt pedig az eset mögött egy sokkal nagyobb dolog bújik meg, mint például egy egyszerű bandaleszámolás.

A játék kampányának indítását követően - se kooperatív mód, se többjátékos mód nincs - rögtön a karaktergenerálás lehetősége fogad minket, ami lehetett volna egy kicsit összetettebb is, de a látottak miatt sem panaszkodhatunk. Különösen igaz ez azért is, mert a fejlesztők célja az volt, hogy minden téren régi sulis élményekkel lássanak el minket, az előregenerált választható arcoknál klasszikusabb formát pedig aligha találhattak volna ehhez. Nem igazán erőltették meg magukat a választható kasztok és a fejlődési rendszer terén sem, de minek is kellett volna ezen módosítaniuk, ha a táblás szerepjátékokban egy nagyszerű szisztémát építettek már fel korábban a Shadowrun megálmodói. Ennek köszönhetően a fejlődési rendszer tapasztalati pontok helyett karizmapontokkal működik, de ugyanolyan formátumban, mint bármelyik másik szerepjáték esetében, a kasztok között pedig igazán egyedieket is találhatnak azok, akik korábban még nem ismerték a kérdéses univerzumot.

TRON-ok Harca, Hodor itt van?

TRON-ok Harca, Hodor itt van?


Az imént szóba került már, hogy a Shadowrun Returns keretein belül egy szerepjátékról beszélünk, amivel maximálisan lefedhetjük a végeredményt, de azért nem árt, ha ennyivel nem intézzük el. Egy szerepjáték ugyanis sokféle lehet, de esetünkben egy minden elemében klasszikus, az első két Falloutot, a Wastelandet vagy éppen a kilencvenes évek első felében megjelent Shadowrun-játékokat idézi meg előttünk a végeredmény, tehát egy döntött, úgynevezett izometrikus nézetből tekinthetünk karakterünkre, láthatjuk az interaktív környezetet - lehetett volna nagyobb is az interakció -, és úgy nagy általánosságban minden. A fejlesztők nem reformálták meg a műfajt, de nem is szentségtelenítették meg azt, sőt mi több, inkább megemelték előtte kalapjukat, aminek köszönhetően ízig-vérig klasszikus hangulat fogad majd minket.

A Shadowrun Returns alapesetben egyébiránt a kalandozásról szól - egy szintekre, illetve kisebb-nagyobb helyiségekre osztott, részben szabadon bejárható világ vár majd ránk -, aminek a középpontjában a felfedezés, a fentebb említett környezettel való interakció, helyenként néhány fejtörő, de az esetek 75-80 százalékában inkább a harcok állnak. A harcrendszer egy külön állatfajnak tekinthető a Shadowrun Returns keretein belül, alapjai ugyanis az asztali szerepjátékokban gyökereznek, de a fejlesztőknek természetesen nem sikerült teljes egészében átültetniük az egészet, így kivettek belőle ezt-azt, a végeredmény pedig egy közérthető, de mégis kellően összetett szisztéma lett, ami már az első összecsapás után világossá válik, sétagaloppnak mégsem tekinthető, hiszen a nehézségi szintet sikerült alaposan feltornázniuk a készítőknek.

Mondtam, hogy propeller, annak nem kell robbannia!

Mondtam, hogy propeller, annak nem kell robbannia!


Egy kicsit alaposabban jellemezve a harcokat, az egész a körökre osztottságról szól, így amikor arra kerül a sor, hogy ellenség van a közelben, az egész környezet rács-vonalazódik, majd pontok segítségével terelgethetjük karakterünket az adott körben. A mozgás és minden egyes cselekedet végrehajtásához pontokra lesz szükségünk, sőt még ahhoz is, ha meg akarjuk gyógyítani elesett ellenfeleinket. Ez a rendszer természetesen ellenfeleinkre is igaz, a csatákat pedig a legjobban a változatos kifejezéssel lehetne jellemezni, hiszen szó szerint elképesztő, hogy milyen sokféle lehetőség vár ránk a csatatereken, kezdve a többféle fegyvertől, lőszertől, valamint egyéb kiegészítőktől, amelyeket az inventory-ban érhetünk el, így például különféle gránátokat és így tovább. Fontos, hogy minden egyes csatát többen vívunk meg, csapatosan, ami azért fontos, mert érdemes minél színesebb brigádot válogatni magunk közé, hogy mágusok - ezáltal gyógyítók -, mérnökök és távolsági harcosok is erősítsenek minket, ezáltal minden taktikát könnyebben tudunk majd kivitelezni.

Te itt laksz? Nem, ez itt Aprajafalva!

Te itt laksz? Nem, ez itt Aprajafalva!


A Shadowrun Returns esetében egyébiránt a grafika és a hanghatások is maximálisan a régi sulis útvonalat követik, így a küllem kellemes, de semmi extra, hangok terén pedig csak gyenge effektek, illetve semmitmondó zenék vannak, éppen úgy, ahogyan a kilencvenes években megszoktuk. Ha nagyon objektíven tekintek a játékra, a végeredmény akkor is nagyszerűnek tekinthető, habár korántsem tökéletes, hiszen kiegyensúlyozatlanságok, milliónyi bug és egyebek keseríthetik meg életünket, de amennyiben hozzávesszük, hogy csak egy indie projektről van szó, valamint hogy a valaha készült egyik legjobb Shadowrun-adaptációról beszélünk, akkor szerintem egy percig sincs okunk panaszkodni. Én örültem neki például, mint majom a banánnak, és aki odáig van a kérdéses fantáziavilágnak, az bizonyára úgy lesz, mint én, hogy még a héját is megeszi...

Shadowrun Returns / Tesztplatform: PC

a polcon a helye
  • Stílus: RPG
  • Megjelenés: 2013. július 25.
  • Ár: 3.990 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • a Shadowrun világa
  • igazi régi sulis hangulat
  • kiegyensúlyozott játékmenet
  • rengeteg bug
  • helyenként túl nehéz
  • Hang
    7
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    8
  • Hangulat
    10
8
7 hozzászólás

szabo1998

11 éve, 6 hónapja és 1 napja

érdekes

válasz erre

Tardief88

11 éve, 6 hónapja és 8 napja

totyak írta:
Azokat én is megmosolyogtam röhögő smiley
De a játék nem tetszik. Viszont rettentő átfogó írást kaptunk róla. Aki ezek után nem játszik vele, az olyan válogatós, mint én.
Az aláírások nekem is tetszettek. mosolygó smiley (kinek nem? meglepett smiley )
Viszton a játék nem bűvölt el meglepett smiley

válasz erre

totyak

11 éve, 6 hónapja és 8 napja

csirkee írta:
azok a képaláírások...Józsefváros 2054 jesszusom röhögő smiley nem lehet rossz játék mosolygó smiley
Azokat én is megmosolyogtam röhögő smiley
De a játék nem tetszik. Viszont rettentő átfogó írást kaptunk róla. Aki ezek után nem játszik vele, az olyan válogatós, mint én.

válasz erre

kiraly001

11 éve, 6 hónapja és 8 napja

marco írta:
RPG....szomorú smiley Pedig amúgy tetszik...mosolygó smiley
Dettoröhögő smiley

válasz erre

marco

11 éve, 6 hónapja és 8 napja

RPG....szomorú smiley Pedig amúgy tetszik...mosolygó smiley

válasz erre

csirkee

11 éve, 6 hónapja és 8 napja

azok a képaláírások...Józsefváros 2054 jesszusom röhögő smiley nem lehet rossz játék mosolygó smiley

válasz erre

jezzahun

11 éve, 6 hónapja és 8 napja

ez egy jó játék... nekem nagyon bejövős!!! jó kis cikk lett!mosolygó smiley

válasz erre
Shadowrun Returns
3.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Botyi profiljamarco profilja