Az MX vs. ATV sorozat mondhatni a két- és négykerekű sárdagasztás szerelmeseinek egyik biztos pontja volt az idők folyamán, azonban az utóbbi években kétség kívül egy kissé megfáradt a széria. A Rainbow Studios éppen ennek köszönhetően vértezte fel számos újdonsággal a legújabb részt - PSP-re, illetve DS-re szokás szerint a Tantalus portolta a játékot -, amely Reflex alcímmel került a boltok polcaira. Tesztpéldányunk a Sony PSP masinájára íródott verzió volt, ami azért is fontos információ, mert az említett alcím nem véletlenül került az alkotás neve mögé, ám sajnos ahogyan az általában lenni szokott, éppen a hordozható platformra írott változatok kerültek megcsonkításra az új MX vs. ATV esetében is. Óriási szerencsénkre azonban így is tartalmas és nagyon jó kikapcsolódást nyújt a játék, szégyenkezni egyáltalán nincs oka, még annak ellenére sem, hogy a tavalyi esztendőben egy hasonló alkotás - MotorStorm - elképesztően magasra tette a lécet. Nyilván jelen cikkünk tárgya azért enyhén más, így lássuk is gyorsan, hogy miből élünk.
/>
Az
MX vs. ATV Reflex betöltése után elsősorban a crossmotoroké, illetve a quadoké lesz a főszerep, de indulhatunk versenyezni négykerekű autóformákkal is, a teljesség igénye nélkül így felpattanhatunk szimpla MX-ekre (125, 250 és 450 köbcentis változatokra), MX FMX-ekre (szintén 125, 250 és 450 köbcentis változatokra), ATV-kre (lényegében ezt hívhatjuk quadnak), ATV FMX-ekre, UTV-kre (homokfutó tulajdonképpen), Sport Truck-okra (tuningolt furgonok), és végül de nem utolsó sorban Buggy-ka, melyek a maguk 1600 köbcentijükkel képesek a képernyőnkre okádni a pályán található összes sarat és lucskot. A játék ugyanis nem szól másról, mint arról, hogy minél sárosabbak legyünk, és túléljük a meredekebbnél meredekebb ugratókat, illetve kicsúszás nélkül képesek legyünk bevenni a hajtűkanyarokat. Az alkotás játékmenete viszont azon túl, hogy elindulhatunk a quick race és a karrier mód felé, további két részletre osztható, ami az egész program egyediségét is jelenti tulajdonképpen.
A Reflex alcím ugyanis nem véletlen, ez többször is elhangzott már feljebb, a szó szoros értelmét ugyanis komolyan ki kell használnunk a játékban. Bár a nagy konzolokra írt változatokhoz képest lényegesen lebutítva kapjuk csak meg az opciót, kizárólag az MX-ek, illetve az ATV-k esetében mégis fontos szerepet kap a reflex, ami tulajdonképpen nem jelent mást, mint a játékbeli pilóta súlypontjával történő játszadozást. Aki úgy gondolja, ez egy felesleges opció, az óriásit téved, hiszen a valóság mellett a játékban is óriási szerepe lesz. Képzeljünk egy közepes nagyságú bukkanósorozatot, amely négy dombocskából áll. Ha nekiveselkedünk teljes gázzal, akkor ugratunk egyet, és jó esetben átrepüljük a második kis hegyet, majd a harmadik emelkedőjére zuhanunk, ami nem csak komoly sebességcsökkenést eredményez, hanem rosszabb esetben akár még esést is. Ha azonban használjuk a reflexet, és az első bukkanón hátra helyezzük pilótánk súlypontját, majd a bukkanó tetején hirtelen előre, ezzel megkapva a motor vagy a quad elejét, akkor legjobb esetben átrepüljük mind a négy dombot, de legrosszabb esetben is az egyik lejtőjére zuhanunk, amely plusz sebességet, verseny közben pedig értékes másodperceket eredményez.
A Sony kis konzolján tehát tulajdonképpen ennyit jelent ez a más játékokból már ismert, az MX vs. ATV széria esetében viszont újdonságnak ható opció, amely lényegesen feldobja a versenyek hangulatát, a baj csak az, hogy az illetékesek nem találtak ki valami hasonlót az autókra is, így azok lényegesen háttérbe kerülnek a reflexet használó járgányoktól. A karrierben pedig sajnos akarva, akaratlanul is belefutunk az autós ütközetekbe, amelyek esetében még a tuningolási lehetőség sem olyan nagy, mint a széria nevét viselő járműveknél. Merthogy a sikeres versenyek utáni pénzösszegből nem csak újabb és újabb gépcsodákat vehetünk magunknak, hanem már meglévő darabjainkra is költhetünk, tehetünk például jobb felfüggesztéseket, kipufogókat, vagy gumikat rájuk, amelyek jobb fordulékonyságot, nagyobb sebességet, és egyéb tényezők módosulását eredményezik. Aki nem szeretné tuningolni kiszemelt verdáját, az be se töltse az alkotást, hiszen egyes versenyek után rá fogunk jönni, hogy csak és kizárólag úgy nyerhetünk újabb és újabb ütközeteket - jelenleg a kampányról van szó -, ha hozzányúlunk gépezetünk alkatrészeihez. Külön plusz egyébiránt, hogy a tuningnak itt így tényleg van jelentősége, nem csak egy plusz opció a sok közül...
#tv#
Mindemellett akár a karrier módban indulunk el - ahol számtalan pálya vár ránk -, akár csak egy-egy küzdelmet játszunk le a quick race menüpont alatt, többféle versenyszámban próbálhatjuk ki tudásunkat. Játszhatunk szokásos körversenyeket, ahol a cél, hogy elsőként beérjünk a célba, de a már ismert elimination módot is betölthetjük, ahol a lényeg, hogy körről-körre elkerüljük az utolsó helyet, mert aki leghátul van, az kiesik. A legjobbat azonban a végére hagytam, ugyanis a reflex móddal felszerelt crossmotorokkal és quadokkal betölthetünk egy exhibition névre keresztelt módozatot, amely nevével megegyezően, a magamutogatásról szól, számos al-módozatra osztódva. Itt aztán ropogtathatjuk kis konzolunk gombjait, mivel a mutatványok előcsalásához rengeteg gombkombinációt kell előhívni a kis gépből, amelyre egyébként meglepően jól kiosztották a vezérlést, egyedül a sokat emlegetett mód, valamint az irányítás összeegyeztetése volt nehézkes - mindet a nyilakkal kell előcsalni -, mindemellett a teljes játék nagyon egyszerűen, már az első percek után kezes báránnyá változik ujjaink alatt.
Meglepő egyébként, de PSP-s színvonalhoz képest nagyon szép kinézetet kapott a játék - legjobb tudomásom szerint az új epizód alapból is új grafikus motorral büszkélkedhet -, bár a pályák korántsem változatosak, így is kifejezetten barátságosra sikerültek. A stadionokban kialakított bucka-rengetegektől kezdődően ugyanis a komor erdős részekig, és tengerparti homokos tájakig, szinte minden megtalálható lesz az
MX vs. ATV Reflex betöltése után, a közös pontjuk pedig egyértelműen az, hogy sáros és kihívásokkal teli útszakaszok legyenek, amelyeken komolyan megizzadhatunk majd. Az igazi poén az, hogy meg is fogunk, hiszen ellenfeleink olyan mesterséges intelligenciával lesznek felvértezve, amelyet PSP-s játékban ritkán látni. Erőszakosak, lökdösődnek, beelőznek az első adandó alkalommal, képesek olyan öngyilkos lépéseket tenni, minekutána csak szitokszavak jutnak eszünkbe, egyszóval amellett, hogy komoly technikázást igényelnek a pályák, még az ellenfeleink sem fogják könnyen adni magukat. Kihívás tehát akad a játékban bőséggel.
A kérdés itt már jogos, ennyire jó lenne a legújabb MX vs. ATV? A válasz sajnos nemleges, hiszen hiába a multiplayer lehetősége, hiába a reflex mód, a viszonylagos szép kinézet, ha a pályák ismétlődnek, és egy idő után - mikor már gépünkre mindent megvettünk - gyerekjáték lesz legyőzni az ellenfeleinket. Így sajnos a karrier utolsó néhány részletét teljes unalomban és érdektelenségben fogjuk végigjátszani, kivéve azokat a pályákat, amelyeket ember nem képes megnyerni, a program egyes részletei - általában az elit nehézségi fokozaton - ugyanis végigjátszhatatlanok, itt teljesen mindegy, hogy milyen gumi vagy kipufogó van járgányunkon, egyetlen hiba, és garantáltan úszott az első hely. Az egész produkciót azonban a PSP-s színvonalhoz, illetve felhozatalhoz mérve egyáltalán nem érheti komolyabb kritika, hiszen amire termett, arra tökéletesen megfelel, az adrenalint felpörgeti, a versenyszellemet kiszabadítja a palackból, a kinézet is abszolút a helyén van, csak az a sok ismétlődés ne lenne.
Mindenesetre még egy plusz pontja - a metal zenék szerelmeseinek legalábbis - biztosan akad a programnak, hiszen szerencsére nem unalmas és semmitmondó hip-hop vagy disco zenéket hallgathatunk meg a nagy versenyzések és repkedések közben, hanem igazán ütős metalcore, götheborgi és thrash metal tételeket, ráadásul a stílus legjobb előadóinak tolmácsolásában, aminek hála meghallgathatunk egy-egy tételt a Testament, a The Haunted, az As I Lay Dying, a Soilwork vagy éppen az In Flames előadásában, ami ezáltal felteszi a pontot arra a bizonyos "i" betűre, és - közepes motorhangok ide vagy oda - egyértelműen maximálishoz közeli pontszámot érnek a hangok esetében. Az
MX vs. ATV Reflex tehát - kizárólag a PSP-s verziót szemlélve - nem kiválóan, de egy jól sikerült darab lett, amely mentes az újdonságoktól, és nem nélkülözi a gyermekbetegségeket sem, de szerethető, és kiváló játszani való, ha éppen csak a sarat szeretnénk dagasztani, vagy egy 450 köbcentis crossmotorral a levegőben repkedni. Az viszont nem is lehet vitás, hogy a nagy konzolokra írt változat mellett ez bizony labdába sem rúghat...
#tv2#