Engedelmetekkel kivételesen eltekintenék az ilyenkor megszokott személyes sztoriktól (pedig tudnék mesélni egy olasz lányról, aki először megmutatta, hogyan kell kibelezni valakit Scorpionnal), már csak azért is, mert szerintem a legtöbb olvasónk életében már valamilyen módon találkozott a széria bizonyos részeivel. Bulik alappillére, haveri összeröhögések és anyázások melegágya, illetve a kontroller széttörések koronázatlan királya - sok egyéb jelző mellett talán ezek illenek leginkább az MK franchise-hoz. Adriano már szerencsére ment egy kört a bétával, ami állítása szerint egészen remekül sikeredett, de eljött az idő, hogy alaposabban górcső alá vegyük a kész terméket.
Miután szemrevételeztük a letisztult menüt, első utunk mindenképpen a meglehetősen jól összerakott gyakorláshoz vezessen. Itt aztán tényleg mindent bemutat a rendszer: az egészen alapvető mozgásoktól kezdve a kombókon át még a sokszor életmentő elgurulásokat, illetőleg az összetettebb harci technikákat is alaposan begyakoroltatja velünk. A harcrendszerre a későbbiek folyamán még visszatérek, de az elmondható, hogy nem nyúltak hozzá az alapokhoz, inkább finomhangolták, valamint érzésem szerint kicsit lassították azt. Első blikkre amúgy nem látunk túlzottan sok játékmódot, de szerencsére ez csalóka. Ahogy az elődnél már megszokhattuk, úgy most is került egy kvázi story mód a játékba, érdemes lesz talán ezt elindítani, mielőtt péppé akarjuk veretni magunkat az online mezőkön.
Történetünk tulajdonképpen ott folytatódik ahol az MK X-ben véget ért: Raiden ugye legyőzte a gonosz varázslót, Shinnok-ot, viszont annak meglehetősen elborult amulettje egészen drasztikus ötleteket plántál második kedvenc viharistenünk buksijába, melyeknek lényege, hogy a Földet úgy tudja leghatékonyabban megvédeni, ha egyszerűen elpusztít minden más fenyegetést. Ezzel párhuzamosan Shinnok anyja, Kronika, az Idő Úrnője finoman szólva is nehezményezi, hogy a nyomorult villanypásztor pontot tett fiacskája életének végére, ezért elhatározza, hogy alaposan összekutyulja az időt és létrehoz egy olyan világot, ahol Raident még egy Figyelem, eltűnt személy! plakát sem képes visszahozni. Így aztán szépen összekuszálódik a múlt és jelen - természetesen a jó ügy harcosai ezt nem nézi ölbetett kézzel és igyekeznek lezárni Kronika ténykedését.
Nagyjából hat órába kerül felgöngyölíteni az egészet, ahol viszonylag sok szereplő felett át tudjuk majd venni az uralmat. Hála a jó égnek a nyomorult QTE szekvenciákat elhagyták, cserébe néhány helyen lehetőségünk van eldönteni, hogy két harcos közül melyiket szeretnénk irányítani. Átlagosan négy bunyó vár minket egy fejezetben (amiből összesen tizenkettő található), az elején választott nehézség függvénye, hogy mennyire gyűlik meg ezekkel a bajunk. A sztoriról nyilván nem lehet szuperlatívuszokban beszélni, de hát ez egy Mortal Kombat, itt nem is az Oscar esélyes rendezés volt a cél, cserébe az akció jelenetek nagyobbik fele egészen káprázatosan lett megkomponálva. Feladatát tehát elvégzi, azaz meghozza kedvünket a további csépeléshez.
Amint ezzel végzünk, figyelő tekintetünket vessük a különféle Towers opciókra, hiszen ahogy régebben, úgy most is ezek szolgáltatják programunk gerincét. A Klassic Towers, ahogy a neve is mondja, a klasszikus végigverek mindenkit és megnézem az adott karakter ending videóját lehetőség. Persze választhatunk, hogy hány ellenfél jöjjön velünk szembe, illetve a kellően mazochisták nyomhatnak egy végtelenített bunyót, meg rámehetnek a túlélésre is a Survival Tower esetén. Ennél pár fokkal izgalmasabb a Towers of Time, ahol különféle extra nehezítések várnak ránk egy-egy menet alatt. A változatosság gyönyörködtet, mondta a költő, éppen ezért alaposan meg fogja keseríteni életünket az itt található kihívás-sorozat. Lesznek állandó tornyok, valamint időhöz kötöttek. Utóbbi esetében pár óránk van lenyomni kihívását, utána pedig az enyészeté lesz, de nyugi, egyszerre három-négy ilyen pörög folyamatosan, illetve mindig pótlásra kerülnek. Mondanom sem kell, hogy ez mennyire jót tesz a szavatosságnak.
Persze nem maradt ki a jó öreg 1v1 sem, amiben régóta tartó barátságokat zúzhatunk szét egy jól elhelyezett fatalityvel. Látszik, hogy a fejlesztők sokat dolgoztak az online szegmensen is, ami tényleg majdhogynem hibátlan lett, technikai értelemben mindenképp. Jelenleg elég kevés opciónk van, de a netkód kifogástalan, nincs lag és nagyon gyorsan találhatunk magunknak ellenfelet a ranked verekedéshez. Én a tesztelés időszaka alatt 38 meccset játszottam le itt, amit kihoztam 50 százalékra, de sok esetben belefutottam olyan verésekbe, amik pár órára elvették a kedvem ettől. Szűk egy hét múlva amúgy élesedik a Kombat League lehetőség is, szóval addig érdemes mindenkinek gyakorolni.
Külcsín tekintetében abszolút az élmezőnybe sorolható tesztünk alanya, főleg mozgás közben. Szereplőink brutálisan részletesen vannak megalkotva, felszerelésük legutolsó darabja is hibátlan kidolgozottságú. Az elérhető pályák pedig rátesznek még erre is egy lapáttal, ugyanis nem elég, hogy rettentően változatosak és dinamikusak, pluszban majdnem mindenhol történik valami, amin szakadni fogunk a nevetéstől. Egyetlen dolgot hiányoltam innen: sajnos továbbra sem lehet átrúgni másik területre delikvensünket, így a dinamika ebben a formában nem érvényesül.
Ideje, hogy szót ejtsünk azokról a dolgokról, amik minimum felemásul sikeredtek, de inkább lefelé húzzák az általános minőséget. Egy bunyós anyag (főleg egy ilyen patinás cím esetében) egyik meghatározó tényezője a játszható szereplők mennyisége és minősége. Nos, az úk MK esetében a karakterek kilóra megvannak, hiszen alapból huszonöt hölgy/legény közül választhatunk. Ami ennél jóval fájóbb, hogy nagy klasszikusok maradtak ki az alap kiadásból, illetve az új belépők (Cetrion, Geras, Kollector) egytől egyik vérlázítóan gyengék. Persze több DLC-t már be is jelentettek a cucchoz, így azért reménykedhetünk, hogy például Reptile vagy Mileena visszatér. Ahogy a bevezetőben említettem, a harcrendszerhez nem nyúltak hozzá drasztikusan, inkább csak finomítottak rajta.
Az X-Ray támadásokat lecserélték az úgynevezett Fatal Blows dolgokra. Lényegében pontosan annyira látványosak és kegyetlenek mint voltak, ordenáréan sokat sebeznek ha betalálnak, viszont ezeket meccsenként egyszer lehet ellőni és csak akkor, amikor életerőnk drasztikusan megcsappant. Szintén új lehetőség a Krushing Blows: ez tulajdonképpen egy normál támadás, viszont ha megfelelő időben húzzuk elő, akkor sokkal nagyobbat sebeznek, mint az alap variánsok. Ezen kívül láthatunk majd kétszer két csíkot az alsó sarokban. Ezek folyamatosan töltődnek vissza a küzdelem alatt és mind támadásaink erősítésére, mind pedig extra védekező mozdulatra használhatjuk őket. Utóbbira példa, hogy mondjuk egy tereptárgyat használva ki tudunk ugrani a sarokból, jó messzire ellenfelünktől, vagy a levegőből hamarabb lezuhanunk, elkerülve így a juggle kombókat.
A támadó csíkokat a pályákon elszórt fegyverek egyszeri használatára is ellőhetjük, így beleállíthatunk egy lándzsát valakinek a fejébe, vagy egy hatalmas kalapáccsal törhetjük darabokra gerincét. Továbbra sem a Tekken jellegű láncba fűzött csapásokon van a hangsúly, hanem sokkal inkább az időzítésen és a rövidebb, de pusztítóbb ütéseken-rúgásokon-dobásokon. Igen, nem kell aggódni, hektószám ömlik majd a vér, illetve a fatalityk is maradtak. Sőt, nemcsak maradtak, de már-már művészi szintre emelték az ezzel elérhető vérengzést. Komolyan mondom, egynéhány olyan keményre sikeredett, hogy néha szabályosan rosszul voltam tőlük. Szerintem ebben a részben mindent felülmúlóan durván sikeredtek. Érdekes, hogy megmaradtak a brutalityk is, viszont ezeket sokkal egyszerűbb előcsalogatni, mint korábban.
Visszatért a Krypt, ahol a játékban elnyerhető pénzekért cserébe ládákat, koporsókat meg egyéb dolgokat nyitogathatunk, cserébe egyszer használatos dolgokat, skineket, felszerelési tárgyakat kapunk, sőt, még a második kivégzéseket is innen tudjuk kinyerni. Ez a porció amúgy külső nézetet kapott, mint egy TPS, ráadásul bárgyú logikai feladatokat is meg tudunk benne oldani. Jópofa adalék lenne amúgy, de elvérzik azon, hogy horror mennyiségű érmét kell felhasználnunk valaminek a kinyitásához, ráadásul ezek legnagyobb része abszolút haszontalan dolgot eredményez. Miután begyűjtöttünk minden lópikulát, ideje, hogy ellátogassunk szereplőink személyre szabásos opciójához, ahol megint csak nonszensz dolgokat tapasztalunk.
Sajnos a készítők továbbra sem tudnak lejönni arról, hogy szerepjáték szerűen különféle preseteket menthetünk el, ahol mi állíthatjuk össze egy-egy harcos aktív tulajdonságát. Ezt már az elődben is utáltam, nem értem miért kell tovább erőltetni. Igen, így megint döntenünk kell, hogy kedvenc szereplőink az ikonikus dolgaik közül mit használhatnak, cserébe menő, tüdő színű tunikában és szivárványos alsógatyában pompázhatnak. Ennél kategóriákkal idegesítőbb az, hogy fejlesztenünk kell a magunkra aggatott eszközöket ahhoz, hogy mindenféle augmentációval láthassuk el őket. Igen, külön-külön minden egyes darabot, ráadásul ha pechünk van, akkor olyan dolgot kapunk meccsek után, ami nem kompatibilis az adott eszközzel. Hát az édesanyukátokat, azt.
Szóval a legnagyobb problémát talán úgy lehetne összefoglalni, hogy irgalmatlanul kiegyensúlyozatlan az anyag. Igaz ez a fenti dolgokra, de sajnos a harcokra is. Nonszensznek tartom, hogy néha Normal fokozaton egy torony legelső harcosa úgy elver, hogy még egy kósza felütést sem tudok bevinni. Aztán amikor meg nagy nehezen legyűröm, a többi hetet double flawlessre intézem el. Értik és érzik ezt amúgy a NetherRealm csapatánál is, mert viszonylag rendszeresen érkeznek a kisebb-nagyobb foltok a cucchoz.
Mindent összevetve azonban kiemelkedően jó alkotás lett a Mortal Kombat 11. Piszkosul látványos, lenyűgözően brutális, egészen hamar bele lehet tanulni a rendszerébe - cserébe kicsit fapados egyelőre a multi (de technikailag rendben van), balanszírozatlan a játékmenet, hiányoznak klasszikus szereplők (az újak szörnyűek). Persze ezek csak akkor zavaróak, ha a haverod már nyolcadszor ver el zsinórban és azzal szórakozik, hogy felváltva használja rajtad a brutalityt és fatalityt. Amennyiben kedveled a franchise-t és/vagy a verekedős játékokat, abszolút kötelező vétel.
Mortal Kombat 11 / Tesztplatform: PlayStation 4
a polcon a helye- Stílus: Verekedős
- Megjelenés: 2019. április 23.
- Ár: 10.919 Ft-tól
- Multiplayer: van
- Gyönyörű külcsín
- Elképesztű mértékű brutalitás
- Stabil netkód
- Korrekt belbecs
- Az új karakterek nagyon gyengék
- Durva balansz problémák
- Kimaradt klasszikus szereplők, akik majd persze fizetős formában újra elérhetőek lesznek
- Felesleges cicomázási opciók