Metal Gear Solid V: The Phantom Pain teszt

2015. szeptember 18.
76.3011
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
A hírnév egyszerre lehet átok és áldás egy embernek, főleg a videojáték iparban. Ha téged Hideo Kojimának hívnak, akkor különösen nagy bajban vagy, kivéve akkor, ha az emlegetett úrhoz hasonlóan, utálóid szemébe tudsz nézni. Amit azonban az utóbbi időben művelt vele a Konami, valószínűleg már a nonszensz kategóriába tartozik.


Pontosan emiatt a meghurcolás miatt lett még nagyobb értéke a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain-nek. Megérkezett hozzánk is tesztre az anyag, kipróbáltuk, végig is játszottuk, most pedig ízekre bontjuk a Tisztelt Olvasóknak, hogy lássák, Kojima még mindig az egyik legnagyobb a szakmában.

Azt jó előre szeretném leszögezni, hogy érdemes a három részes sorozatunkat elolvasni, mert felesleges itt összefoglalni még egyszer a cselekményeket. No, de elég a szócséplésből, nézzük Big Boss kalandját!

Ha még emlékeztek a Ground Zeroes végére, akkor gondolom sejthettétek, hogy ez a kaland nem fog túl rózsásan indulni. 9 évvel járunk a GZ után, ennyi időt töltött hősünk kómában. Már maga az ébredés sem egyszerű folyamat, mivel eleinte csak pillanatokra nyerjük vissza az eszméletünket, ráadásul akkor sem lesz benne túl sok örömünk.

Igen, a kutyán is szemkötő van. Problem?

Igen, a kutyán is szemkötő van. Problem?


Aztán amikor elég erősek vagyunk a sokk elviseléséhez, a bennünket ápoló doktor elmeséli, hogy az egész világ halottnak hisz minket és majdnem egy évtizedet voltunk kómában, valamint a bal karunkat könyöktől lefelé el is vesztettük. Itt megint elájulunk, de szerencsére pont időben térünk újra magunkhoz, mert egy ismeretlen egység rajta üt a helyen, azzal a céllal, hogy kinyírjanak minket.

Ez a kórházi részt nem ragoznám túl, mivel olyan szinten tökéletes már itt minden, hogy garantálom, az állunkat fogjuk keresgélni. A lényeg, hogy sikerül kijutnunk ebből a lázálomból és Ocelot segítségével el is hagyjuk a helyszínt, hogy megérkezzünk az új Mother Base-re és kezdetét vegye a véres bosszú, amit Skull Face-re és bandájára zúdítunk.

Természetesen a történet egészen zseniális, ahogy azt megszokhattuk, ráadásul az a különleges benne, hogy a Phantom Pain a kapocs, amiből meg fogjuk tudni, hogy egy olyan ünnepelt hősből, mint Big Boss, hogyan lesz az a véreskezű, megalomán zsarnok, akit a Metal Gear-ben megismerhettünk. Ahogy már a trailerekből és a kiszivárgott információkból is megtudtuk, elég nagy változtatások történtek a megszokott sémához képest, vegyük is sorra őket.

A PP központi helyszín tehát bázisunk, Mother Base lesz, talán itt fogjuk a legtöbb időt eltölteni. Az egyik célunk újra felépíteni megsemmisített zsoldosseregünket, ami itt most a Diamond Dogs nevet kapta. Ehhez viszont emberek, felszerelés és nagy mennyiségű, eltérő típusú hadianyag kell. Ezeket a küldetések alatt tudjuk felmarkolni az adott helyszínről, roppant egyszerűen, a Fulton léggömb segítségével.

Ha találunk például egy katonát, akit szeretnék a seregünkben tudni, el kell kábítanunk vagy le kell ütnünk, rákötözzük a cuccot és már repül is a támaszpontunkra, ahol Ocelot és Miller meggyőzi, hogy mennyivel jobban jár, ha velünk lesz. És nem, a lelőtt vagy megkéselt tetemeket nem tudjuk így elfuvarozni.

Quiet viszonylag jól lő

Quiet viszonylag jól lő


Minden egyes katona rendelkezik bizonyos alapértékekkel, A-tól D-ig terjedően. Ez azért lesz fontos, mert a támaszpontunk sok, jól elkülöníthető részleggel rendelkezik, ahova a gép magától besorolja a megszerzett emberkét. Ha mondjuk jó harcos, akkor a Combat Unitba kerül, aztán küldhetjük a csapatot Combat Deployment küldetésekre, amíg mi a terepen vagyunk.

Lehet Security Team tag is, akik a bázisunk védelméért felelnek. A csavarkulcs szimbolizálja az R&D részleget, akik folyamatosan fejlesztik a felszerelésünket, nyilván ezt nem kell kiemelnem, hogy mennyire fontos. A Base Development Team az MB bővítéséért felel, a Support Unit minket segít a csatamezőn, akár légicsapással is. Az Intel Team gondoskodik a küldetések alatti információ áramlásról, míg a Medical Unit embereink egészségéért felel.

Szóval, ahogy látjátok, egy elég komoly mikro menedzsment rész került a játékba, amit nagyon komolyan kell venni. Ráadásul figyelnünk kell arra is, hogy rendszeresen visszatérjünk ide és szemlézzünk, mert ha elhanyagoljuk társainkat, akkor csökken a morál és akár lázadásig is fajulhat a szituáció. Természetesen, ha variálni szeretnénk embereink felosztását, akkor azt manuálisan is megtehetjük, nem kell mindent a gépre bíznunk.

Iszonyúan fontos ez a rész, mert csak így tudjuk felszerelésünket fejleszteni, új küldetéseket elvállalni, úgyhogy szánjuk rá szépen az időt. Kalandjaink két nagy helyszínhez köthetőek: Afganisztánban kezdődik a sztori, ami később Afrikára is át fog terjedni. Ahogy a bevezetőben említettem, a The Phantom Pain egy open world játékmenetet kínál, ami elsőre nagyon furcsa lesz és bevallom, én később is csak nagyon nehezen barátkoztam meg vele.

Illetve egészen csinoska

Illetve egészen csinoska


Ezt ne úgy képzeljük el, mint például a Mad Max-ben vagy egy GTA-ban. Továbbra is a lopakodáson, sunnyogáson, behatoláson van a fő hangsúly, nem fogunk teniszezni vagy focimeccsekre járni. Viszont a nagyfokú szabadság miatt minden egyes küldetést úgy oldunk meg, ahogy szeretnénk: ha akarjuk, lock'n load és had szóljon, miközben helikopterünk rakétákkal bombázza az ellenséges állásokat - viszont ekkor ne lepődjünk meg, ha pár percen belül a teljes orosz kontingens a nyakunkon lesz.

Én a legtöbbször az óvatosság híve voltam, alaposan feltérképeztem a helyeket, megjelöltem az ellenségeket, felmértem, kit érdemes esetleg átállítani magamhoz. A tervezés amúgy azért is nagyon fontos, mert nem elég a behatolást megoldani, ki is kell jutnunk, mivel csak helikopterrel tudjuk elhagyni az adott terepet.

Ami viszont fantasztikus, hogy ha egy stílust erőltetünk, akkor azt a program kitanulja és ellenlépéseket tesz. Én altató pisztollyal közlekedtem és fejlövésekkel operáltam, de egy idő után majdnem minden nyomorult katona sisakkal kezdett el rohangálni, ami ugye ezt nagyban megnehezítette, ezért stílust kellett váltanom. Pont ezért rettentően fontos, hogy jól állítsuk össze a felszerelésünket, hogy a lehető legtöbb szituációra fel tudjunk készülni. Ezt amúgy minden küldetés előtt össze tudjuk válogatni, de menet közben is lekérhetünk bármit a Support csapat segítségével. Lesznek amúgy segítőink is: a lovunkat, D-Horse-t már ismerjük.

Itt lesz ugye a későbbiekben még Quiet, a dögös mesterlövész lányka, valamint egy szépen megtermett kutyus is. Persze mindenki másban erős: lovunkon nagyon gyorsan mozgunk, a kutya képes kiszagolni aknákat, gyógynövényeket, ellenséges katonákat, sőt, még hang nélkül bénítani vagy gyilkolni is tud. Quiet egy igazi terminátor lesz, egészen durva, hogy egy mesterlövésszel a hátunk mögött hogyan változik meg az akció dinamikája.

Én mondtam

Én mondtam


Ahogy az eddigi epizódokon sem volt érdemes átrohanni, ez a PP esetében hatványozottan igaz a küldetésrendszer átvariálása miatt. Azokat, amik a sztorit gördítik tovább a Main Ops alatt találhatóak. Ezek kivétel nélkül több lépcsőből állnak, valamint itt a bejárható terület is leszűkül, egy nagyobb gócpontra koncentrálván. A játék osztályozza a teljesítményünket, a legjobb természetesen az S fokozat. Ezeket bármikor újra tudjuk játszani, ami kell is, mivel vannak még másodlagos opciók, amiket legtöbb esetben nem tudunk megoldani elsőre.

A Side Ops szekció takarja a másodlagos feladatainkat, viszont ezeket se vegyük félvállról, sőt! Összesen 157 ilyen lesz, a túszszabadításon át a helyi barnamedvék elkábításán keresztül a szabotázs akciókig, minden. Nagyon sok különleges képességekkel bíró katonát szerezhetünk így, mint például a legendás fegyvermestert, akinek köszönhetően teljesen testre szabhatóak lesznek a fegyvereink, de ez csak egy csepp a tengerben. Már csak ezért sem érdemes átrohanni a programon, fedezzünk fel szépen mindent.

A stuff a legújabb Fox Engine-t használja, ráadásul ugye még PS3-ra és X360-ra is megjelent, de szerencsére nincs semmi szégyellni valója a cross platform mivolta végett. Hőseink szinte lemásznak a képernyőről, az utolsó emblémáig nagyon rendben vannak, illetve a hangulati elemek, mint a szakadó eső, a porviharok, a naplemente, a gigászi robbanások szintén a csúcsra vannak tolva. Ugyanakkor a táj néha elég gyéren fest, belefutottam nem kevés alacsony felbontású textúrába, néhány bugba, de nem volt vészes.

Túlzás lett volna ide is őt rakni, ezért itt egy mecha

Túlzás lett volna ide is őt rakni, ezért itt egy mecha


A képfrissítés teljesen folyamatos, így kell valahogy optimalizálni. A hangok viszont egészen kiemelkedően sikerültek! Itt nem csak a szinkronszínészeket kell megdicsérni (Sutherland zseniális egyébként), hanem az aláfestő muzsikákat is. Egészen komoly érzés, hogy a helikopterünk mindjárt ledob az akció közepébe, mi meg a Take me on-t bömböltetjük közben.

Sajnos van azonban egy-két fura hiba, amik fölött nem lehet szemet hunyni. Az egyik ilyen a kezelés. Noha a Ground Zeroban megismert alapokra épül, sajnos sokszor bele fogunk zavarodni, annyira túlspilázták például a fegyverváltást. A másik a fő küldetések előtt és után megjelenő feliratok. Én értem ezt a sorozat alapú megközelítést, viszont nem vagyok kíváncsi arra, hogy az adott missziót ki rendezte, ki hangszerelte, satöbbi. Ráadásul ezt ki sem lehet kapcsolni és sokszor nagyon megtöri a lendületet.

Van még egy nagyon érdekes rész, az FOB. Ugye ez szó szerint az előretolt bázist jelenti (Forward Operating Base) és egy online játszható cucli, amit nem szabad összekeverni a nemsokára startoló MGS Online-nal. Az a lényege, hogy van egy ilyen központunk, amit a fentebb említett Security Team őriz. Lehetőségünk van megtámadni online egy csomó ilyet, persze a zsákmányolható nyersanyag reményében, de vigyázzunk, mert közben bárki megrohamozhatja a mi állásainkat is! Egyébként a Metal Gear igazi ereje a részletekben van elrejtve.

Egészen elképesztő, hogy mennyi módon oldhatjuk meg a feladatainkat. De ha ehhez nincs kedvünk, akkor a Free Roam módban kalandozzunk, gyönyörködjünk a tájban, a naplementében. Ha ahhoz van kedvünk, vadásszunk állatokat, amiket később a Mother Base-en lévő vadasparkban megcsodálhatunk.

Meg egy terepjáró is

Meg egy terepjáró is


Ha egy kicsit belefáradtunk, akkor hallgassuk meg a sztorit kibővítő kazettákat, vagy szimplán járjuk be a bázist, gyakorlatozni, kihallgatni az embereinket, esetleg gyönyörködni Quiet idomaiban. És ezek tényleg a jéghegy csúcsai. Ha úgy igazán el akarunk merülni az anyagban, akkor olyan 50-70 órát szó nélkül kihozunk belőle, amihez ugye majd érkezik még a valódi netes móka is.

Sok dolgot hagytam ki a leírásból. Van olyan, amit szándékosan, hogy Ti fedezzétek fel magatoknak a dolgokat. Van azonban egy csomó olyan is, amit véletlenül, mert egy ilyen volumenű játékot, mint a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain-t egészen egyszerűen nem lehet úgy bemutatni, hogy mindent lássunk elsőre. A program egyszerre tisztelgés a múltnak és a jövőnek. Természetesen kötelező darab, az utóbbi idők egyik legkomolyabb anyaga, minden téren. Találkozunk a harcmezőn, katona!
Vedd meg most és játssz vele már holnap!

Ez a játék egyelőre nem kapható a Play 24/7 kínálatában.Klikk ide több ezer másik játékért!

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain teszt / Tesztplatform: PlayStation 4

kihagyhatatlan!
  • Stílus: TPS
  • Megjelenés: 2015. szeptember 01.
  • Ár: 9.299 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Kőkemény sztori
  • Profi megvalósítás
  • Mother Base
  • Az újdonságok java telitalálat
  • Apróbb grafikai bakik
  • Minden küldetés után stáblista
  • Néha bele lehet zavarodni az irányításba
  • Az open world nem mindenkinek fog tetszeni
  • Hang
    10
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    10
9.3
15 hozzászólás

Feti

5 éve, 5 hónapja és 2 napja

Nagyon vártam és nem csalódtam benne. Viszont amit én hiányolok azok a bossok voltak. Mivel nagyon szerethetőek nem igazán voltak...

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 5 hónapja és 4 napja

[Tiltott felhasználó!]

C64 fun

5 éve, 5 hónapja és 5 napja

Na végre egy játék amiben (a teszt alapján) nem kell csalódni minimális szinten sem. Az utóbbi időben ez nagyon ritka. Nem véletlenül húzta eddig Kojima... Tudta ő hogy inkább tiptop legyen mint félkész.

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 5 hónapja és 6 napja

[Tiltott felhasználó!]

zender

5 éve, 5 hónapja és 6 napja

Jajjj de nagyon jól passzol ez a teszt az előzetes minicikk trilógiához! Hangulatos írás, hangulatos játékról. Kíváncsi vagyok rá nagyon de a kassza most pang.

Vajon mi lesz a sorozattal ezután?

válasz erre

GOD

5 éve, 5 hónapja és 6 napja

iPet írta:
Igen, Afganisztánban nekem is volt ilyen terepasztal érzésem, de szerintem Afrikára ez eltűnik. Amúgy ha jól tudom, sztori küldetésnél nem kaphatsz A-nál jobbat ha gyilkolsz.
Kössz az infót, ki tudja lehet egyszer ki "S"-ezem a játékot.. főleg ha gyenge lesz számomra a multija.. ,)

válasz erre

muki

5 éve, 5 hónapja és 7 napja

Nagyon jó epizódnak néz ki (a teszt alapján). Egyelőre még nincs meg, de egy két héten belül beszerzem. Eddig sem volt nagyon kérdéses de ilyen pontozással meg már 100%!

válasz erre

iPet

5 éve, 5 hónapja és 7 napja

GOD írta:
Én 50%-on vagyok (csinálom is a mellékküldetéseket is rendesen) és kb 100 órám van benne.. és várom a multit sok szeretettel!
Összességében elégedett vagyok a programmal a pontszám is reális, egy két dolgot ami nekem nem tetszik: Kicsit steril érzésem van a programmal kapcsolatban, úgy tudnám ezt leírni mintha terepasztalon játszanánk nem igazi terepen. A másik problémám meg az hogy a földön alvó illetve kiütött embereket nem tudom leszúrni, fel kell rugdosni őket majd folytóba fogni és csak utána mehet a bökő.. emiatt egy csomó felesleges mozdulatom van.. Tudom úgy illene játszani, hogy nem ölök meg senkit, de úgy nekem nem megy, aki nem üti meg a szintet hogy megérjen egy fultont azt likvidálom, mert nem szeretem mikor a bázis másik felére érek hogy az első fele kezd ébredezni..
Igen, Afganisztánban nekem is volt ilyen terepasztal érzésem, de szerintem Afrikára ez eltűnik. Amúgy ha jól tudom, sztori küldetésnél nem kaphatsz A-nál jobbat ha gyilkolsz.

válasz erre

GOD

5 éve, 5 hónapja és 7 napja

Meg ahogy észrevettem, ez a játék nem büntet a gyilkosságokért ahogy az előzőek..

válasz erre

GOD

5 éve, 5 hónapja és 7 napja

Én 50%-on vagyok (csinálom is a mellékküldetéseket is rendesen) és kb 100 órám van benne.. és várom a multit sok szeretettel!
Összességében elégedett vagyok a programmal a pontszám is reális, egy két dolgot ami nekem nem tetszik: Kicsit steril érzésem van a programmal kapcsolatban, úgy tudnám ezt leírni mintha terepasztalon játszanánk nem igazi terepen. A másik problémám meg az hogy a földön alvó illetve kiütött embereket nem tudom leszúrni, fel kell rugdosni őket majd folytóba fogni és csak utána mehet a bökő.. emiatt egy csomó felesleges mozdulatom van.. Tudom úgy illene játszani, hogy nem ölök meg senkit, de úgy nekem nem megy, aki nem üti meg a szintet hogy megérjen egy fultont azt likvidálom, mert nem szeretem mikor a bázis másik felére érek hogy az első fele kezd ébredezni..

válasz erre

Gólem

5 éve, 5 hónapja és 7 napja

Nagyszerűen össze lett rakva! A pontozással majdnem maximálisan egyet kell értsek , én egy kilencesig húztam volna a grafikát is, igaz ez platformfüggő.

válasz erre

kpal

5 éve, 5 hónapja és 7 napja

Szép játék lett .

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
9.299 Ft-tól
kövesd a játékot!
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

Neurotic profilja