Men of War: Red Tide teszt

2010. február 14.
76.3111
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Maniac profilja, adatai
Maniac
A tavalyi esztendő mondhatni bővelkedett második világháborús stratégiákban. Bár akadt már jobb éve is a műfajnak, azért ott volt az Order of War, a Theatre of War 2, az Ofifcers vagy éppen a legjobb, a Men of War. Utóbbi alkotás egyértelműen kenterbe verte a felsoroltakat, és vált sokak számára a nagybetűs stratégiává, erről a trónról pedig egyelőre senki sem tudta ledönteni, még úgy sem, hogy közben akadtak, és akadnak is kihívói. A játék helye azonban biztosított, egy ideig legalábbis száz százalék, pozícióját pedig még egy expanzióval is szeretné megerősíteni, amely Red Tide néven futott be a fanatikusokhoz, és egy merőben más élményt kínál a stratégia szerelmeseinek, mint maga az alapjáték. Ez korántsem negatívumként értendő tény, sokkal inkább egy a rókabőr lehúzását elkerülendő fejlemény, hiszen cím megmaradt annak, ami, csak most kicsit másképpen közelíti meg a témát. Ám lássuk előbb, miért is szerettük az alapjátékot!

/>
Men of War: Red Tide teszt - 2. kép

Sokunkat, köztük például minket is, elsősorban az a hangulat, az a képi világ nyűgözött le a játékkal kapcsolatban, amit sikerült lefestenie előttünk. Bár kinézetében akadtak hiányosságok, a monumentális ütközetek, a játék menete, a páncélosok - melyek darabonként is rombolhatók voltak -, és hasonló apróságok, feledtetni tudták a játékossal azokat a kicsiny hibákat, amik esetleg szúrták a szemét. Ki is érdemelte nálunk a 8 feletti értékelést, ami bizony lehetett volna több, de ez sajnos a fentebb említett hibák miatt nem volt megengedett. Most azonban elérkezett a pillanat, hogy egy kicsit közelebbről is megvizsgáljuk a játékhoz érkezett első kiegészítőt, amely ezen a pontszámon szeretne egy kicsit javítani. Nyilván a végső értékelésnél csak önmagát fogjuk megvizsgálni és pontozni, azonban odatéve az alapjáték mellé - talán nem lövünk le nagy poént - bizony felfelé módosíthatja annak végső pontértékét is. Mivelhogy a Men of War: Red Tide expanziója ugyanolyan zseniális lett, mint az alapjáték. Bár igaz ami igaz, kissé másképpen!

Men of War: Red Tide teszt - 3. kép

Történt ugyanis, hogy az illetékesek gondoltak egyet, és elhitték, hogy a második világháború legtöbb színtere valóban lerágott csont, ellenben akadnak olyan kisebb részletei, amelyeket még egyáltalán nem érintett senki sem. Így vették a bátorságot, és a Red Tide alcím alatt Alexander Zorich népszerű orosz író művei alapján kezdtek el küldetéseket készíteni. Összesen 23, hat fejezetre osztott misszió vár ránk az önállóan is futtatható expanzióban, amelynek középpontjában a Black Coats - szabad fordításban Fekete Zubbonyosok - nevű orosz elit tengerészgyalogos osztag áll majd, akik tulajdonképpeni partizánakcióikkal próbálták segíteni a nagy hadsereget. Ott voltak - és így mi is ott leszünk - Odesszánál , Szevasztopolnál, Nikolaevnál (mindhárom Ukrajnában található), és Konstancánál is többek között, mely a mai Románia területén fekszik. Egyszóval sehol egy Sztálingrád, egy Kurszk és a többiek, melyek agyonismételt helyszínei a történelem ezen részének. Sokak számára ez már önmagában egy értékes kiegészítővé teszi a Red Tide-ot, ám nem csak ebben rejlik az ereje, illetve különlegessége.

Men of War: Red Tide teszt - 4. kép

Akinek megakadt a szeme azon, hogy egy orosz elit csapatot irányítunk, és játszott az alapjátékkal, annak túlzottan nem fog összeállni a kép magyarázat nélkül, hiszen az expanzióban általában néhány emberrel kell végrehajtani a küldetéseket, elfoglalva az ellenfél - többnyire a németek - szerkezeteit, lövegeit, ágyúit, járműveit. Ez azonban ritkán fog sikerülni, mert vagy teljesen megsemmisítjük ezeket a gépeket miközben csipkedjük az ellenfeleket, vagy semmit sem érnek az állandó túlerővel szemben, hiszen elit csapat ide vagy oda, ha nem irányítjuk őket elitek módjára, igazából ugyanolyan könnyen elesnek a harcmezőn, mint a szimpla egységek. Ennek hála tehát elbúcsúzhatunk az olyan momentumoktól, mint a sok-sok páncélos egységgel lefolytatott küzdelmek, az órási sereggel, több ponton védett frontvonalak, vagy éppen a színlelt visszavonulások, amelyek esetében tízesével is hívhattuk az erősítést, akár csak páncélozott egységek képében.

Men of War: Red Tide teszt - 5. kép

Bármennyire is fájdalmas, ilyenekkel most nem fogunk találkozni, bár ez nem azt jelenti, hogy a Red Tide expanzió unalmas lenne, sőt, éppen ellenkezőleg. Bár csak néhány katona áll majd szolgálatra készen a kezeink alatt, függően attól, hogy mennyire vagyunk gyakorlott stratégák, végigtombolhatunk a pályán, de akár apró csipkelődésekkel, megfontoltan is átstratégiázhatjuk magunkat az ellenség vonalain. Utóbbi módszerrel különösen hosszú játékidőt ígér a kiegészítés, hiszen ha átlagosan másfél órát számolunk egy térképre, akkor azt szorozzuk meg huszonhárommal, és kijön egy óriási számadat. Aki tehát minden másodpercét és momentumát ki akarja élvezni a programnak, az hosszú napokat, akár heteket is ellehet vele - és ez csak egy kiegészítő -, hiszen többszörös túlerő néz ránk minden esetben, feladataink nagyon nehezek lesznek, a hangulat folyamatosan adott lesz, egy helyzetre pedig mindig többféleképpen reagálhatunk majd, sőt, ezeknek most kiemelt fontosságuk lesz, hiszen minden egyes emberünk, minden veszteségünk valóban komolyan veszélyeztetheti a küldetés sikerességét.

Men of War: Red Tide teszt - 6. kép

Már az alapjátékban sem volt könnyű dolgunk, de itt néha tényleg vért izzadhatunk néhány feladat végrehajtásában. Ismét óriási szerepe lesz olyan apróságoknak, hogy milyenek a domborzati viszonyok, illetve, hogy milyen fegyver van nálunk. Katonáink ismét saját inventory-val rendelkeznek, így az elesett hősökből, vagy ellenfelekből bátran összeszedhetünk magunknak néhány napi töltényadagot, gránátokat, illetve egészségügyi csomagot. Fontos, hogy gránátok - de ne az amerikai kukorica-féle, mert az semmit sem ér - mindig legyenek nálunk, ha másért nem is, ezért érdemes lesz átkutatni néhány holttestet, hiszen mi gyalogság vagyunk, az ellenfél viszont többször is páncélosokkal ront ránk, ami ellen - hacsak nem foglaltunk el magunk is egyet - csak a gránát, illetve a molotov a hatásos. Minden egyes lépésünket kiemelten fontoljunk majd meg, hiszen bár az illetékesek érezhetően visszavettek egy kicsit a mesterséges intelligenciából - egy falu megtámadásakor például csak a nagyon közel lévő katonák tódulnak oda -, azért néha-néha így is tényleg nehéz dolgunk lesz.

Men of War: Red Tide teszt - 7. kép

Ugyanakkor a kinézetben az alapjátékhoz képest szinte semmi sem változott. A grafikus motor ugyanolyan, kissé idejétmúlt, kissé kopottas, ám még abszolút egy kategórián felüli teljesítményt nyújt. Képes hangulatot varázsolni a képernyőre - bár nyilván ez elsősorban a dizájnerek érdeme -, és talán ez a legfontosabb, ami megjegyezhető ezzel kapcsolatban, hiszen lehet valami szép, ha nincs mögötte semmi. A hangok terén azonban határozott változást érzek az alapjátékhoz képest. Mind a szinkronok, mind az effektek a javulás útjára tértek, és bár tökéletes élményről még mindig nem beszélhetünk, látszik, hogy hallgattak a fejlesztők a kritikusokra, és megpróbáltak egy kicsit szépíteni ezen a téren. És sikerült nekik!

Men of War: Red Tide teszt - 8. kép

Szerencsére azonban nem csak itt, hiszen az expanzió egészét erősebbnek érzem, mint az alapjátékot, persze ez elsősorban annak köszönhető, hogy egy sokkal személyesebb helyzetbe állít minket a Red Tide, mint amihez készült. Odatéve azonban a szülőatyja mellé, a két programot egy nagy egészként nézve, egyértelműen kijelenthető, hogy megszületett a nagybetűs második világháborús stratégia, amely bár még nem éri el a maximális pontszámot, közelebb került hozzá, mint eddig bármikor. Óva intenék azonban minden olyan stratégát a programtól akkor, ha megszállottan csak azt keresi egy ilyen produktumban, hogy ezer meg egy tankkal hasítson a képernyőn, hiszen - bár szerintem az alap sem erről szólt - a Red Tide végképp nem ezt helyezi előtérbe, hanem a Fekete Zubbonyosoknak, avagy az elit szovjet tengerészgyalogosoknak állít méltó emléket. Aki szereti a megfontolt RTS-eket, annak önmagában is kiváló alapanyag lehet a Men of War: Red Tide!
#tv#

Men of War: Red Tide / Tesztplatform: PC

a polcon a helye
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2009. december 01.
  • Ár: Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • nem a világháború elcsépelt részleteibe merülhetünk el
  • hozza az alapjáték hangulatát
  • kiegészítőhöz képest sok küldetés
  • a kinézet nem javult
  • bugok most is akadtak
  • kár, hogy a magyarok nem kerültek bele
  • Hang
    8
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    9
8.5
4 hozzászólás

AndrewT

15 éve, 4 hónapja és 23 napja

noha meg lehet érteni a hazai fejlesztőket bizonyos szempontokból, de valóban, ha valakik, hát ők megtehetnék, hogy körbenéznek a saját portájukon feldolgozandó téma után. az, hogy a Codename Panzers első részében az orosz kampányban szét lehetett lőni (...!) egy magyar Zrínyi rohamlöveget, hát az elég karcsú...

most, hogy így belegondolok, rengeteg mindent lehetne kihozni a magyar történelemből pc-s játék fronton, kimozdulva akár a stratégiák bűvköréből is, ami általában a magyar fejlesztők erőssége. reméljük, hogy türelem rózsát terem mosolygó smiley

és még egy valamit az eredeti témához, a játékhoz kapcsolódva: ez(ek) az(ok) a játék(ok), ami számomra visszacsempész valamit a csúnyán magára hagyott Commandos sorozatból. persze, ez inkább stratégia, de a gyakran csak néhány fős irányítható alakulat, a saját inventory-k, a részletesség, az, hogy néha többet ésszel mint erővel, hogy átcsússzanni az ellenség vonalain ahelyett, hogy bedarálnánk őket (amit nem is igazán lehet), ez mind mind kicsit visszaidézi az említett klasszikust.

válasz erre

Maniac

15 éve, 4 hónapja és 25 napja

AndrewT írta:
@Tibit: a témaválasztás a fejlesztők nemzetiségében is keresendő, de azt meg kell jegyezni, hogy az előző részekben mindegyik harcoló félnek volt kampánya (men of war, faces of war, soldiers howw2). magyar kampányhoz, és egyáltalán magyar vonatkozású második világháborús játékhoz a stormregion és a digital reality kellene, nekik meg fizetőképes kereslet.

egyébként a grafikához annyit tennék hozzá, hogy míg az alapjáték szinte zökkenőmentesen futott, a kiegészítőnek már az első pályája is szinte játszhatatlanul akadozik, tehát vagy történt valami mégis grafikai szinten, vagy az optimalizáció lehetne kicsit jobb.
Így van, a fejlesztők nemzetisége határozta meg a kiegészítő témaválasztását.
A magyar kampányhoz és a magyar fejlesztőcsapatokhoz annyit tennék hozzá, hogy - az én véleményem, természetesen nem kell egyetérteni - szégyen amit művelnek. Évek óta akadnak hazai brigádok, akik belenyúlnak a világháborúba, vagy csak kiváló játékokat fejlesztenek, de eszükbe sem jut az, hogy mondjuk a roppant érdekes és kalandos hazai történelmet hívják témául egy soron következő játékukhoz. Nyugodtan magukra vehetik, akikhez szólnak ezen sorok, de nehogy már magyar létünkre hidegháborúhoz, a pacifikus hadszíntérhez vagy az angol történelemhez kell nyúlnunk. Kétlem, hogy nagyobb kereslet lenne erre, mintsem egy magyar történelemből vett témára, amiből lenne bőven. Nem csak a világháborúban történtek itt nagyon durva jelenetek, amelyeket fel lehetne dolgozni, hanem később és előbb is!
A grafikus motor problémájáról. Igen, az optimalizálást sikerült kicsit elrontaniuk, mert szebb nem lett a játék, nekem is volt, hogy csúnyán beakadt már az első pálya, meg valahol a harmadik kampány körül volt egy totál játszhatatlan szakasz, amikor egy rakás robbanás volt, meg sok egység a képernyőn. Szóval igen, ebben is igazad van.mosolygó smiley

válasz erre

AndrewT

15 éve, 4 hónapja és 25 napja

@Tibit: a témaválasztás a fejlesztők nemzetiségében is keresendő, de azt meg kell jegyezni, hogy az előző részekben mindegyik harcoló félnek volt kampánya (men of war, faces of war, soldiers howw2). magyar kampányhoz, és egyáltalán magyar vonatkozású második világháborús játékhoz a stormregion és a digital reality kellene, nekik meg fizetőképes kereslet.

egyébként a grafikához annyit tennék hozzá, hogy míg az alapjáték szinte zökkenőmentesen futott, a kiegészítőnek már az első pályája is szinte játszhatatlanul akadozik, tehát vagy történt valami mégis grafikai szinten, vagy az optimalizáció lehetne kicsit jobb.

válasz erre

Tibit

15 éve, 4 hónapja és 25 napja

Ha ezt egy német vagy magyar egység szemszögéből csinálták volna meg, ráharapnék mint kutya a csontra. De így, hogy egy szovjet "egységet" kell irányítanunk nekem nem kell.

válasz erre
Men of War: Red Tide
nincs ár
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
XTomiX0029 profiljamarco profiljaDav2377 profilja