Mafia III teszt

2016. október 12.
73.8291
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
A kevesebb néha több, szokták volt mondani a bölcs, sokat látott emberek. Nem igazán kedvelem az ilyen közhelyeket, de egészen egyszerűen nem jut más eszembe a Mafia 3 kapcsán. Adott volt két nagyon kellemes előd, amik feszes történetvezetésükkel, mérsékelten nyitott világukkal belopták magukat a játékosok szívébe, mint egy jópofa alternatíva a GTA uralta sandbox stuffok között.
Advertisement


Férfiak, tegyük a szívünkre kezünket és mindenféle humbug nélkül valljuk be, hogy a Keresztapa trilógia mindannyiunk jól, esetleg rosszabbul titkolt kedvence. Emlékezzünk vissza, hányszor utánoztuk Marlon Brando legendás, elég kifejező arcát azzal a tipikus, rekedt "Egyszer kérni fogok egy szívességet" hangsúllyal. Pontosan ezért nagyon hálás téma egy játék esetében, ha esetleg csak megközelíti a fentebbi remek színész által életre keltett világot.

Nem fogok kertelni: rettenetesen vártam a Mafia franchise harmadik részét, hogy aztán akkorát koppanjak, mint Superman, ha elfelejt repülni. Igen, jól látjátok az értékelő dobozkában virító számot. És igen, azt is jól, valamint teljes joggal érzetik, hogy újfent itt egy stuff, ami mindenkit felültetett a hype vonatra, ami aztán úgy ment át rajtunk, mint egyszeri helikoptert bérlő politikus az ellenzéken.

Mit nekem golyózápor.

Mit nekem golyózápor.


Lehet, hogy én is hibáztam azzal, amikor túl sokat vártam egyik titkos kis kedvencemtől, de mentségemre szolgáljon, nem sok minden készíthetett volna fel arra, amit így jó 15 óra nyüstölés után kaptam. Az a legcifrább, hogy brutálisan erősen indít a stuff, sőt, az első négy óra (kvázi a tutorial) egy gyönyörű szirén énekével csábít el minket, megtöltve reménnyel szívünket, azt sugallva, bizony van élet a GTA-n kívül is.

Akkor koppanunk nagyot, amikor rájövünk, hogy menyasszonyunk ugyan rendelkezik elsődleges nemi szervvel, csak az éppen ébenfekete, valamint egy Jácint nevű, 150 kilós afro-amerikai illetőről lett odatéve, ráadásul használni kívánja rajtunk.

Kétség kívül az egyetlen dolog, ami megmenti a még csúfosabb bukástól programunkat az a nagyon erős történet, annak tálalása, illetve maga a lokáció és az ahhoz tartozó felütés. 1968-ban járunk, a helyszín pedig New Bordeaux városa. Nem kell PHD-vel rendelkeznünk ahhoz, hogy rájöjjünk, ez bizony New Orleans. Hősünk Lincoln Clay, aki épp most tért vissza a vietnami pokolból és igen, ő is a színesbőrűek elnyomott táborát erősíti. A családi vállalkozás erősen hanyatlik, köszönhetően a haitiaknak, akik ott tesznek keresztbe héroszunk nevelőapjának, ahol csak tudnak, így a biznisz bizony nem túl gördülékeny.

Önként és dalolva jelezzük, hogy akkor a katonaságnál szerzett képességeinket kamatoztatnák és eltennénk láb alól vezetőjüket. Ez minden gond nélkül meg is történik, de egy újabb, sokkal nagyobb szabású meló közben elég rútul elárulják Lincolnt, ráadásul kiirtják a teljes családját és ő is csak a véletlennek köszönheti megmenekülését. Felépülésünk után természetesen vendettát hirdetünk hóhéraink ellen, amit módszeresen fogunk végrehajtani.

Igen tesó, jól látod.

Igen tesó, jól látod.


Ez eddig nem tűnik túl nagy eresztésnek, hiszen n+1-szer látott formulával dolgozik. Két dolog miatt azonban mégis kiemelkedik közülük. Az egyik maga a narráció, hiszen nem az átlagos formába öntötték, amolyan dokumentumfilm jelleget kapott. Ezt úgy képzeljétek el, hogy zajlanak az események, majd pedig bevágásokat kapunk a főbb szereplőkkel készített interjúkkal, esetleg archív képsorokat tárgyalásokról.

Kicsit olyan, mintha egy visszaemlékezés lenne a cselekmény. Hihetetlenül jól áll a játéknak ez egyébként, olyan érzésem volt, hogy egy 30 for 30 műsort nézek. A másik rendkívül erős pillér az időpont. Ugye Amerika 1968-ban mérsékelten kedveli a feketéket és ez bizony a stuffból is nagyon durván visszaköszön. Folyamatosan beszólogatnak nekünk, lenéznek minket és ez nagyon durván rányomja bélyegét az egész termékre. Olyan élethűre sikeredett néhány szituáció, hogy simán elhittem, igen, ez tényleg így zajlott akkoriban.

Van cserébe egy rossz hírem is: eddig tartott a pozitívumok felsorolása, innentől kezdve keserű vizekre evezünk, az okok felsorolását hirtelen nem is tudom, hol kezdjem. Technikai oldalról erősen felemás az összkép. Ha csak a nyers grafikát vizsgálom, akkor ki kell mondani, hogy a Mafia 3 ronda. Viasszerűen elfolyt szereplők, rendkívül kevés poligonszámmal dolgozó kerületek, alacsony felbontású textúrák fogadják a játékosokat, ráadásul nagyon fakó színekkel megspékelve. Először azt hittem, ez a koncepció része, de aztán kiderült, hogy nagyon nem.

Oké, kell másra is az erőforrás, ezt egy bizonyos szintig megértem, de itt nem tudom elfogadni. Ez azért nagyon fájdalmas, mert magának a városnak baromi jó a koncepciója, jól hangolták össze a modern, belső negyedeket a külső, lápos, mocsaras vidékkel, ahol kis túlzással több a híd, mint az egyenes útszakasz. Ehhez mérten a közigazgatás is a központi részekre korlátozódik, ahol tényleg tömve van rendőrrel minden, míg a gettóban nem is találkozunk velük, feladták az ellenőrzést, amit meg is értek.

Há eskü nem én vótam he!

Há eskü nem én vótam he!


Szintén mélyütésként hat feladataink változatossága, pontosabban annak totális hiánya. Fel kell szabadítanunk ugye a kerületeket, amiket pontosan ugyanúgy teszünk meg az első órában, mint a huszadikban. Bizonyos mennyiségű kárt okoznunk, el kell tennünk láb alól két kisfőnököt, aztán jön a boss, persze ugyanabba az épületbe, amit már egyszer kipucoltunk. Likvidáljuk, kész, jöhet a következő.

Másodlagos tevékenységek is akadnak, de mind ugyanarra a koncepcióra épül: vagy füvet kell szállítanunk, vagy alkoholt, vagy valami egyéb matériát, de a fuvarozáson van a hangsúly, ami vállalhatatlanul unalmas, mert a térkép egyik pontjából kell átjutni a másik végébe, mindenfajta interakció nélkül. Ami viszont kemény, hogy ennyiben ki is merülnek dolgaink, mert a városban semmilyen más tevékenység nincs. Hiába sandbox, meg nagy nyitott tér, semmi mást nem tehetünk. Így nem csak a GTA neveti körbe, hanem konkrétan az előd is. Egy óránál többet egyszerűen nem tudtam játszani egyhuzamban a játékkal, olyan mérhetetlenül egysíkú.

Szintén nagyon necces rész az animációk. Ha tűzharcba keveredünk, ott meglepő módon minden teljesen rendben zajlik: tudunk szépen fedezékbe bújni, onnan fejlövéseket osztogatni. Amúgy nagyon brutális a stuff, mivel Lincoln nem igazán válogat az eszközökben, ha el kell tenni valakit láb alól. Ez talán a meglepetésszerű támadásoknál csúcsosodik ki, mert ilyenkor Rambo tőrével vág el torkokat, szúr át tüdőt meg szívet, esetleg pisztollyal végzi ki a delikvenst.

Amint abbamarad a lövöldözés, valamiért átvált teljesen esetlen módba és átesünk mindenen, késve reagál a parancsokra, esetleg elsőre fel sem ismeri azokat, de úgy alapból nincs túl sok emberi a sétálásában sem. Szintén botrányos a mesterséges intelligencia. Hiába van mondjuk nyolc ellenfél körülöttünk, a legalapvetőbb taktikákat sem használják (Normal fokozaton játszottam).

Napsütésben szép a gyilok.

Napsütésben szép a gyilok.


Hogy pozitívumokat is említsek még, a zenei rész telitalálat. Sikerült összeválogatni a kor legnagyobb slágereit, amik sokszor mosolyt csaltak az arcomra. Rolling Stones, Beach Boys, Misfits, Roger Miller, James Brown, Johhny Cash - tényleg csak néhányat említek a remek előadók közül. A járművek és fegyverek hangai is teljesen meggyőzőek, sőt, az előbbiek talán sandbox játékban most sikerültek a legjobban. Majdnem mindegy, hogy milyen autóba ülünk, az egy igazi benzinfaló szörnyeteg lesz, szinte a kontrollerben érezzük brutális lóerőit.

Ettől függetlenül még napestig sorolhatnám a kimarad, vagy hibásan megoldott opciókat. Egyszerű példa, de nem tudunk átöltözni, fodrászhoz elmenni, kocsmasportot űzni, pedig a koncepcióban nagyon durva lehetőségek vannak. Olyan apró dolgok színesítik a palettát, hogy nem minden kocsmában látnak bennünket szívesen, szó nélkül ránk hívják a zsarukat. A rend éber őrei amúgy külön kategória, mivel hiába száguldok el mellettük ezerrel, a szembe jövő sávban, esetleg a járdán, ránk se hederítenek. Rohangáltam mellettük shotgunnal, pisztollyal, semmi, bambán álltak.

Olyan szituáció is volt, hogy lemészároltam tíz embert, a sarkon volt három sün, de rám se bagóztak, pedig molotov koktélokat is dobáltam. Lincolnt fejleszteni se nagyon tudjuk, egyedül a célzási képességeket növelhetjük, vagy új puskákat vehetünk. Ez külön vicces, mert egy mobil fegyvernepperünk van, akit ha hívunk, sokszor az út kellős közepén áll meg, mi meg válogatunk a mordályok között úgy, mintha gyümölcsöket néznénk.

Kabumm, heccsát!

Kabumm, heccsát!


Helyhiány miatt nem említek meg minden blőd dolgot, de gondolom már látjátok, miért lett ilyen vérgyenge ez a stuff. Sokáig gondolkodtam a végső pontszámon, illetve azon, mennyire is húzzam le a játékot, mert tagadhatatlan, hogy a sztori telitalálat lett a klisés felütés ellenére is. Ott követtek el a fejlesztők szerintem nagy hibát, amikor mindenképp nyitott világban gondolkodtak. Ha kaptunk volna egy sokkal kisebb térképet, amin feszesebb lett volna a sodrás, jó eséllyel nem fanyalognánk ennyit, sőt, még azt is megkockáztatom, a végső pontszám magasabb lett volna.

Így viszont meg sem próbálom mentegetni a programot. Több kreativitással simán lehetne valami korszakalkotó, mert a témaválasztás zseniális, ahogyan az időpont is, de kiaknázatlanul maradtak a koncepcióban rejlő lehetőségek. Pontosabban még a minimális ingerküszöb átlépését sem sikerül megoldania.

Azért a pénzért, amit leszurkolnánk érte, négy, esetleg öt másik kifejezetten jó játékot kapunk, amik garantálják szórakozásunkat. Nem azt mondom, hogy vállalhatatlan a Mafia 3, egy óvatos próbát tehettek vele, de ne üljetek fel az első órák letaglózó hangulatára, mert sajnos az a kivétel, nem pedig az átlagos szint. Nagy kár érte.

Mafia III / Tesztplatform: XBOX ONE

egynek jó...
  • Stílus: TPS
  • Megjelenés: 2016. október 07.
  • Ár: 4.790 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Frankó sztori
  • Nagyon érdekes történetvezetés
  • Eltalált helyszín és időpont
  • Nagyon gyenge grafika
  • Pár óra után teljesen kifullad a koncepció
  • Interakciók és másodlagos lehetőségek teljes hiánya
  • Felesleges a sandbox felépítés
  • Rossz AI
  • Egysíkú feladatok
  • Hang
    8
  • Grafika
    5
  • Játszhatóság
    6
  • Hangulat
    5
6
10 hozzászólás

Morzsi1

8 éve, 24 napja

bekecs írta:
Kár volt kiadni így. szomorú smiley Két órát játszottam vele, annyira gagyi hogy felhúzott. Megy eladásra.
Nálam is cirka két órát ment. Csalódás az egész,már eladtam. Sajnálom, mert vártam, de ritka vacak lett.

válasz erre

Mordorer

8 éve, 26 napja

Kinyírta az őrületes hype és a rengeteg várakozás. Gondolom azért adták ki ilyen rossz állapotban is hogy ne kelljen versenyezni az október végi - november eleji felhozatallal.

Kár volt.

válasz erre

totyak

8 éve, 26 napja

Nem akarom azt mondani, hogy megmondtam, de na, megmondtam. Nem egy trailerhez leírtam, hogy nem néz ez ki olyan jól, meg egyébként sem tűnik egy acélos alkotásnak és fenntartásaim nnak a játékkal kapcsolatban. GTA lazán odaveri grafikában is, meg minden másban is. És ehhez a kinézethez mérten bizony combos gépigényt kapott. GTA meg kétmagos processzorokon is eldöcög. Ez a foshalom meg nem támogatja a régebbi hatmagos AMD CPU-kat.

válasz erre

bekecs

8 éve, 26 napja

Kár volt kiadni így. szomorú smiley Két órát játszottam vele, annyira gagyi hogy felhúzott. Megy eladásra.

válasz erre

Shaquiry

8 éve, 26 napja

Még játszom vele, nem értem a végére, de örülök, hogy a kritikushoz hasonló tapasztalataim vannak, mert akkor nem velem van a gond. Először is, egy friss játéktól szebb grafikát vártam. A látványon talán az atmoszféra (színek, a k*rvajó zene és a kornak megfelelő környezet) segít valamelyest, de igen, bűn ronda.
Az AI buta, ez tök egyértelmű, amikor a rendőörs előtt vásároltam meg a fegyvert, majd stukkerrel a kezemben sétáltam vissza a szemközti épületbe halomra gyilkolni mindenkit, a kutya sem vette észre, míg más helyzetben kihalt utcán egy - ott nem lévő - járókelő azonnal kiszúrt és hívta a zsernyákokat.

Az erősség tényleg az atmoszféra és a történet. A retrospektív történetvezetés kifejezetten jó, talán az egyetlen kreatív elem. S habár wowon nőttem fel, a repetatív küldetésekhez habituálva vagyok, de igen - amikor ugyanabba a raktárépületbe kell visszamenni 12x is, az kimeríti az unalom fogalmát.

Abszolút korrekt kritika. mosolygó smiley

válasz erre

Eltohn

8 éve, 26 napja

Kár érte. Nagyon kár. Én is a tesztet vártam amúgy, nem rendeltem elő végül, pedig akartam.

Biztos hogy fogok vele játszani, az is lehet hogy megveszem ha lejjebb megy és esetleg jön ki hozzá néhány DLC ami tarrtalmat ad hozzá, és / vagy patch ami javítja a hibákat.

válasz erre

Gólem

8 éve, 26 napja

Így is veszem mert na... Mafia. De nem értem miért adtak egy ekkora címet olyan csapat kezébe aki ezt művelte a szériával? szomorú smiley

Visont megvárom az első használt játék eladásokat, mert van egy olyan érzésem hogy egy héten belül sok fel fog tűnni. röhögő smiley

válasz erre

Patrik94

8 éve, 26 napja

Húba**meg. meglepett smiley A cikk nagyon szórakoztató lett, de a végeredményen sírhatnékom támad. Megértem miért nem adták oda tesztre a megjelenés előtt. Senki nem vette volna meg.

válasz erre

muki

8 éve, 26 napja

A teszten időnként röhögtem, marha jó lett! röhögő smiley A játék eredménye viszont lehangoló.

Tartottam ettől. szomorú smiley

válasz erre

Terminator

8 éve, 26 napja

Ekkora negatívlsitát itt még nem is láttam soha! meglepett smiley

válasz erre
Mafia III
4.790 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
totyak profiljaManiac profiljamarco profilja