Just Cause 4 teszt

2018. december 16.
78.1131
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
adriano profilja, adatai
adriano
Rico Rodriguez újra bevetésen! Azt már eddig is tudtuk, hogy holmi despotikus diktátorok egész hadseregei nem jelentenek neki semmiféle kihívást, most azonban egy új ellenfele is akad, mégpedig a sokat reklámozott egzotikus, változékony időjárás. Közkedvelt, valóságtól némiképp elrugaszkodott kütyüjeit is használhatjuk, sőt, még új lehetőségekkel is bővül a készlet. Minden felrobbantható, minden szétlőhető, a főhős is nagy fazon, de ahogy az sajnos gyakran lenni szokott, a slendrián megvalósítás és az igyekezet hiánya itt is rengeteget ront a végeredményen.
Advertisement


A Just Cause-franchise fő erőssége még mindig egyértelműen a főhős, Rico Rodriguez személyében, valamint az ő James Bondot, sőt Batmant megszégyenítő lehetőségeiben rejlik. Hogy maradjak a szuperhősös hasonlatnál, Pókemberként lengedezni és Supermanként röpködni, miközben rommá lövünk minden mozgót és mozdulatlant, egyszerűen fenomenális.

Természetesen a fun csak fokozódik, amikor ezeket az eszközöket együttesen vetjük latba. Mozgó helikopterekre ugorhatunk rá a földről, hogy aztán elkössük, összekötözhetünk két száguldó motorcsónakot, sőt, most akár hatalmas lufikat is szerelhetünk bármire, és leshetjük, ahogy tovaszáll, mint a búcsúban. Ha csak ezeket nézzük, akkor a Just Cause 4 is szinte páratlan, de hogy igazán jó játék legyen, ahhoz azért másnak is ülnie kéne. Valaminek. Bárminek.

Tüzes hó. Mint egy gagyi akciófilm címében.

Tüzes hó. Mint egy gagyi akciófilm címében.


De haladjunk csak szép sorjában. Főhősünk tehát ismét Rodriguez, és ezúttal Solíst, egy képzeletbeli Dél-Amerikai köztársaságot kell megmentenie egy Espinoza nevű gonosztól - és közben nyilván darabokra szednie az egészet. Van valami háttérsztori is Rico apjával meg a Black Hand-del a kapcsolatban, de őszintén szólva annyira érdektelen B-filmes (vagy inkább C), semmitmondó az egész, hogy már szinte fel sem tudom idézni. Viszont az aktuális főgonosznak időjárás-kontrolláló gépei is vannak, amelyeknek még szerepük is lesz, de erről később.

Már a legelső másodpercekben ránk tör a felismerés, hogy egy nagyon ocsmány játékkal van dolgunk. Egy AAA-címtől megdöbbentő, ahogy ez kinéz, meg nem mondaná senki, hogy nem egy előző generációs címről van szó. Akció közben még csak-csak elmegy valahogy, de a karakterek, főleg az átvezető animációknál egyszerűen botrányosak. A régi Xbox 360-on több játék is volt, ami ennél jóval szebb volt, és ezt értsétek szó szerint.

Nem, ez nem Battle Royale.

Nem, ez nem Battle Royale.


Nem baj, felejtsük el a színtelen-szagtalan, múlt évtizedben is necces külcsínt, nézzük, mit is kapunk a gyakorlatban. Solís térképét területekre osztották, nekünk pedig át kell vennünk az uralmat ezek felett. Mindezt valamilyen oknál fogva igyekeztek úgy tálalni nekünk, mintha egy csomó bonyolult stratégiai lehetőség felvonultatásáról lenne szó, nem puszta bázisfoglalásról. Sereget kell toboroznunk, és kijelölnünk, hogy melyik területet szeretnénk elfoglalni.

Az elfoglalt és a még ellenséges területek között arcvonalak alakulnak ki, ahol tényleg folyamatos a harc, és egészen jó a háborús hangulat. A frontkatonák küzdelmeibe mi is bekapcsolódhatunk, de előre szólok, hogy semmi értelme nem lesz. Persze, hogy nem, mert hiába titkolják, ha közben meg ez mégiscsak egy egyszerű bázisfoglalós akciójáték, a többi csak duma és körítés, nem mindig a jobbik fajtából.

Alacsony költségvetésű gyorsulási verseny.

Alacsony költségvetésű gyorsulási verseny.


Magát az erődfoglalást szintén álcázni igyekeztek, mégpedig küldetésekkel. Feladatunk jó Just Cause-szokás szerint tulajdonképpen annyi, hogy szanaszét lőjünk mindent, különös tekintettel a robbanékony objektumokra. Ezt a formulát úgy spékelték meg, hogy közben valamilyen extra tennivalóra is ügyelnünk kell, mondjuk ki kell szabadítanunk túszokat, elektromos rendszereket kiiktatnunk, és így tovább. A gond csak annyi, hogy a viszonylag hosszú játékidő alatt nagyon kevés küldetésformával fogunk találkozni, csak pár fajta ismétlődik körbe-körbe. Ötletnek jó volt, de ne szépítsük, megvalósítás hanyag és nemtörődöm.

Komolyan mondom, hogy ha nem lennének a király kis kütyük, akkor nehéz lenne megmondani, hogy miért is érdemes mondjuk ötödjére kiiktatnunk egy valószínűtlenül elhelyezett konzolt valahol. Még szerencse, hogy itt vannak, ahogy az is, hogy hála a jó pályatervezésnek, igazi élmény lesza helyváltoztatás. A szigeten sok a jelentős szintkülönbség, illetve a magas épület, úgyhogy a wingsuit és az ejtőernyő, valamint a grappling hook is több lesz, mint használható.

A Tiszánál.

A Tiszánál.


Rendelkezésre állnak persze hétköznapi járművek is, de garantálom, hogy ezek vezetésétől nagyon hamar elmegy majd a kedvünk. A valós járműfizikával köszönőviszonyban sincsenek, nehézkes az irányításuk, rosszul kanyarodnak, és még megtörni sem lehet őket tisztességesen. Az eszközeinkkel való haladás tehát nem csak szórakoztatóbb és látványosabb lesz, hanem hatákonyabb is. Csak az lesz egy kicsit illúzióromboló, amikor repülés közben eltünedeznek és felvillannak a fák, gyaloglás közben meg bokrok és a kisebb tereptárgyak. Kicsit olyan GTA: San Andreas-szerűen, ami tizennégy (!) éve jelent meg.

Mint már a bevezetőben is említettem volt, a Just Cause 4 legnagyobb újításaként a dinamikus időjárást, azon belül is főleg a viharokat üdvözölhetjük. A rosszarcúak már emlegetett időjárás-kontrolláló gépeinek hála megtapasztalunk hófúvástól kezdve homikviharig mindent, ami létezik. Ezek a természeti csapások néhol egészen látványosak, sőt egyes esetekben a magunk javára is fordíthatjuk őket, de az esetek nagy többségében semmilyen hatással nincsenek a játékmenetre. Forradalmi újításnak kéne lennie ennek az egésznek, de sokkal inkább parasztvakításnak érződik. Újabb jó ötlet, gyenge kivitelezéssel.

Tudom, hogy ótvar a színe, de olcsó volt.

Tudom, hogy ótvar a színe, de olcsó volt.


A fő szálon túl akadnak mellékküldetések is, amelyek többsége a vérgagyi és az unalmas között mozog. Mint a történet elején megtudjuk, a Solis-ban tartózkodik egy amerikai filmrendezőnő, Garland King, aki kaszkadőrmutatványokat szeretne felvenni az új filmjéhez, és ehhez a mi segítségünket kéri. Az általa adott feladatok olyanok lesznek, mint átrepülni egy karikán egy bizonyos típusú repülővel, nagy sebességgel átszáguldani valahol szintén megadott típusú autóval. Más szóval: Értelmetlen dögunalom az egész.

Aztán megismerkedünk egy kitetovált régésszel, Javi Huerta-val, aki érdekődik Solís történelme és háttere iránt. Ha neki segítünk, akkor értelemszerűen mi magunk is többet megtudhatunk a köztársaságról. Biztosan nagyszerű dolog lenne ez is, ha Solisról akárcsak egy percig is el tudnánk hinni, hogy élő és valós környezet, de erre sajnos semmi esély nem mutatkozik.

Az igazi Batman. Nappal.

Az igazi Batman. Nappal.


Hogy miért? Azért, mert az utcák élettelenek, a járókelőkről -és az ellenfeleinkről is, ha már itt tartunk- pedig lerí, hogy nagyon gyenge AI dolgozik bennük. Ha véletlenül lelövünk valakit, vagy több ember szeme láttára kirángatunk valakit a kocsijából, akkor az emberek szemmel láthatóan észre sem veszik azt, ami pár méterre történik tőlük. Felrobbanthatjuk szövetségeseink autóit, telephelyeit, garantáltan senkit sem fog érdekelni.

Felhívnám a figyelmet, hogy az olyan finomságok, mint a velünk szembeni változó megítélés már létező dolgok a játékiparban, és bizony nem tett volna rosszat, ha itt is élnek hasonlóval. Ellenfeleinkről nem is beszélve, ők egyáltalán nem taktikáznak, kiállnak a golyózápor elé, viszont bűnrosszul céloznak. Ha mégis eltalálnak minket, az is kevés kárt okoz bennünk, Rico úgyszólván elpusztíthatatlan, nagyon ritkán fogunk padlót vele még akkor is, ha húszan lőnek ránk, és nincs fedezékünk. Nyilván Chuck Norrisról mintázták, hisz még szakálla is van.

Ezért kell betartani a követési távolságot.

Ezért kell betartani a követési távolságot.


Mindenképpen csalódás lett tehát a Just Cause 4, még akkor is, ha alapvetően nem voltak nagyok az elvárásaim. Rico kütyüjei megmentik a dögunalomtól, de ezen kívül minden a legjobb esetben is csak közepes benne. Kár érte, mert sok jó ötletet felvonultat, de egyszerűen nem törődtek vele eleget, és végül nagyon rókabőr-szaga lett az egésznek. Szinte semmivel sem kínál többet, mint akár a harmadik rész ugyanebből a sorozatból, úgyhogy minden szempontból kétségés, hogy megéri-e az árát. Ennél mindenféleképpen több kell egy jó játékhoz, sokkal-sokkal több.

Just Cause 4 / Tesztplatform:

egynek jó...
  • Stílus: Akció
  • Megjelenés: 2018. december 04.
  • Ár: 17.790 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Rico még mindig menő
  • Szórakoztató kütyük
  • Néhány jó új ötlet
  • Gagyi grafika
  • Egyhangú küldetések
  • Zs-kategóriás sztori
  • Hang
    7
  • Grafika
    6
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    7
6.8
11 hozzászólás

Dav2377

5 éve, 8 hónapja és 12 napja

Osztom az előttem szólok véleményét szomorú smiley béke poraidra

válasz erre

VaPe

5 éve, 8 hónapja és 12 napja

Így kell elbaszni egy amúgy sem túl combos sorozatot végleg.

válasz erre

zender

5 éve, 8 hónapja és 13 napja

Gyalázat, a harmadik is sok sebből vérzett, de ennél sokkal de sokkal jobb volt. wtf smiley

válasz erre

totyak

5 éve, 8 hónapja és 13 napja

Tyű, hát nem kapott valami erős pontozást. Igazából a sorozat nem is arról volt híres sohasem, hogy komolyan veszi magát, sokat lehet bennük hülyülni, de azért az, hogy ennyire gyengének van értékelve a sztori, az szomorú. Grafika pedig képeken, videókon elég jónak tűnt.

válasz erre

Gólem

5 éve, 8 hónapja és 14 napja

Ez a játék konkrétan egy szégyen. Óriási visszalépés még az előző részhez képest is, nem is értem hogy a francba jöhetett így ki.

válasz erre

Imperator

5 éve, 8 hónapja és 15 napja

A 3. rész se tetszett igazán, nem motivált a végigjátszásra, a 4-be bele se kezdek már ha tényleg csalódást keltő.

válasz erre

Mordorer

5 éve, 8 hónapja és 15 napja

Kipróbáltam, nekem sokkal nagyobb csalódás, nálam a négy pontot sem kapná meg. szomorú smiley

válasz erre

Patrik94

5 éve, 8 hónapja és 15 napja

Nem gondoltam hogy ekkora tré lesz! meglepett smiley

válasz erre

Direktor

5 éve, 8 hónapja és 15 napja

Kár érte. De lehet hogy húznak rajta még grafikailag nem?

válasz erre

fighterlaci

5 éve, 8 hónapja és 15 napja

Ez nekem ***** nagy csalódás.

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 8 hónapja és 15 napja

[Tiltott felhasználó!]

Just Cause 4
17.790 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja