Augusztus 15-én megjelent a Hard Truck legújabb része, a 18 Wheel of Steel. A program kiadója továbbra is a ValuSoft, de a fejlesztést egy SCS Software névre hallgató cseh brigád, és a Sunstorm Interactive végezte. A játék a Prism3D motorra épül, aminek képességeit a Hunting Unlimited és a Duke Nukem: Manhattan Project révén már ismerhetjük. Persze nem csak a grafikus engine lett új, hanem maga a játék alapkoncepciója is, amit rögtön be is mutatok. Az újítás első jeleit már a főmenüben észrevehetjük: a HT18WoS-ben már nem csak egy térképen randalírozhatunk, hanem hármon. Mind a három az USA valamelyik részén található (Nyugati Part, Nyugati Közép, Sziklás Hegyek). A három térkép tulajdonképpen különböző nehézségi szinteket is jelent úgy, hogy a végcél mindegyiken ugyanaz: elérni a varázslatos egy millió dollárt!
A cél eléréséhez szükséges 10.000 dolláros alaptőkénk a játék elején meglehetősen vékonykának tűnik, bár az is igaz, hogy a valós életben ennyiből már meg tudnám oldani pár évre előre a gépfejlesztéseimet... Visszatérve a játékra, ez az összeg még arra sem elég, hogy teljesen felfejlesszük a kamionunkat, nem hogy még munkaerőt is toborozzunk, de erre majd később visszatérek.
Tehát, ott tartottunk, hogy adva van három térkép. A három térkép mindegyikén található öt város:
WEST COAST: Los Angeles, San Francisco, Phoenix, Reno, Las Vegas MIDWEST: Chicago, Indianapolis, Louisville, Detroit, Cincinnatti ROCKIES: Denver, Salt Lake City, Cheyenne, Boise, Helena
A városok a Hard Truck 2-vel szemben, nemcsak turisztikai látványosságként vannak jelen, hanem szerves részei a játéknak. A célállomások, és a szervizek egy része is mind a város szívében található, ami mindössze annyit jelent, hogy most már nemcsak a végtelen országutakat róhatjuk, hanem a városok utcáit is koptathatjuk. Azt sajnos nem tudom megmondani, hogy a helyszínek mennyire fiktívek, de az biztos, hogy nem egész városokat, hanem azoknak csak a számunkra érdekes részeit dolgozták ki.
Amint azt már a bevezetőben is említettem, a játék teljesen új alapokat kapott. A HT2 alapvetően a versenyzésről szólt, hiszen mindig az volt a cél, hogy mindenkit megelőzve, meghatározott időn belül leszállítsuk a rakományt, amiért cserébe nyertünk egy sofőrlicenszt. A HT18WoS-ben a versenyzést úgy ahogy van, el lehet felejteni. Az időtényező, és a szállítmány épsége jelen van most is, de más értelmezést kapott. Ha netán túllépnénk a kiszabott határidőt, nem veszik el a rakomány, csak levonnak pár dollárt a bérünkből. Ha valahogy sikerül a megadott időn belül, és lehetőleg minimális sérüléssel átadni az árut, nem sofőrlicenszt kapunk, hanem növekszik a megbízhatósági rátánk, ami maximum 5 csillagos lehet. A csillagoknak munkavállalásnál, és az alkalmazottak felvételénél van jelentősége.
Az alkalmazottnak valókat nem kell keresgélni, ha bemegyünk egy városba, maguktól jelentkeznek. Ha anyagilag már ott tartunk, hogy felvehetünk valakit, akkor nincs más dolgunk, mint telefonálni, és megegyezni. A sofőrökkel kapcsolatban annyit kell tudni, hogy rangon aluliakkal nem állnak szóba, magyarul egy félcsillagos sofőr ne akarjon alkalmazni egy kétcsillagosat. Az egyezkedésnél nem árt figyelembe venni, hogy ha kb. harmadik próbálkozásra sem sikerül olyan részesedést felajánlani amiért már szívesen együttműködne velünk, akkor pár napig nem tehetünk újabb ajánlatott. Ha sikerült felvenni, akkor már "csak" egy kamion kell tenni a hátsója alá, és már várja is az első megbízatást. A kezdetekben csak "ad hoc", vagyis alkalmi munkákat vállalhatunk, amiért csak pár (ezer) dollárt kapunk, na és persze némi megbecsülést. Ha azonban már elég megbecsültek vagyunk, és a bankszámlánk egyenlege is megüti a kívánt mércét, kereshetünk visszatérő munkákat is, amik sikeres teljesítése esetén kapunk egy útvonal licenszt, amelyre szerződtethetjük a sofőrjeinket.
Az út veszélyei
Egy fuvaros munkája során fellépő kockázatot leginkább a rossz időjárási viszonyok, vagy balesetek jelentik, esetleg az útlezárások miatt fellépő időkiesések. Az időjárás ellen mindössze két dolgot tehetünk: 1. felszereljük a kamiont mindenféle gumival 2. időnként bekapcsoljuk az ablaktörlőt. Sötétség esetén, ami leginkább éjszakánként szokott bekövetkezni, pedig a lámpák bekapcsolása javasolt. Amennyiben a fennálló balesetnek nem vagyunk szerves résztvevői, neadjisten" okozói, akkor a teendőnk ugyanaz, mint útlezárások esetén: másik útvonalat kell keresnünk. Ha van rádiónk, akkor ezekről előre tudomást szerezhetünk, így nem vesztünk súlyos perceket. Ha esetleg nem értenénk, mit próbálnak közölni velünk, akkor sincs gond, mert csak rá kell néznünk a GPS-ünkre, és már látjuk is, hol a bibi. A GPS beszerzése melegen ajánlott!
Pihenés
Na, ez az a pont, amivel még soha egyetlen autós játékban sem találkoztam! Ezen opcióval megismerkedésem se volt semmi. Szokásomhoz híven In medias res vágtam a játékba, hiszen a használati útmutatókat úgysem azért írják, hogy elolvassuk... Már rögtön a játék elején feltűnt, hogy a kijelző panel közepe táján található óra, mintha visszafelé járna. Először nem tulajdonítottam sok értelmet neki, de amikor megszereztem az első fuvart, megmaradt a visszaszámlálás, plusz kaptam mellé egy másik hasonlóképpen járó órát is (ami a fuvar határidejének lejártát jelzi), szépen lassan elkezdte fúrni az oldalamat a kíváncsiság, és közben nagyon reméltem, hogy nem valami 15 próbaverziót kell tesztelnem (ez ellen csak a progi körülményei, és a mérete szólt, de sebaj). Aztán nagy nehezen a számláló elérte a nullát, majd elkezdett pislogni a kijelző, de ezen kívül semmi különös nem történt úgy egy percig, amikor aztán a képernyő pislantás szerűen elsötétült, a hangfalakból pedig némi ásításszerű hang szűrődött ki, nekem meg eszembe jutott, hogy a kamionosoknak kötelező az időnkénti pihenés! Pihenésre a motelek használhatóak a legjobban, de ha éppen egy "kamionkikötőben" vagyunk, akkor a kamion hálófülkéje is megteszi, bár ez nem okoz olyan mértékű felfrissülést, mint a motelek pihe-puha ágyai (és lányai...). Ja, ha nemalváson kapnak a rend szigorú őrei, akkor komoly bírságnak nézünk elébe.
Ha a motelt már említettem, akkor ismertetem a másik három szolgáltatást nyújtó útszéli objektumot is: Gáztöltő állomás: a nevében a lényege
Szerviz: a kamion hibáinak megszüntetésére, valamint tuningolásra használható. Sajnos a tuningoláson csak a rádiók, helymeghatározók, stb. beépítését kell érteni, ami szerintem nagy hiba.
Mérlegelő állomás: A súlyproblémákkal, és veszélyes rakományokkal kapcsolatos dolgok megoldására.
Kamionos pihenő: Kamion vásárlásakor egy ilyen helyet kell keresni.
Járgányok
Na, ez az a része a játéknak, ami totális ballépésnek, és visszalépésnek számít a Hard Truck II-höz képest! Szégyen! Az utakon ugyan sokféle járművel (még motorral is!) találkozhatunk, de vezetni a cheat-tel előhozható forma 1-es autón kívül összesen 6, azaz HAT-félét vezethetünk, ami 2002-ben már kevésnek mondható, ha pedig azt veszem, hogy az előd szerepét betöltő HT2: King of the Road-ban ez a szám 27 volt, akkor pedig... nem találok szavakat.
Grafika
A cikk elején már említettem, hogy (relatíve) új motort kapott a kicsike, de be kell valljam, alapjaiban nem sok különbséget véltem felfedezni a HT2-höz képest. Szebbnek szebb, gyorsabb is, több poligont képes ábrázolni, az effektek is jobbak, de attól tartok, hogy a mai igényeket már nem igazán tudja kielégíteni. Szerintem az összhatást azzal rontották el, hogy textúraként fényképeket használtak, ami egy 3D-s objektumon csak messziről mutat jól.
Ha már így belemerültem a hibák kihangsúlyozásába, akkor gyorsan leírom, hogy a játék fizikájával sincs minden rendben. Most nem az irányításra gondolok, mert az tökéletesnek mondható (kormányosoknak ajánlom a holtjáték nagyobbra vételét), hanem a koccanásokra, és az aszfaltelhagyásokra. Az utóbbinál az a lényeg, hogy az egész úgy néz ki, hogy az aszfalton minden tökéletes, de amint lehajtunk róla a porba, olyan érzésünk támad, mintha csirizbe, mocsárba, vagy inkább a kettő keverékébe gázolnánk. A koccanások még meredekebbek. Az addig úgy ahogy rendben van (dehogy van!), hogy a kasztnik nem túl könnyen rongyolódnak, és nem úgy, ahogy kéne. Azt viszont már nagyon nagy marhaságnak tartom a fejlesztők azon elméletét, hogy mi történik, ha kilencvennel oldalról hozzáérek a szalagkorláthoz. Szerintük azonnal állóra fékeződik a kamion... Pont ugyanúgy, mintha motorosnak mennénk neki (aki persze állva marad)...
Hangok
A zene új, de maradt a "road" rock stílus, aminek én csak örülni tudok. Újítás viszont, hogy most már a Jukebox-ból választhatjuk ki, hogy melyiket szeretnénk hallgatni. Ha egyiket sem, akkor nyugodtan másoljuk be kedvenc WAV, vagy OGG (Ogg Vorbis: olyan, mint az mp3) formátumú számainkat a music mappába.
Összegzés
Összességében azt kell mondjam, hogy a játék valahol a közepes és a jó között van. Ha a grafikát egy kicsit jobban felpolírozzák, a fizikáját kijavítják, sokkal több járművet építenek be, akkor azt mondom, hogy tökéletes. A tökéletesről jut eszembe: a közúti forgalom kimondottan jónak mondható. Kamionimádóknak kötelező darab, a többi meg majd megszereti!