Mindig nehéz elkezdeni egy olyan játék bemutatását, ami évről évre masszívan érkezik hozzánk. A FIFA nevét mindenki ismeri, hiszen a sportjátékok egyik legkiválóbb és legközkedveltebb darabja, hogy szűkebb értelmezésben is behatároljuk, akkor ugye a futball játékok keresztapjaként is aposztrofálhatnám. Már az elején szeretném leszögezni, hogy a nagy ellenfél, a PES új része semmilyen formában sem volt hatással a cikk tartalmára, a számomra értelmetlen vitát pedig annyival intézném el, hogy mindenki azzal játsszon amelyik neki szimpatikus. Azt viszont azért ne feledjük el, hogy a FIFA jóval nagyobb népszerűségnek örvend, mint említett társa, hogy csak a legapróbb tényezőt említsem...
/>
A játék első ízben azt kell, hogy mondjam, várakozásinkon felül teljesített. Az ember azt hinné, hogy egy évről évre érkező játékban nem lehet újítani, viszont a
FIFA 09 sikeresen megoldotta ezt a feladatot. Bár a leglényegesebb újítás szerintem pont, hogy a legnegatívabb is egyben, összességében nézve szép teljesítmény. Néhány óra játék után örömmel konstatáltam azt a tényt, hogy végre PC-n is olyan teljesítményt nyújt, mint konzolokon, hiszen eddig ezek a verziók mindig le voltak maradva néhány lépéssel, most viszont nagy különbséget nem érzek, semmilyen téren sem.
A belépés után egyből megrohamozzuk a pályát ugyebár, ez mindenkinél így szokott lenni. Ebben én sem vagyok kivétel, már csak azért sem, mert roppant kíváncsi voltam, milyen grafikai tuningon esett át a játék, az előző évad óta. Én túl sok különbséget nem veszek észre, szebb lett, jobb lett, de hatalmas változás nem történt. Nyilvánvalóan rengeteg apróság van a felszín alatt, amit mi nem is látunk, de ez a fejlesztők saját mizériája. Szerintem sokkal jobban fest a karakterek mozgása és a pálya maga is most valahogy szebb képet mutat, de érezhetően komoly változások történtek a fizikai motorral is, ami tovább növeli az életszerűséget és korrekté teszi az összképet.
Nézzük is át rögtön, hogy milyen játékmenetbeli újdonságokat kínál nekünk a FIFA új epizódja. Először is tekintsük át az irányítást, mivel ott történt a legnagyobb reformáció. Jelen esetben három alternatív irányítás között válogathatunk. Az egyik a klasszikus billentyűzetes vezérlés, amivel a mai napig szerintem a legkönnyebb boldogulni. A másik az egér plusz a billentyűzet összehangolásával történő irányítás, ahol már akadhatnak problémák, de még így is irányítható az alkotás. Aztán itt a harmadik delikvens, a csak egy szál egérrel történő irányítás, amivel szerintem totálisan kezelhetetlen a játék. Nekem legalábbis meggyűlt vele a bajom, pedig sokáig próbálkoztam, hogy ne kelljen negatívat írnom róla, de nálam az ötlet befuccsolt, így azt tudom mondani ez elég bután van megoldva és szerintem nehéz is így kergetni a labdát. Az egeres irányítást nagy vonalakban úgy kell elképzelni, hogy csak egy célkereszt mozog a pályán, amerre nézünk, vagy húzzuk a keresztet, játékosunk arra mozdul és fut, a lövéshez valamint a cselekhez pedig ugye az egér gombjait használjuk. Külön felhívnám mindenki figyelmét, hogy ajánlott egy kifejezetten játékosoknak szánt egér, amin nem csak a snassz három gomb van, hanem minimum még egyszer ennyi. Ez azért célszerű, mert így több cselt illetve mozdulatot tudunk kiprogramozni erre a perifériára.
Ez azért is fontos, mivel rengeteg új csellel és mozdulattal bővült a
FIFA 09 felhozatala. Különböző trükkök, ütközések és még a fedezés is bekerült, mint új elem, amivel tulajdonképpen már szinte tényleg mindent megoldhatunk virtuálisan ugyanúgy, mint élőben a focipályán. Garantáltan mindenki talál benne olyan újdonságokat, amik számára kedvesek lesznek, viszont az tény, hogy az összes elsajátításához nem kevés idő kell, hiszen mindegyik tulajdonképpen egy kombónak felel meg.
Az irányítás és a játékmenetbeli újításokkal viszont még nincs vége a
FIFA 09 teljes reformlistájának. Bár tíz játékos a tíz játékos ellen szintű multiplayer meccseket még mindig nem játszhatunk (ha jól tudom a konzolos verziókkal már igen), számos más lehetőségünk van a maximális focizás élményére. Először is itt van nekünk 500 focicsapat és 30 liga teljesen valósághű lemodellezése, amikkel elindulhatunk bajnokságokon, kihívásokat fogadhatunk el, ahol egyre nehezebb feladatokat kell elvégeznünk azért, hogy több profitunk legyen, de elindulhatunk akár menedzser módban is, hogy összemérjük tudásunkat barátságos mérkőzéseken.
Ez pedig még csak a játék offline része volt. Online az eddig megszokott dolgok fognak ránk várni, viszont egy kis aprósággal itt is feldobták az örömünket. Ez a kis semmiség pedig nem más, mint az Adidas Live Season, ami egy elég összetett rendszer, viszont a realisztikusságot szándékozik megnövelni. A dolog lényege, hogy ha a valódi csapatok között valami mozgolódás van, új játékosok érkeztek, átigazolások, lesérülések történtek, akkor azokat ezen rendszer segítségével nyomon tudjuk követni, hiszen a szisztéma folyamatosan frissül és akár még letölthető tartalmakkal is gazdagíthatja a játékot. Nyilvánvalóan ezt elsősorban azért építették bele a fejlesztők, hogy az eredeti játékot megvásárlók is hozzájussanak egy kis extrához, hiszen a kalózpéldánnyal rendelkező focisták ezt a rendszert nem fogják tudni elérni.
Szinte mindenki félt a mesterséges intelligenciától, ami a játék egyik folyamatos gyengéje volt az idők folyamán. Szomorú, de hatalmas fejlődésről ezen a téren még mindig nem számolhatok be. Akadtak helyzetek, amikor rácsodálkoztam, hogy az ellenfél micsoda taktikákat vet be ellenem, viszont az esetek többségében még a valóságban amúgy kiváló játékosok is falusi focistáknak tűnnek, hiszen csak bámulnak vagy futnak mellettem, ha gólt szeretnék rúgni. A sorozat egyik fájó pontja tehát még mindig nem az igazi, bár hangsúlyoznám, történtek változások, az összkép még mindig nem teljes. Reméljük a következő epizódban erre gyúrnak rá a legjobban.
Mivel magyarok vagyunk, nagyon tudunk örülni neki, ha egy játék kis hazánk nyelvén szólal meg. A
FIFA 09 ismét követi a megkezdett hagyományokat és magyar szinkronnal illetve közvetítéssel fog elkápráztatni minket. Bár a legpozitívabb az egészben az, hogy ezt a mentalitást egyre több játék követi, bár legtöbb csak feliratozás szinten, de én azoknak is nagyon tudok örülni. Persze a sok rosszmájú úton-útfélen kritizálja az ilyen és ezekhez hasonló játékokat, mert a fordítás szerintük nem tökéletes. Én azt mondom a gesztust kell nézni és azt, hogy legalább néhány kiadó ráveszi magát arra, hogy megcsináljon nekünk egy fordítást. Biztos sokan örülnek neki. Visszatérve a
FIFA 09-hez, ismételten igényes tolmácsolást hallhatunk a meccsek alatt, egyetlen negatívumként talán azt tudnám felhozni, hogy hosszú távon már unalmas ugyanazokat a beszólásokat hallgatni, de kikapcsolható opció, így mindenkinek szíve-joga a választás.
Ha már a hangoknál tartunk, tulajdonképpen különleges változás ezen a téren nem történt, maradtak az idegesítő zenék, amiket azonnal kilövöldöz szerintem mindenki, az ovációk, a labda és a rúgások hangjai pedig maradtak a régiben. De ez az a pont, ami szerintem egyetlen FIFA rajongónak sem egy véresen lényeges dolog, hiszen maga a játék élménye a lényeg, az pedig a
FIFA 09-ben ugyanúgy megvan.
Néhány újítás ugyan rosszul sült el, de összességében rendben van az új évad. Kíváncsi vagyok meddig lehet húzni-halasztani a FIFA témáját, ha ilyen szinten fogják tudni hozni az elkövetkezendő években is a színvonalat, akkor meglesz a helye a játékvilágban, viszont ha itt megállnak, akkor komoly gondok is lehetnek. Legközelebb szeretnénk még egy kicsit szebb grafikát és gazdagabb tudású mesterséges intelligenciát. Ha ezek meglesznek, akkor a következő évad ismét nem okoz csalódást, ugyanúgy, mint ahogyan a
FIFA 09 sem okozott, sőt, kellemes meglepetés volt...