Rögtön egy jó hírrel indítanék, ugyanis a vezetési modell teljesen változatlan maradt, azaz rendkívül jól lett ötvözve a hardcore szimuláció és a koca vezetőket is kielégítő árkád szegmens. Aztán ha annyira perverzek vagyunk, akkor természetesen minden egyes kis segítséget ki tudunk kapcsolni. Ha ehhez még átváltunk a pilótafülke nézetre, akkor bizony megkapjuk azt az adrenalin faktort, ami több millió embert a tévék elé vonz héről-hétre. Sokkal nagyobb élmény így vezetni, azt garantálhatom! Valahogy kategóriákkal jobb érzés a visszapillantóinkat használni (amik valamiért elég görényül néznek ki) és úgy elhárítani a támadásokat, mintha a hud-on lévő kis nyilakat bámulnánk. És természetesen így mégjobb érzés egy hosszú verseny után diadalittasan rázni az ölünket, hogy legalább négy ellenfelünket magunk mögé utasítottuk szimulált körülmények használatával.
Ha ésszel és érzéssel irányítjuk az autónkat, akkor a kormányzás rendkívül egyszerű és sebészi pontosságú, arról az élményről nem is beszélve, hogy ha sikerül egy majdnem tökéletes kört futnunk, akkor az egészen konkrétan olyan lesz, mint ha a TV-ben bámulnánk saját magunkat, egy kivételével, ez pedig a visszajátszás. Itt nem is tudnám rendesen megfogalmazni, hogy mi a baj, de valahogy eltűnik a természetesség érzése, és túlzottan digitális lesz, ha értitek, mire gondolok. Nagyon fontos, hogy ismerjük az autónk és a saját képességeinket a versenyek alatt, mivel így tudjuk a legjobb és leggyorsabb időket futni majd, tehát a NFS-en edződött idegrendszerünket tartsuk kordában.
Szerencsére a Codemasters is azon fejlesztők közé tartozik, akik figyelik a userek visszajelzéseit, gondolván itt például az első kerékkel kapcsolatos problémákra. A 2014-es játékban nagyon figyeljetek a gumi égető kanyarokra, mert a gép finom rezgésekkel és különböző remegésekkel adja majd a tudtunkra, hogy túl keményen érkezünk bele egy kanyarba, meg persze a gumik is úgy fognak visítani, mint valami jobb féle malacka. Még egy dolgon finomítottak, ez pedig a túl könnyen megpördülő kasznik. Ha emlékeztek rá, az előző verzióban elég volt egy kövérebb gáz meg egy lágy tavaszi szellő ahhoz, hogy egy falusi búcsúban érezzük magunkat, annyira könnyű volt keresztbe állítani a járgányt. Ezzel a két változtatással természetesen új játékosokat akarnak megnyerni, de szerintem a veterán Efegyesek is értékelik.
Sokan (köztük én is) azt hittem, hogy a most bevezetett hibrid motorok változtatni fognak a vezetési élményben, de ebben elég nagyot tévedtem. Két dologban figyelhetjük ezt meg. Az egyik, hogy egy veszettül idegesítő sípolást is kapunk a már meglévő alapzaj mellé (ez lenne a turbo), illetve ha a váltót manuálisra állítottuk, akkor kaptunk egy nyolcadik sebességet is, ami köbö olyan, mint ha egy órán 13 mutató lenne. Szintén egy új fícsör, hogy az eddig jól működű KERS szisztémát kivették, amivel eléggé rendesen megnehezítették a védekező pilóta dolgát.
Ha egy új versenyt szeretnénk elkezdeni, akkor itt sem fog sok meglepi érni minket, megmarad a fejlesztés-verseny szent kettősség, amit úgy kell értelmezni, hogy különböző gyakorló feladatokat tudunk végrehajtani az egész szezon során, amik természetesen az egyenletes fejlődést biztosítják. Ami viszont muhaha, hogy még mindig nincs felvezető kör a versenyek előtt (remélem a nextgen konzolok ereje már elég lesz ehhez a bravúrhoz). Az üzemanyag kalibrálás sajnos nem változott, itt még mindig a kevés-normál-durvasok között választhatunk, pedig én nagyon szeretném a Strat Mode 5-ot, de tényleg. Nagyon nagyon szeretném a Strat Mode 5-ot. Igen, kitaláláltátok, gőzöm sincs mi lesz ez, de a Strat Mode 5 első szabálya, hogy nem beszélünk a Strtat Mode 5-ról. Uff!
Sajnos a hibákról is beszélnem kell, amik leginkább abban merülnek ki, hogy nagyon sok elemet újra felhasználtak az előző részekből. Mikre kell itt gondolni? Például a boxból érkező rádióüzenetek konkrétan megegyeznek a tavalyiakkal, valamint a legtöbb verseny utáni mozzanat, mint az ünneplések meg a díjátadók is ismerősek lesznek 2012-ből. Persze a grafikus felbontáson és a textúrázottságon javítottak, meg persze még mindig ellátják a funkciójukat, de azért na. Ha már kiszurkolunk egy zsák pénzt az idei kiadásért, nem szeretnék egy foltozott tavalyit látni szerintem.
Ami viszont mindenképp örvendetes, hogy az új tartalmi elemek nagyszerűre sikeredtek! Természetesen itt főleg a legújabb, a messzi Oroszországban található Sochi Autodrome pályára gondolok, ami baromi élvezetes lett mind látványban, mind pedig vezetési élményben. Talán egy picit hasonlít a sterilebb Abu Dhabi pályára, de a hatalmas lelátók és tiszta szakaszok eléggé pöpecek, valamint a hosszú kigyorsítók és az ultra csavaros kanyarok minden stílusban kihívást fognak jelenteni, azt garantálom. Két régebbi pálya is visszatért egyébként, név szerint Hockenheim és a Red Bull Ring (A1 Ring) Ausztriából. Mindkettő régi vendég volt az F1-es játékokban, pont ezért nagyon örültem hogy újra részei a rosternek. Szintén friss elem, hogy Bahreint tisztességgel feltupírozták és egy nagyon látványos éjszakai szakasz lett a sivatag főlé nyúló, kisebb hadseregnyi lámpájával egyetemben. Picit olyan a hangulata, mint ha a Holdon rodeóznánk, eléggé jópofa. Sajnos azonban az indiai verseny kikerült a naptárból, mert a valós életben nem igazán tudtak megegyezni velük.
A játékmódok is ismerősek lesznek, mert tudunk új karriert kezdeni, mehetünk multizni, új bajnokságot indítani, meg persze az osztott képernyős mókák is maradtak. Szintén egy visszatérő elem a challenge mód, ahol különböző, mérsékelten könnyű feladatokat kell végrahajtanunk arany, ezüst és bronz medálokért. A Season challenge is egy ilyen elem, ahol lehetőségünk van kiválasztani egy riválist, aztán ha elég jók vagyunk, ki is üthetjük a nyeregből, persze csak képletesen értve.
.
A cikk végére hagytam a legfurcsább dolgot, amit a mai napig nem tudok értelmezni. A tavalyi epizód ugye egy nagyon masszív kibővítése volt az egyébként is nagyszerű 2012-nek. Gondolok itt a 80-as, 90-es évek legendás pilótáira meg autóira, ami iszonyatosan nagy extra löketet adott a játéknak. Na, ezeket itt ne is keressétek, mivel egészen egyszerűen nem rakták bele őket, amit nem teljesen értek. Oké, értem én, hogy kell majd valami DLC is, de könyörgöm: ha már képesek voltak a Sochi pályát lemodellezni, valamint két másikat visszatenni, akkor ezeket mért kellett kivenni?
Természetesen az F1 2014 még mindig egy ragogyó versenyzős játék. A vezetési modell sokkal megértőbb, amit az új, vagy az autóversenyzés ezen ágában még nem annyira járatos gamerek meg fognak hálálni, ugyanakkor a profik is kellő kihívást találhatnak benne, mivel nehezebb módokon pedig könyörtelenül megbüntet minket. A grafika egyébként nagyon szép meg folyamatos, ebbe nem igazán tudok belekötni, de ezzel a résszel sosem volt baj. A hangzás is egészen kiváló, főleg ha egy jobb fülessel vagy hangfallal rendelkezel, mert akkor garantálni tudom a süketülést. Ami miatt viszont el kell gondolkodnia mindenkinek a megvételén, az a már fentebb emlegetett tartalmi visszaesés az új pályák ellenére is. Viszont még a picit hátra, majd valamikor egy baromi nagyot előre stratégia ellenére is az F1 2014 sokkal jobban összerakott, mint a modern autós játékok zöme és pont emiatt merem ajánlani, főleg akkor, ha szereted ezt a zsánert, de nem volt még szerencséd egyik részhez sem.