Escape Doodland teszt

2018. december 04.
45.1671
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Beletúrni az "Indie" címkével ellátott kincses ládába mindig egy nagy kaland; színes borítók, epikus(nak tűnő) játékleírások várnak ránk, reménykedve hogy hátha ezek által ki tudnak tűnni a tömegből. Mondanom sem kell, ez nem igazán sikerül a legtöbbjüknek. Minden esetre én nagyon szeretem a szabadúszó fejlesztők alkotásait, hisz biztos lehetek benne, hogy fog meglepetés érni; kár, hogy sose tudom előre, hogy ez pozitív vagy negatív lesz.


A legújabb áldozat, az Escape Doodland, azért is ragadta meg figyelmemet, mert a készítők állítása szerint a klasszikus "Arcade" platformer zsánerbe tartozik. Ha még emlékszünk rá, az ilyen játékok retek nehezek voltak, hisz így lehetett rávenni a gémereket arra, hogy a játéktermi gépeket pukkadásig töltsék apróval. Tehát előre láthatóan menni fog a hajtépkedés, átkozódás, és a véletlenszerű monitor, avagy rágcsáló reptetés, de cserébe hatalmas dicsőség is fog rám várni, hisz mégiscsak egy gigászi megmérettetést teljesítetten. Nos, ez a koncepció csak félig jött össze.

Talán nem meglepő, de ugrálni kell majd ... méghozzá nagyon sokat. A premissza, hogy egy szörny, vagy egy gyomorsavfal (igen, jól olvastátok) követ minket pályától függően, és ha utolér, akkor kipurcanunk. Könnyed, érthető, nem bonyolult; pattogni a "Space"-szel lehet, van duplaugrása is lehetőség ("Space" kétszer lenyomva (Wáo, tényleg mester?)), és lehet ... púzni is. Khm épp étkezik valaki? Hát sajnálom, de a készítők így oldották meg a mozgékonyság és a védekezés kérdését: a "W", "E" és a "D" gombok lenyomására bélgázt ereget főhősünk.

Ez a purgatórium...? Vagy csak rossz ötlet volt az a Herkules pizza így éjszakára?

Ez a purgatórium...? Vagy csak rossz ötlet volt az a Herkules pizza így éjszakára?


Alapjáraton, viszont csak az "E" működik, melyet ha ... ellőjük (szép zöld felhőcske), akkor a minket kergető szörny letargiába esik néhány másodpercre, felhagy a kergetéssel; minden bizonnyal ő is nehezen dolgozza fel ezt a játékmechanikát. A "W" és a "D" fel, illetve előre lövi ki karakterünket, ha van nálunk gyufa ... mert az általunk irányított pöttöm Doodle-ban simán elfér annyi gáz, hogy annak begyújtása fel-, illetve előrelője őkelmét... és nem csak egyszer. Ez a technika, azonban nem működik, ha víz alatt, vagy szellemformában vagyunk.

A pályák során babokkal fogunk találkozni, ezek a játékban pénzként funkcionálnak, továbbá minél többet gyűjtünk össze belőlük, annál több aranybabot kapunk a pálya végén (maximum 3-at). Hogy mire jó az aranybab? Ha megvan 40, akkor kapunk egy bónuszkaraktert... hurrá? Ha megvan az összes, akkor "Achievement-et"... dupla hurrá? Igazából a sima babokkal kicsit többre megyünk: lehet karaktert, gyufát, fejlesztéseket és aranybabot is kapni értük, bár minél több aranyat veszünk, annál drágább lesz a következő (ily módon is maximum 3at szerezhetünk).

A fejlesztés kategóriák önmagukért beszélnek.

A fejlesztés kategóriák önmagukért beszélnek.


Ha mindenképp mi akarunk a babkirályokká válni, akkor nem szabad elfelejteni a "Space" nyomva tartásának hatását bármilyen vertikális felületen. Ez mászásra fogja késztetni kis lényecskénket, ha pedig víz alatt, vagy a levegőben lebegünk (mint kísértetek), akkor a gyors emelkedést fogja előidézni. Alapvetően a mászás nem egy létfontosságú játékelem, a duplaugrás mindenre megfelelő, de ha az eldugott babokat is fel akarjuk kutatni, akkor érdemes lesz fák a lombok által eltakart törzseit, no meg a jégfalakat is megmászni, mert általában ilyen helyeken vannak eldugva a bónuszok.

Igencsak szomorú, de mindössze tíz pálya vár ránk, melyeket pár óra alatt teljesíteni lehet. Mindegyiken három "Checkpoint" van, életből is csak hárommal rendelkezünk, viszont minden "Checkpoint"-nál visszatöltődik egy (vagy kettő, ha megvettük a megfelelő fejlesztést). A gyűjtögetős mivoltából fakadóan van újrajátszási értéke a programnak, de sajna nem annyira nehéz, hogy napokig le tudjon az aranybabvadászat kötni.

Ígérem többet nem fogok bogáncsból csavart dohányt pippantani.

Ígérem többet nem fogok bogáncsból csavart dohányt pippantani.


A játékmenet, még, ha kissé furának is hat, rendkívül egyszerű, de a körítés az minden csak nem könnyed. Egy amorf szörny, vagy egy gyomorsav lavina kerget egy ugyancsak amorf kinézetű lényt, aki groteszk pályákon keresztül rohan végig, gond nélkül beugrik egy emberi szájba, vagy egy WC csészébe, szellemmé változik, bélgázát használja túlélési eszköznek, és babokat gyűjt (basszus, rájöttem a bab értelmére). Kiegészítésképp az általunk irányítható karaktereket Doddle-eknek hívják, a szörnyet Omnomus-nak, a boltban pedig van egy öregasszony, aki kiborul, ha úgy költekeznénk, hogy nincs elég babunk.

Legelső kérdésem az volna, hogy a fejlesztők mit szívtak, a második pedig, hogy van e még belőle. Az elemek nem is lehetnének véletlenszerűbbek, a pályatervezés ugyancsak kiszámíthatatlan, de legalább a zenei aláfestés tökéletesen kiegészíti az abszurd kavalkádot, és megnyugtatja a játékost, hogy nem kell mindent sem az életben, sem pedig itt komolyan venni. A játék tökéletes a kikapcsolódásra, ugyanis agyunk vagy elmerül a háttérben, a zenei aláfestésben, vagy kikapcsol, hogy átadja a helyét a reflexszerű ugrálásnak, pukizásnak, majd pedig anyázásnak, mikor eltévesztünk egy platformot.

Mit néze

Mit néze'? Nem láttál még börtöntetkót?


Annak ellenére, hogy a világ nem részesült egy koherens, sztoriorientált megvalósításban, attól még működik a dolog. Nem kell igazából érteni, hogy miért változunk szellemmé alkalomadtán, miért bolondul meg Omnomus a bélgáz szagától, illetve hogy mily logika szerint követik egymást a pályák (összesen két pálya között van kapcsolat). Nem kell mindent érteni, sőt, semmit sem kell érteni, de az élvezeti érték kicsit sem változik emiatt.

Viszont némileg csalódtam a nehézségi fokozatban; a "Harder" szint egyáltalán nem nagy ördöngösség, mégpedig a babok hiányából fakadóan. A játék legnagyobb kihívását ezen zöldségek összeszedése jelenti, ugyanis olyan helyekre vannak eldugva, hogy többszöri újrajátszásnál sem fog feltűnni, hacsak nem próbálunk meg az összes résben elakadni, azt remélve, hogy titkos járattal lesz dolgunk.

Mindez hiányzik a "Harder" fokozatból; nem kell nyakatekert útvonalakat bejárni, vagy csapdás részeken átevickélni egy-egy babért, így csak a "Checkpoint"-ok hiányából fakadóan lehetnek problémáink... de végső soron nincsenek. Némi gyakorlás, és káromkodás után gond nélkül fog menni még az utolsó pálya is. De legalább kapunk egy aranybabot, minden így teljesített pálya után ... juhéé?

A barna, krumplialakú táplálék kicsattanó örömmel konstatálja, hogy célba ért.

A barna, krumplialakú táplálék kicsattanó örömmel konstatálja, hogy célba ért.


Szerencsére, a játék alacsonyabb nehézségi szintjétől függetlenül vannak hajtépő aspektusaik a pályáknak, de legalább ezek nem (teljesen) unfairek, így ahelyett, hogy elkedvetlenítenének, csak feltüzelnek. A hangok nagyszerűen adják a környezeteket, de ne felejtsük el levinni a hangerőt, mert alapállásban elnyomják a zenét, mely néhol minimalista, de ettől függetlenül hangulatos. Mondjuk jobban is össze lehetett volna fűzni a végét az elejével, mert a "Loop"-olás bántóan kihallatszik.

Mindezek ellenére a platform-fanatikusoknak csak ajánlani tudom az Escape Doodland-et. Van benne némi kihívás, szórakoztató, kissé addiktív is, de sajnos nem túl sokáig. A prezentáció nagyszerű; groteszk, de művészi. Az angol "Doodle" szó, vagyis firkálmány, jelentését meglehetősen szó szerint értelmezte a játék grafika téren, de ez egyáltalán nem ártott neki. Sosem hittem volna, hogy pánik és félelem helyett vidámságot fogok érezni egy meteoreső és egy vihar kavalkádjában, miközben menekülök egy szörnyeteg elől, de nem kell mindent megérteni; az élvezet a fontos.
Vedd meg most és játssz vele már holnap!

Ez a játék egyelőre nem kapható a Play 24/7 kínálatában.Klikk ide több ezer másik játékért!

Escape Doodland teszt / Tesztplatform: PC

egynek jó...
  • Stílus: Platform
  • Megjelenés: 2018. november 30.
  • Ár: 2.500 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Hangulatos prezentáció
  • Addiktívan nehéz játékmenet
  • Kevés pálya
  • Közel sem olyan nehéz, mint ahogyan azt beharangozták
  • Hang
    7
  • Grafika
    6
  • Játszhatóság
    6
  • Hangulat
    7
6.5
3 hozzászólás

Hentes

1 hete

Kár hogy ilyen rövid, mondjuk ennyiért nekem jó szórakozásnak tűnik még így is.

válasz erre

Ronalddo

1 hete

Pedig azt gondoltam, ez a különleges képi világ megmenti, sőt hogy ettől lesz király...

válasz erre

Gólem

1 hete és 2 napja

Ez nagyon hangulatos teszt lett!

válasz erre
Escape Doodland
2.500 Ft-tól
kövesd a játékot!
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

marco profilja