Dragon Age II teszt

2011. március 19.
75.8631
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Lac profilja, adatai
Lac
A világ a pusztulás szélén állt, s úgy tűnt, elveszett minden remény. Az apokalipszist azonban megállították, s a sötét erők visszahúzódtak a föld mélyébe. De mi történt ezután, mi lett a veszedelem elmúltával? A kanadai illetőségű BioWare már nem egyszer bizonyított a játékosoknak, így minden okunk megvan arra, hogy bizalommal vessük bele magunkat a megjelenő játékaikba. Másfél éve a csapat elhozta számunkra a Dragon Age: Origins névre keresztelt alkotást, mely azonnal belopta magát az RPG-re éhező tömeg szívében. Kevesebb mint másfél évvel az eredeti játék megjelenése után el is érkezett hozzánk a várva várt folytatás, mely arról hivatott lerántani a leplet, hogy mi történt a sötét idők elmúltával. Dragon Age II teszt következik.



Dragon Age II teszt - 2. kép

Két hete került fel a Game Channel Online virtuális hasábjaira egy előzetes bemutató a játékról, amelyet a demóban tapasztaltak és a készítőktől kapott információk alapján állítottam össze. Ugyan néhány dologra fény derült a próbaverzióból, azon felül, hogy az egész mindössze fél óra játékidőt biztosított, a benne maradt szerepjátékos elemek egy részéhez nem férhettünk hozzá, így bár a harcokból ízelítőt kaphattunk, a játék többi részéből nem. Jelen cikk azonban már a teljes játék végigjátszása után íródott, így minden lehetőségem meg volt rá, hogy a lehető legobjektívebben, a folytatás minden elemét figyelembe véve írhassam meg a tesztet. Lássuk hát, hogy mit sikerült a kanadai csapatnak letennie a virtuális asztalra.

A kezdő videóban két őrt láthatunk, amint egy törpöt vonszolnak egy terembe. Megjelenik egy Cassandra nevű nő, aki faggatni kezdi Kirkwall bajnokának a hollétéről, mondván bármennyire is szörnyű dolgot tett, Ő jelenti az egyetlen reményt a háború elkerülésével kapcsolatban. A törp belátja, hogy nincs sok választása, ezért mesélni kezd.
A történet négy képzeletbeli fejezetre bomlik, s összesen hét esztendőt ölel fel. A sztori Lothering pusztulásával indít, amint a Hawke család a Dark Spawn hordák elől menekül. Útjuk során találkoznak egy harcos párral, majd egy ogréval vívott kemény harc után - melyben az egyik testvér az életét veszti - a segítségükre siet az erdei boszorkányként híressé vált, sokak szerint csak a mesékben létező Flemeth, aki egy kis szívességért a helyes irányba tereli őket. Miután a csapat megérkezik Kirkwallba, a tagok munkába állnak, hogy ezáltal bejussanak a városba, s megkezdődhessen az új életük.
A játék második fejezete egy évvel játszódik a megérkezés után, s a család felemelkedéséről, régi dicsőségének visszaszerzéséről szól. Egy, a mélyutakba vezető expedíció kerül a középpontba, melynek során hősünk mesés vagyonra tesz szert.
A harmadik rész négy évvel a partraszállás után, a Kirkwallban rekedt qunari csapatok körül játszódik, míg az utolsó, negyedik fejezetben a mágusok és a templomosok viszálya kerül a középpontba.

Dragon Age II teszt - 3. kép

A főszálakon felül természetesen milliónyi apró melléksztori is helyet kapott a játékban, melyek közül nem egy több éven, azaz több fejezeten keresztül játszódik. Ha csak a történetet nézem, azt kell, hogy mondjam, hogy a második rész túlmutat az Origins-en. A Dragon Age II-ben nem egy fő cél van, nem a végső pusztulást kell megállítanunk, hanem minden egyes fejezet végén el kell simítanunk az aktuális konfliktust, s bár ezek egyre komolyabbá válnak, nem közvetlenül kapcsolódnak egymáshoz. A játék teljes mértékben "Hawke-központú", s ezúttal valóban a főszereplő kerül középpontba, nem pedig csak egy karakter a többi közül.

Ebben persze nagy szerepe van annak, hogy hősünk immár több dimenziós lény - már ami a személyiségét illeti. Aktívan részt vesz a beszélgetésekben, nem csak kuka módjára némán áll a sarokban, s néha szólal meg, mint azt az első részben tette a Grey Warden. Őszintén szólva engem mindig is nagyon zavart az a megoldás, hogy a főhős csendben menti meg a világot. Nem hiszem el, hogy Gordon Freeman nem káromkodott, amikor az első zombi megtámadta Ravenholmban, hogy a Far Cry 2 főhőse csak némán áll, amíg az afrikai ország porig ég körülötte. Természetesen ez a két példa csak részben fedi a valóságot, hiszen a Dragon Age: Origins-ben "beszélt" a főszereplő, azonban arra szeretnék rámutatni, hogy sokkal hihetőbb, sokkal átélhetőbb a sztori, ha a főhős is úgy viselkedik, ahogyan azt a való életben tenné egy valóságos személy. Ezt a filmes megközelítést szerettem nagyon a Mass Effectben is, s örömmel tapasztaltam, hogy részben a Dragon Age II is elmozdult abba az irányba.

Ha már szóba jött a történet, megemlíteném, hogy hatalmas plusz pont jár a BioWare-nek, amiért a "visszaemlékezős-mesélős" módon tárja elénk a játék sztoriját. A törp, aki az egészet meséli, nem más, mint egykori társunk, Varric, aki néha eltúlozza a történteket, röhögésre kényszerítve ezzel minket. Anélkül, hogy lelőném a poént, annyit elárulhatok, hogy Bertrand házának az ostroma egyszerűen fenomenálisra sikeredett.

Dragon Age II teszt - 4. kép

Egyedül persze nem lehet megnyerni a háborút, ezért Hawke sem egymaga száll szembe az éppen aktuális ellenséggel, hanem az RPG játékokban megszokott módon segítői is akadnak. Ahogyan az első részben, úgy ezúttal is három társunkkal kiegészülve vívhatjuk a csatákat, kiválasztva őket a körülbelül hét csapattag közül. Azt írom, hogy körülbelül, mert bár összesen több karakter is felüti a fejét, folyamatosan változik az elérhető állomány, lesz aki egy időre eltűnik, lesz aki pedig örökre, míg mások csatlakoznak hozzánk.

Aki figyelmesen követte az első rész eseményeit, annak sok karakter ismerős lehet egy-egy rövid misszióból, úgy mint Isabela, a kalózlány, vagy éppen Merill, az elf. Ez utóbbi egyébként mintha csak a klónja lenne Talinak a Mass Effectből, vagy Missionnek a KotOR-ból.
Az első részből is viszontláthatunk egy-két szereplőt, nevezetesen Zevrannal futhatunk össze - már amennyiben nem tettük hidegre -, de feltűnik Alistair is, mint a birodalom új királya, illetve az outro videóban mintha Lelianát véltem volna felfedezni egy vörös tisztben, de mérget nem vennék rá. Nem játékos karakterekből viszontláthatjuk többek között Flemethet, valamint segítségünkre lesz Bodahn és Sandal is.


Dragon Age II teszt - 5. kép

A próbaverzió kipróbálása után rengetegen fanyalogtak azon, hogy a játék túlságosan is le lett egyszerűsítve az első epizódhoz képest, és, hogy egy óvodás gyerek is simán végig tudja vinni. Nos, sajnos ez a teljes verzió esetében is így van. A játék hatalmas butításon ment keresztül, szinte minden tekintetben egyszerűbbé vált, így aki az első részhez hasonló, vérbeli RPG-re számít, sajnos csalódni fog. A társainkra mostantól a fegyverek mellett csak kiegészítőket aggathatunk (gyűrűk, övek, nyakláncok), a ruházkodás csak ránk korlátozódik. A szövetségeseink páncélját úgy fejleszthetjük, hogyha ajándékokat adunk nekik, szóval a szemeket érdemes nyitva tartani, hogyha nem akarjuk, hogy az első gólem vízszintesbe helyezze őket.

A küldetéslista nagyon nem nyerte el a tetszésemet, a probléma az vele, hogy túlságosan is részletes. Külön vannak osztályozva az elsődleges-, másodlagos-, és a mellékküldetések, ezen felül a pletykák is, illetve a társaink megbízásai is. Ettől kicsit átláthatatlan a rendszer, nem beszélve arról, hogy a feladat leírásában mindig csak a legfrissebb állapot látszik, így, ha több küldetést viszünk egyszerre - mert például egy helyszínen többet is letudhatunk -, nem biztos, hogy emlékezni fogunk arra, hogy mi volt az előző lépés.

A misszióinak leegyszerűsödtek, kimerülnek abban, hogy "menj A pontból B-be, és ölj meg ott mindenkit, majd irány vissza az A, és a feladatnak vége". A küldetések sztorija azonban hozza a megismert szintet, s a játéktörténet egyik legütősebb missziója is helyet kapott a Dragon Age II-ben, mely nem másról szól, mint a liliomos gyilkos ténykedéséről. Öröm volt megoldni, még ha a végkifejlet szomorú is. Minijátékok sajnos nem kaptak helyet, pedig feldobhatták volna a sokszor unalomba fulladó bóklászásokat.


Dragon Age II teszt - 6. kép

Lecsökkent a bejárható területek száma, a játék 85 százaléka Kirkwall falai között játszódik, s ugyan néha kimerészkedhetünk a szomszédos helyszínekre, de ezzel bezárt a bazár. Jó ötlet, hogy a városon belül külön szedték a nappali és az éjszakai helyszíneket, de ez nem dobja fel annyival a játékot, mint kellene. Módosult a térképhasználat is, egy fametszet hatású táblán láthatjuk a lehetséges helyszíneket, ahol ráadásul jelölik is, hogy melyiknél van valamilyen küldetésünk, kiölve ezzel a kutakodást a játékból.

Említésre méltó a BioWare cégpolitikája, mely alapján a dolgozókkal bánik. Valószínűnek tartom, hogy az elmúlt másfél évet a helyszínek változatosságáért felelős csapat a Bahamákon töltötte, molyirtót szürcsölgetve a pálmafák alatt. Amennyiben nem így történt, és dolgoztak, úgy innen üzenem nekik, hogy sürgősen nézzenek új munka után, mert amit ebben a játékban csináltak, az valami botrány. Kirkwall városa teljesen rendben van, szépen néz ki, hangulatos, eltérő kerülteket vannak benne. Minden más azonban gyalázat. Az összes azonos típusú belső helyszín - házak, barlangok, föld alatti raktárak - egy az egyben ugyanúgy néz ki. Az összes alagút ugyanolyan, maximum annyi eltérés van bennük, hogy az egyikben a jobb oldali járat van nyitva, a másikban pedig a bal. A lakások belseje szintén teljesen ugyanolyan, változatosságnak még csak nyoma sincsen. Nem viccelek, a legigénytelenebb játékok is sokkal változatosabbak, nem is értem, hogy hogy dobhattak piacra így egy A kategóriába szánt programot.

Dragon Age II teszt - 7. kép

Végezetül pedig jöjjön a harc. Egyszerűbb lett, könnyebb, s a játékot is megkönnyíti az új harcrendszer. A zsivány úgy harcol két pengével, mintha csak egy Prince of Persia epizódban szerepelne, a mágus fénysebességgel lövi a tűzlabdákat, míg a harcos... nos, az a kaszt maradt a régi. Túlságosan sokat nem kell tennünk az ütközetek alatt, mindösszesen kijelölni az ellenfelet, majd megvárni, míg padlóra kerül. Ha egy keményebb döggel nézünk szembe, érdemes bevetni valamelyik képességünket, de tényleg nem szabad félnünk, a játék nagyon könnyű. Mágus karakterrel, normál fokozaton, mindösszesen egy alkalommal lett vörös a képernyő (game over), máskor mindig meg tudtam oldani a keménynek ígérkező szituációkat is - igaz, a high dragon ellen vívott csatában már éreztem, hogy szorul a hurok, de pont az utolsó utáni pillanatban mindig tudtam használni az újraélesztést és a gyógyítást, új erőt lehelve ezzel a társaimba.
Mindent összevetve azt kell, hogy mondjam, hogy jobban tetszett az átdolgozott harcrendszer, sokkal dinamikusabbá váltak a csaták, még ha ez sok RPG rajongónak visszafejlődést jelent.

Akárcsak a Mass Effect 2 esetében, lehetőségünk van importálni az első rész mentéseit, így azokat a "díszleteket" előteremtve, amiket az első részben kreáltunk. Fontos azonban megemlítenem, hogy a játék sztori szempontjából nem sokban kapcsolódik az Origins-hez. Az alapszituációt az első rész adja, viszont egy év elteltével már csak az ottani események utóhatásainak lehetünk tanúi, így bár néha lesznek utalások arra vonatkozólag, hogy mik történtek régen, a veszedelem idején, nem sokból fog kimaradni az, aki kihagyja az első részt, és csak ezzel játszik.
Zárójelben jegyzem még meg, hogyha netalán valaki merevlemezét kilopta volna a gépből egy kőszáli kecske, ne búslakodjon, az előre megírt előtörténetek közül biztosan talál olyat, ami a kedvére való.


Dragon Age II teszt - 8. kép

A hangokkal teljesen meg voltam elégedve, talán a zenékből lehetett volna nagyobb a változatosság, de összességében nem lehet egy rossz szavunk sem. Az effektek korrektek, mivel nem sok ogrét ismerek, nem tudom megmondani, hogy mennyire élethű az üvöltésük. A bóklászások közben hallható, karakterek közötti beszélgetések, illetve a harcok közbeni csatakiáltások nagy részét csak egyszer hallottam, ami egy majd harminc órás játéknál teljesen korrekt eredménynek mondható. Mint azt már fentebb kifejtettem, rengeteget dob a beszélgetéseken az, hogy hősünk nem kuka módjára áll, hanem ténylegesen is beszél. A fórumokat olvasva azt a következtetést vontam le, hogy a játékosok jelentős hányadának nem jött be a főhős hangja - nemtől függetlenül -, s erőltetettnek, zavarónak találták. Szerény véleményem szerint azonban teljesen korrekt munkát végeztek a BioWare-nél, Nicholas Boulton és Jo Wyatt teljesen jó választás volt a szerepre.

A grafika megint csak megosztotta a játékosokat, s szó mi szó, némileg jogos a felháborodás. Közepes beállításokkal - Windows XP-n a medium a maximum szint - a játék gyönyörűen fut, a kinézet egy az egyben megegyezik az első rész által nyújtott külcsínnel. Ezzel probléma nincs, hiszen aki játszott az előddel, az tisztában van vele, hogy az is elég jól nézett ki, s az RPG-k esetében amúgy sem a grafika a lényeg. A fórumokon tapasztaltak alapján azonban, ha magasabb szintre kapcsolunk, akkor a játék még a legerősebb konfigurációkon is hajlamos aránytalanul sokat akadni. Ez utóbbit sajnos nem állt módomban leellenőrizni, ugyanis a játékot régi Windows alatt játszottam végig, s bár kipróbáltam Win 7 alatt is, hogy lássam, milyen a legszebb beállítások mellett, a notebook hardvere nem adott lehetőséget a hosszú távú tesztelésre.

Dragon Age II teszt - 9. kép

Mindent összevetve azt kell, hogy mondjam, hogy a Dragon Age II egy meglehetősen jó játék. Sajnos azonban nem több ennél. A BioWare ugyanazt a hibát követte el, amit a Mass Effect 2 esetében. Butítottak rajta, ezáltal szélesebb közönség számára vált emészthetővé. Nem az a probléma, hogy dinamikusabbá vált, hogy a harcok könnyebbek lettek, hanem az, hogy mint RPG, nem ér fel az első részhez. A történet jobban bejött, mint az első rész esetében, s sokat dob a hangulaton az is, hogy a hősünk végre hús-vér szereplő, nem pedig egy hangtalan árnyék a sarokban. Aki nem játszott az első résszel, az is bátran nekikezdhet, nem egyenesági folytatásról van szó. Akinek pedig volt szerencséje az eredeti Sárkányok korához, szintén tegyen vele egy próbát, hátha bejön neki a játék. "Az év RPG játéka" díjra biztosan nincs esélye, hisz jön még idén a The Witcher második felvonása, és a The Elder Scrolls sorozat újabb része is. Amíg azonban azok megérkeznek, kellemes időtöltéssel szolgálhat a Dragon Age II.

Dragon Age II / Tesztplatform: PC

a polcon a helye
  • Stílus: RPG
  • Megjelenés: 2011. március 11.
  • Ár: 699 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Több évet felölelő történet
  • Dinamikusabb harcok
  • Beszélő főhős
  • 27 óra játékidő...
  • ...ami az első részhez képest kevés
  • Ismétlődő helyszínek
  • Butított játékmenet
  • Kevés RPG elem
  • Hang
    7
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    10
  • Hangulat
    10
8.8
Dragon Age II teszt következik. '>
Dragon Age II teszt következik. '>
12 hozzászólás

Szaby1980

13 éve, 4 hónapja és 9 napja

Sztem nem érdemes megvenni ;(

válasz erre

BDSAeron

13 éve, 4 hónapja és 12 napja

Engem vonzz bár akik játszották, mind azt mondták, hogy sokkal gyengébb mint elődje

válasz erre

Vendég

13 éve, 5 hónapja és 23 napja

Emberek, életem legrosszabb befektetése volt hogy megvettem ezt a ****t.szomorú smiley

válasz erre

david69

14 éve, 1 hónapja és 7 napja

Végtelenül rosszul sikerült ez a játék. Mind az első részhez, mind pedig a Bioware-hez képest rohadt gyenge. Bár csak a demót próbáltam ki, de az is éppen elég volt. Nem hiába van a gamerankingsen is bőven 80% alatt...

válasz erre

uhrindam

14 éve, 1 hónapja és 25 napja

Még várok egy magyarításra, és semmi nem állhat az utamba.. röhögő smiley
Bár igaz... Az első rész sűrűn vállt unalmassá a rengeteg lényegtelen beszélgetéstől, de ennek ellenére szerintem egy fantasztikus játék.

válasz erre

Vendég

14 éve, 1 hónapja és 25 napja

Nekem bejött, hozzáteszem, első résszel nem játszottam soha. De mond grafikailag, mind stílusban ez nagyon ott van a toppon.

válasz erre

Lac

14 éve, 1 hónapja és 25 napja

Vendég írta:
es itt is kell mindenkivel dumalgatni meg ilyenek?
Igen, de kevesebbet, mint az első részben.

válasz erre

skyman

14 éve, 1 hónapja és 25 napja

Hát nem tünik rossznak, de valahogy sose jött be:/
Eezt most asszem kihagyom az életemből röhögő smiley

válasz erre

Vendég

14 éve, 1 hónapja és 26 napja

es itt is kell mindenkivel dumalgatni meg ilyenek?

válasz erre

Shade

14 éve, 1 hónapja és 26 napja

Szerintem az elsőnél egyértelműen jobb, sokkal dinamikusabb a játékmenet, az első olyan unalmas volt, hogy fizikai fájdalmat tudott okozni számomra. Mindenkivel beszélni kellett, mindenhova el kellett menni és sosem akart vége lenni, a harc meg gagyi, elavult volt. Ebben a harcot lehet élvezni.

válasz erre

Vendég

14 éve, 1 hónapja és 26 napja

Az első sokkal jobb volt szerintem.

válasz erre

marco

14 éve, 1 hónapja és 26 napja

Jajjjjj, de hidegen hagy ez a game.

válasz erre
Dragon Age II
699 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljaManiac profilja