A játék története már eleve érdekesen kezdődik. A Marsot az UAC továbbra is figyelemmel tartja különféle űrszondákkal, és hasonló ketyerékkel. A felszínen történt baleset után két évvel, egy már az alaptörténet folyamán is elfeledett állomáson működésbe lép egy jeladó. Ezen jeladó mibenlétét felkutatandó csapatot küldenek a Marsra. Főhősünk ekkor kerül a képbe, mint a kutatócsoport egy tagja. A bolygóra érve főhősünk elé tárul egy hatalmas kapu, ami, miért is maradna zárva!? A kapun túl pedig egy érdekes tárgy, amit persze főhősünk rögtön felkap. A katasztrófa ekkor következik be igazán.
a későbbiek folyamán ezek lassan elmaradnak. Ami igazán fel tudja dobni az eseményeket, és egyben nagyon meg tudja hosszabbítani a játékmenetet, az a különféle helyeken fellelhető három különböző játékgép. Ezek azonban már lényegesen komolyabb játékok, mint az alapjátékban, itt nem csak egy csirkét kell püfölni sorra, hanem 3 különféle játékról beszélhetünk, melyekben vannak szintek, így egyre nehezebbé válik a játék. Azonban ha elbuknánk a játékot akkor sem kell megijedni, a valós játék automatákhoz hasonlóan kiírja hogy INSERT COIN és elkezd 10-ről visszaszámolni, így onnan folytathatjuk a játékot ahol elszálltunk. Őszintén megvallva, nekem annyira megtetszett ez a része, hogy mindegyik automatánál csináltam egy külön mentést, hogy később folytathassam az abbahagyott játékokat.
Időlassítás: Talán mindenki emlékszik még a Max Payne bullet time-jára. Nos lényegében itt is erről van szó. Az artifact használatát követően egy ideig minden körülöttünk zajló esemény lelassul, csak a főhős cselekvési sebessége marad a normális sebességnél. Haszna, hogy könnyedén kikerülhetőek a lövedékek, ugyan azon idő alatt több ellenfél megölhető.
Megnövelt sebzés: A második lélek begyűjtését követően még egy speciális tulajdonsággal ruházódunk fel az artifact használatakor. Az időlassítás mellé még megnövelt sebzés is társul. Az értelmét úgy érzem, nem igazán kell taglalnom.
Sebezhetetlenség: A harmadik főellenség megölését követően ideiglenes sebezhetetlenséget ad az artifact használatát követően. A hasznát ennek sem igazán hinném, hogy magyaráznom kellene.
Működését tekintve az artifact három töltetet tartalmaz. A "fegyvert" az artifactokból tudjuk újratölteni, azok elé állni.
Az alapjátékban a kedvenc fegyverem a shotgun volt. Itt ez módosult a duplacsövű sörétesre. Hatását tekintve igen erős, közelről akár egy lövésre is leteríti a rakétás csontvázakat, amik pedig nem kimondottan a gyenge ellenfelek közé tartoznak. Cserébe ezért két lőszert levesz és minden lövés után tölteni kell, de nagy tömegek kivételével hasznos társ a csatában.
Az ellenfeleket tekintve is történtek változások. Az alapellenfelek is már eleve fel lettek kicsit turbózva, de van pár kedves új is. Elsőként talán a tűzdobálós démonocska párja, ami hasonlít ugyan elődjére, de a hosszú farkával és a mozgáskultúrájával kicsit már az alien-ekre is üt. A változatosság kedvéért ez már kék energialabdákat dobál hozzánk.
A másik ellenfél a védőöltözékbe bújtatott zombi. Ez leginkább a láncfűrészes zombi helyett van, de korántsem olyan acélos.
Ezeken kívül még négy főellenség van a játékban, melyeket mindig valami más módszerrel kell megölni, de mindegyiknél szükség van vagy a gravity-gunra, vagy az artifactra. A legutolsó ellenfélnél derül ki lényegében, hogy neki is erre az artifactra fáj a foga. Egyébként ő ismerős lehet az alapjáték befejező videójából, a hatalmas sárkányszerű démon.
A grafikáról nincs értelme írnom, ugyanis abban nem történt módosítás. Akit esetleg érdekelne részletesebben olvassa el a Doom 3 cikkemet.
Összességében tehát elég jóra sikerült ez a kis egy CD-s kiegészítés, bár ugyan azon a síkon mozog, mint az alapjáték. Azért javaslom minden rajongónak, hogy próbálja ki, aki pedig annyira nem szerette az előző részt, az inkább csak a többjátékos mód miatt telepítse fel.