Dishonored teszt

2012. október 15.
80.1001
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Hobbikocka profilja, adatai
Hobbikocka
Corvo Attano nevét jól ismerik Dunwall városának elöljárói, hiszen a harcedzett férfiú nem más, mint a császárnő személyi testőre. Az Arkane Studios játékának első néhány percében legalábbis büszkén viseli ezt a tisztséget, mígnem az uralkodóval folytatott tanácskozás közepette titokzatos orgyilkosok tűnnek elő a semmiből, rövid úton végeznek Kaldwin császárnővel, lányát, Emily-t elrabolják, Corvót pedig otthagyják a holttest társaságában, épp hogy egy "én vagyok a gyilkos" táblát nem akasztanak a nyakába. Hamarosan kiderül, hogy a történteket jó előre kitervelte a politikai elit néhány prominens képviselője, kik nem csupán eltávolították a zavaró uralkodói dinasztiát a trón közeléből, de főhősünket bűnbakként is fel szeretnék használni, még inkább megerősítvén így hatalmi pozíciójukat.


Ahogy az történni szokott a hasonló felütéssel indított történetekben, sikerül meglépnünk a kivégzésünk előtt, méghozzá titokzatos segítők által, akik császárpártiaknak vallják magukat és az ifjú Emily-t szeretnék a trónra ültetni. Titkos fegyverük Corvo lesz, aki maszkos fantomként lesújt a diktatúrához hű célpontokra és visszaállítja a békét Dunwall városában... Vagy mégsem ilyen egyszerű a dolog? Spoilerektől mentesen annyit elárulhatok, hogy a Dishonored tartogat pár csattanót, mire a dolgok végére járunk.

BOOM! HEADSHOT!

BOOM! HEADSHOT!


Már első hallásra nagyon vonzónak és érdekesnek hatott számomra a Dishonored világa, melyet a Deus Ex-hez, Thief-hez, vagy épp a Bioshock-hoz tudnék hasonlítani. Dunwall fiktív városát a 18-19-i századi Londonról és Edinburgh-ról mintázták, mindemellett steampunk elemek is jócskán felfedezhetők a környezetben. Illetve esetünkben ez "cetolajpunk", hiszen a különféle szerkentyűket a hatalmas tengeri emlősökből kinyert zsiradék működteti. A komor, gótikus hangulatra még rátesz egy lapáttal a patkánypestis, ez a gyógyíthatatlan betegség, melyet az épületeket elárasztó patkányok terjesztenek és az embereket rövid úton gondolkodásra képtelen, vért könnyező zombikká változtatja. Pályáról pályára haladva láthatjuk majd, hogy ez a fékezhetetlen járvány mekkora pusztítást vitt végbe a hajdan virágzó Dunwall-ban.

Na ilyet egy Quake LAN partiban nem kérdezünk.

Na ilyet egy Quake LAN partiban nem kérdezünk.


Az efféle lopakodós-orgyilkosos játékok esetében leginkább a küldetések milyenségén dől el, sikerül-e megugrani a lécet vagy sem. Jelen alkotás jócskán beváltotta a hozzá fűzött reményeimet, hiszen azon túl, hogy megkapjuk az adott helyszínen elérendő céljainkat, valódi sandbox módjára mi dönthetjük el, hogy kívánjuk azokat megvalósítani. Itt ismét visszaköszön a tavalyi Deus Ex: Human Revolution élménye: ez a játék szintúgy támogatja a lopakodást és rejtőzködést, de a "bosszúálló vagyok és letarolok mindenkit" játékstílust is. Különösen szívet melengető hardcore Thief rajongók számára, hogy az egész kampány teljesíthető úgy, hogy nem tapad vér a kezünkhöz, hiszen a sima őrszemeket kikerülhetjük, elkábíthatjuk, a főbb célpontjaink esetében pedig mindig van lehetőség olyan megoldás választására, ahol valamilyen közvetett módon szabadulhatunk meg tőlük. Ezek az alternatív lehetőségek sokszor a küldetések során kapott mellékküldetések folytán válnak elérhetővé, melyekkel szép számban találkozhatunk és szintúgy több végkifejlettel bírnak.

Íme Margaret Thatcher, a Vaslady!

Íme Margaret Thatcher, a Vaslady!


A változatos megoldásokhoz széles eszköztár is szükséges, szerencsére a készítők ezen a területen sem fukarkodtak az opciókkal. Corvo a laza összecsukható kard mellett használhat pisztolyt és számszeríjat (normál-, gyújtó- és kábító lőszerrel), gránátot, pengecsapdát és az elektromos szerkezeteket átprogramozó huzalozót, ráadásul az álarcába még egy ráközelítő optika is helyet kapott, mellyel kihallgathatja az ellenfeleket. A technika mellett a mágiát is szolgálatába állítja főhősünk, ennek egyik leghasznosabb eleme a Villanás nevű teleportálás, de megszállhatunk embereket és állatokat, vagy megállíthatjuk az idő folyását is, mindez csak azon múlik, milyen irányba fejlesztjük képességeinket. E téren egy szerepjáték-szerű fejlődési rendszert köszönthetünk, ahol is az összelopkodott aranyakért cserébe hatékonyabbá tehetjük a kütyüinket, vagy feltölthetjük a lőszer- és gyógyitalállományt, a küldetések során megtalált rúnákkal pedig mágiánk erejét sokszorozhatjuk meg. A játék utolsó néhány pályáján már-már úgy éreztem, túlságosan tápos is a hősöm, hiszen amellett, hogy jórészt észrevehetetlenül közlekedtem, az esetleges lebukások esetén is könnyedén orvosoltam a helyzetet.

A középső őr pollenallergiája miatt kénytelen maszkot hordani.

A középső őr pollenallergiája miatt kénytelen maszkot hordani.


Azért hozzá kell, hogy tegyem, ennek ellenére is kihívást jelent a megbízatások teljesítése, a tetszőleges időpontban történő mentés sem véletlenül került bele a játékba, érdemes sűrűn használni. Már a sima bakák is megszorongatnak minket, ha körbeállnak mondjuk öten, nem beszélve az automata őrtornyokról, a hatalmas gólyalábakon mászkáló Tallboy-okról, vagy éppen az udvari tudós, Sokolov találmányairól, a villámfalról és a gyilokoszlopról, melyek leginkább a Nikola Tesla által elképzelt elektromos harci szerkezeteket idézik. Néha szintén "ellenségeink" lesznek a játék irányításának apróbb hiányosságai: a vízből történi kimászás, vagy a Villanás célkeresztjének kezelése néha ellehetetlenítette gondosan előkészített terveimet. A sokszor ígéretes játékokat tönkretevő buta mesterséges intelligencia szerencsére nem rontja el a játékélményt jelen esetben. Azt túlzás lenne állítani, hogy minden egyes mozzanatra realisztikusan reagálnak ellenfeleink, de azért kellőképpen figyelnek ahhoz, hogy egy hulla gyors elrejtése, vagy a hátuk mögött való átosonás kellő sikerélményt jelentsen. Az NPC-k viselkedése ráadásul megannyi hétköznapi elemből épül fel: az őrök morognak, köpködnek, arról beszélgetnek, hogy inni kéne egyet szolgálat után. Sokszor saját tetteink visszhangja is megüti a fülünket egy-egy elcsípett beszélgetés során, így igazán olyan élményünk lehet, mintha egy tőlünk függetlenül működő világba sétáltunk volna be.

Egy orgyilkos eszköztára.

Egy orgyilkos eszköztára.


Szerencsére látszik az, hogy a stáb igyekezett a fentebb leírt különös világot kellő ízléssel és látványvilággal megjeleníteni képernyőinken. A grafika nem feltétlenül a realizmusra törekszik, de számomra ez inkább pozitívumként hatott, mint hiányosságként. A karakterek és a város egyes részei is inkább festményszerű, a valóságtól elrugaszkodott hatást keltenek, mégis azt gondolom, a Dishonored pont ettől lóg ki a futószalagon készülő játékok sorából. A karantén alatt levő mocskos sikátoroknak, az elárasztott kerületek mocsarainak, vagy éppen az ég felé nyúló, viktoriánus építményeket idéző fémtornyoknak egyedi és furcsa hangulata egyből magába szippant és ámulatba ejt. Az emberek arca néhány kivételtől eltekintve torz és egyfajta gonoszságot sugároz, de legalábbis gyanút ébreszt bennünk. A hanghatások és a többnyire visszafogott, esetenként mégis drámai zene még inkább hozzájárulnak az összhatáshoz, a szereplők szinkronhangjai között ráadául olyan színészek is feltűnnek, mint például Michael Madsen és Susan Sarandon.

Örvendetes a hazai játékosok szempontjából, hogy a Dishonored is beállt a magyar felirattal megjelenő játékok sorába, így azok sem maradnak le a történet részleteiről, akik hadilábon állnak az angol nyelvvel. Nekem személy szerint már sok-sok (félre)fordítással meggyűlt a bajom, szerencsére ez esetben jórészt elhanyagolható hiányosságok fordultak elő (egyes szám-többes szám nem stimmelt a mondatban, apróbb felületességek). Ami nagyon szúrta a szemem, az az egyik átvezető képernyő esetében a "szeszfődzdék" elírása hatalmas betűkkel, illetve az innocence szó "büszkeség"-re való fordítása. Ezektől eltekintve továbbra is javuló tendenciát mutat a játékszoftverek honosítása, egyes speciális kifejezések (gyilokoszlop, villámfal stb.) esetében pedig kifejezetten kreatívan jártak el a magyar nyelvre való átültetés terén.

Előnytelen fotó a leendő császárnőről.

Előnytelen fotó a leendő császárnőről.


Nem kellett hát csalódnom a Dishonored-ben, igazi színfolt lett az idei játékok palettáján, melyet az első végigjátszást követően érdemes újra elővenni, részben az alternatív befejezések megismerése céljából, részben azért, mert az ehhez hasonló játékok esetén külön élvezetet jelent a szintek még profibb teljesítése. Hosszasan mesélhetnék még arról, amikor patkány alakjában surransz be a szigorúan őrzött kapu melletti csatornán, kacagva végignézed, amint az áthuzalozott villámfal semmivé porlasztja üldözőidet, vagy éppen az időt megállítva gondosan kilősz egy-egy számszeríjlövedéket a strázsák felé, akik pár másodperc múlva egyszerre rogynak össze körülötted, de ezer szónál is többet mond maga a játékélmény. Öltsd fel te is a halálfejes maszkot, válj árnyékok között rejtőzködő legyőzhetetlen szellemmé, megéri!

Az ex-császárnő itt még él és virul.

Az ex-császárnő itt még él és virul.


Dishonored / Tesztplatform: XBOX360

a polcon a helye
  • Stílus: Akció
  • Megjelenés: 2012. október 12.
  • Ár: 2.999 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Szabad játékmenet
  • Mellékküldetések, rengeteg felfedeznivaló
  • Egyedi, érdekes világ
  • Művészi grafika
  • Magyar felirat
  • Apróbb hiányosságok az irányíthatóság terén
  • Kicsit rövid
  • Hang
    9
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    8
  • Hangulat
    10
8.8
54 hozzászólás

Vendég

12 éve, 4 hónapja és 8 napja

Vendég írta:
orgyilkos or orrgyilkos or orvgyilkos?
orgyilkos, ahogy az orgazda sem orVgazda és nem oRRgazda

válasz erre

Vendég

12 éve, 4 hónapja és 8 napja

orgyilkos or orrgyilkos or orvgyilkos?

válasz erre

mrxten

12 éve, 4 hónapja és 10 napja

bia írta:
el tudtam rabolni, még egyszer köszönöm. hát nekem nem sikerült ölés nélkül végig vinnem mert a sokolov előre futott az örök meg nekem rontottak röhögő smiley
én nem hagytam eltiplizni
elkábítottam mielőtt még meglépett volna röhögő smiley

válasz erre

bia

12 éve, 4 hónapja és 10 napja

bia írta:
köszönöm mosolygó smiley kacsintó smiley
el tudtam rabolni, még egyszer köszönöm. hát nekem nem sikerült ölés nélkül végig vinnem mert a sokolov előre futott az örök meg nekem rontottak röhögő smiley

válasz erre

bia

12 éve, 4 hónapja és 10 napja

mrxten írta:
Sokolov nem fog magától menni, hanem el kell kábítani és a hátadon kell elcipelni a csónakig mosolygó smiley
az épület főbejáratánál iktasd ki az őröket és bent sunnyogj el a lift kezelődobozáig ahol aktiválhatod
miután aktiváltad a liftet, fel tudsz menni sokolovért és le tudod hozni anélkül, hogy az összes katonát ki kellene iktatni
ügyesnek kell lenni de ölés nélkül meg lehet csinálni nekem legalábbis sikerült
köszönöm mosolygó smiley kacsintó smiley

válasz erre

mrxten

12 éve, 4 hónapja és 11 napja

bia írta:
Segítsetek nekem. Sokolovot akarom elrabolni de valamiért sehogy se engedi. Megölni ugye nem lehet.. A segítséget előre is köszönöm mosolygó smiley
Sokolov nem fog magától menni, hanem el kell kábítani és a hátadon kell elcipelni a csónakig mosolygó smiley
az épület főbejáratánál iktasd ki az őröket és bent sunnyogj el a lift kezelődobozáig ahol aktiválhatod
miután aktiváltad a liftet, fel tudsz menni sokolovért és le tudod hozni anélkül, hogy az összes katonát ki kellene iktatni
ügyesnek kell lenni de ölés nélkül meg lehet csinálni nekem legalábbis sikerült

válasz erre

Vendég

12 éve, 4 hónapja és 12 napja

bia írta:
Segítsetek nekem. Sokolovot akarom elrabolni de valamiért sehogy se engedi. Megölni ugye nem lehet.. A segítséget előre is köszönöm mosolygó smiley
Komplett végigjátszás:

hxxp://www.ign.com/wikis/dishonored/Walkthrough?objectid=112932

válasz erre

bia

12 éve, 4 hónapja és 12 napja

Segítsetek nekem. Sokolovot akarom elrabolni de valamiért sehogy se engedi. Megölni ugye nem lehet.. A segítséget előre is köszönöm mosolygó smiley

válasz erre

Vendég

12 éve, 4 hónapja és 12 napja

marco írta:
A megadott specifikáció szerint igen.
Hello. bocsi a zavarásért de sehogy se tudom elrabolni Sokolovot. Nem akar jönni és megölni se lehet. Tudsz/tudtok segíteni? szomorú smiley mosolygó smiley előre is köszönöm mosolygó smiley

válasz erre

Vendég

12 éve, 4 hónapja és 14 napja

Le lehet tölteni torrent oldalakról is a Skidrow verzió nem kér regisztrációs kódot a telepítés előtt csak feltelepíted,beállítod s már mehet XP alatt is tökéletesen megy.

válasz erre

Vendég

12 éve, 4 hónapja és 14 napja

A játék tökéletesen megy XP alatt is semmi gond nincsen vele.

válasz erre

Vendég

12 éve, 4 hónapja és 18 napja

Vendég írta:
Na az azért nem ugyanaz...mosolygó smiley
De azért jóval gyengébb mint egy asztali gép.

válasz erre
12345a(z) 5 -ből
Dishonored
2.999 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Patrik94 profiljaManiac profiljaMonyo profilja