DiRT Rally: Legend Edition teszt

2016. május 05.
73.6321
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
Na, végre! Nyugalom, nem őrültem meg (teljesen), csak szerettem volna kifejezni határtalan örömömet legfrissebb tesztünk, a DiRT Rally: Legend Edition kapcsán. Az utóbbi időben jó pár rally játék futott át a kezeim között, viszont ha emlékeztek, mindig hiányoltunk valamit, ami miatt nem tudtuk ajánlani a műfaj szerelmeseinek őket tiszta szívvel. De ennek most vége, mert megérkezett a sárban dagonyázás nagyágyúja konzolokra is, ami valószínűsíthetően az utóbbi évek, de talán még az évtized sem túlzás, legjobb játéka a műfajon belül.
Advertisement


Ha szeretjük az ilyen típusú programokat, akkor valószínűleg találkoztunk már a Codemasters nevével. Már csak azért is érdemes megemlíteni őket, mert jelen értekezésünk tárgya tulajdonképp az 1998-as Colin McRae Rally szellemi örököse, ami már önmagába véve is elég jó ajánlólevél. Nagyon sok hasonló anyag van, amik pusztán a számaival szeretnének lenyűgözni minket: sok pálya, horror mennyiségű egzotikus lokáció, meg persze a garázsunk, zsúfolásig tömve autentikus járművekkel.

Aztán ott vannak azok, akik inkább a lenyűgöző grafikára mennek rá, esetleg a licenszelt zenékre, vagy a szerteágazó menüvel próbálnak meggyőzni minket, hogy rájuk költsük a pénzünk. No, a Dirt Rally zsenialitása miatt valahol a kettő között helyezkedik el.

Nyugi, nem estem le

Nyugi, nem estem le


A PC-s eredeti majdnem pontosan egy évvel ezelőtt jelent meg, viszont gyanús, hogy még nekik is érdemes lehet beruházni a Legend Editionre, mivel a fejlesztők olvasták a visszajelzéseket és ezzel párhuzamosan folyamatosan fejlesztették az egész játékot, sosem tévesztve szem elől az igazi értéket, ami nem más, mint a vezetési élmény, ami tulajdonképp minden ilyen játék sarokpontja. Ez az odaadás, alázat és elszántság vezetett ahhoz, hogy nyugodt szívvel kijelentsem: semmilyen hasonszőrű programban nem találkozhatsz olyan tökéletesen összerakott kezelhetőséggel, mint itt.

Ne felejtsük el azt sem, hogy a DR egy igazi high-end szimuláció, ezért a professzionális irányításhoz rengeteg időre lesz szükségünk. Kicsit érdekes lesz a párhuzam, de nagyon hasonlít a Dark Soulshoz ebben a tekintetben, mert ha nem kellő alázattal és folyamatosan maxon lévő figyelemmel, illetve koncentrációval kezeljük a játékot, akkor nagyon csúfosan fogunk elhasalni.

Az egyszerű, ugyanakkor tökéletesen átlátható menüpontok egy szirén énekével csábítanak minket arra, hogy belevessük magunkat a rally, hillclimb, rallycross versenyekbe, aztán a Peugeot 405 T16 segítségével rekonstruáljuk Ari Vatanen híres 1988-as, Peak's Pike ereszkedését (igen, van a játékban egy Custom Event mód, ahol már kezdésként minden elérhető). Ugyanakkor egy pillanatig se legyen kétségünk, hogy a nevezett legendás sofőr sáros keréknyomába sem érünk még ebben a pillanatban. A fegyelmezettség az egyik legfontosabb tulajdonság, amivel rendelkeznünk kell fejlődésünk töretlen ívéhez. Értem én, hogy a karrier módban, amint elegendő pénzünk lesz rá, mindenki szeretne egy olyan szörnyet megvenni, mint a Metro 6R4, ugyanakkor ez a későbbiek folyamán kőkeményen vissza is üthet.

Még nagyon tapasztalt sofőröket is óva intek attól, hogy egyből kimaxolt nehézségen vágjanak bele a kalandokba. Tudom, hogy csábító az érte járó extra jutalom, de na. A realisztikus nehézség miatt sokkal bölcsebbnek kell lennünk ennél, illetve az 1960-as évekből származó kezdő járgányunk tökéletes választás lesz a betanuláshoz.

Haver, kéne egy esernyő

Haver, kéne egy esernyő


Egyébként irdatlan mennyiségű autó áll rendelkezésünkre, különféle osztályokba sorolva. Természetesen a sportág majd 60 évtizede elérhető modelljei közül válogathatunk, de ne akarjuk mindent az első nap kipróbálni. A hosszú betanulási folyamat szó szerint lesz kifizetődő.

Nagy és gyors gépekkel nagyot és gyorsan lehet bukni, ami azt jelenti, hogy a javítási költségeink is nagyok lesznek, valamint gyorsan érkeznek. Elég sűrűn ezek jóval túl fognak mutatni a financiális dolgokon, hiszen senki sem akar egy rommá törött és megerőszakolt váltót kicserélni, vagy esetleg sérült és túlhevülő motorral befejezni egy-egy szakaszt, ami miatt túl sok másodpercet vesztünk az időnkből. Elég hamar kockára is törhetjük verdánkat, aztán sokszor nincs más választásunk, csak az, hogy roncsként értékesítjük egykor gyönyörű Lancia Stratosunkat.

Pénzzel amúgy nem csak új, rommá törhető autókat vásárolhatunk - mérnököket is toboroznunk kell belőle. Ha a megfelelő kilométert belerakjuk egy brigádba, akkor automatikus fejlesztésekkel látják el járművünket, valamint különféle perk slotokat nyitnak nekünk, amivel gyorsíthatjuk az egyéni fejlődésünket. Az a jó ebben, hogy nem erőszakol semmit ránk a gép, mégis változatosabbá tudjuk tenni a versenyeket.

Ugyanakkor ezek sem faragnak belőlünk pillanatok alatt mesteri pilótát, aki kipörgő kerekekkel tud a görög partokon rodeózni, vagy a finn növényzettől milliméterekre elhúzni. Az a durva amúgy, hogy nem csak akkor érezzük győztesnek magunk, ha az első három hely valamelyikén végzünk. Túlélni a német terepet viszonylag hibátlan futóművel, esetleg a wales-i pályát működő autóval - a legtöbb esetben ezeket is diadalként fogjuk megélni. A Dirt Rally tele lesz ilyen momentumokkal, ami miatt maximális figyelmet követel meg a pilótáktól.

Legolas, tünde szemeid mit látnak? Műszerfalat!

Legolas, tünde szemeid mit látnak? Műszerfalat!


Teljesen mindegy, hogy a 4000 méter magas, lehetetlenül szűk monte carlo-i kavicságyas pályán zúzunk, esetleg késő éjszaka, a neonfénnyel megvilágított svéd szakaszon, a szinte tökéletes vezetési élmény miatt minden nüánsznyi különbséget érzékelni fogunk. Más lesz vezetni a különféle anyagú és állagú utakon.

Teljesen eltérő technikát igényel a napsütéses, borongós, szakadó esős időjárás. Ehhez adjuk hozzá az eltérő tulajdonságú járműveket: a különféle karakterisztikák, a súly, a meghajtás - minden osztály eltérő élményt kínál, ami miatt a szemünk folyton az úton lesz, közben minden idegszálunkkal másodpilótánkra koncentrálunk, mikor mondd valami olyat, amitől kiborulunk. Sok játéknak az a baja, hogy amíg ne nyitunk meg valami erősebb dolgot, nem érezzük azt az erőt, amit elvárnánk. Na, ezt itt felejtsük el, mert pontosan olyan dög lesz vezetni egy Reanult Alpine 110-et, mint Loeb uraság rekordokat döntő 206-os Peugeot-ját.

Sokszor elmondtuk, hogy a jól kikevert hangzás, esetleg egy ötletesen összeválogatott soundtrack mennyit tud dobni a játékokon. Én különösen érzékeny vagyok erre a témára, de a Rally-nál durvábban szóló ambient részt ebben a kategóriában nem hallottam még. Tekerjétek fel a házimozit, vagy ami még jobb, rakjatok fel fejhallgatót és vigyorogjatok velem együtt. A lóerőktől hemzsegő motorok ereje le fogja vinni a fejeteket. Ahogy valami keményebb ugratás után talajt fogunk, a felfüggesztés reccsenése izzadságcseppeket varázsol homlokunkra.

Az egyre kopó fékbetétek csikorgása, a kavicsok pattogása dísztárcsánkon, a havas pályák surrogása - nagyon nehéz szavakat találni, milyen élmény. Persze sokat nem érne, ha a külcsín nem támogatná meg ezt a szegmenset, de a Codemasterst ezt sem bízta a véletlenre. Ennél szebb témába vágó játékot én bizony nem nagyon láttam!

Itt a Mikulás, éles jobbost hozott

Itt a Mikulás, éles jobbost hozott


Folyamatos, 60 FPS-en pörgő képfrissítés jó alap, amit megtámogat a rendkívül részlet gazdag, gyönyörű környezet. Járműveink megszólalásig hasonlítanak a való életben lévő másukra, mind kívül, mind belül. Végre egy olyan versenyzős program, ahol konkrétan mindenre figyeltek, abszolút le a kalappal! Amennyiben az offline kontent nem lenne elég, csatlakozhatunk a világhálóra is, ahol napi/heti/havi kihívások és versenyek, valamint speciális eventeket érhetünk el.

Előbbiek abszolválásához rendelkeznünk kell a kvalifikációhoz szükséges autóval, de ne feledjük, hogy minden ilyen eseménynél egyetlen lehetőségünk van. Ha elrontunk egy kanyart, esetleg az egekig turbózott Audi Quattro motorját felcsavarjuk egy fára, édesmindegy. Nincs restart, meg semmi ilyesmi, hanem az elért eredményünket a rendszert globális idők közé csapja. Mondanom sem kell, milyen szintű fókuszt kívánnak ezek a dolgok, ugye.

Persze semmi sem lehet tökéletes, így a DR-nél is találhatunk furcsaságokat. A hillclimb és rallycross lehetőségek jópofák, ugyanakkor a játék többségéhez képest egy kicsit kidolgozatlannak hatnak, mintha utólag csapták volna a módok közé őket, ami persze nem igaz. Ehhez kapcsolódik, hogy valamiért az utóbbi versenyeken némi szaggatásba is belefutottam, ami újfent a fenti tézist látszik igazolni.

Egy-két apróságot még fel tudnék hozni, viszont ezek már a szőrszálhasogatás fogalmát merítenék ki, így nem teszem. Ugye találunk egy Legend Edition alcímet, ami azt sugallja, hogy ez valamiféle GOTY kiadás. Van igazság benne, mivel kapunk nem kevés DLC-t is, de azt mondom, hogyha a műfaj szerelmese vagy, a mellékelt Colin McRae Legend DVD miatt megéri beruházni rá.

Olyan gusztán néz ki, hogy mindjárt legelni támad kedvem

Olyan gusztán néz ki, hogy mindjárt legelni támad kedvem


Van még egy érdekes dolog a játékban, amit igazából nem tudok negatívumként feltűntetni, ugyanakkor néha baromira zavaró lesz. Olyan szinten élethűre csinálták a stuffot, hogy másodpilótánk néha az egekbe lökte fel az agyam, mivel elsőre, másodikra, de még harmadikra is összefüggéstelen dolgokat darál. Gondoltam, köszi, nem elég, hogy a pályával meg a lóerőkkel küzdök, az egyetlen segítségem is terrorizál. Aztán persze rájöttem, hogy mi mit jelent, egyből meg is változtattam véleményemet, mert hihetetlen nagy segítség lesz a későbbiekben.

Szóval kifogástalanra sikerült a Dirt Rally konzolos portja. Nem elég, hogy az alapjáték minden egyes pozitívumát megörökölte, kibővítve az egy év alatt összegyűjtött visszajelzésekkel, tapasztalatokkal, hanem még erre rá is pakoltak nem kevés lapáttal.

Nyugi, a mosás ingyé van!

Nyugi, a mosás ingyé van!


Az extra tartalom egy dolog, de a mellékelt DVD igazi finomság, nagyon ritkán láttunk eddig ilyet. Egyszóval, ha egy gyönyörű, durván realisztikus, szórakoztató rally játékra vágysz, ne keress tovább: a Dirt Rally személyében megszületett az etalon ebben a kategóriában. Vrumm - vrumm!

DiRT Rally: Legend Edition / Tesztplatform: PlayStation 4

kihagyhatatlan!
  • Stílus: Verseny
  • Megjelenés: 2016. április 05.
  • Ár: 9.988 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • Lenyűgöző grafika
  • Szinte tökéletes vezetési élmény
  • Élvezetes online küzdelmek
  • Varázslatos hangok
  • Fura Hillclimb és Rallycross mód
  • Csak apróságok
  • Hang
    9
  • Grafika
    9
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    9
9
DiRT Rally: Legend Edition kapcsán. Az utóbbi időben jó pár rally játék futott át a kezeim között, viszont ha emlékeztek, mindig hiányoltunk valamit, ami miatt nem tudtuk ajánlani a műfaj szerelmeseinek őket tiszta szívvel. De ennek most vége, mert megérkezett a sárban dagonyázás nagyágyúja konzolokra is, ami valószínűsíthetően az utóbbi évek, de talán még az évtized sem túlzás, legjobb játéka a műfajon belül. '>
DiRT Rally: Legend Edition kapcsán. Az utóbbi időben jó pár rally játék futott át a kezeim között, viszont ha emlékeztek, mindig hiányoltunk valamit, ami miatt nem tudtuk ajánlani a műfaj szerelmeseinek őket tiszta szívvel. De ennek most vége, mert megérkezett a sárban dagonyázás nagyágyúja konzolokra is, ami valószínűsíthetően az utóbbi évek, de talán még az évtized sem túlzás, legjobb játéka a műfajon belül. '>
8 hozzászólás

totyak

8 éve, 6 hónapja és 17 napja

Volt szerencsém ma kipróbálni játékot PC-n. Bitang nehéz irányítani, fel is cseszte az agyam. Egyszerűen alig kanyarodik a gép, kicsit olyan, mint ha fáziskésése lenne, illetve a fékezésre is alig reagál. Nem sokat járszottam, nyilván hozzá lehet szokni, de azért nem lett volna baj, ha olyanra készítik el a játékot, hogy mindenkinek szórakoztató lehessen. Első próbálkozásra rommá törtem a gépet. A játék meg kegyetlenül büntet. Elhagyod a pályát, 15 másodperc bünti. Onnan már nem is érdemes küzdeni. Ha most nem tudom kipróbálni előre, csak beleugrom és megveszem, jelen pillanatban nagyon morcos volnék.

válasz erre

Gólem

8 éve, 6 hónapja és 17 napja

Ezek PS4-es screenshotok? meglepett smileymeglepett smileymeglepett smiley Kegyetlen jó néz ki! mosolygó smiley

válasz erre

Terminator

8 éve, 6 hónapja és 18 napja

Rohadtul nem érdekelt ez a játk, nem vagyok egy nagy versenyjátékos, de ez a teszt annyira felpörgetett, hogy kell! röhögő smiley Megvárom míg valaki eladja hogy kicsit olcsóbban hozzájussak.

válasz erre

kpal

8 éve, 6 hónapja és 18 napja

Nagyon jól össze van rakva a játék az fix! Az eddigi Dirt játékok is pazarak voltak.

válasz erre

totyak

8 éve, 6 hónapja és 18 napja

A tesztek 90%-át elolvasom, de ritkán olvasok ilyen jót. Nem azért tetszett, mert magasztalja a játékot, hanem mert iPet annyira beleélte magát, hogy szinte szárnyalt írás közben és élvezet volt az egészet olvasni, tényleg meghozta a kedvet a játékhoz és ezeknek a teszteknek ez lenne a lényege. Nagyon jó teszt, gratulálok. A játékot, meglepő módon, még nem próbáltam ki PC-n sem. Magam sem értem miért nem, pedig tisztában voltam vele, hogy megjelent és a Dirt 3-at is imádtam.

válasz erre

drift3r91

8 éve, 6 hónapja és 18 napja

Csak a kormány support dolgot tenném hozzá. Valaki azt mondta, hogy amit lehet gamepaddal játszani az nem szimulátor, na neki üzenem G27-em van és ott nem kapsz olyan segitséget mind gamepaddal+olyan szituációkból nem szeded ki a kocsit, ahonnan én kormánnyal, tökéletes játék. Asetto Corsa is van konzolra és mennek olyan köridőt gamepaddal mint más kormánnyal? Megtehették vna h azt mondják csak kormánnyal lehet tolni, de akkor hány ember nem tudna játszani. Ők örüljenek de egy gamepados ne mondja hogy arcade.

válasz erre

Tommy

8 éve, 6 hónapja és 18 napja

Vrummmmvrummmmmmm mindenképp beszerzem!!! mosolygó smiley Rohadt jó teszt lett!

válasz erre

Eltohn

8 éve, 6 hónapja és 18 napja

Ritkán látni ennyire pozitív tesztet! meglepett smiley Nem is próbáltam még ki, de nagyon megtetszett!

válasz erre
DiRT Rally: Legend Edition
9.988 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljaManiac profilja