Detroit: Become Human teszt

2018. május 24.
73.7441
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
adriano profilja, adatai
adriano
Személyes nagy kedvencem, a Quantic Dream igencsak ambíciózus kis műhely. A francia csapat olyan történet alapú klasszikusokkal emelte új szintre a videojátékokat, mit a Fahrenheit, a Heavy Rain vagy a Beyond: Two Souls, tehát tulajdonképpen ők ennek az iparnak a Chris Nolanjei. Most megérkezett várva várt új munkájuk, amely a talán már nem is túl távolinak tűnő jövőbe, az androidok világába hív minket. Igazán nagyot markoltak a srácok, hiszen a már eleve hatalmas lehetőségekkel bíró koncepcióba igyekeztek több más, sikamlós témakört is csempészni. Üdv Detroitban, 2038-ot írunk.
Advertisement


A történetből természetesen nem szeretnék semmit sem elárulni (tipikusan az a helyzet, hogy minél kevesebbet tud róla előre az ember, annál hatásosabb lesz játék közben), de azért a felütésről ejtsünk pár szót kedvcsinálóképpen. 2038-ban járunk tehát, a helyszín Detroit, és egy a teljesen emberi külsejű androidoktól erősen átitatott, már-már megmérgezett társadalom.

Az utcán minden sarkon a gazdáik ügyes-bajos dolgait intéző robotok teljesen a mindennapi élet részét képezik, és tőlünk, egyszerű emberektől csak az egyenruhájuk és a halántékukon villódzó ledfény különbözteti meg őket.

Hát, legalább jobban néznek ki, mint a legtöbb poltikus.

Hát, legalább jobban néznek ki, mint a legtöbb poltikus.


Gondoljunk csak bele, hogy milyen problémákat is okoz ez a helyzet, főleg szociológiai értelemben. A gépek egyre több munkahelyet vesznek el az emberektől, a munkanélküliség soha nem látott rekordokat dönt, sokan már élettársuknak (vagy gyermeküknek!) is androidot választanak hús-vér ember helyett.

Ha még jobban bele szeretnénk ásni magunkat a háttérbe, mint ami feltétlenül szükséges, akkor különféle elszórt újságcikkekből, TV-adásokból tájékozódhatunk. Higyjétek el, nagyon érdemes, elképesztő ötleteken keresztül mutatják be nekünk 2038 súlyosan beteg társadalmát, és hátborzongató látni, hogy bizony valóban ebbe az irányba tartunk, padlóig nyomott gázzal...

Gyere már, itt a taxi.

Gyere már, itt a taxi.


Sokan persze szkeptikusak az androidokkal szemben, vagy épp haragszanak rájuk, mert miattuk lettek maradtak munka nélkül, stb. Ide csöppenünk tehát, három főszereplőnk bőrében, akik mindannyian androidok. Az egyikük Connor, egy nyomozó-prototípus, aki a rendőrség munkáját hívatott segíteni az androidok által elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatban.

Másodikként Kara-val találkozunk, egy kedves házvezetőnő-robottal, aki egy őt ért tisztázatlan baleset után tér vissza a gazdájához, akinek a szeme sem áll jól már a legelső pillanattól kezdve. Végül pedig Markus következik, aki boldogan végzi feladatait egy idős festőművész személyes asszisztenseként, míg egy éjjel, ahogy az lenni szokott minden megváltozik... Kara és Connor sztorija élményszámba megy, egyedül Markusé, ami picit kevésbé rántott be. Egy-két momentum kivételével nem tud felérni a másik kettőhöz, de ez inkább az utóbbiak dícsérete, mint az előbbi kritikája.

Egyre jobban utálom ezt a melót.

Egyre jobban utálom ezt a melót.


A karaktereket nagyon jól eltalálták David Cage-ék. Annak ellenére, hogy nem élő emberekről beszélünk, könnyű szorítani nekik és együttérezni velük. Mellékszereplőinkkel sincs probléma, a kedvencem Connor emberi rendőr "társa", a régi vágású szeszkazán, Hank Anderson hadnagy. Lehet, hogy kicsit (meglehetősen) klisés karakter, de a beszólásai és úgy általában az emberi mivolta nagyon kedvelhetővé teszi, jó kis kontrasztot képez a futurisztikus felálláshoz képest.

A megjelenítés terén sem igazán lehet hiányérzetünk. A nyílt, pompás város, a szűkös, koszos bűnügyi helyszínek mind-mind gyönyörűen megkomponáltak, sokat segítenek, hogy beszippantson minket az atmoszféra. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy az egyik leghatásosabb jelenet, amit valaha játék közben átéltem, a Detroit-hoz fűződik. Legyen elég annyi, hogy a szeméttelepes rész: Biztos vagyok benne, hogy ha majd játszotok vele, akkor elég hidegrázós lesz az élmény.

A szereplők kidolgozása szintén elsőrangú, ismét csak valódi színészek adták külsejüket és hangjukat hozzájuk. Tetszett, hogy az android-karakterek egész egyszerűen szebbek, mint humán társaik, akik sokszor kicsit túlsúlyosak, ráncosak, stb. Hiába, a gépeket megrajzolták, tervezik, az ember meg már csak olyan, amilyenné a természet vagy adott esetben az életforma tette, ugyebár.

Ezek szerint a fejlesztők is látták az Életrevalókat.

Ezek szerint a fejlesztők is látták az Életrevalókat.


Sokkal inkább interaktív filmről, mint videojátékról lévén szó, az irányítás most is hasonlóan működik, amint a korábbi QD-darabok esetében. A képernyőn megjelenik, hogy merre húzzuk a sticket, milyen gombot nyomjunk, többnyire nyugisan, időpnként pedig quick-time event formájában-bizonyára ismeritek már a dörgést. Connort irányítva leszünk úgymond a legelfoglaltabbak, hiszen vele nyomozós, tanúkérdezgetős feladataink is lesznek.

Aki játszott a demoval (ami egyébként a stuff legelső jelenete, és semmi köze nincs a történethez), az tudja, hogy hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban. Connor megérkezik a helyszínre, szétnéz, nyomokat keres, ez alapján rekonstruálja az eseményeket. Ezek kezdetleges videofelvétel formájában játszódnak le a szemei -vagyis az optikai egysége, hogy pontosak legyünk- előtt, és ilyesformán általában kulcsfontosságú új bizonyíték kerül elő.

Ha így bámultok, akkor tuti nem fog sikerülni.

Ha így bámultok, akkor tuti nem fog sikerülni.


Nyilván ha minél több nyomot sikerül felderítenünk, akkor több és részletesebb tudás birtokába jutunk, amelyet aztán később felhasználhatunk a párbeszédeknél, pl. többféle és specifikusabb kérdést tehetünk fel, stb. Egy százalékos érték még jelzi is, hogy mekkora az esélyünk a sikerre, úgyhogy rögtön tudni fogjuk, ha épp fontos infóhoz sikerült hozzájutnunk. Igazán jól működik a rendszer, egyszerű, gyorsan megszokható, könnyen használható.

Említettem a dialógusokat, hozzá is teszem gyorsan a legkirályabbat: Ismét teljesen magyar feliratozású játékkal van dolgunk! Szerencsére igényes a fordítás, a rendőrségi szakszavakat, sőt, az egyes karakterek beszédstílusait is sikerült átemelni. Jól elkülöníthetőek például Connor illedelmes megnyilvánulásai Anderson hadnagy trágárságaitól, úgyhogy jár a gratuláció azoknak, akik készítették.

Jó napot, csirkelopást szeretnék bejelenteni.

Jó napot, csirkelopást szeretnék bejelenteni.


Talán mondanom sem kell, hogy döntéseinknek most is következményei lesznek. Érdemes odafigyelni, hiszen akár az is előfordulhat, hogy egy fő karakter meghal, és nélküle folytatódik a sztori, nyilván teljesen más irányban, mint ahogy az vele történt volna. Szerencsére ha valami nagyon nem tetszik, akkor újrajátszhatjuk azt a fejezetet, másképpen, de az élmény ugye akkor teljes, ha ami történt, az megtörtént.

Minden fejezet végén aztán megtekinthető a folyamatábra, ahol címszavakban megnézhetjük, hogy mely események vezettek az adott rész konklúziójához. Egyébként az, hogy mennyi választásunk van, teljesen fejezetfüggő. Van, ahol rengetegfelé szerteágazhatnak a történések, máskor meg azt figyelhetjük meg, hogy ami megesett, az elkerülhetetlen volt, hiszen bár sokszor kerültünk döntéshelyzetbe, a végeredmény mindig ugyanaz lett volna.

Asszem ez nem az a Mr. Szürke, akiért úgy odavannak a csajok.

Asszem ez nem az a Mr. Szürke, akiért úgy odavannak a csajok.


Pár végigjátszást simán benne van a stuffban, annál is inkább, mivel még az sem teljesen mindegy, hogy egy adott mellékszereplővel milyen viszonyt alakítottunk ki. Legalább néhány kritikusabb fejezethez mindenképp érdemes visszatérni, és ha homlokegyenest másképp alakul a sztori, akkor onnan folytathatjuk, akár végig.

Elárulom, hogy én nagyon vártam a Detroitot, és ugyan nem ez a stúdió legjobb munkája, de egyáltalán nem is okozott csalódást. Bár az egyik sztoriszálnál tényleg érezhető, hogy kicsit elsietett, és kevesebb érzelem szorult belé, de ha az egészet nézem, akkor ismét olyan élményt kapunk, ami egy darabig biztosan velünk marad a stáblista után-ez pedig több, mint elég egy videojátéktól.

Detroit: Become Human / Tesztplatform: PlayStation 4

a polcon a helye
  • Stílus: Kaland
  • Megjelenés: 2018. május 25.
  • Ár: 18.789 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Kidolgozott hátterű világ
  • Szerethető karakterek
  • Többször újrajátszható
  • Magyar felirat
  • Az egyik történetszál kissé elmarad a többitől
  • Előfordul, hogy nagyobb(nak tűnő) döntések is csak látszólag számítanak
  • Hang
    9
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    8
8.5
13 hozzászólás

WarriorAutobot

6 éve, 3 hónapja és 21 napja

Én szombaton kijátszottam és nekem nagyon tetszett.
Megérte rá várni, az elején lassan kapott el, de utána nagyon beszippantott. Itt viszont tényleg nagyon sok olyan kis döntés is számított amit vagy 2 fejezettel korábban hoztam meg vagy néztem meg. Itt már nem az volt hogy tényleg könnyű eldönteni hogy melyik a jó és melyik a rossz döntés mint a korábbiakban, volt ami elsőre jónak tűnt, de később kiderült hogy az is inkább a rosszak közé esik.
Annyira sok részletre kellett figyelni hogy sokszor hiába néztem 2x körbe egy nem olyan fontos résznél egyetlen egy kis hiba és már is megváltozott a történet.
Mikor kijött az első teaser azóta vártam és most végre itt van! Amit egyedül hiányolok az az "All ending" trófea. röhögő smiley

válasz erre

Vidoros

6 éve, 3 hónapja és 23 napja

Elképesztően néz ki, de nekem hiányozna belőle a játékélmény. Haverom megvette, nála fogjuk tolni holnap egész nap, hát kíváncsi leszek. mosolygó smiley

válasz erre

petrovicsz

6 éve, 3 hónapja és 24 napja

A legnagyobb problémám ezzel a játékkal (és az összes ilyen interaktív mozival), hogy egyszerűbb és még talán élménydúsabb is megnézni videomegosztón, mint játszani vele, mert konkrétan olyan mint egy film.

Persze gyönyörűen néz ki, a zenéje behúzós, imádom, de akkor is. Ez nem igazán játék...

válasz erre

iPet

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

Tényleg jó játék, de szerintem a QD portfóliójából talán ez a "leggyengébb", ha létezik ilyen kifejezés a játékaikra. Nekem még a Beyond is sokkal jobban tetszett, a Heavy Rain-t meg nem tudja megszorongatni.

válasz erre

Patrik94

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

"Kár" hogy ennyire filmes, legalábbis nekem. Ez az ide oda klikkelés, válaszolgatás nem valami nagy élmény. A látvány viszont lenyűgöző, a magyar nyelvért meg óriási köszönet! mosolygó smiley

válasz erre

Ronalddo

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

Imádom ezt a stílust, mégsem leszek első napos vásárló, valahogy olyan játékra vágytam most ami több beleadást igényel, így GoW lett. mosolygó smiley De nyáron lehet hogy adok neki egy hétvégét.

válasz erre

VaPe

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

Már csak pár óra és indulok én is Detroitba! De várom már! mosolygó smiley

válasz erre

adriano

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

Direktor írta:
Hát nem ugrották meg a Heavy Raint. meglepett smiley
Ha nagy nehezen választanom kéne, akkor talán nálam is az a favorit. mosolygó smiley

válasz erre

adriano

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

muki írta:
A Quantic Dreams túl magasra tette a mércét az előző játékokkal. Nem lehet mindig megugrani. Nagyon jó pont ez, és én már nagyon várom hogy játszhassam! mosolygó smiley
Pontosan! mosolygó smiley

válasz erre

muki

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

A Quantic Dreams túl magasra tette a mércét az előző játékokkal. Nem lehet mindig megugrani. Nagyon jó pont ez, és én már nagyon várom hogy játszhassam! mosolygó smiley

válasz erre

Tommy

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

Holnap jön már tűkön ülök!!! mosolygó smiley Kicsit meglepődtem, azt hittem simán lesz 9 pont minimum.

válasz erre

Gólem

6 éve, 3 hónapja és 25 napja

Elképesztő ahogy kinéz uhhhhh!!!!! meglepett smiley

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Detroit: Become Human
18.789 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljaKisember001 profilja