Days Gone teszt

2019. április 25.
79.0871
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
A Bend Studio munkatársai annak ellenére, hogy viszonylagosan jártasak már nagyobb címek elkészítésében, hát, őszintén szólva jó nagy fába vágták fejszéjüket. A Days Gone című alkotásukkal valami olyasmit kívántak tető alá hozni, ami kevés stúdiónak sikerült. Ennek ellenére szivárogtak a jobbnál jobb felvételek, trailerek, amik egyre durvábban etették a bennünk lakó hype-szörnyet. A képzeletbeli cseresznyét pedig az állítólagos gameplay felvételekkel tették fel a roppant gusztusos fagyi kehelyre.
Advertisement


Biztosan Ti is emlékeztek arra a videóra, amikor főhősünk megérkezik egy nagy telepre, ahol némi hangoskodást követően több száz, de lehet, hogy ezer zombi kezdi el üldözni. Megmondom őszintén, én ezt nem hittem el, valami olyasmi húzásnak gondoltam, mint anno a Killzone 2 állítólagos intróját. Több, mint hatvan órányi Days Gone-nal a hátam mögött bátran ki merem jelenteni, hogy a fejlesztők semmiben sem hazudtak vagy ferdítettek, ami egészen egyszerűen elképesztő. Mint ahogy a játék minősége is. Mert egy dolog a Syphon Filtert összerakni, vagy egy Uncharted epizódot készíteni PS Vitára, de egy ilyen, tripla A kategóriájú cucchoz más is kell, mint elhivatottság és tapasztalat.

Te keresd a pulzust én meg addig keményen nézek a kamerába

Te keresd a pulzust én meg addig keményen nézek a kamerába


Történetünk napjainkban játszódik, Oregon államban. Meglehetősen baljósan fest a jövő: hősünk, Deacon St John menyasszonyát elég durván megkéselik, miközben a világ éppen összeomlófélben van körülöttük. Ketten együtt menekülnek Deac vértestvérével, a Mongrel klán egy másik tagjával, Boozerrel, aki szintén nincs túl jó állapotban egy vágásnak köszönhetően. Ha ez nem lenne elég, akkor az utolsó, evakuációt segítő helikopteren mindössze kettő darab szabad hely van. Sarah, a menyasszony nyilván elsőbbséget élvez, viszont Deacon nem akarja magára hagyni tesóját, már csak azért sem, mert így biztosan meghalna, ezért inkább a helikopter desztinációját jegyzi meg, ígéretet téve szíve választottjának, hogy amint ellátják Boozer sebét, indulnak rögtön utánuk.

Két évet ugrunk előre az időben. Ahogy azt megszokhattuk már az ilyen zombi invázióknál, a derék élőholtak az ismert környezetben szinte napok alatt átvették az irányítást minden felett, miközben a lakosság nagyobbik részét elpusztították. A túlélők különféle erődített táborhelyeken húzzák meg magukat és igyekeznek nem éhen halni. A két motoros úgyszintén túlélte ezt az időszakot és portyázókká váltak. Jóban vannak a legtöbb lakhellyel, miközben kisebb-nagyobb munkákat végeznek el nekik. Kevés infót kapunk az elmúlt esztendökről, de az kiderül, hogy Sarah halálát lelte a világégésben. Innen indul tehát történetünk, amiről többet nem szívesen beszélnék, a véletlen spoilerek elkerülése miatt azért sem, mert remekül sikeredett az elbeszélés.

Vajon miben fogadhattak?

Vajon miben fogadhattak?


Vegyük például a szereplőket - az ilyen nyitott világú anyagokhoz képest a DG kevesebbet vonultat fel az átlagnál, viszont így tudtak ügyelni arra, hogy a legtöbben igazi személyiséget kapjanak. Persze még így is tömve van az egész NPC-kel, viszont nem tudunk minden járókelővel kommunikálni, ami egyáltalán nem baj, sőt. Nyilván azért akad olyan központi figura, akire rá tudunk húzni valamilyen skatulyát, de azért nem ez a jellemző. Deacon minden tekintetben kiemelkedik, mivel együtt él a környezettel. Elég tökös srác, amit a múltja (ex-katona, motoros, satöbbi) miatt simán elhiszünk, ugyanakkor meglehetősen ingerlékeny, jókedvű, cinikus, szóval sikerült abszolút emberi jellemzőkkel felruházni.

Kicsit Nathan Drake-re hajaz, sarkosabb világszemélettel, de ettől függetlenül abszolút szerethető figura. Ami ennél is izgalmasabb, hogy rendkívül sok történeti szál került az anyagba. Lehet nagyjából sejteni, hogy melyik a központi vonal, de temérdek missziót veszünk fel, amit más játékok valószínűleg egyszerűen másodlagos direktívának jellemeznének, itt azonban inkább az elmélyülést segítik. Gondolok itt egyszerű fejvadászatra, esetleg valami fontosabb tárgy megkeresésére. De begyújthatunk zombi fészkeket, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést az adott területen. Keresgélhetünk dokumentumokat, amik az elmúlt két évről szólnak. Likvidálhatunk komplett rablóbandákat, esetleg tengelyt akaszthatunk a helyi megszállottakkal, akik Rippernek hívják magukat és totál agyamentek. Szóval, teljesen mindegy hogy mit csinálunk, értelmetlenül nem küldenek bennünket sehova, egy-egy apróbb szelettel mindig kiegészítik ezek a mellékesnek érzett dolgok is az elbeszélést.

Alig gyanús a hely

Alig gyanús a hely


Már csak azért is érdemes mindent elvégezni, mert rendkívül jól vannak elhelyezve az amúgy meglehetősen masszív bejárható területen, így a céltalan bóklászást gyakorlatilag lenulláza az anyag azzal, hogy kis túlzással az utolsó szegletbe is elzavar minket. Ezt közben egyáltalán nem érezzük tehernek a már említett feladatok miatt, plusz az igen változatos környezet is tartogat nem kevés meglepetést. Ha már ezt szóba hoztam, elemezzük ki egy kicsit anyagunkat külcsín szempontjából. Az összkép több, mint impozáns: elképesztően festenek az oregoni erdők és mezők. Egyszer valamilyen kellemes kis ösvényen csalinkázunk, hogy aztán pár perccel később már a romos országúton száguldozzunk. Elsőre békésnek tűnő települések keresztezik utunkat, viszont ha közelebb merészkedünk, láthatjuk, hogy milyen pusztítást végeztek az élőhalottak mindenhol.

Szétmarcangolt tetemek, felprédált házak szegélyezik utunkat, viszont ami még ennél is gyomorforgatóbb, hogy mire képesek az emberi túlélők. A játék semmit sem bíz ebből a szempontból a véletlenre, brutálisan részletesen mutatja be, hogy milyen ocsmány dolgokra vagyunk képesek. Ahogy azt már a fejlesztők is kiemelték, az időjárás nem egyszerűen díszként funkcionál. Nappal ugyan a legtöbb dög elbújuk a vackára, viszont a hozzánk hasonló portyázók ilyenkor tevékenykednek. Este nyilván fordított az egész, nyomorult zombik lepik el a környéket, míg ha mondjuk, egy táborba akarunk behatolni, akkor lényegesen kevesebb őrrel kell számolnunk. Nagyobb havazásban egyszerűbb lesz nyomot keresni, ugyanakkor sokkal nehezebb közlekedni - abszolút a játékstílusunkhoz tudjuk tehát ezeket a tényezőket igazítani.

Így járnak azok, akik hozzányúlnak a mocimhoz!

Így járnak azok, akik hozzányúlnak a mocimhoz!


Technikailag már nem ennyire rózsás a szituáció, noha messze nincs benne annyi bug, mint bármelyik Ubisoft termékben. Átlógásokra, tereptárgyakba való beakadásra sajnos így is számítanunk kell, ráadásul egyszer előfordult, hogy nem tudtam felvenni az adott küldetést lezáró dolgot, mert a hulla beszorult egy farakásba, így ismételten neki kellett ugranom az egésznek. Miközben ezeket a sorokat írom, már telepítettem az 1.03-as patch-et, ami valóban 20 gigányi, de cserébe gatyába rázza ezeket, noha azért nem szünteti meg. A töltési időkkel azonban valamit tenni kéne, mert sokszor egészen gyalázatos mértéket öltenek (másfél, két perc az átlag mondjuk), ami a viszonylagosan sok quick travel miatt eléggé zavaró tud lenni. Összességében azonban nagyon egyben van az egész játék, maximálisan megérdemli a magas osztályzatot.

A játékmechanika egyáltalán nincsen túlgondolva, de ezt abszolút pozitívumként mondom. A gyűjtögetésen van természetesen a legnagyobb hangsúly: érdemes végig túrni szinte mindent, ugyanis nagyon sok hasznos holmit hagytak maguk után az emberek. A rendelkezésünkre álló matériákból menet közben tudunk összeeszkábálni a molotov koktéltól kezdve a gyógyító tapaszokon át a különféle csapdákon keresztül mindent. Nem nagyon van felesleges tárgy, szinte mindennek hasznát fogjuk venni. Igen, jól gondoltátok, harcolni úgyszintén rengeteget fogunk. Hősünk egyszerre három lőfegyvert tud magával cipelni, plusz valamilyen közelharci alkalmatosságot. Utóbbi a sok használattól el fog törni előbb-utóbb, így érdemes nyitott szemmel járni és ügyesen válogatni közülük. Nyilván egy fejsze nagyobb pusztításra képes, mint mondjuk egy székláb, cserébe az sokkal strapabíróbb.

Hmm, kéne egy kicsit köszörülni. Nézők lennének.

Hmm, kéne egy kicsit köszörülni. Nézők lennének.


Érdemes kihasználni amúgy a lopakodást, mert Deacon a legtöbb ellenfelet egy jól irányzott csapással képes meglehetősen brutálisan likvidálni. A lövöldözés amúgy nagyon jó, egynémely cuccnak elképesztő tűzereje van, amit kiloccsantott agyakkal lehet minőségellenőrizni. Mondjuk túl sok variáns nem lesz, hiszen az alap pisztolyokon kívül kapunk shotgunokat, mesterlövész flintákat, sima géppisztolyokat, valamint egy nyílpuskát, variálható vesszőkkel. Minden egyes eszköznek más értékei vannak, de a rendszer egyből összehasonlítja a kezünkben lévővel, így mi dönthetünk a váltásról, illetve a hullák kezéből is kicsavarhatjuk halálosztó eszközeiket. Ahogy a filmecskékben láthattátok, motorunk segítségével juthatunk el A pontból B-be, egészen gyorsan.

Természetesen hű paripánkat is fejleszthetjük a táborokban lévő szerelőknél. Kaphat erősebb vázat, jobb felfüggesztést és kerekeket, de egy idő után extra lőszert is tárolhatunk a nyeregtáskákban - minden attól függ, mennyire vagyunk jóban az éppen aktuális táborral. Az elvégzett feladatokért ugyanis pénzt és elismerést kapunk, amit az adott helyen válthatunk tárgyakká. Minél több dolgot végzünk el az adott körzetben, úgy nyílnak meg az újabb dolgok az ide tartozó túlélőknél, így tehát érdemes az összes régióra fókuszálni. Már csak azért is, mert lesz, ahol csak motorunkhoz tudunk megnyitni új dolgokat, míg egy másik helyen extra puskákra tehetünk szert. Ugyanitt tudunk beváltani kártyákat, amit a meggyilkolt élőholtak hagynak magunk után, valamint a vadászatból származó nyers húst is előszeretettel díjazzák.

Mike, fogd vissza a beleidet, nehogy meghalljanak!

Mike, fogd vissza a beleidet, nehogy meghalljanak!


Zombitípusból amúgy nem találkozunk túl sokkal. A mezei dögökön kívül vannak Newt-ok, ezek a rendkívül idegesítő, gyerekekből átalakult izék. Sokáig csak ezzel a két fajtával hadakozunk, aztán megjelennek a mutálódott vadállatok meg a drága ordibálós rondaságok, akik önmagukban nem túl erősek, viszont ha hagyjuk sikítani őket, akkor jókora adag erősítést hívnak. Lesz még néhány alfaj, de nem lőném le az összeset. Viszont az kétségtelen tény, hogy a hordák jelentik a legdurvább (és legszórakoztatóbb) élményt. Igen, sokszor, főleg ha nem figyelünk éjszaka, simán beléjük tudunk botlani és olyankor főhet a fejünk, hogy hogyan likvidáljunk több száz, a vérünkre pályázó holtat. Egészen durva stratégiát kell kidolgoznunk legyőzésükhöz, sokszor a környezetet is használva hozzá.

Nem említettem egy másik hatalmas pozitívumot: ahogy az utóbbi időkben megszokhattuk a PS exkluzív anyagonál, úgy itt is alapból elérhető a magyar felirat! Mondanom sem kell, hogy ez mennyire örömteli, az pedig még sokkal inkább az, hogy egészen kiválóan sikerült a fordítás. Egy-két helyen azért akadnak érdekes kifejezések, de a legutóbb kiadott patch szerencsére ezen is sokat javított. Ideje rátérni a negatív dolgokra, mert azért sajnos akad belőlük egy csokorra való. Az idegesítő bugokat meg a töltési időket már említettem, de sajnos a sztori egy pontja is ide sorolható. Amennyire bő lére eresztik az egész, megváltozott világ bemutatását, ugyanolyan hirtelenséggel dobnak be egy kvázi főgonoszt, akinek hátteréről semmit sem fogunk megtudni. Ez eléggé fura a már emlegetett alaposság mellett. Bár nem feltétlenül érdemel mínuszt, de az üzemanyag keresgélése úgyszintén meg tudja akasztani az amúgy fluid eseményeket. Persze, értem hogy a belső égésű motor benzinnel megy, de néha meglepően hamar elhasználjuk a tankban lévő mennyiséget, aztán gurulgathatunk szépen.

Nyugi, nem a dekoltázsod nézem

Nyugi, nem a dekoltázsod nézem


A tartalomról csak annyit mondanék, hogy a rendelkezésemre álló idő alatt napi szinten öt-hat órákat játszottam és jószerével gőzöm sincs, hogy mikor van vége az anyagnak. Volt egy pont, amikor azt hittem hogy na, most jön a lezárás, de nem, simán gördültek tovább teljesen logikusan az események én pedig egy totál új, az eddigi legnagyobb területre jutottam. Szóval száz órát simán számolhattok rá, ha alaposak vagytok. Nyilván végig lehet rajta futni jóval kevesebb idő alatt is, de annyira játszatja magát az egész, hogy hiba kapkodni.

Embertelen mennyiséget tudnék még írni a Days Gone-ról. Nem csak a grandiózus mérete, a látványos külcsín, vagy az érdekes sztori teszik azzá, ami. Az apró dolgok miatt válik teljesen lehengerlővé: lépten-nyomon valami új dologba botlunk. Belépünk egy házba, ahol találunk egy széttrancsírozott családot és elgondolkodunk, vajon itt mi történhetett? Az erdőben fegyverropogást hallunk és látjuk, ahogy egy túlélő küzd a rátámadó förmedvényekkel - nyilván azonnal segítünk neki. Békés motorozás közben bukózsineggel kiperdítik alólunk a járművet, aztán már a nyakunkon vannak az útonállók, akik éheznek. Egy ripper bázison öklendezni fogunk. Medve elől menekülünk. Tömegsírok előtt borulunk térdre.

Csendélet egy kis Nirvana akusztikkal

Csendélet egy kis Nirvana akusztikkal


A Days Gone pont ezek miatt lesz zseniális alkotás. Nagyon ritka az ennyire jól kidolgozott poszt-apokaliptikus játék és a fenti példákkal csak a felszínét kapargattam. Vegyétek meg, mélyedjetek el benne, de vigyázat, totálisan be fog rántani Deacon St John meséje. Én szóltam előre.

Days Gone / Tesztplatform: PlayStation 4

kihagyhatatlan!
  • Stílus: TPS
  • Megjelenés: 2019. április 26.
  • Ár: 11.990 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Remek sztori
  • Magyar felirat
  • Kidolgozott, mély, változatos világ
  • Deacon
  • Nagyon egyben van
  • Kicsit sok bug
  • Hosszú töltési idők
  • Hang
    9
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    10
9
Days Gone című alkotásukkal valami olyasmit kívántak tető alá hozni, ami kevés stúdiónak sikerült. Ennek ellenére szivárogtak a jobbnál jobb felvételek, trailerek, amik egyre durvábban etették a bennünk lakó hype-szörnyet. A képzeletbeli cseresznyét pedig az állítólagos gameplay felvételekkel tették fel a roppant gusztusos fagyi kehelyre. '>
Days Gone című alkotásukkal valami olyasmit kívántak tető alá hozni, ami kevés stúdiónak sikerült. Ennek ellenére szivárogtak a jobbnál jobb felvételek, trailerek, amik egyre durvábban etették a bennünk lakó hype-szörnyet. A képzeletbeli cseresznyét pedig az állítólagos gameplay felvételekkel tették fel a roppant gusztusos fagyi kehelyre. '>
10 hozzászólás

zender

5 éve, 3 hónapja és 12 napja

Na, végeztem vele. mosolygó smiley Summázva, a hosszú töltési időktől kitéptem a hajam, de minden egyébbel nagyon meg voltam elégedve. Jött patch, bugból én kevesebbet tapasztaltam. A játék íve iszonyat király, nagyon szépen van végigvezetve, egyszerűen alig tudtam letenni. mosolygó smiley

Nem lesz év játéka, de ott fog toporogni. mosolygó smiley

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 3 hónapja és 22 napja

[Tiltott felhasználó!]

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 3 hónapja és 24 napja

[Tiltott felhasználó!]

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 3 hónapja és 25 napja

[Tiltott felhasználó!]

[Tiltott felhasználó!]

5 éve, 3 hónapja és 25 napja

[Tiltott felhasználó!]

Gólem

5 éve, 3 hónapja és 25 napja

Beszerezve, hétvége off.

válasz erre

muki

5 éve, 3 hónapja és 25 napja

Na oké, ilyen jól sikerültre azért nem számítottam! meglepett smiley

válasz erre

bekecs

5 éve, 3 hónapja és 25 napja

Hangulat az nagyon adja és hogy van magyar felirat, nagyon jó!

válasz erre

Direktor

5 éve, 3 hónapja és 25 napja

Az igen, várható volt, hogy ennyire jó lesz. Már az előzetesek is jók voltak.

válasz erre

zender

5 éve, 3 hónapja és 25 napja

Vártam már nagyon a teszt és valahogy éreztem, hogy jó lesz ez.

válasz erre
Days Gone
11.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 

kapcsolódó hírek, cikkek

Nincsenek kapcsolódó cikkek.

 
legutóbbi hozzászólások
 
Patrik94 profiljaManiac profilja