Cryostasis: Sleep Of Reason teszt

2009. február 23.
79.0621
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Maniac profilja, adatai
Maniac
Az Oroszországból érkező játékok nagy részét az emberek nem szeretik, ugyanis nem mindig hozzák azt a szintet, mint amit a nyugatról érkező produktumok. Ezt el is könyvelhetjük tényként, egyet azonban le kell szögezni. Ha nagy átlagban tekintünk az említett országból származó játékokra, akkor párhuzamot húzhatunk közöttük a hangulatuk terén, ugyanis lehetnek szebbek és jobbak a világ másik részéről érkező játszani valók, de hangulatosabbak ritkán. Számos alkotást meg lehetne nevezni, de direkt nem hozok példákat, legyen elég annyi, hogy a Cryostasis is ebben a kategóriában kap helyet, hiszen ha nem is Crysis szépségű, de iszonyúan hangulatos...

/>
Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 2. kép

A játék indításakor túl sok magyarázat nem fog elénk tárulni, ugyanis szinte egyből belevetnek minket a dolgok közepébe, hogy később mi magunk fedezzük fel a történet apróságait. Mivel nem csak a játék közben, hanem a legvégén is olyan fordulatok, és megdöbbentő dolgok kaptak helyet a sztorit szemlélve, hogy az már a detektív regények rafináltságával vetekszik, nem szeretnék túl sok mindent lelőni, csak a lényeget.

1968-ban járunk, valahol az Északi Sarkon. Megbízást kapunk egy magáról jelet nem adó atommeghajtású jégtörő hajó felkutatására, amely valószínűleg a közelünkben ragadt a jég fogságában. Mi magunk (Alexander Nesterov), meteorológusok vagyunk, de ez a történet szempontjából nem olyan fontos. Ez az előzmény, a feladatunk pedig annyi lenne, hogy bemenjünk a hajóra, amely tényleg jégbe fagyott és a dolgok mögé nézzünk egy kicsit, ugyanis valami feltűnően nincs rendben.


Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 3. kép

Baljós sejtéseink nagyon is beigazolódnak, hiszen nem sokkal az indítás után ránk támad egy ember testű, de degenerált elméjű mutáns, hogy minket nyugodalomra intsen. Mi történik itt? Mi okozta ezt? Mégis mi volt ez? A kérdésekre mind megtaláljuk a választ, sőt lehetőségünk lesz akár happy end-del is lezárni a játékot, de ezt majd ti szépen megtapasztaljátok, én inkább elmondanám milyen ötletekből is építkezik a Cryostasis.


Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 4. kép

A stílus FPS lesz, viszont a harcnak nem lesz akkora szerepe, mint a stílusban fogant társak esetében. A műfajt egyértelműen besorolhatjuk a horror kategóriába, hiszen néhányszor tényleg le lehet esni a székről. Ha összerakjuk a felvázoltakat, akkor végeredményként egy belső nézetes túlélő horrort kapunk, de a minőségibb fajtából, ahol tényleg a túlélésért kell majd küzdenünk.

Mielőtt viszont belemennénk a harcba és az ehhez kapcsolódó dolgokba, meg kell említenünk még egy apróságot a sztorival kapcsolatban. A történeti szál felgöngyölése ugyanis itt nem csak annyiból fog állni, hogy megyünk előre és magától minden kiderül. Főhősünknek van egy különleges képessége (Mental Echo), miszerint képes emlékekbe hatolni és ezáltal megváltoztatni a múltat és vele együtt egyértelműen a jelent is. Ez sajnos nem szabadon használható opció, hiszen csak akkor lesz lehetőségünk úgymond gondolatolvasásra, ha ezt a játék felkínálja. Általában elhullt emberek agyába kell belemásznunk és fényt derítenünk a történtekre, de ez a része nem csak az egy helyben ácsorgásról szól, hanem a cselekvésről. A fejlesztők ugyanis okos fejtörőkkel és logikai feladványokkal toldották meg az agykurkászást, magyarán itt lép életbe az, hogy megváltoztassuk a múltat és ezáltal a jelent is.

Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 5. kép

Nézzünk egy egyszerű példát. Emberünk jégbe fagyva fekszik egy lépcsőn, elállva ezzel a továbbjutás lehetőségét. A mi feladatunk tehát eltüntetni onnan, de ehhez bele kell másznunk az agyába és megváltoztatni a múltját. Mire visszatérünk a jelenbe, emberünknek hűlt helye sem lesz, az út pedig tisztává varázsolódott. Van viszont egy másik példája is az úgymond időutazásnak, mikor is spontán következik be a múlt-látás. Ilyenkor csak megyünk előre és hirtelen fekete fehérré változik az amúgy sem színes környezet és harmadik típusú szemlélőként deríthetünk fényt a történet azon szakaszának történéseire. Itt általában nincs lehetőségünk a módosításra, de a továbbhaladáshoz, illetve a kirakós újabb darabjához kapunk fontos információkat.


Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 6. kép

Mivel a Cryostasis képében tényleg egy valódi túlélő horror tárul elénk, a fejlesztők gyakran használják a régen is jól bevált receptet. Sötétség, csend, majd hirtelen nagy robajjal elénk vágódik egy mutálódott vad tengerész, mi pedig máris mehetünk egy tiszta alsónadrágért. A zseblámpa szerencsére alapfelszereltség, de sikerült azt is olyan sejtelmes fényűvé varázsolniuk, hogy egy perc nyugalom nem sok, annyink sem lesz.

Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 7. kép

A játék harcrendszere, melyet a kezdetekkor nem igazán veszünk igénybe, de végül nagyon fontos szerephez jut, elég silányan lett kivitelezve. Alapjaiban nem rossz, de nem is kiemelkedő. A kezdetekkor használatos fejsze az egyik leghasznosabb társunk a játék hetedik, nyolcadik pályájáig, viszont utána elszabadul a pokol, kapunk komolyabb fegyvereket is, úgy, mint távcsöves puska, sorozó, majd végül egy forgótáras puska, amelynek a legnagyobb haszna van a nagyobb dögök ellen. Bár alapjaiban nem a harc a legfontosabb eleme a játéknak, elkerülhetetlen lesz az összetűzés egy-egy ránk támadó idegen ellen. Az ellenfelek száma fokozatosan növekszik, és fajtájukat tekintve sem fogunk hiányosságokra panaszkodni, hiszen az egyszerű fejszés támadóktól kezdve, a puskás szörnyeken keresztül még egy világító szemű dupla forgó tárassal felszerelt döggel is összefutunk a hajón.

#tv#

Az alkotás egyik nagyon jó ötlete mégis az, hogy nem csak az ijesztő ellenfelektől kell félnünk, hanem a fagyhaláltól is. Mivel az északi sarkon vagyunk, a hajó pedig működésképtelen, fűtésről ne is álmodozzunk. Folyamatos harcban leszünk a hideggel is, amire még rátesz egy lapáttal az, hogy az ellenfelek, ha megsebeznek minket, nem az életerőnket fogyasztják le (olyan nincs is tulajdonképpen), hanem a feltöltött hőcsíkunkat, ami szépen lassan fogyogat. Ez teszi ki tulajdonképpen az életerőt is, hiszen ha elfogy, meghalunk, tölthetjük be a korábban elmentett állásunkat. Természetesen számos módja lesz ennek az úgynevezett hőcsíknak a feltöltésére. A legegyszerűbb az áram visszakapcsolása, aminek hála kigyúlnak a fények és a villanykörte kellő hőt ad le egy kis töltődéshez. Ezen kívül vannak még forró csövek, hősugárzók, villanytűzhelyek, fáklyák és még sorolhatnám napestig, hogy mik, a lényeg, hogy akkora veszélyben azért nem leszünk, mindig sikerülni fog újratöltenünk a testhőmérsékletünket.

Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 8. kép

A pályák kialakítása ahhoz képest, hogy csak egy hajón játszódik az egész, kifejezetten változatosra sikeredett. Persze többször találkozunk hasonló terekkel, de összességében mégis valami aprósággal mindig feldobták a fejlesztők az aktuális pályaszakaszt. Azt külön ki kell emelni, hogy elég klausztrofóbiás élményünk is lehet néha, hiszen a szűk folyosók és átjárók, amik kivilágítva sincsenek és bármikor előbukkanhat egy mutáns is, elég furcsa és izgalmas összképet kölcsönöznek. Legtöbbször belülről fogjuk élvezni a hajó borzalmait, viszont előfordul, hogy néhány perc erejéig ki kell lépnünk a fedélzetre, mikor is szedhetjük a lábunkat, hiszen komoly köhögések közepette, csak perceink, sőt másodperceink vannak a fagyhalál beálltáig. Ahogy elkezdünk fázni, és egyre hidegebb lesz, a képernyő sarkai is kezdenek virtuálisan jégbe borulni, ami csak fokozza a klausztrofóbiás és fagyos hangulatot, hogy a hajó teljes felületét borító jégvirágokat és jégcsapokat szóba se hozzam.

A helyszín tehát szépen és változatosan lett megoldva, minden leleményességet és ötletet bedobva a közösbe, viszont a grafika megítélése nagyon is emberfüggő. Kifejezetten magán hordozza az orosz játékokból ismerős védjegyeket, melyek megmagyarázhatatlanok, de mégis első ránézésre tudni fogjuk, hogy ez bizony onnan származik. Ha valaki szereti, illetve szerette az orosz játékok grafikai megvalósítását, a Cryostasis esetében sem fog kivetnivalót találni, hiszen kellően realisztikusra sikeredett, de azért magán hordozza a játékos jegyeket. Ellenben, ha valaki inkább a nyugat felől érkezett csillogó-villogó játékokkal szimpatizál, az minden bizonnyal egy csúnya jelzőt fog biggyeszteni a játék képzeletbeli kartonjára, pedig nem csúnya ez, csak más. Persze van, amibe hovatartozás nélkül is bele lehet kötni, hiszen nem éppen 2009-es színvonal, ilyen például az oly' sokat látott jégvirágok esete vagy éppen az ellenfelek mozgása, de erre nagyon úgysem figyelünk oda, hiszen a hangulat mindent elvisz a hátán.


Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 9. kép

Aminek egy horror játékban kifejezetten nagy szerepe van, az a hang és a hangeffektek. A zenét nem hoznám szóba, ugyanis olyanról tulajdonképpen nem beszélhetünk, a játékban vagy néma csend van, vagy sejtelmes zajok, illetve mutáns-berobbanós hanghatások. Ezek pedig kifejezetten jól el lettek találva. A fegyverek hangjai is rendben vannak, más zajokkal sincs semmi különösebb gond, így ebbe a részébe nagyon nem tudok belekötni. A nadrágszíjat itt csak azért kell meghúznom, mert a csend sokszor már idegesítő, ilyenkor egy kis hátborzongató zenét bedobhattak volna a fejlesztők, amolyan orgonás kíséretet, ha már egyszer horror játékról beszélünk.


Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 10. kép

Ötletek és egyéni megvalósítások tehát büszke szereplői a Cryostasis-nak és időtlen idők óta most éreztem újra azt a hangulatot, ami tényleg horror játékká tesz valamit. Hihetetlen élmény szaladgálni a folyosókon, minden sarokba bekukkantani, keresgélni az áramkapcsolókat, hogy ha csak egy percre is, de hadd lássunk valami fényt. Az egész megvalósítás valami olyan fagyosra sikeredett, hogy sokszor még a fűtést is fel kellett csavarnom, hiszen annyira magával tud ragadni a játék, hogy az adrenalintól való izzadás sem segít saját testhőmérsékletünkön, a folyamatos fagy és hideg, szinte kiszökik a monitorról és belepi az egész testünket, hogy stílusos legyek, csontunkig hatol a félelem.


Cryostasis: Sleep Of Reason teszt - 11. kép

Ha tényleg szeretnél a polcodon tudni egy kiváló horror-játékot, javaslom nézz utána a Cryostasis-nak, előnyben főleg azok vannak, akik szeretik az Oroszországból érkezett darabokat. Ha Dead Space-en és társain edzettél, akkor előbb szerezd be az alkotás demóját, hiszen az is megjelent, mert lehet, hogy a nyugati grafikán edzett szemek nem fogják szeretni ezt a velejéig romlott keleti megoldást, amit a Cryostasis esetében is látunk. Egy kis régi Burzum lemez feltétele után a játék indítása tényleg túltesz az élményen. A pontszámokat sajnos kicsit meg kell cifrázni, mert tökéletes játék nincs, a Cryostasis sem az, de a hangulata, az bizony magával ragadó.

#tv2#

Cryostasis: Sleep Of Reason / Tesztplatform: PC

kihagyhatatlan!
  • Stílus: Túlélő horror
  • Megjelenés: 2009. február 20.
  • Ár: Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • hangulat
  • egyedi ötletek
  • kiváló történet
  • folyamatos adrenalin
  • lehetett volna kicsit szebb
  • a harcrendszer kicsit béna
  • Hang
    9
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    10
9
15 hozzászólás

davidka55

13 éve, 3 hónapja és 5 napja

nah kipróbáltam a demot nagyon tetszett letöltöm a teljes verziót is egyszerűen imádom ennél hangulatosabb játék a világon nincs 10 pontból nálam 11 mer a legjobbröhögő smileymenő smileymosolygó smileynyelvnyújtó smileykacsintó smiley

válasz erre

davidka55

13 éve, 4 hónapja és 19 napja

nekmtetszik a játék főképpen a hangulataröhögő smiley meg a történet a grafika nem rossz jó lehetne szebb a zenét kicsit hiányolom de nekem nem baj hogy nincs ugysem figyeltem od rá egyik játéknál semmenő smiley ki fogom próbálni a jázékotmosolygó smiley

válasz erre

Vendég

15 éve, 4 hónapja és 3 napja

Maniac írta:
Ha ez a legelején van, amikor rátalálsz magára a hajóra, akkor pedig nincs semmi különös fortély, csak jól kell megközelíteni az ajtót, és már benn is vagy. Ha jól rémlik én is tébláboltam ott egy ideig - már elég régen játszottam vele -, de azt hiszem csak jó helyre kel menni, és lemegy magától. VAGY, nézd meg a beállításokban melyik a "használat" gombja, és ha ott vagy nyomd meg, jobbat sajnos nem tudok, nem nagyon emlékszem már rá.mosolygó smiley
Nagyon szépen köszönöm nagyon rendes vagy!Megpróbálom!

válasz erre

Maniac

15 éve, 4 hónapja és 3 napja

Vendég írta:
Szia!Szeretném ha segítenél!Elkezdtem a játékot De nem tudok bemenni a hajóba!legugolok-kinyitom az ajtót és mennék be de semmi!Miért?????mosolygó smileymár mindent megprobáltam csak kint tudok járkálni.......pedig imádom az ilyen játékokat!Segíts nekem légyszi!röhögő smiley Üdvwtf smileyziszkó
Ha ez a legelején van, amikor rátalálsz magára a hajóra, akkor pedig nincs semmi különös fortély, csak jól kell megközelíteni az ajtót, és már benn is vagy. Ha jól rémlik én is tébláboltam ott egy ideig - már elég régen játszottam vele -, de azt hiszem csak jó helyre kel menni, és lemegy magától. VAGY, nézd meg a beállításokban melyik a "használat" gombja, és ha ott vagy nyomd meg, jobbat sajnos nem tudok, nem nagyon emlékszem már rá.mosolygó smiley

válasz erre

Vendég

15 éve, 4 hónapja és 3 napja

Maniac írta:
Én pedig üdvözöllek az oldalon először is.mosolygó smiley Nem gond, ha kezdő vagy, véleményed nyugodtan lehet a játékról, és ne rejtsd véka alá, kíváncsian várjuk ti mit gondoltok a játékokról, vagy akár a mi munkánkról... Szóval nyugodtan nyilváníts véleményt, még akkor is, ha csak kezdő vagy...mosolygó smiley Leszel te még hardcore játékos...kacsintó smiley
Szia!Szeretném ha segítenél!Elkezdtem a játékot De nem tudok bemenni a hajóba!legugolok-kinyitom az ajtót és mennék be de semmi!Miért?????mosolygó smileymár mindent megprobáltam csak kint tudok járkálni.......pedig imádom az ilyen játékokat!Segíts nekem légyszi!röhögő smiley Üdvwtf smileyziszkó

válasz erre

Vendég

15 éve, 4 hónapja és 3 napja

kérlek segítsetek nekem!Elindult a játék DE egy istennek nem enged be a hajóba!kinyitom az ajtót bemennék és semmi!Ott ácsorgok kint!Miért??????Válaszoljatok légyszi!menő smiley

válasz erre

Vendég

16 éve, 3 hónapja és 15 napja

Az az igazság, hogy az Oroszok zene és hangulat terén nagyon jók, tehetségesek. Sőt... Az európaiak többsége is, mint mi, Magyarok mosolygó smiley Ugyanakkor az oroszok igénytelenek is, de ez van, sztem így is jobb ez sokkal, mint egy amcsi projekt!

válasz erre

Vendég

16 éve, 3 hónapja és 15 napja

Nagyon ottvan ez a játék! Ez nem játszható, hanem nagyon király! Messze a nyugati játékok színvonala felett van hangulatban! Ha bele tudod élni magad, akkor még a grafika sem fog zavarni, ami időnként (mint pl: amikor olvadnak le a falakról a jégvirágok) egészen szép is tud lenni...

Nálam is szinte csak orosz játékok vannak felrakva, nem ilyen nyugati "bele a pofádba" horrorféleségek, amin pont az árnyaltság és hideg titokzatosság miatt nem is paratósak!!szomorú smiley

válasz erre

Vendég

16 éve, 5 hónapja és 16 napja

Hali mindnekinek!
Sztem a játék nagyon gyenge sokkal jobbat vártam de azért játszható!!!meglepődött smileymeglepődött smiley

válasz erre

Maniac

16 éve, 5 hónapja és 22 napja

Én pedig üdvözöllek az oldalon először is.mosolygó smiley Nem gond, ha kezdő vagy, véleményed nyugodtan lehet a játékról, és ne rejtsd véka alá, kíváncsian várjuk ti mit gondoltok a játékokról, vagy akár a mi munkánkról... Szóval nyugodtan nyilváníts véleményt, még akkor is, ha csak kezdő vagy...mosolygó smiley Leszel te még hardcore játékos...kacsintó smiley

válasz erre

vagyonor

16 éve, 5 hónapja és 22 napja

Először is üdv mindenkinek .Én ,még kezdő játékos vagyok azon atéren ,hogy biráljam, vagy akár véleményt mondjak az un . keleti vagy nyugati alkotások között .Bár az alkotás szó nem mindig illeti imeg némelyiket . tisztelet a kivételnek . Papi

válasz erre

Raiden

16 éve, 5 hónapja és 23 napja

Akkor várok márciusig..mosolygó smiley

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Cryostasis: Sleep Of Reason
nincs ár
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
totyak profiljamarco profiljaKisember001 profilja