Crash Bandicoot N. Sane Trilogy teszt

2017. július 08.
78.1281
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
adriano profilja, adatai
adriano
Napjainkban érdekes időket élünk. Mind a filmiparban, mind a videojáték-iparban dübörögnek a felújítások, rebootok, remastered-kiadványok, hogy a csőstől jövő folytatásokat ne is említsük. Sokan vannak, akiknek mindez már a fülükön jön ki, de úgy tűnik, a többség örül, hogy régi kedvenc játékaival játszhat anélkül, hogy lehozná a régi poros konzolt a padlásról.


Nagy általánosságban elmondhatjuk: az, hogy az adott újrakiadás mennyire várós, nagyban függ attól, hogy mennyire számít legendásnak a régi játék, és hogy régen mennyire szerették az emberek. Véleményem szerint a most következő címet ezen szempontok alapján nagyonis érdemes volt kiadni. Ladies and Gentlemen, Crash Bandicoot is back!

Azoknak, akik a GC-t olvassák, talán van valami fogalmuk arról, hogy eszik-e vagy isszák a Crash Bandicoot-szériát, hisz tényleg igazi legendás játékokról és karakterről van szó. Rajtuk/rajtatok kívül azonban biztos vannak egészen fiatal gamer-társaink is, úgyhogy azért pár szót mégis ejtenék arról, hogy mivel is állunk szemben, ha kezünkbe vesszük ezt a kiadványt.

Lesből támadó Triceratops in action.

Lesből támadó Triceratops in action.


A franchise 1996-ban indult útjára, az első részt pedig nem más fejlesztette, mint napjaink nagy kedvence, a Naughty Dog , akiknek az Uncharted és a Las of Us című kalandokat is köszönhetjük ugyebár. A játékok maguk igazi hamisítatlan, ugrálós-gyűjtögetős platformerek, saját korukban hangos sikert ért el a sorozat szinte összes darabja. Igazán híressé a főhős, Crash tette őket, akit tapasztalataim szerint az emberek nyolcvan százaléka rókának hisz, de nem az, viszont tényleg egy nagyon szerethető, amolyan kabalafigura-szerű karakter.

A franchisenak a hosszú évek alatt számtalan része jelent meg, a fő csapásirányt elhagyva is -pl. autóversenyt is játszhattunk Crash világában- , azonban ami minket most igazán érdekel, az az első három teljesértékű rész, utóbbiakat köszönthetjük ugyanis ebben a gyűjteményben.

Ezek név szerint az eredeti Crash Bandicoot, a CB2: Vortex Strikes Back, valamint a CB3: Warped. Fejlesztőjük ugyan ma már nem a Naughty Dog, hanem a Vicarious Visions csapata, de elég is a rizsából, lássuk csak, miként is nyúltak a veterán figurához.

Helló, szia vagyok, igyunk meg valami édeset.

Helló, szia vagyok, igyunk meg valami édeset.


Elsőre természetesen a grafika ötlik a szemünkbe. Nos, erre mondják, hogy nézőpont kérdése: ha új játékként tekintünk rá, akkor csúnya is lehet(ne), de már most fontos leszögezni, hogy az N. Sane Trilogyra egyáltalán nem szabad új játékként nézni, a lényeg itt a nosztalgia: az, hogy újra elővehetjük régi, több mint húszéves kedvencünket. Erre a célra tökéletes a megjelenítés, főleg maga Crash kinézete tetszetős, még mindig kedves és vicces, de kifejezetten élénkek, rikítóak a színek is, ez is visszajött tehát a régi játékokból.

Érdekes látni, hogy a mára több évtizedes formula viszonylag megállja a helyét ma is, kétségtelenül szórakoztató a dolog. A pályák a kilencvenes évekhez híven az úgynevezett trial-and-error sémára épülnek: ha nem ugrunk át megfelelően egy gödröt, vagy elkap minket egy ellenfél, akkor kezdhetjük elölről a pályát.

Farmerban a jégen? És a sapka-sál?

Farmerban a jégen? És a sapka-sál?


Idővel igazi mestereivé válunk az egyes helyszíneknek, akár hiba nélkül is megtanuljuk teljesíteni őket, és ez adja meg az igazi motivációt a játékra, valamint az a sajátosság, hogy az ilyen stuffokat elég nehéz abbahagyni.

Ki ne csúszott volna már rá főleg gyerekként hasonló ugrálós játékra, végeláthatatlanul ismételgetve, hogy "csak még egy pályát lenyomok, aztán abbahagyom"? Nyugodtak lehettek, hogy ezt most is el fogjátok mondani párszor, a gyerek ugyanis garantáltan visszatér belénk, ha elindítjuk Crash régi-új kalandját.

Mielőtt azonban bárki azt gondolná, hogy a szép emlékek megidézése teljesen elviszi a hátán a programot, muszáj elmondani, hogy ez azért csak részben igaz. Ha objektívek akarunk maradni, a hibák -nem is kifejezetten hibák ezek, a körülményeket tekintve inkább negatívumoknak nevezném őket- pont ott keresendők, ahol az egész dolog lényege rejlik, jelesül, hogy egy kimondottan öreg játékról van szó.

Hiába, nem mindenki bírja a nagyfater pálinkáját.

Hiába, nem mindenki bírja a nagyfater pálinkáját.


Már említettem a trial-and-error jelleget, ez főleg a trilógia második és harmadik részében mérgesedik el, ahol felbukkannak a semmiből előtűnő akadályok, ránk zuhanó okosságok, amik ellen lényegében csak akkor vagyunk védve, ha előre betanuljuk, hogy hol számíthatunk rájuk. Ez a megoldás kifejezetten a régi platformerekre volt jellemző, és bizony rendkívül bosszantónak bizonyult.

Nem csoda, hogy gyorsan elhagyták a készítők, itt viszont újra kapunk a belőle a nyakunkba rendesen. Az általános elöregedést tetten érjük egyébként a pályadizájnokon is, gondolok itt például a csőben haladásra és hasonlókra. Ma már távolról sem ilyen a helyszínek felépítése a platformjátékokban-lásd pl. a szintén általam tesztelt és szeretett Yooka-Laylee-t.

Ami helyenként még frusztrálóbbá teszi az egészet, az az, hogy bizony az irányítás sem a legjobb barátunk. Miután kiörömködtünk magunkat azon, hogy Crash újra itt van, meglehetősen elszomorító tud lenni, ahogy látjuk őt ugyanabba a gödörbe többször is beleesni, pusztán azért, amiért nem úgy és nem oda ugrott, ahova szerettük volna.

Ilyen, ha forró a lábunk alatt a talaj.

Ilyen, ha forró a lábunk alatt a talaj.


A kontroll problémái a harmadik rész, a Warped során végképp tetőfokukra hágnak, elsősorban amiatt, hogy ott már járműveket is behoztak a képbe a kedves fejlesztők-nyilvánvalóan azért, hogy újítsanak a már akkor, 1998-ban is elavulófélben lévő játékmeneten, most meg ugye 2017-et írunk... Na, itt aztán tényleg ember legyen a talpán, aki profin tudja vezetni Crash motorját. A járműves részeket pedig külön élveznünk kellene, ezért kerültek bele anno, de inkább csak sóhajtozva várjuk, hogy végük legyen.

Nehéz szívvel írtam az utóbbi sorokat, tekintve, hogy én összességében élveztem az N. Sane Trilogy-t, de objektív teszterként azt kell hogy mondjam, csak azoknak ajánlanám Crash felújított kalandjait, akik régen játszottak vele, és szerették. Aki most ül le elé először, például pusztán a közismert karakter miatt, az szinte biztosan csalódni fog, és csak egy menthetetlenül elavult programot fog látni benne.

Mégis továbbra is azt mondom, megérte kiadni, hiszen nyilván sokan vannak, akik pont a gyerekkori emlékeket és hangulatot szeretnék kicsit megidézni vele. Valljuk be, ez a remastering igazi célja, nem az, hogy a régi darabok lesöpörjék az asztalról az újakat. Ez amolyan fan service, annak pedig egész jó, de semmi több.

Mindig is mondtam, hogy a szőkék szeretik a jet-skiket.

Mindig is mondtam, hogy a szőkék szeretik a jet-skiket.


Egy szó mint száz, Crash eléggé rosszul öregedett. A régi motorosoknak, ha megér nekik egy kis pénzt a nosztalgiázás, jó szívvel ajánlom, de a fiatalabbak - akik vörös bundás hősünk fénykorában esetleg még meg sem születtek, vagy a bölcsőt koptatták - a tagadhatatlan elavultság miatt jobban járnak, ha másfelé keresgélnek.

Én azért megyek, játszok még egy pár pályát, mindenesetre.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy / Tesztplatform: PlayStation 4

egynek jó...
  • Stílus: Platformer
  • Megjelenés: 2017. június 30.
  • Ár: 10.799 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Hibátlanul visszahozza a régi hangulatot
  • Crash még mindig nagyon szerethető
  • Hosszú játékidő
  • Mára már nagyon elavult játékmenet és dizájn
  • Még elavultabb grafika és hangok (ha ez zavar)
  • Helyenként nehézkes irányítás
  • Hang
    6
  • Grafika
    6
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    8
6.8
18 hozzászólás

Santonio

7 éve, 3 hónapja és 18 napja

RyutheStaR írta:
Írtam egy csomót, erre frissült az oldal...fuck.

A teszt sajnos elég félresikeredett lett szerintem. Nem írok le megint mindent újra, de elsősorban ott a baj, hogy új játékkébt tekintesz rá. Ez egy REMASTERed játék, nem több, nem kevesebb. Olyan dolgokat vársz tőle, mint egy mai új játéktól és nem értem, hogy miért? Ha egy új rész lenne megérteném, de ez nem az. Sajnos ezt valahogy nem látod, nem tudsz különbséget tenni a leírtak alapján. Az irányítást megértem a negatívumoknál, de inkább a mozgásdinamika lett elrontva picikét. Egyébként nem való mindenkinek...
Szerintem arról az oldalról kell megközelíteni hogy ez a játék bár remastered, NEM CSAK a régi verziók rajongóinak szól, hanem azoknak is akik most szeretnének egy új játékot. Nekik nem tudod elmondani hogy a grafika azért moslék mert tizenvalahány éves játék.

Most ez a grafika 6 pont. Ez a hang 6 pont. A HANGULAT viszont 8. És ez a legfontosabb. Az összpontszámot azonban a küllem lerontja, ez van.

Hogy őszinte legyek, én a 6 pontot is sokallom, sokkal jobb és szebb felújítást vártam. Így utólag már értem, miért mutattak mindig csak pár másodperces videókat.

válasz erre

RyutheStaR

7 éve, 3 hónapja és 18 napja

Írtam egy csomót, erre frissült az oldal...fuck.

A teszt sajnos elég félresikeredett lett szerintem. Nem írok le megint mindent újra, de elsősorban ott a baj, hogy új játékkébt tekintesz rá. Ez egy REMASTERed játék, nem több, nem kevesebb. Olyan dolgokat vársz tőle, mint egy mai új játéktól és nem értem, hogy miért? Ha egy új rész lenne megérteném, de ez nem az. Sajnos ezt valahogy nem látod, nem tudsz különbséget tenni a leírtak alapján. Az irányítást megértem a negatívumoknál, de inkább a mozgásdinamika lett elrontva picikét. Egyébként nem való mindenkinek...

válasz erre

adriano

7 éve, 3 hónapja és 18 napja

fighterlaci írta:
Azt hittem csak a Gamespot meri ilyen kevés ponttal jutalmazni de itthon is van akinek van töke hozzá! röhögő smiley

A hang / grafika részt mondjuk én felhúztam volna 7-ig (akkor az összpontszám is már szebb lenne) de abszolút korrektnek tartom 6-7 óra játék után. Na irány vissza! röhögő smiley
A 7-esen nagyon gondolkodtam, végül nem adtam meg, utólag már lehet megadnám én is röhögő smiley De örülök, hogy nagyjából egyetértesz velem mosolygó smiley

válasz erre

fighterlaci

7 éve, 3 hónapja és 18 napja

Azt hittem csak a Gamespot meri ilyen kevés ponttal jutalmazni de itthon is van akinek van töke hozzá! röhögő smiley

A hang / grafika részt mondjuk én felhúztam volna 7-ig (akkor az összpontszám is már szebb lenne) de abszolút korrektnek tartom 6-7 óra játék után. Na irány vissza! röhögő smiley

válasz erre

Tommy

7 éve, 3 hónapja és 18 napja

Szigorú de reális teszt. Istenítik de leginkább csak azért mert divat isteníteni.

Ne legyünk elfogultak, lehúzza a grafika és a zene, ez van. Ettől még egy ***** jó game.

válasz erre

Marduk

7 éve, 3 hónapja és 18 napja

Lehet, hogy elfogult vagyok (sőt biztos röhögő smiley), de szerintem túlságosan szigorú a teszt a játékkal szemben. A grafikát nem tudom miért kellett ennyire lehúzni, hiszen a stílusához nagyon is illik ez a grafika, és szerintem sok pálya a felújított grafikával gyönyörűen néz ki.

A játékmenet szerintem egyáltalán nem bosszantó. Valamilyen szinten trial and error alapú az egész, de ez elég sok játékról elmondható. Legalábbis amikor először játszottam a Crash játékokkal (úgy 7 évesen kb.), nekem akkor sem gyűlt meg a bajom az akadályokkal. Volt némelyik, amelyik kifogott rajtam egyszer, de aztán rájöttem, hogyan lehet megoldani. Összességében nézve nem tudom azt mondani, hogy a játékmenet rossz, mert láttam végigjátszásokat, és sok ember követi el ugyanazokat a hibákat állandóan, és nem látszik, hogy tanulnának belőle (hmmm, talán a játékok túlságosan játékosbarátok lettek???). Lehet, hogy sok játéknál trend ezt a viselkedést jutalmazni, de a Crash szerencsére nem ezek között van. röhögő smiley

Az irányítás meg egyéni preferencia és megszokás kérdése. Tény, hogy kell idő a vezetős pályákon lévő irányítás megszokásához, de ez tipikusan a "git gud" helyzet szerintem.

Próbáltam tárgyilagos lenni, de én a játékkal szemben nagyon elfogult vagyok. röhögő smiley Összességében nekem nem okozott csalódást. Az újaknak meg: a pályák amúgy is rövidek, nem baj az, hogyha meghalsz párszor.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
10.799 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljatotyak profiljaManiac profilja