Crash Bandicoot N. Sane Trilogy teszt

2017. július 08.
68.0611
adriano profilja, adatai
adriano
Napjainkban érdekes időket élünk. Mind a filmiparban, mind a videojáték-iparban dübörögnek a felújítások, rebootok, remastered-kiadványok, hogy a csőstől jövő folytatásokat ne is említsük. Sokan vannak, akiknek mindez már a fülükön jön ki, de úgy tűnik, a többség örül, hogy régi kedvenc játékaival játszhat anélkül, hogy lehozná a régi poros konzolt a padlásról.
 


Nagy általánosságban elmondhatjuk: az, hogy az adott újrakiadás mennyire várós, nagyban függ attól, hogy mennyire számít legendásnak a régi játék, és hogy régen mennyire szerették az emberek. Véleményem szerint a most következő címet ezen szempontok alapján nagyonis érdemes volt kiadni. Ladies and Gentlemen, Crash Bandicoot is back!

Azoknak, akik a GC-t olvassák, talán van valami fogalmuk arról, hogy eszik-e vagy isszák a Crash Bandicoot-szériát, hisz tényleg igazi legendás játékokról és karakterről van szó. Rajtuk/rajtatok kívül azonban biztos vannak egészen fiatal gamer-társaink is, úgyhogy azért pár szót mégis ejtenék arról, hogy mivel is állunk szemben, ha kezünkbe vesszük ezt a kiadványt.

Lesből támadó Triceratops in action.

Lesből támadó Triceratops in action.


A franchise 1996-ban indult útjára, az első részt pedig nem más fejlesztette, mint napjaink nagy kedvence, a Naughty Dog , akiknek az Uncharted és a Las of Us című kalandokat is köszönhetjük ugyebár. A játékok maguk igazi hamisítatlan, ugrálós-gyűjtögetős platformerek, saját korukban hangos sikert ért el a sorozat szinte összes darabja. Igazán híressé a főhős, Crash tette őket, akit tapasztalataim szerint az emberek nyolcvan százaléka rókának hisz, de nem az, viszont tényleg egy nagyon szerethető, amolyan kabalafigura-szerű karakter.

A franchisenak a hosszú évek alatt számtalan része jelent meg, a fő csapásirányt elhagyva is -pl. autóversenyt is játszhattunk Crash világában- , azonban ami minket most igazán érdekel, az az első három teljesértékű rész, utóbbiakat köszönthetjük ugyanis ebben a gyűjteményben.

Ezek név szerint az eredeti Crash Bandicoot, a CB2: Vortex Strikes Back, valamint a CB3: Warped. Fejlesztőjük ugyan ma már nem a Naughty Dog, hanem a Vicarious Visions csapata, de elég is a rizsából, lássuk csak, miként is nyúltak a veterán figurához.

Helló, szia vagyok, igyunk meg valami édeset.

Helló, szia vagyok, igyunk meg valami édeset.


Elsőre természetesen a grafika ötlik a szemünkbe. Nos, erre mondják, hogy nézőpont kérdése: ha új játékként tekintünk rá, akkor csúnya is lehet(ne), de már most fontos leszögezni, hogy az N. Sane Trilogyra egyáltalán nem szabad új játékként nézni, a lényeg itt a nosztalgia: az, hogy újra elővehetjük régi, több mint húszéves kedvencünket. Erre a célra tökéletes a megjelenítés, főleg maga Crash kinézete tetszetős, még mindig kedves és vicces, de kifejezetten élénkek, rikítóak a színek is, ez is visszajött tehát a régi játékokból.

Érdekes látni, hogy a mára több évtizedes formula viszonylag megállja a helyét ma is, kétségtelenül szórakoztató a dolog. A pályák a kilencvenes évekhez híven az úgynevezett trial-and-error sémára épülnek: ha nem ugrunk át megfelelően egy gödröt, vagy elkap minket egy ellenfél, akkor kezdhetjük elölről a pályát.

Farmerban a jégen? És a sapka-sál?

Farmerban a jégen? És a sapka-sál?


Idővel igazi mestereivé válunk az egyes helyszíneknek, akár hiba nélkül is megtanuljuk teljesíteni őket, és ez adja meg az igazi motivációt a játékra, valamint az a sajátosság, hogy az ilyen stuffokat elég nehéz abbahagyni.

Ki ne csúszott volna már rá főleg gyerekként hasonló ugrálós játékra, végeláthatatlanul ismételgetve, hogy "csak még egy pályát lenyomok, aztán abbahagyom"? Nyugodtak lehettek, hogy ezt most is el fogjátok mondani párszor, a gyerek ugyanis garantáltan visszatér belénk, ha elindítjuk Crash régi-új kalandját.

Mielőtt azonban bárki azt gondolná, hogy a szép emlékek megidézése teljesen elviszi a hátán a programot, muszáj elmondani, hogy ez azért csak részben igaz. Ha objektívek akarunk maradni, a hibák -nem is kifejezetten hibák ezek, a körülményeket tekintve inkább negatívumoknak nevezném őket- pont ott keresendők, ahol az egész dolog lényege rejlik, jelesül, hogy egy kimondottan öreg játékról van szó.

Hiába, nem mindenki bírja a nagyfater pálinkáját.

Hiába, nem mindenki bírja a nagyfater pálinkáját.


Már említettem a trial-and-error jelleget, ez főleg a trilógia második és harmadik részében mérgesedik el, ahol felbukkannak a semmiből előtűnő akadályok, ránk zuhanó okosságok, amik ellen lényegében csak akkor vagyunk védve, ha előre betanuljuk, hogy hol számíthatunk rájuk. Ez a megoldás kifejezetten a régi platformerekre volt jellemző, és bizony rendkívül bosszantónak bizonyult.

Nem csoda, hogy gyorsan elhagyták a készítők, itt viszont újra kapunk a belőle a nyakunkba rendesen. Az általános elöregedést tetten érjük egyébként a pályadizájnokon is, gondolok itt például a csőben haladásra és hasonlókra. Ma már távolról sem ilyen a helyszínek felépítése a platformjátékokban-lásd pl. a szintén általam tesztelt és szeretett Yooka-Laylee-t.

Ami helyenként még frusztrálóbbá teszi az egészet, az az, hogy bizony az irányítás sem a legjobb barátunk. Miután kiörömködtünk magunkat azon, hogy Crash újra itt van, meglehetősen elszomorító tud lenni, ahogy látjuk őt ugyanabba a gödörbe többször is beleesni, pusztán azért, amiért nem úgy és nem oda ugrott, ahova szerettük volna.

Ilyen, ha forró a lábunk alatt a talaj.

Ilyen, ha forró a lábunk alatt a talaj.


A kontroll problémái a harmadik rész, a Warped során végképp tetőfokukra hágnak, elsősorban amiatt, hogy ott már járműveket is behoztak a képbe a kedves fejlesztők-nyilvánvalóan azért, hogy újítsanak a már akkor, 1998-ban is elavulófélben lévő játékmeneten, most meg ugye 2017-et írunk... Na, itt aztán tényleg ember legyen a talpán, aki profin tudja vezetni Crash motorját. A járműves részeket pedig külön élveznünk kellene, ezért kerültek bele anno, de inkább csak sóhajtozva várjuk, hogy végük legyen.

Nehéz szívvel írtam az utóbbi sorokat, tekintve, hogy én összességében élveztem az N. Sane Trilogy-t, de objektív teszterként azt kell hogy mondjam, csak azoknak ajánlanám Crash felújított kalandjait, akik régen játszottak vele, és szerették. Aki most ül le elé először, például pusztán a közismert karakter miatt, az szinte biztosan csalódni fog, és csak egy menthetetlenül elavult programot fog látni benne.

Mégis továbbra is azt mondom, megérte kiadni, hiszen nyilván sokan vannak, akik pont a gyerekkori emlékeket és hangulatot szeretnék kicsit megidézni vele. Valljuk be, ez a remastering igazi célja, nem az, hogy a régi darabok lesöpörjék az asztalról az újakat. Ez amolyan fan service, annak pedig egész jó, de semmi több.

Mindig is mondtam, hogy a szőkék szeretik a jet-skiket.

Mindig is mondtam, hogy a szőkék szeretik a jet-skiket.


Egy szó mint száz, Crash eléggé rosszul öregedett. A régi motorosoknak, ha megér nekik egy kis pénzt a nosztalgiázás, jó szívvel ajánlom, de a fiatalabbak - akik vörös bundás hősünk fénykorában esetleg még meg sem születtek, vagy a bölcsőt koptatták - a tagadhatatlan elavultság miatt jobban járnak, ha másfelé keresgélnek.

Én azért megyek, játszok még egy pár pályát, mindenesetre.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy teszt / Tesztplatform: PlayStation 4

egynek jó...
  • Stílus: Platform
  • Megjelenés: 2017. június 30.
  • Ár: 10.799 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Hibátlanul visszahozza a régi hangulatot
  • Crash még mindig nagyon szerethető
  • Hosszú játékidő
  • Mára már nagyon elavult játékmenet és dizájn
  • Még elavultabb grafika és hangok (ha ez zavar)
  • Helyenként nehézkes irányítás
  • Hang
    6
  • Grafika
    6
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    8
6.8
17 hozzászólás

Yanez

6 napja és 13 órája

Mi van a grafikával??? A stÍlushoz képest pazar! Mi van az irányítással? Ennyire már ne akarjunk nulla kihívást, mert szerintem még így is végiglehet rohanni rajta. Ott vannak YT-n a vidik, ha valaki nem hiszi.

válasz erre

Direktor

1 hete

VÉGRE egy őszinte és REÁLIS teszt! Csak kapkodtam a fejem, hogy itthon mennyien magasztalják, közben meg sehol nincs a mai generációnak. Külföldi lapok sokkal reálisabbak voltak egyébként. 6 pont környékén mozgott mindenhol.

válasz erre

Gólem

2 hete és 1 napja

Rettenetesen túl van értékelve ez a játék. Magát a játék stílusát én is imádom, belevertem most is vagy harminc órát, de maga a remake nem lett valami jó. Az irányítás rohadt ****, a grafika is csiszolódhatott volna még kicsit, szóval ne legyetek már elvakultak (legalábbis az aki ezzel nem ért egyet), mert ez a legnagyobb jóindulattal is 6 pont.

válasz erre

totyak

2 hete és 1 napja

Anno nem volt lehetőségem az eredetihez konzol hiányában, most meg a felújításhoz, szintén konzol hiányában. Ennek ellenére nekem ez a felújítás, amit láttam belőle, nagyon tetszik. Szerintem ritkán jön ilyen szép küllemű felújított játék. Furcsálltam is, hogy a grafika, meg a dizájn negatívumok közé lett sorolva. Igazából volt egy adott kinézet, egy színvilág, felépített pályák és karakterek, amiktől nem lehetett eltérni. Úgy érzem többet ebből nem lehetett volna kihozni. A tesztben az egyértelmű, hogy ketté kell venni a játékosok táborát és meg kell magyarázni a régi motorosoknak is, meg az új játékosoknak is, hogy mi történt a játékkal. Ez szépen meg is volt szerintem. Viszont akkor lehet, hogy a pontozást is ketté kellene venni és pontozni egyszer régi játékos szemmel, meg pontozni egysz új belépőként. Én is kevésnek érzem a pontot.

válasz erre

Xelosz

2 hete és 1 napja

markip05 írta:
Coco
Köszi

válasz erre

Marduk

2 hete és 1 napja

Santonio írta:
Szerintem arról az oldalról kell megközelíteni hogy ez a játék bár remastered, NEM CSAK a régi verziók rajongóinak szól, hanem azoknak is akik most szeretnének egy új játékot. Nekik nem tudod elmondani hogy a grafika azért moslék mert tizenvalahány éves játék.

Most ez a grafika 6 pont. Ez a hang 6 pont. A HANGULAT viszont 8. És ez a legfontosabb. Az összpontszámot azonban a küllem lerontja, ez van.

Hogy őszinte legyek, én a 6 pontot is sokallom, sokkal jobb és szebb felújítást vártam. Így utólag már értem, miért mutattak mindig csak pár másodperces videókat.
Mi csak azt nem értjük, hogy a grafika miért csak ennyi? Ez egy cartoony stílusú játék. Az ilyen játékoknál nem cél a realisztikus grafika, és szerintem ennél pont, hogy jól eltalálták. Hű maradt a stílusához és még szépen is néz ki. Lehet, hogy én gondolom rosszul, de szerintem ha anno a Borderlands játékok megkapták a 9/10 pontot grafikára, holott lássuk be a korszakában voltak ezerszer szebb játékok (meg hát a Borderlands játékok grafikája nem túlságosan szép így általánosságban), akkor szerintem ez is megérdemelne 7 v. 8 pontot.

A hanggal meg továbbra sem tudom mi a probléma, azon sokat fejlesztettek. A zenéket is teljesen felújították.

Lehet, hogy a grafika csúnyább, mint egy random FPS-é, de nem is lehet egy kalap alá venni a kettőt. A játék stílusát figyelembe kell venni a grafika értékelésénél, és én a tesztnél nagyon azt érzem, hogy ez nem történt meg, és csak szimplán a többi játékhoz lett viszonyítva, amely szempontból igaz, hogy csúnyább, de továbbra is egy cartoony játékról van szó, ahol nem az a cél, hogy ultrarealisztikus legyen.

válasz erre

markip05

2 hete és 2 napja

Én személy szerint imádom! Kisgyerekként is imádtam meg most is. A grafika tetszetős, a hangulat megmaradt, az irányítás nehezebbnek tűnik de nem sokkal.
U.i.: A 30-as pálya itt is kegyetlenül fel tud idegesíteni!

válasz erre

RyutheStaR

2 hete és 2 napja

Santonio írta:
Szerintem arról az oldalról kell megközelíteni hogy ez a játék bár remastered, NEM CSAK a régi verziók rajongóinak szól, hanem azoknak is akik most szeretnének egy új játékot. Nekik nem tudod elmondani hogy a grafika azért moslék mert tizenvalahány éves játék.

Most ez a grafika 6 pont. Ez a hang 6 pont. A HANGULAT viszont 8. És ez a legfontosabb. Az összpontszámot azonban a küllem lerontja, ez van.

Hogy őszinte legyek, én a 6 pontot is sokallom, sokkal jobb és szebb felújítást vártam. Így utólag már értem, miért mutattak mindig csak pár másodperces videókat.
Tény, hogy a Remastered játékok lehetőség kipróbálni azoknak akik nem tehették anno.(Bár a lehetőség eddig is adott volt, vesz egy régi konzolt vagy emulátor..) DE az is tény, hogy a Remastered játékokat vásárlók TÖBBSÉGE (főleg ezesetben) tudja, hogy mit vesz és nem új élmény nekik. Ha csak középszerű játék lenne(a rajongóknak nyílván nem az) akkor nyílván nem fogyna ennyire, egyértelműen a rajongói bázisra volt építve az egész, lásd pl marketing. Én nem vagyok nagy fan, mégis örülök, hogy kaptunk egy régi klasszikust amivel annó is jól eljátszottam. Régen nem volt ilyen szép grafika, de le****tuk, mert a játékélmény volt a fontos. Manapság meg mindenki csak a grafikán lohol, de ilyen 20+éves játék remasteredeknél szerintem felesleges..bőven elég ha hozza a minimumot.

válasz erre

markip05

2 hete és 2 napja

Xelosz írta:
hogy hívják a szöszi rókát amúgy?
Coco

válasz erre

Xelosz

2 hete és 2 napja

hogy hívják a szöszi rókát amúgy?

válasz erre

Tommy

2 hete és 2 napja

Santonio írta:
Szerintem arról az oldalról kell megközelíteni hogy ez a játék bár remastered, NEM CSAK a régi verziók rajongóinak szól, hanem azoknak is akik most szeretnének egy új játékot. Nekik nem tudod elmondani hogy a grafika azért moslék mert tizenvalahány éves játék.

Most ez a grafika 6 pont. Ez a hang 6 pont. A HANGULAT viszont 8. És ez a legfontosabb. Az összpontszámot azonban a küllem lerontja, ez van.

Hogy őszinte legyek, én a 6 pontot is sokallom, sokkal jobb és szebb felújítást vártam. Így utólag már értem, miért mutattak mindig csak pár másodperces videókat.
Pontosan. Egyébként gyakorlatilag ezzel kezdődik a teszt:

"...hogy az adott újrakiadás mennyire várós, nagyban függ attól, hogy mennyire számít legendásnak a régi játék...

...Véleményem szerint a most következő címet ezen szempontok alapján nagyonis érdemes volt kiadni."

"...tényleg igazi legendás játékokról és karakterről van szó...

Rajtuk/rajtatok kívül azonban biztos vannak egészen fiatal gamer-társaink is, úgyhogy azért pár szót mégis ejtenék arról, hogy mivel is állunk szemben, ha kezünkbe vesszük ezt a kiadványt."

válasz erre

Santonio

2 hete és 2 napja

RyutheStaR írta:
Írtam egy csomót, erre frissült az oldal...fuck.

A teszt sajnos elég félresikeredett lett szerintem. Nem írok le megint mindent újra, de elsősorban ott a baj, hogy új játékkébt tekintesz rá. Ez egy REMASTERed játék, nem több, nem kevesebb. Olyan dolgokat vársz tőle, mint egy mai új játéktól és nem értem, hogy miért? Ha egy új rész lenne megérteném, de ez nem az. Sajnos ezt valahogy nem látod, nem tudsz különbséget tenni a leírtak alapján. Az irányítást megértem a negatívumoknál, de inkább a mozgásdinamika lett elrontva picikét. Egyébként nem való mindenkinek...
Szerintem arról az oldalról kell megközelíteni hogy ez a játék bár remastered, NEM CSAK a régi verziók rajongóinak szól, hanem azoknak is akik most szeretnének egy új játékot. Nekik nem tudod elmondani hogy a grafika azért moslék mert tizenvalahány éves játék.

Most ez a grafika 6 pont. Ez a hang 6 pont. A HANGULAT viszont 8. És ez a legfontosabb. Az összpontszámot azonban a küllem lerontja, ez van.

Hogy őszinte legyek, én a 6 pontot is sokallom, sokkal jobb és szebb felújítást vártam. Így utólag már értem, miért mutattak mindig csak pár másodperces videókat.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
10.799 Ft-tól
kövesd a játékot!
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

Maniac profiljagery1113 profiljaSunyi78 profilja