Civilization VI (konzol) teszt

2019. december 04.
19.6601
iPet profilja, adatai
iPet
Vannak olyan műfajok, amik konzolon még a fehér hollónál is ritkábbak. Gondolok itt például a point and click címekre, vagy a különféle stratégiai dolgokra. Nem csak arról van szó, hogy ezeket alapvetően egérrel való interakcióval álmodják meg, hanem temérdek egyéb opciót is figyelembe kell venni készítéskor, amiket mondjuk egy PS4-en csak nagyon macerásan lehetne előcsalogatni.


Ez lehet a felhasználói felület, vagy valamilyen fontos másodlagos kijelző, ahol mondjuk az adott egységeknek tudunk direkt parancsot adni. Persze mindent meg lehet oldani, valószínűleg nincs olyan ebben a témában, amit a játékfejlesztők jelenlegi technikai tudásukkal ne tudnának megvalósítani, ugyanakkor figyelembe kell venniük azt is, hogy a flow, azaz a játékélmény hogyan változna, ha teszem azt nem billentyűzettel adjuk ki a parancsokat, hanem egy Xbox kontrollerével.

A Firaxisnál dolgozók azonban gondoltak egyet és úgy döntöttek, vannak olyan jók, hogy megbirkózzanak a feladattal és elhozzák nekünk konzolokra az utóbbi idők legsikeresebb címét a témában. Konzolos Civilization VI teszt következik!

Kicsiben kezdünk, aztán minden jó lesz

Kicsiben kezdünk, aztán minden jó lesz


Azt azért nem állítanám, hogy elkapkodták a fejlesztési időt, lévén az alapváltozat bő három évvel ezelőtt jelent meg PC-re, de jó munkához idő kell, ugye. Ha össze kellene foglalnom, hogy miről szól ez a játék, akkor komoly bajban lennék, hiszen egészen elképesztően mély, szerteágazó és tulajdonképpen bonyolult a szabályrendszere - legalább annyira, mintha valójában megpróbálkoznánk ezzel a feladattal.

Ahogy a játék neve sugallja, egy egész civilizációt kell irányítanunk, annak minden nyűgével és örömével együtt. Egy új játék kezdetekor vezetőt kell választani, aki egy valós, történelmi személy majd pedig kedvünkre paraméterezni a szcenáriót, amiben játszani szeretnénk. Nekünk kell eldönteni, hogy milyen uralkodók akarunk lenni: lehetünk a jófej szomszéd, vallási fanatikus, kereskedelmi központ, Svájc meg amit akarunk.

A rendszer minden eszközt megad nekünk, mi pedig úgy sáfárkodunk a ránk ruházott hatalommal, ahogy szeretnénk. Persze ennél fogva nem csak elsőre, hanem másodikra is iszonyúan bonyolultnak tűnik az egész, már csak azért is, mert a konzolos társadalom nem nagyon kapott ezen kívül Civilization-t, szóval fel van adva a lecke.

Akkor te most lerohanod azt a hegyet

Akkor te most lerohanod azt a hegyet


Engedelmetekkel ennél jobban nem merülnék el a játéktechnikai részletekben, mert az pontosan megegyezik a PC-s eredetivel, amit nálunk Sophiaso egy kiváló teszttel honorált és az ott leírtak abszolút igazak erre a változatra. Koncentráljunk inkább a különbségekre, mert azért abból van jócskán. Az első pozitívumot tulajdonképpen már le is írtam, hiszen játékmenetben semmi eltérés sincs a verziók között, ami azért fontos, mert a múltban ez nem így volt.

Ennyire már nem örömteli a hír, ha a tartalmat nézzük. Oké, tulajdonképpen ez sem igaz, mert a normál kiadásba szó nélkül bele lehet pakolni több száz órát. Ugyanakkor már megszoktuk, hogyha egy portot készítenek, akkor extra dolgokkal szokták honorálni, hogy kicsengetjük egy nem friss címért a teljes összeget. Ez itt sajnos elmaradt, mert a konzolos Civ VI mindössze néhány extra civilizációt kapott a PC-vel szemben (lengyelek, vikingek, ausztrálok például), minden másért kőkeményen kell perkálnunk.

Ez már csak azért is bosszantó, mert két nagyobb kiegészítő is megjelent már hozzá. A Rise and Fall inkább az amúgy sem alapnak mondható kormányzati dolgokat bővítette mindenféle lojalitás rendszerrel, míg a Gathering Storm napjaink egyik legaktuálisabb témájára, a globális felmelegedésre, klímakatasztrófákra és az ehhez kapcsolódó szcenáriókra fókuszál. Meg persze utóbbiban került bevezetésre a magyar nép, élükön Mátyás királlyal.

Mivan more, nem tudol úszni?

Mivan more, nem tudol úszni?


Szóval ez nem feltétlenül volt szép húzás, de valamennyire azért védhető. Ennél fontosabb, hogy a kezelés joystickra való átültetése egészen jól sikerült. Szerencsére nem real time-ban zajlanak az események, hanem körökre osztva, így nyugiban át tudjuk gondolni, hogy merre szeretnénk vinni kicsiny népünket. Sajnos a felhasználói felület optimalizálsa már nem sikerült ennyire jól: a rendszerszinten kilógó szövegek, a feleslegesen túlbonyolított menük (gondolok itt mondjuk a Civilopédiára) olyan dolgok, amik felett még át tudunk siklani, viszont a tutorial megnyírbálása már nem ilyen.

Mivel egy durván összetett címről van szó, ezért az lett volna a minimum, ha megkapjuk a PC-s bevezetőt, de ezt inkább át kellett volna dolgozni, hiszen nagyon sok olyan játékos lesz, aki most ül le először egy Civilization anyag elé - a nagyon hosszú szövegekkel teletűzdelt állóképek nem segítik az elmélyülést. Szintén fura, hogy mennyire rosszul kezeli programunk a töltési időket. Ha befejezünk egy kört, akkor az adott térképen található többi játékost is lemodellezi.

Ez az elején még teljesen vállalható, de amikor már több várossal rendelkezünk kazalnyi fejlesztés mellett, plusz akad hat-hét ellenlábas, akkor bizony elő kell készíteni a hideg élelmet. A grafika teljesen megegyezik az alap változattal. Színtisztán funkcionális az egész, de azért sikerült még így is némi bájt belecsempészni, illetve az eltérő kultúrák természetesen ki vannak domborítva - cserébe nincs bug meg semmi technikai baki.

Lesz még franciahon brit gyarmat!

Lesz még franciahon brit gyarmat!


Kicsit térjünk még vissza a már emlegetett DLC csomaghoz, mert simán megérdemelnek egy külön bekezdést - főleg a Gathering Storm. Az árszabása még akár durvának is mondható, cserébe viszont olyan dolgokat kínál, ami a Civ franchise történetében nem nagyon fordult elő, leszámítva a negyedik rész random katasztrófáit. Szóval, a választható vezetők száma így már bőven meghaladja a negyvenet, számunkra azonban a magyar nép és Mátyás király megjelenése a legfontosabb, ahogy már említettem.

A természeti csapások megjelenítése ellenben hihetetlenül jól sikerült. Amikor felfedezünk egy új területet, akkor tanácsadónk jelezni fogja, hogy egy veszélyeztetett zónában vagyunk, ahol nagyon sűrűek mondjuk az áradások. Ugyanakkor ahogy elvonulnak ezek a jelenségek, sokkal termékenyebb lesz az adott föld. Tehát hiába pusztította el árvíz egy kerületünket, utána nagyon hamar helyre tudjuk állítani az egészet, pluszban meg ott lesz a megnövekedett termékenységű föld.

Amint megfelelő korba érünk és rendelkezünk az adott technológiával, ezeket a csapásokat simán a szolgálatunkba tudjuk állítani a negatív hatások nélkül, mondjuk zsilipek és gátak építésével. Egy másik, szintén nagyon izgalmas extra a klímaváltozás. Tulajdonképpen minden, amit teszünk, hatással lesz erre a kényes egyensúlyra. Ha gyáraink túl sok szenet használnak fel, vagy rengetek olajat emésztünk fel, az bizony felrúgja ezt a kényes egyensúlyt.

Mondom én

Mondom én


A hatása nem azonnal, hanem évtizedekkel később szed csak vámot: megemelkedik a tengerszint, elkezdenek olvadni a jégsapkák és a szárazföld bizonyos részeit elnyeli a víz. A döntés így a mi kezünkben van: figyelünk erre már az elejétől, olyan döntéseket hozva, amivel nagyon hosszú távon jól járunk, vagy pedig beáldozunk mindent a jelenért és majd a jövőben kifejlesztünk olyan technológiát, amivel ezt az egészet kordában tudjuk tartani?

A Gathering Stormból ez csak az egyik újdonság, mert tulajdonképpen nincs olyan eleme a játéknak, amihez ne nyúltak volna itt bele. Alaposan átdolgozták a diplomáciát például. Olyannyira, hogy kaptunk egy győzelmi lehetőséget, ami ehhez kapcsolható. Egy szó mint száz, nagyon masszívak a kiegészítők, simán megérik a pénzüket (ami azért így sem kevés). Vélhetően egyébként a GS az utolsó a DLC-k között, hiszen annyira meg van pakolva, amit valószínűleg már nem tudnak, de nem is akarnak überelni a Firaxisnál, elvégre kell nafta a következő részhez is.

Mátyás, a jól fésült és igazságos!

Mátyás, a jól fésült és igazságos!


A verdikt a fentebb felsoroltak miatt természetesen roppant kedvező. Adott egy olyan műfaj, ami szökőévente látogat el konzolokra, ráadásul itt rögtön a királyt kaptuk meg. A sok pozitívum mellett azért vegyük azt is figyelembe, hogy ez egy nagyon réteg stílus, nem mindenki lel örömet abban, hogy egy egész nációt kommandírozhat.

Negatívumként a kissé barátságtalan árazást, a zavaró portolási dolgokat, valamint a gyalázatos töltési időket tudom felhozni. Amennyiben égtél a vágytól, hogy kipróbálhass valami hasonlót PS4-en vagy Xbox-on, esetleg Switch-en, akkor szerintem a legjobb helyen jársz, bátran szavazz neki bizalmat. Úgyis jönnek az ünnepek, időnk, mint a tenger, a Civilization VI pedig remek ok arra, hogy miért maradjunk fent hajnalig.
Vedd meg most és játssz vele már holnap!

Civilization VI (PS4)15.799 Ft

Civilization VI (XBOX ONE)15.799 Ft

Civilization VI (konzol) teszt / Tesztplatform: PlayStation 4

a polcon a helye
  • Stílus: Stratégia
  • Megjelenés: 2019. november 22.
  • Ár: 15.799 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • Teljes értékű Civ port
  • Brutális tartalom
  • Ritkán látott műfaj konzolon
  • Apróbb portolási hibák
  • Gyalázatos töltési idők
  • Hozzácsaphatták volna valamelyik DLC-t
  • Hang
    8
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    9
8
9 hozzászólás

bekecs

1 órája és 32 perce

Akár egybe is lehetne engedni a PC-s és konzolos játékosokat is így már.

válasz erre

Direktor

5 órája és 30 perce

Tök jó, hogy a kezelést, irányítást sikerült megoldani. Fene hitte volna.

válasz erre

fighterlaci

2 napja és 13 órája

Mindenképpen örömteli hogy sok év után újra van ilyen játék konzolokra is, de a DLC árazását képtelen vagyok felfogni, így nem is kerül be a játékaim közé. Ha lesz rá valami összecsomagolt verzió, összesen a játék áráért, akkor azonnal veszem.

válasz erre

marco

2 napja és 22 órája

Mitüzenarádió írta:
Most lehet, hogy én vagyok kicsit fáradt, de nem egészen értettem, hogy most akkor a Mátyás királyos DLC-ért (Gathering Storm) fizetni kell, vagy úgy ahogy van, kihagyták a francba és egyáltalán nincs konzolon?
Fizetni kell érte (kb 12-13 ezret), nincs benne az alapjátékban, de természetesen van rá, azért került bele a tesztbe. Civilization VI Expansion Bundle néven lehet megvenni és benne van mind a két DLC, amire a teszt kitért.

válasz erre

Mitüzenarádió

2 napja és 22 órája

Most lehet, hogy én vagyok kicsit fáradt, de nem egészen értettem, hogy most akkor a Mátyás királyos DLC-ért (Gathering Storm) fizetni kell, vagy úgy ahogy van, kihagyták a francba és egyáltalán nincs konzolon?

válasz erre

VaPe

3 napja és 3 órája

De ritka hogy egy port ilyen jó pontot kap. Ráadásul ilyen nehéz stílusban. Király, benevezek karira egyre.

válasz erre

zender

4 napja és 3 órája

Hű de ritka madár ez a stílus konzolon! Ráadásul a CIV az egyik legjobb. PC-n toltam, konzolon már nem fogom, de aki kihagyta, pótolja!

válasz erre

Ronalddo

4 napja és 6 órája

Durva hogy portolták! Kiváncsi leszek, mennyire fut be majd.

válasz erre

muki

4 napja és 8 órája

Nem szeretek stratégiázni konzolon, egyszerűen nem arra való. Ezt viszont kipróbálnám, mert ezek szerint ez jól sikerült - nekem eddig ez elképzelhetetlen volt.

válasz erre
Civilization VI (konzol)
15.799 Ft-tól
kövesd a játékot!
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

gery1113 profiljamarco profiljaWickedSick profilja