A hídépítés története szinte egyidős az emberiséggel, éppen ezért nyilvánvalóan nincsenek írásos emlékeink azzal kapcsolatban, hogy mikor és ki húzta fel az első ilyen, valamilyen szakadékot vagy folyót áthidaló építményt. A legtöbb forrás azonban arra esküszik, hogy természetanyánknak köszönhetjük a hidakat is, mint megannyi mást ezen a világon, hiszen ha a vihartól sújtott magányos fa nem borul által a sodró patak felett vagy egy kőomlás után nem szelik át a hegyi folyót a hatalmas sziklák, akkor talán az emberiség fel sem fedezi, a hidak által nyújtott előnyöket. Nyilván ez költői túlzás, ugyanakkor az tény, hogy hidak nélkül manapság már nem is tudnánk elképzelni a mindennapjainkat, mondhatni természetes, hogy ott vannak. Tudjuk azonban, hogy miféle nehézségek árán került oda az az építmény?
Ha nem, akkor majd most, a
Bridge Constructor játéknak köszönhetően garantáltan megtudjuk, hiszen ha a cím alapján nem esett volna le, akkor most elárulom, hogy az alkotás betöltését követően hidak építésével fogjuk elütni az időnket. Viccesen hangzik, sőt mi több, egyszerűnek is, de személy szerint olyannyira elvarázsolt és rabul ejtett a koncepció, illetve az illetékesek által jól felépített játékmenet, hogy az utóbbi idők egyik leginnovatívabb videojátékai között tartom számon a Bridge Constuctort, amihez ugyan nem kell mérnöki diploma, de azért jó ha van.
Casual vagy sem? Ez az első és egyik legfontosabb kérdés, ami eldöntésre vár a
Bridge Constructor kapcsán. A helyzet azonban az, hogy ezt eldönteni nem a mi dolgunk, hanem a játékosok megítélése lesz. Egy Hearts of Iron-sorozaton edzett hardcore stratégának ugyanis minden bizonnyal casual lesz a
Bridge Constructor, hiszen a játékmenet ahhoz képest lényegesen egyszerűbb. Egy a The Sims-sorozaton szocializálódott gamer azonban komoly nehézségekkel fog találkozni a hídépítés közben, hiszen számára nehezebb lesz a mechanizmus annál, mint amit megszokott. Magyarán senki se úgy döntsön a
Bridge Constructor kipróbálásáról, hogy casual vagy hardcore címről beszélünk-e, egyszerűen próbálja ki és győződjön meg róla maga, hogy egy igazán nagyszerű játékról beszélünk, ami szó szerint odaragaszt majd minket a képernyők elé. Hogy miért is? Ezt a varázst nehéz lenne könnyen leírni nektek, de azért megpróbáljuk, méghozzá a játékmenet ismertetésével. Egyvalamire mérget vehettek, az alkotást nem a története miatt fogjuk megkedvelni, azzal ugyanis nemes egyszerűséggel nem rendelkezik.
Rendelkezik azonban egy azonnal megszerethető játékmenettel, ahogyan azt már fentebb említettem vala. A játékmenet pedig bármennyire is meglepő a fentieket figyelembe véve, bizony a hídépítésre lett kiélezve. Semmi cicoma vagy különös felhajtás, nulla problematika, egyszerűen csak ott van egy szakadék vagy egy folyó, aminek adott kettő, rossz esetben három, még rosszabb esetben négy vagy több pontja, amelyek kiindulási alapot jelentenek hidunk számára. Feltehetően most azt kérdezed magadtól - igen te -, hogy ugyan mi lehet nehéz egy híd felépítésében? Nos, elárulom, hogy nem hiába kell mérnöki diplomák tucatja ahhoz, hogy valaki meg tudjon építeni egy komolyabb összekötő építményt két pont között. A
Bridge Constructor pedig tökéletes arra is, hogy nagyon szépen lerúgja egónkat a helyéről, majd még jól arcon is köpjön azért, mert korábban azt mertük gondolni, két deszkából is lehet hidat építeni. Lehetni végülis lehet, de nekünk itt gyakran "goldengate-i" méretekben kell gondolkoznunk, ahová bizony már nem elegendő két deszka, néhány szög, egy kalapács, valamint egy jól behűtött serital.
A
Bridge Constructor betöltését követően különféle fiktív földrészek, még fiktívebb pályáin kell megállnunk a helyünket a hídépítés tekintetében. A problematika tehát adott, a végeredményhez pedig fát, követ, fémet és acélsodronyt használhatunk. Természetesen az első pályákon csak fát, később azonban már mind a négy elemet kötelezően bele kell építenünk hídjainkba ahhoz, hogy az hatalmas recsegés-ropogás közepette ne zuhanjon a mélybe. (Mindenféle iróniát és aberrációt félretéve egyébként ez a legviccesebb része a játéknak, én legalábbis józanul is képes voltam akkorákat kacagni az összedőlő hatalmas építmények láttán, hogy az csak na.) Nyilván semmi probléma sincs akkor, ha hidunk millió darabra törve hullott a mélybe, csak kezdjük elölről a pályát vagy egy gombnyomásra lépjünk vissza a tesztfázisból az építkezési részlegbe. Merthogy a legjobbat még nem is mondtam, ha elkészült a híd és úgy-ahogy meg is áll a lábán az építmény, akkor jöhet a pudingevés, avagy a próba.
Aki úgy gondolja, hogy a próba alatt el lehet szabadítani az indulatokat, az óriásit téved, arra ugyanis sajnos nem lesz lehetőségünk. Nem lehet például bikinis lányokat küldeni a hidakra, akik nagyokat sikítozva, melltartójukat vessze hullanak a mélybe, de hatalmas dömperekkel sem hajthatunk át az építményen, hozva rá biztos pusztulást. A fejlesztők ugyanis úgy gondolták - hozzátenném: nagyon-nagyon rosszul -, hogy elegendő lesz csak személyautót és teherautót elhelyezni a tesztpadokon, így sajnos, ha készen áll a hidunk csak efféle négykerekűeket küldhetünk át rajta, természetesen egyszer vagy az egyiket, vagy a másikat. Így ha személyautóink átértek katasztrófa nélkül, érdemes ráküldeni a hídra a teherautókat is, hátha még ők is át tudnak gurulni rajta nagy dudálások közepette. Miközben egyébként zajlik a teszt, folyamatosan izgulhatunk a kísérleti kocsik miatt, azt ugyanis, hogy tákolmányunk mennyire stabil, folyamatosan nyomon követhetjük rajta, az ugyanis - terheléstől függően - zöld, sárga, narancssárga és piros színekben pompázik. Értelemszerűen akkor zöld, ha jó munkát végeztünk és akkor piros, ha valamit nagyon elbaltáztunk volna.
Téved azonban, aki azt hiszi, hogy ez egy könnyű feladat. Azt ugyanis még elfelejtettem - pontosabban nem felejtettem el, csak most értünk el a teszt csúcspontjához -, hogy minden egyes hidat egy előre meghatározott költségvetésből kell felépítenünk, ami jelentősen meg tudja nehezíteni a dolgunkat. A készítők ugyanis direkt úgy állították össze a költségvetést, hogy még csak véletlenül se érezzük jól magunkat és még csak véletlenül se tudjunk bombabiztos, csupa acél vagy kő hidat építeni, mert az egyszerűen még azelőtt össze fog dőlni, hogy az említett teherpróba valóban megkezdődne. Az igazság pedig az, hogy éppen emiatt válik izgalmassá, saját magunk ellenségévé a játék, hiszen állandóan hajt minket előre, arra ösztökél, hogy megdöntsük saját rekordunkat, hogy a nagyobb pontszám vagy a bónuszok reményében újra nekifussunk egy adott hídnak, újból átgondoljuk a struktúráját, hiszen bár többféle konstrukciós lehetőség létezik, abból jó esetben is csak néhány fog működni a gyakorlatban. Az pedig, hogy beválik-e valami, egy rendkívül jól működő, igencsak realisztikus fizikai motor fogja eldönteni, amit oldalakon keresztül lehetne dicsérni, de nem teszek, higgyétek el, ha betöltitek a játékot, magatok is megtapasztalhatjátok, hogy milyen frenetikus fizika fogad majd minket benne.
Nem mellesleg pedig ahhoz képest, hogy az egész játék maximum csak néhányszor tíz megabyte nagyságúra sikeredett, egész szép látvánnyal bír. Nyilván ezúttal nem egy Battlefield 3 az összehasonlítási alap, hanem hasonló árkategóriában induló sorstársai, ahhoz képest viszont a látvány abszolút korrekt és megfelel az igényeknek. Nyilván vannak hibái a játéknak, első ízben például a helyenként már túl magas követelmények, lévén szégyen ide vagy oda, de akadt két pálya, amit sehogyan sem tudtam megoldani, pedig rengeteget próbálkoztam vele. Számomra egy kicsit bökte a csőrömet még, hogy lehetett volna kicsit jobban is színesíteni a hídépítésen, bevonni további alapanyagokat, illetve hajlított elemeket, de pályából is készülhetett volna még legalább ennyi, nem beszélve a függőhidak teljes hiányáról. Nyilván ez csak szőrszálhasogatás, illetve reményeim szerint utalás is arra, hogy a jövőben lesz majd
Bridge Constructor 2. Hogy örülnénk-e neki? Ez nem is lehet kérdés, hiszen a játék menete mérföldekkel szórakoztatóbb és innovatívabb, mint a nagy AAA kategóriás címek esetében. Aki szeret építeni, gondolkodni és csak úgy játszadozni egy kicsit, annak ajánlott a
Bridge Constructor, de vigyázat, könnyű fülig belezúgni!