Made For Gaming, interjú a Hatred fejlesztőjével

2015. március 01.
2.2911
Figyelem! Ez a hír már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
darkomen profilja, adatai
darkomen
A videojáték-történelemben minden kornak megvolt az a neve melyet elítéltek azért mert brutálisnak találták vagy túl életszerűen mutatott be olyan dolgokat, melyek egyesek szerint nem a videojátékokba valóak.

Csak néhány név a klasszikusak közül: Doom, Mortal Kombat, Postal, Manhunt, GTA de ezeken kívül még sok másikat lehetne idesorolni.

Manapság ha visszagondolunk ezen játékokra akkor az időnek köszönhetően már nem úgy tekintünk rájuk, mint anno. Ezek helyett mára már új cím került a célkeresztbe, mégpedig a Hatred.

A Hatred-ről sokat lehetne vitázni, hogy erkölcsileg elfogadható-e vagy nem, de mint minden vitában itt is két tábor alakulna ki, így most nem erről lesz szó.

A Made For Gaming csapata nemrégiben készített egy interjút Jaroslaw Zielinski-vel a Destructive Creations kreatív direktorával, akinek a Hatred ötletét köszönhetjük.

Lássuk az interjút:

Először is kezdhetnénk egy kicsit azzal, hogy a stúdió hogyan jött létre? Melyik jött hamarabb, a Hatred vagy az ötlet, hogy megalakul a stúdió?

Már gyermekkoromban volt egy Hatred-szerű játékötletem. Igen, igazából nem tudom ez mit is mond el rólam, de amikor fiatal voltam akkor játszottam az első Postal játékkal, amit szerettem és már akkor megfordult a fejemben, hogy készíteni akarok valamit ami még annál is sokkal komolyabb és "gonoszabb". Ahogy teltek az évek bekerültem a játékfejlesztői szakmába, a tudásomat tovább gyarapítottam és végül elhatároztam, hogy elindítom a saját cégemet. Nincs valami nagy anyagi hátterünk, hogy egy másik játékot készítsünk, ami a fejemben van - ez lesz majd a második címünk - szóval úgy gondoltam "mi a fene, csináljuk meg a Hatred-et" - ez egy kisebb projekt és könnyen megvalósíthatjuk a kis csapatunkkal. A másik dolog ami arra biztatott, hogy megvalósítsuk ezt az őrült ötletet, hogy láttam merre haladnak a fejlesztőtársaim a saját játékaikkal. Mindig félek attól, hogy megbántom valakinek az érzéseit - bár mindig lesz valaki aki valami miatt panaszkodni fog - vagy, hogy valaki előhozakodik a "játékok művészet" szöveggel - igen az, de elsősorban szórakoztatásra készülnek -. Boldog vagyok, hogy találtam olyan embereket akik úgy gondolkodnak mint én. Már hosszú ideje ismerjük egymást és jó csapatot alkotunk.

Az oldalon azt mondjátok "A játékosnak magától kell megkérdeznie, hogy mi visz rá bárkit is arra, hogy tömeggyilkosságot hajtson végre." Hogyan próbáljátok ezt az ötletet körbejárni?

Ez egy közvetlen kérdés a játékosokhoz. Meg kell találniuk, hogy hogyan és miért veszi rá magát az ember, hogy ilyesmit tegyen. Szegénység, frusztráció, a társadalomból való kirekesztettség, nehéz idők az iskolában, erőszakos szülők? Mindannyiunknak megvan a saját története és ez alapján a válasz is. Legtöbbször ez politikai vagy vallási indíttatású, de mindenkinek saját maga kell kiderítenie, hogy miért erőszakosak egymással az emberek.

Mik az ötleteitek arról, hogy az ember erkölcstelennek születik vagy csak később a médiának köszönhetően válik azzá?

Szerintem mind a kettő igaz. A pszichopaták része a társadalmunknak és mindig is ott lesznek, nem számít mennyire jó gazdaságilag és társadalmilag az országunk. Az már bizonyított, hogy genetikailag is öröklődik ez, de nagyobb részben fordul elő, hogy valaki az alapján válik azzá, mert erőszakos körülmények között nőtt fel. A szülők kötelessége, hogy a helyes irányba terelve neveljék fel a gyermekeket. Ha ők nem foglalkoznak azzal, hogy a gyermekeik mihez férnek hozzá, merre mennek vagy mit csinálnak akkor a kockázat arra, hogy erkölcstelen dolgot csinálnak majd csak nőni fog. Úgy gondolom ez összefüggésben van azzal, hogy mennyi erkölcstelenséget csinál. Ha csak ritkán csinálunk ilyen dolgot, akkor az tudatosul a fejünkben, de nem lesz kihatással a viselkedésünkre. Ha viszont az erkölcstelen dolgok a mindennapi életünk részévé válik akkor az csak rosszabb lesz. Amikor megérkeztek a játékok akkor nem hallottam semmi olyasmiről, hogy a játék is hasonlót váltana ki. Minden ép elméjű ember megbírja különböztetni a játékbeli kitalált dolgokat és a valóságot.

A szemedben a politikai korrektség túl messzire ment?

Ez hasonló, mint az első válaszom. Már unom azokat a fejlesztőket akik azt hiszik a játékokról, hogy mindig nagyon udvariasnak kell lenniük, ne bántsuk meg senkinek sem érzéseit, legyünk jók, művésziek és biztonságosak. Azaz mit és hogyan mutassunk a játékosoknak. A legbosszantóbb dolog, hogy a történet számára mindig kell valami indok minden öléshez és erőszakos cselekményhez, mert ez a jó és meggátolja a játékost a "rossz gondolatoktól". Ez nem jó, ugyanis lényegében megölünk valakit a játékon belül és ezt a dolgot nem lehet "lágyítani" semmilyen módon. Ez az amiért felmerült a Hatred ötlete, hogy bemutassa, mi fejlesztők és játékosok már unjuk, hogy a kezünket fogva vezetnek minket, valami mást akarunk, olyat amit már hosszú ideje nem láttunk. A Hatred a régi játékok élvezeti faktorát hozza el, melyben nincs helye hezitálásnak és felesleges magyarázatoknak.

Mi volt a reakciótok mikor a Valve kitiltotta a Hatred-et a Steam-ről? Meglepődtetek? Hogy tekintesz a Hatred-re, nagyobb vagy kisebb mértékben ellentmondást keltő-e mint mondjuk a GTA sorozat?

Meglepődtünk és egyúttal csalódottak is voltunk. A tény, hogy a Hatred, egy erőszakos játék ami csak egy kicsit különbözik más erőszakos játékoktól - mint a GTA - kitiltásra került, kétségeink támadtak a szólásszabadsággal és a játékipar helyzetéről. Szerencsére volt egy mentő ötletünk, de mindegy ugyanis kiderült vannak jól bevált gyakorlatok az iparban. Szerencsére Gabe Newell emlékeztetett mindenkit, hogy mi is a Steam és játékok lényege. A Hatred immáron nem erőszakosabb mint a többi lövöldözős játék. Talán még kevésbé is erőszakosabb, mint néhány játék amit láthatunk a piacon. A média csak megijedt a játék kontextusától. Elítélnek egy játékot mielőtt az megjelent volna.

Játékkészítéskor szoktál gondolkodni azon hol van a határ? Vagy a szólásszabadság mindent enged? Például valaha is elfogadnál egy olyan játékot amelyben kiskorúak ellen lehet erőszakot elkövetni vagy olyan játék ahol szexuális erőszakot kell elkövetni?

Meg kell találni a megfelelő hangsúlyt a szórakoztatás és az erkölcstelenség között amikor a játékmenetet készíti az ember. A szólásszabadság segít, hogy elmond vagy tegyél amit akarsz művészileg, de tudnod kell meddig akarsz tényleg elmenni, ha tényleg komolyan gondolod, hogy jó játékot akarsz készíteni. Láttam sok elcseszett játékot, de a marketingértéken és a játékmeneten kívül semmi potenciál nem volt bennük. Természetesen a Hatred-ben van ilyen potenciál és ezért van, hogy elérte azt, hogy mindenki róla beszéljen. Tudtuk, hogy ellentmondásokat vált majd ki az emberekből de tudtuk, hogy ez lesz a megfelelő szint és egyensúly. A gyermekek megölése, a nők megerőszakolása és állatkínzás még számunkra is távoli dolgok. A szexuális tartalom nem olyasmi ami érdekelne minket jelenlegi vagy jövőbeli játékainkban. Mi szórakoztató játékokat készítünk amiket mi és a játékosok is élveznek és nem valami furcsa kitekert dolog.

A GamerGate fiaskót figyelembe véve mi a véleményetek Anita Sarkeesian elméleteiről a videojátékok kapcsán?

Neki is megvan a joga, hogy hangosan kifejezze a gondolatait és mi nem tilthatjuk ezt meg. Nem beszélve, hogy visszaéljünk ezzel bármilyen módon, csak ezért. Ha ő hisz abban, hogy a szexizmus a probléma, akkor megvan a joga, hogy harcoljon ellene. Csak úgy mint, hogy nekünk is megvan a jogunk arra, hogy bemutassuk a mi szemszögünkből a játékokat a Hatred-el. Az igazat megvallva eredetileg nem is tudtuk, hogy a GamerGate miről is szól, ugyanis ez tőlünk távol történt, de amikor meghallottuk, akkor tudtuk, hogy ez valamiképpen kapcsolatban van a mi helyzetünkkel és közrejátszott a Steam döntésében. A szólásszabadságról és a játékiparon belüli kettős mércéről beszélek most. Néhány a GamerGate-hez közelálló rajongónk felvette velünk a kapcsolatot és megkérdeztük tőlük, hogy mi is ez az egész. A magyarázat közvetlenül a forrástól jött - nem az elfogult médiától -, így be kell valljam megértem miért dühösek azok az emberek. Mi nem értünk egyet Anita állásfoglalásával és anti-férfi megnyilvánulásaival, de ő szabadon rendelkezik a saját nézeteivel. Pont ahogy mi.

Vannak tervek arra nézve, hogy a Hatred-ből franchise legyen?

Majd meglátjuk. Jelenleg 100%-ban a játék fejlesztésére fókuszálunk. Majd mikor a játék megjelenik és anyagi siker lesz, akkor előbb-utóbb átgondoljuk a folytatását.

Az esetleges fordítási hibákért bocsánatot kérek.

Remélem ezután sokan átgondolják azt, amit eddig a Hatred-ről gondoltak.
10 hozzászólás

jezzahun

11 éve, 15 napja

5t3v3nk3 írta:
Ez egy beteg ****...
Nem az.. ennyi erővel mindenkire írhatnád hogy beteg ****... nem olvastad a cikket csak idekommentáltál???

válasz erre

jezzahun

11 éve, 16 napja

Király egy interjú!!!! köszönöm hogy kitettétek,tudjátok hogy mennyire érdekel a hatredről minden....

válasz erre

totyak

11 éve, 16 napja

A játék nagykorúaknak szól, akik cselekvőképességük teljes tudatában el tudják dönteni, hogy tömeggyilkosok lesznek a játék által, vagy sem. Nem a játék a felelős, mint ahogy a fegyver sem öl. Egyedül a játékos felelős tetteiért. Ha kiskorú kezébe kerül a játék, mert a csúnya boltos odaadja neki, vagy a szülők megveszik, akkor a hatóságok rajtuk kérjék számon a történteket, ne a fejlesztőkön.

válasz erre

dzani

11 éve, 17 napja

Ebből a játékból is az lesz hogy egy két amerikai elmeroggyant gyerek, bemegy a suliba lövöldözni,aztán megtalálják a gépén a programot és a csúnya Hatred rossz hatással van a gyerekekre...

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

11 éve, 17 napja

[Tiltott felhasználó!]

Marduk

11 éve, 17 napja

Ennyi erővel már csinálhatott volna egy Hitler- vagy Sztálinszimulátort. röhögő smiley

válasz erre

supermanvsbatman

11 éve, 17 napja

jó kis interjú

válasz erre

rDAVE

11 éve, 17 napja

5t3v3nk3 írta:
Ez egy beteg ****...
Akkor én is, mert szerintem normális a tag. röhögő smiley

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

11 éve, 17 napja

[Tiltott felhasználó!]

wegh

11 éve, 17 napja

Érdekes interjú, köszönjük a fordítást mosolygó smiley

válasz erre
Hatred
nincs ár
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Maniac profiljamarco profilja