Toby a LinkedIn profilja szerint elhagyta a Crystal Dynamics kötelékét, hogy független konzultánsként folytassa karrierjét. Gard a Develop-nak nyilatkozva is elmondta, hogy ami a stúdiónál folyik, az mindenképp bizalmas, de ő már nem tagja a neves team-nek többé.
Toby Gard az első Tomb Raider játék elkészülte után elhagyta a Crystal Dynamics csapatát, majd leigazolt a saját maga által alapított Confounding Factor nevű fejlesztői gyülekezethez, akik mindössze egyetlen játékkal ajándékozták meg a konzolozás világát, a 2004-ben kiadott, Xbox-os Galleon-nal. Ezt követően visszatért az Eidos-hoz, mint a Tomb Raider széria konzultánsa, majd a fejlesztői brigádhoz (Crystal Dynamics) is csatlakozott 2007-ben. Végül újra magára hagyta a srácokat, de ezúttal már nem kötelékben szolgál, a hírek szerint független konzultánssá avanzsált. A brit születésű Toby Gard legutóbb a kaliforniai Crystal Dynamics dizájn csoportjának élén vezetett egy be nem jelentett, titkos projektet egészen január óta, kilépésének miértjéről azonban nem nyilatkozott.